Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

Hoi,

Na maanden geen tijd te hebben gehad om verder te gaan met mijn machine, probeer ik het nu weer op te pakken en dat valt helaas niet mee.
De "learning curve" is helaas (voor mij) wel heel erg stijl, waardoor ik er zonder hulp waarschijnlijk niet uit ga komen, dus doe een beroep op jullie kennis:

De machine is technisch af en edingCNC is in de basis geconfigureerd. Ik kan succesvol homen in deze positie. De assen bewegen allen in de juiste richting als ik de jog-pad gebruik.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik Vectric Aspire een simpel werkstuk van 150x150mm 18mm dik mdf gemaakt waar ik een rondje en een tekst in wil frezen met een 6mm frees. Ik heb het toolpath gemaakt in Aspire en vervolgens met de voorbeeld postprocessor van Sorotec de .nc file geëxporteerd. Beide heb ik bijgevoegd als bijlage.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik zo voorzichtig mogelijk te werk ben gegaan heb ik na homen de assen beide een stukje van de end stop gezet en gekeken wat er gebeurde.

Zowel Z als Y bewegen voor zover ik kan zien in de juiste richting, echter Z gaat naar boven (en beland dan in de end-stop) in plaats van naar beneden.

Waarschijnlijk mis ik nog enkele stappen, maar ik kan simpelweg nergens de juiste informatie vinden. Het zijn allemaal flarden van (afwijkende) informatie en ik kom er simpelweg niet meer uit. Ik durf ook niet meer zo goed, want zou de machine wel de juiste kant op bewegen en te ver doorlopen, zit daar geen eind-stop en gaat de boel mogelijk kapot.

Kan iemand mij wellicht (desnoods tegen een vergoeding) op weg helpen? Ik leer op zich snel, maar ik heb nu simpelweg te veel variabelen. :shock:

Ga er vanuit dat ik een absolute beginner ben en ik met de verschillende zaken die voor jullie bekend en simpel zijn, mogelijk niet bekend ben ;)

Mvg,

Michel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door DirkSchipper »

Mogelijk ligt dat toch aan de instellingen.
Die positive- en negative limits van het instellingen scherm zijn t.o.v. de home-positie (X=0, Y=0, Z=0).
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Geldof »

100x100x4 in 2 stappen.nc.zip
Probeer deze eens,

100x100x4mm in 2 stappen van 2mm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Click buy play
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

DirkSchipper schreef: 16 apr 2020 17:31 Mogelijk ligt dat toch aan de instellingen.
Die positive- en negative limits van het instellingen scherm zijn t.o.v. de home-positie (X=0, Y=0, Z=0).
Bedankt voor je reactie, ik begrijp helaas niet wat je bedoeld. Kan je iets concreter zijn misschien?
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

@Dirk, Bedoel je dat ik het zo moet instellen?

Afbeelding

Afbeelding
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

Als ik nu het werkstuk laad, ook als ik het voorbeeld werkstuk van @geldof probeer, dan krijg ik een 'machine limit violation'.

Ongetwijfeld niets onoverkomelijks, maar ik heb geen idee hoe ik het op kan lossen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door serum »

Dat wil zeggen dat je werkstuk de limieten van je machine passeert. En het mooie aan eding is dat hij dit controleert voordat hij begint te frezen en deze foutmelding laat zien.

Waar ligt in je programma je Z nulpunt? en als je pgdown op je toetsenbord indrukt, gaat dan de Z as omhoog of naar beneden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja machine parameters hebben niet heel veel met je programma afloop te maken. Je programma loopt tov het door jouw ingestelde programma nulpunt. (b.v. G54 zoals ik in die actieve G-code regel zie)
Wanneer jij met de hand het hele bereik X,Y en Z kunt joggen zonder dat er gemopperd wordt over soft limits of iets dergelijks, moet je programma kunnen lopen.
Wanneer je het programma nulpunt in een as verkeerd kiest, kan je machine het niet voor je uitvoeren zonder over een as-limiet te gaan.
Dus waarschijnlijk heb je je programma nulpunt nog niet juist gekozen.
Frees iets boven je werk zetten en daar de Z 0 maken geeft misschien een oplossing.
Je kunt ook in MDI eerst eens G0 X0 Y0 Z0 uitvoeren, dan zou die naar het jouw ingestelde nulpunt moeten bewegen. Vervolgens doe je zo'n beweging naar de maximale en of minimale coördinaten van je werkstuk, als je dat per as doet, zie je waarschijnlijk wel waar het niet klopt.

Dit soort testjes zijn het handigst zonder een frees in je spil. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door andrefc101 »

Ik denk dat je de z-as moet omdraaien in de setup wanneer de verkeerd loopt. Maar dan moet het ook zijn dat deze naar boven gaat wanneer je op te toetsenbord de pijl naar beneden indrukt!
Verder mis je denk ik zeker een stap, in je tekening geef je aan waar je nulpunt van je werkstuk legt (meestal linksonder!). Vervolgens leg je je materiaal op je frees en jog naar het 0 punt, dus dan ook linksonder in je materiaal. Wanneer dat gedaan hebt moet je je werkstuk op de machine nullen (meestal werk je in G54 dan). De x en de y (rechtsboven in je scherm) moeten dan ook op nul gezet worden, dat kan in je menu onder. Zorg dat de z-as ook genult is. Of boven op het materiaal of onder op je tafel (spoilbord), dat bepaal je in het programma waarin je tekent!). Dan zou het goed moeten gaan!
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

Hoi @serum en @hugo, bedankt voor jullie reacties.

