Z-as WINPC NC en Stepcraft

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

20358
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

20360
20359
20362
20361
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

Ik heb even wat foto's geplaatst

De eerste zijn de g-codes

De tweede foto geeft de coordinaten weer van de parkeerstand van de X Y en Z-as

Op de derde foto en vierde foto, heb ik z-as tot het werkstuk laten zakken, zoals je ziet geeft die als coordinaat 0.00 aan

De vijfde foto geeft de snelheidsinstellingen weer

De zesde foto bevat de coordinaten instellingen van alle assen.
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

20363
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Kjelt »

Als ik je G code bekijk dan zou er het volgende moeten gebeuren:

N36 Z as naar 20mm omhoog boven werkstuk
N39 nog een keer hetzelfde
N44 Z as naar 5 mm hoogte boven werkstuk
N45 Z as naar -0.25mm in het werkstuk.

Wat je nu kunt doen om dit te testen is
1) een kopie maken van deze g code en in de kopie achter N40 een N41 G4 P10 toevoegen.
Die geeft 10 seconde pauze dan kun je controleren of je machine de juiste kant op heeft bewogen.
2) de machine homen de spindelmotor afkoppelen (spanning er af) en de frees er uit en de onderkant van de spindel op 40mm boven het werkblad plaatsen en dat even Z0 noemen (zeroen).
In dit geval kan er niets kapot en kun je zien waar het fout gaat.
De machien zo laten staan en programma uitvoeren.

Dus wat er dan moet gebeuren is dat de spindelmotor eerst 20mm omhoog gaat en dat is dan 60mm boven het werkblad dan heb je 10 seconden pauze en daarna gaat hij 15mm omlaag (45mm boven werkblad) en vervolgens 5,25mm omlaag en dat zou dan +/-39,75mm boven werkblad zijn.

Dit eerst even checken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Kjelt »

Mocht de machine nou 20mm omlaag gaan dan onder tabblad Macine parameters de invert movement direction voor de Z as andersom zetten.
Mocht dit problemen geven bij het homen dan ook de Reference siwtch at.... end andersom zetten.
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Supertrack »

Dag Kjelt,

Jou opmerking over de gcode van 20 mm om hoog en daarna nogmaals 20 mm omhoog triggerde mij om nog eens goed naar de gcodes te kijken.
Want als ik de machine deze beweging droog uit laat voeren komt die buiten het bereik van mijn Z-as. Krijg daar ook een melding van binnen WINPCNC. Als ik de coördinaten Z-as om draai, wil de Z-as dus 40 mm naar beneden.

Ik heb voor de zekerheid nog even een stukje gcode laten draaien van wat freeswerk voorbeelden die mee geleverd waren met WINPC NC. Deze werden allemaal keurig uitgevoerd. In die zin is er dus niets aan de hand met de Z-as instellingen.
Wat ik nu gedaan heb is handmatig 2 maal die 20 mm weggehaald.
En rara nu gaat die goed! Waarom dit nu ineens optreed is mij nog steeds niet bekend. Dit probleem had ik niet.
Wel zie ik binnen Cut2D dat die automatisch een veiligheidsmarge mee geeft van 20 mm boven nul punt z-as, ik vermoed dat daar iets niet goed gaat
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Kjelt »

Supertrack schreef: 11 apr 2020 20:25 Jou opmerking over de gcode van 20 mm om hoog en daarna nogmaals 20 mm omhoog triggerde mij om nog eens goed naar de gcodes te kijken.
Want als ik de machine deze beweging droog uit laat voeren komt die buiten het bereik van mijn Z-as. Krijg daar ook een melding van binnen WINPCNC. Als ik de coördinaten Z-as om draai, wil de Z-as dus 40 mm naar beneden.
Als jij het begrijpt en nu voor elkaar hebt is dat mooi want ik snap het nog niet helemaal.

Als je nl een
G0 Z20
Uitvoert gaat de Zas naar 20mm
Als je vervolgens nog een keer
G0 Z20
Daarna uitvoert hoort er niets te gebeuren want de Zas staat al op 20mm.

Ik zou dan eerst ook het begin van dat programma willen zien (eerste 30 regels) want het lijkt nu net alsof hij de commandos relatief uitvoert en niet absoluut, wat dus niet goed is.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door abs02 »

Klopt Kjelt. Maar de 2de keer wordt er met de toollengte gerekend en dat kan zijn dat er "rare" bewegingen worden gemaakt. Een ander forumlid had er ook last van : haal in de postprocessor de eerste G00 voor de toolwissel eruit
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door Kjelt »

Ah dat is het, dan is het duidelijk
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door abs02 »

Hobby al jaren met Winpc en ben het vaker tegengekomen . In deze postprocessor staan meer dingen in die voor een Stepcraft overbodig zijn.
Ik zelf zou de 2de G00 na de G00 X.... Y...… plaatsen zodat de frees eerst naar het veiligheidspunt gaat en dan pas zakt naar de veilige hoogte van de Z.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door andrefc101 »

abs02 schreef: 12 apr 2020 09:15 Klopt Kjelt. Maar de 2de keer wordt er met de toollengte gerekend en dat kan zijn dat er "rare" bewegingen worden gemaakt. Een ander forumlid had er ook last van : haal in de postprocessor de eerste G00 voor de toolwissel eruit
Ik weet natuurlijk niet hoe WinPC werkt, maar waar haalt hij dan die toollengte vandaan? Ik zie geen G43 in de gcode staan... niet echt duidelijk dit..
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door abs02 »

Is niet nodig met gcode. Winpc haalt deze uit het pgm. Zodra de tool actief wordt gaat winpc hier mee rekenen.

Voor mij overduidelijk André
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as WINPC NC en Stepcraft

Bericht door andrefc101 »

abs02 schreef: 12 apr 2020 11:05 Voor mij overduidelijk André
Dat begrijp ik! Vandaar mijn vraag....
Plaats reactie