Specs van charge pump signal CNC760 board

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 17 mar 2020 10:57 Als je geen scope hebt kun je dit met een ledje en weerstand even op de 760 testen, 10Hz moet toch zichtbaar zijn als zeer snelle blinky terwijl factor tien hogere signalen voor het oog onzichtbaar zijn.
Of met een luidsprekertje.
Of op de audio ingang van een computer, met een scoop programmaatje, voor lage frequenties kan dat prima.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

Ik wou alleen maar dat de werking van deze uitgang uiterst simpel is.
Dat het veiligheidsrelais (wat dat dan ook is precies) daar niet mee om kan gaan daar kan Eding niets aan doen.
En waarom zou een simpele hulp schakeling niet veilig meer zijn ?
Je hebt dus liever geen beveiliging dan een die in theorie misschien niet goed kan werken, cq te snel aanspreekt ?
Ik zeg toch ook niet dat het de fout van eding is dat het relais er al dan niet iets mee zou kunnen doen.
Ik vraag simpelweg de specs van het gepulste signaal.
Inderdaad, mijn vraag is zo simpel. Als ik daar antwoord op heb, weet ik precies wat ik moet doen en kan verder.

Ik heb liever wel een beveiliging dan geen, maar als je toch een veiligheidsrelais gebruikt, en je gebruikt hem niet binnen de vooropgestelde eisen van de fabrikant, dan heeft geen nut desbetreffende relais te gebruiken.
Hiermee wil ik dus niet zeggen dat je helemaal geen beveiliging moet gebruiken.


Eding geeft aan dat de charge pump signaal gepulst is,
Ik wil daarvan de frequentie en pulsbreedte weten.

Idem met de stepfrequentie: een frequentie tot 400kHz, maar ik moet weten wat de duty cycle is.

Mijn vragen zijn idd zo simpel, zou gewoon in een tabel af te lezen moeten zijn.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door andrefc101 »

chimaerion schreef: 17 mar 2020 13:51Mijn vragen zijn idd zo simpel, zou gewoon in een tabel af te lezen moeten zijn.
Of misschien een mailtje naar de leverancier? Dit is nb. een Nederlands product, hoe makkelijk kan het zijn.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

Dat is al gebeurd, maar na een week geen reactie. Hoe makkelijk kan het inderdaad zijn. :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 17 mar 2020 13:13 Ze zijn dus galvanisch gescheiden, wat al een voordeel is.
En het empirisch testen zal ik zeker doen, maar uiteindelijk zou ik toch graag de specs van het signaal willen weten. Zou standaard in de handleiding moeten staan.
Dat zijn waarschijnlijk optocoupler ingangen, die worden eigenlijk overal in drivers met step en dir wel ingezet.
Ja snap dat je dit wilt weten, denk bijna zeker te zijn dat het symmetrisch is. Ik heb wel een scope maar geen 760 alleen een CNC720 en die bevindt zich ingebouwd op een grote afstand van de scope.
Dus kan je helaas niet verder helpen zo snel.

Wat is het merk en type van je veiligheids relais trouwens?
Want ik zelf gebruik gewoon de e-stop ingang en uitgang van de Eding kaart.
Als het veiligheidsrelais afvalt dan wordt de e-stop ingang aktief en als de watchdog faalt dan wordt de e-stop uitgang die normaal gesloten is en weer in serie staat met het externe e-stop circuit, open.
Het watchdog signaal is eigenlijk gelijk aan het chargepump signaal.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door keesfrees »

chimaerion schreef: 17 mar 2020 13:51 Eding geeft aan dat de charge pump signaal gepulst is,
Ik wil daarvan de frequentie en pulsbreedte weten.
Het is heeeel eenvoudig om het zo te maken dat je daar een ruime marge voor aan kunt houden. Niet alles hoeft en/of kan altijd precies hetzelfde te zijn.
In dit geval, zolang de processor goed marcheert komt er steeds een instructie langs die de uitgang even aanstuurt, maar hoe vaak precies zal afhankelijk zijn van vele factoren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 17 mar 2020 10:57 Hi in de manual van de nieuwere CNC720 staat het wel aangegeven:
6.6 CHARGEPUMP output
The CHARGEPUMP signals is a signal that is toggled around 10Hz. It is internally used for resetting a watchdog systems that checks that the board is still alive. Absence of this signals shows that the controller is no longer responsive. Also the SYSTEMREADY output will deactivate.
This output is an open-collector output. To learn more about these kinds of outputs have a look at chapter “6.1 Using Open Collector outputs”.
Als je geen scope hebt kun je dit met een ledje en weerstand even op de 760 testen, 10Hz moet toch zichtbaar zijn als zeer snelle blinky terwijl factor tien hogere signalen voor het oog onzichtbaar zijn.
Als ik lees:"a signal that is toggled around 10Hz Dan ga ik er van uit dat het een 50% duty cycle is, een blokgolf dus. En die is 10Hz.
Er schijnt ook een SYSTEMREADY output te zijn, die geeft dus continue signaal af, en dat kun je dus rustig aan je relais hangen, want die kon toch ook met een continue signaal overweg. Volgens mij is het probleem opgelost.