Met page-down gaat de Z omlaag.

Dit is de huidige instelling, ik heb feitelijk niets veranderd, omdat ik ook nog niet helemaal snap hoe het e.e.a. werkt.

Afbeelding
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Nederbelg »

andrefc101 schreef: 17 apr 2020 11:20 Ik denk dat je de z-as moet omdraaien in de setup wanneer de verkeerd loopt. Maar dan moet het ook zijn dat deze naar boven gaat wanneer je op te toetsenbord de pijl naar beneden indrukt!
Verder mis je denk ik zeker een stap, in je tekening geef je aan waar je nulpunt van je werkstuk legt (meestal linksonder!). Vervolgens leg je je materiaal op je frees en jog naar het 0 punt, dus dan ook linksonder in je materiaal. Wanneer dat gedaan hebt moet je je werkstuk op de machine nullen (meestal werk je in G54 dan). De x en de y (rechtsboven in je scherm) moeten dan ook op nul gezet worden, dat kan in je menu onder. Zorg dat de z-as ook genult is. Of boven op het materiaal of onder op je tafel (spoilbord), dat bepaal je in het programma waarin je tekent!). Dan zou het goed moeten gaan!
Dank je.
De Z-as beweegt in de juiste richting, dus ik ga je aanwijzingen nu volgen en dat proberen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door andrefc101 »

Nederbelg schreef: 17 apr 2020 12:11 Dank je.
De Z-as beweegt in de juiste richting, dus ik ga je aanwijzingen nu volgen en dat proberen.
Ik neem even aan dat je freesje reeds handmatig in de spindel gezet is? Zo ja, sloop voor het (werktuk) nullen even voorin de gcode file de T1M6 en G43 H1 regels eruit, vooral de tweede geeft rare dingen wanneer je niet weet wat het doet!
Heb er even in gekeken (in dat bestand), Z-nul ligt beoven op je materiaal en x,y nul links onder. Dus wanneer je materiaal goed op je machine ligt, jog de frees dan naar links onderin en netjes boven op je materiaal.
Daarna zorgen dat je frees genuld is, coordinaten schermpjes rechts boven staan dan allen op blauw en nul!) Dan zou je gas moeten kunnen geven....
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door DirkSchipper »

Nederbelg schreef: 17 apr 2020 10:49 @Dirk, Bedoel je dat ik het zo moet instellen?
Dat kan ik zo niet 123 zeggen.
Ik ga er even vanuit dat onderstaande foto jouw macchine toont in de home-positie en dat de frees zich in uiterste X-, Y-, Z-posities staat.
Dus de frees kan niet verder omhoog (Z), niet verder naar voren (Y), en niet meer naar links (X).
Afbeelding

Ten tweede In EdingCNC bestaan er 2 gebieden:
- het machine gebied
- het werkgebied
Deze vindt je terug in de software links-boven in de twee tabbladen boven die drie blauwe XYZ-velden op onderstaande foto ("Machine" en "Work").
Work is bij jou nu op de foto actief (blauwe achtergrond). Het 'work area heeft een groene achtergrond.
Afbeelding

Als je gaat gaat 'homen' is het 'Machine area' actief.
Als het homen klaar is staat de machine in het 'machine-area' op de oorsprong (X=0, Y=0, Z=0).

Om te frezen werk je in het 'work-area'. Daar kun je de oorsprong zelf definiëren (feitelijk is dat niets anders dan een verschuiving t.o.v. de work-oorsprong).
Stel jij wil een vierkant pocket frezen van 100x100 mm en 10 mm diep.
Die heb je eerst getekend in een CAD-programma, en mogelijk lag de linker-onder-hoek van die pocket op X=2000, Y=1500, Z=5000 (ik neem expres van die idiote waarden!). Ver buiten het bereik van jou machine. Maar die pocket zelf zou wel op je machine passen.
Om dat op te lossen activeer je de tab "Work", als dat na het homen niet al automatisch is gebeurd.
Beweeg de frees nu met de pijltjes (joggen) naar een punt op de machine zodanig dat als dat punt die linker-onder-hoek van jouw pocket zou zijn, die pocket ook helemaal binnen het werkbereik van je machine past.
Dat punt definieer je nu als de linker-onder-hoek (X=2000, Y=1500, Z=5000).
Hoe?
Klik in het blauwe X-waarde veldje, er verschijnt een pop-up, vul daarin 2000, en enter. En vergelijkbaar met de Y en de Z.
In principe zou je nu moeten kunnen frezen zonder dat machine limit-probleem.
Krijg je toch een machine-limit error, dan geeft hij aan in de rode tekst welke as, en waar, en ook dat gele vierkantje met geel kruis op het scherm markeert dat punt

N.B.
De positive en negative limits die je in onderstaand scherm invult zijn de waarden die gelden vanaf het punt na homen. Dus hoever kun je nog naar voren/achteren, links/rechts, boven/beneden vanuit dat punt.
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heb wat hulp nodig om een eerste werkstuk te maken

Bericht door Kjelt »

Hi zie het topic nu pas.
Is het nu gelukt?
Wil best weer helpen maar de huidige situatie in het land en vooral jouw land maakt het lastig.
Plaats reactie