Maar al deze info haal ik uit de berichten die ik hierboven haal, dus of dat een beetje klopt......
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 mar 2020 15:37
Kjelt schreef: 17 mar 2020 10:57 Hi in de manual van de nieuwere CNC720 staat het wel aangegeven:
6.6 CHARGEPUMP output
The CHARGEPUMP signals is a signal that is toggled around 10Hz. It is internally used for resetting a watchdog systems that checks that the board is still alive. Absence of this signals shows that the controller is no longer responsive. Also the SYSTEMREADY output will deactivate.
This output is an open-collector output. To learn more about these kinds of outputs have a look at chapter “6.1 Using Open Collector outputs”.
Als je geen scope hebt kun je dit met een ledje en weerstand even op de 760 testen, 10Hz moet toch zichtbaar zijn als zeer snelle blinky terwijl factor tien hogere signalen voor het oog onzichtbaar zijn.
Als ik lees:"a signal that is toggled around 10Hz Dan ga ik er van uit dat het een 50% duty cycle is, een blokgolf dus. En die is 10Hz.
Er schijnt ook een SYSTEMREADY output te zijn, die geeft dus continue signaal af, en dat kun je dus rustig aan je relais hangen, want die kon toch ook met een continue signaal overweg. Volgens mij is het probleem opgelost.

Maar al deze info haal ik uit de berichten die ik hierboven haal, dus of dat een beetje klopt......
System ready signaal was plan B. :mrgreen:

@Kjelt; de relais die ik gebruik is deze:

https://www.sick.com/be/nl/senscontrol- ... k9OTcuMA==
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door serum »

Mooi goedkoop relais! :mrgreen:
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

serum schreef: 17 mar 2020 19:18 Mooi goedkoop relais! :mrgreen:
Je hebt mijn OSPF machine nog niet eens gezien dan.
Laatst gewijzigd door chimaerion op 27 mar 2020 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 17 mar 2020 19:08 @Kjelt; de relais die ik gebruik is deze:
Ik heb even snel in de datablad gekeken maar die spec van de OSSD input begrijp ik niet helemaal.

Testpulsbreedte <=1ms.
Die vind ik al onduidelijk het betekent namelijk dat ie ook met 1ps het nog doet ?

Testpulsfrequentie <= 10Hz
Begrijp ik ook niet want 1 puls per dag is ook <10Hz

Kortom ik denk / vermoed dat voor beide specificaties het teken omgedraaid moet worden, een frequntie gelijk of groter dan 10Hz kan ik me wel iets bij voorstellen en bij een pulsbreedte groter gelijk dan 1ms kan ik me bij een optocoupler ook iets voorstellen.

Just my two cents.

Dan mijn advies: aangezien je het relais en de Eding kaart al gekocht hebt , sluit ze gewoon aan en kijk wat er gebeurt. Het zou bij die 10Hz gewoon moeten werken. Mocht het onverhoopt nou niet werken kun je zoals eerder gezegd de Eding kaart als een NC schakelaar in serie met de S en R ingang zetten.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 17 mar 2020 19:56
chimaerion schreef: 17 mar 2020 19:08 @Kjelt; de relais die ik gebruik is deze:
Ik heb even snel in de datablad gekeken maar die spec van de OSSD input begrijp ik niet helemaal.

Testpulsbreedte <=1ms.
Die vind ik al onduidelijk het betekent namelijk dat ie ook met 1ps het nog doet ?

Testpulsfrequentie <= 10Hz
Begrijp ik ook niet want 1 puls per dag is ook <10Hz

Kortom ik denk / vermoed dat voor beide specificaties het teken omgedraaid moet worden, een frequntie gelijk of groter dan 10Hz kan ik me wel iets bij voorstellen en bij een pulsbreedte groter gelijk dan 1ms kan ik me bij een optocoupler ook iets voorstellen.

Just my two cents.

Dan mijn advies: aangezien je het relais en de Eding kaart al gekocht hebt , sluit ze gewoon aan en kijk wat er gebeurt. Het zou bij die 10Hz gewoon moeten werken. Mocht het onverhoopt nou niet werken kun je zoals eerder gezegd de Eding kaart als een NC schakelaar in serie met de S en R ingang zetten.
Uit interne bronnen weet ik dat het teken correct is en niet omgedraaid moet worden, maar je hebt gelijk: het onderlimiet is niet gegeven en dan kan het verwarrend zijn. Maar dat is geen probleem, aan deze gegevens en onderlimieten kan ik zo komen. Ik wil weten wat Eding uitstuurt, dat is een ander verhaal.

Ik zal het gewoon proberen, maar het neemt niet weg dat ik graag wil weten wat de specs nu zijn van de edingcnc board. Misschien ben ik een moeilijke mens, maar zeg me niet dat jullie dat ook niet interessant zouden vinden?
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door keesfrees »

Met een audio-iets krijg je snel een idee wat er gaande is.
Versterkertje, via weerstand, spanningsdeler, potmeter, ik ben benieuwd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Specs van charge pump signal CNC760 board

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 17 mar 2020 20:03 Uit interne bronnen weet ik dat het teken correct is en niet omgedraaid moet worden, maar je hebt gelijk: het onderlimiet is niet gegeven en dan kan het verwarrend zijn. Maar dat is geen probleem, aan deze gegevens en onderlimieten kan ik zo komen.
de <1ms begrijp ik nu dat is een safety eis om kabelbreuk of false positive te voorkomen. Duidelijk.
De <10Hz blijf ik vaag vinden daar hoort een range bij.
Ik wil weten wat Eding uitstuurt, dat is een ander verhaal.
En ik wil die range weten en durf gerust te stellen dat dit lastiger wordt om boven water te krijgen dan die info van Eding. En dan is Eding maar een drie mans bedrijf terwijl die relais bouwer al meer mensen heeft om de koffiemachines bij te vullen, bij wijze van spreken :lol:

Maar het zal "rech kommen" even geduld.
Plaats reactie