freesbreuk controlle

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Welke Yaskawa's zitten erop? Sigma 7? 750 of 850W? ik heb op mijn machine deze Sigma 7 drivers met 850w servo's. deze hebben een hele fraaie auto-tune. ik gebruik op mijn kleine machine ook servo's met de step/dir van eding en kan er mee tot 8000mm/s2 zonder overshoot. Het kan wel goed gaan hoor. Ik ga binnenkort mijn Yaskawa's nalopen om de instellingen te controleren. Als ik iets tegenkom waar ik van denk dat je iets aan hebt, laat ik het je weten. Je hebt wel remweerstanden op de x en y zitten neem ik aan? Gebruikt jouw machine planetaire reductie op de tandheugels of snaaraandrijving?

De yaskawa's hebben een geavanceerde auto-tune functie, maar overleg met een techneut van Yaskawa Nederland vertelde mij dat het voor frezen niet perse verstandig is om de machine in te stellen op 1 optimale instelling; de real-time zelfgeregelde tuningfunctie van de servo's was een betere keuze. Hij heeft aangeboden om komende week mee te kijken. Ik zal nauwgezet aantekeningen maken.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hallo Serum!

Sigma 7 850W. Ik ken de autotuning functie en heb er aardig wat mee gespeeld, realtime zelf regelen werkt voor mij het best.

Ik heb 2 cnc frezen, een is een budget model, de andere is zeer mooi. Beide uitgerust met planetaire reductie en sigma 7/ 850W. De ene heeft wel weerstanden de ander niet.

Vandaag heb ik alle drives uitgelezen op het model met de weerstanden en als ik de handleiding goed lees van Yaskawa dan zijn deze weerstanden nooit ingesteld, wat ook logisch is omdat ik een machine heb gekocht zonder controller en deze zelf heb ingesteld. Die weerstanden inregelen staat al 2 jaar op mijn planning ;) maar het komt er niet van.

Dit zijn de weerstanden, 3 stuks voor X Y1 en Y2. De Z as heeft er geen.
20785

Dit zijn de huidige instellingen voor de assen:
20783

Dit zegt de manual:
20784

Dus als ik het goed heb moet PN600 op 4 en PN603 op 5000.

Gezien de waarschuwing: doe dit goed of riskeer brand wil ik graag een bevestiging of het inderdaad juist is.

Hugo: Helaas ben ik nog niet toegekomen aan jou idee maar hij staat op mijn to do lijst. Die lijst heeft 395 voltooide punten en 20 openstaande punten ;)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Zou Pn603 niet op 50000 moeten staan?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: freesbreuk controlle

Bericht door chimaerion »

5000 is het correcte:
De eenheid van pn603 is in 10m ohms oftewel 10*0,001 ohm = 0,01 ohm.

50 ohm uitgedrukt in eenheden van 10m ohms oftwel hondersten van een ohm is: 50/0,01= 5000

Je andere parameter is ook correct: het wordt uitgedrukt in eenheden van 10W. Je weerstand is 200W, 20% daarvan is 40W. 40W uitgedrukt in eenheden van 10W is inderdaad 4.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Och. 10mOhm inderdaad. Suf.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: freesbreuk controlle

Bericht door keesfrees »

In hout-achtig plaatmateriaal frees ik alles in een keer op volle diepte, zonde van de tijd en freesslijtage anders en heb ik totaal geen last van freesbreuk.
Maar het kan wel gebeuren uiteraard, maar dat hoor ik dan toch snel genoeg, of laat je de machine alleen ? Dan ben ik blij dat ik geen werkplaats buur ben van je :/
Een freesbreuk op zich kan geen kwaad, dat zie je wel als je stukken gaat rapen en dan kun je het programma ergens oppakken nadat je het frees-stukje er uit gepeuterd hebt !

NB, ik deed ooit 24mm okoume met een 6mm freesje in een keer door, dat ging wel maar, niet van harte, het eene soort freesje hielt het wel en de volgende partij freesjes niet, uiteindelijk toch maar de tekening zo aangepast dat het met 8mm te doen was.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

De machines draaien altijd onder toezicht, soms eten we even een boterham maar we kunnen de machines altijd horen. Daarnaast zijn alle lasersnijders uitgerust met optische brandsensoren (een vlam groter dan 5 cm is alarm) en automatische brandblussers. Alle afzuigers zijn hier ook van voorzien.

Wat mij opvalt bij de frezen van Veldman is dat de negatieve 2 snijder een stuk stiller is en veel minder freesslag heeft dan de compressiefrezen in dezelfde lengte/diameter.

Waar haal jij je frezen Keesfrees?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: freesbreuk controlle

Bericht door keesfrees »

Jacala schreef: 04 mei 2020 15:03De machines draaien altijd onder toezicht
Mooi !
Ik heb meerdere pauze knoppen.

Compressiefrees gebruik nooit, alleen om goedkope kastplanken met dunne toplaag in te korten met bovenfrees, dat gaat heel mooi.
En sinds enige tijd gebruik ik ook (vaak) de 2 snijders van David, hangt van het soort materiaal af, ik heb 6mm frezen in div, soorten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Arie Kabaalstra »

de vraag is..hoeveel uur staat ie op 1 plaat?.. gaan er platen van 2440x 1220 onder, of halve platen?

Hoe dan ook.. je kunt, als je een toolsetter hebt, even een simpel macrootje schrijven dat alleen de lengte even controleert, die hoeft de lengte niet opnieuw naar de tabel te schrijven..

Gewoon een G38 boven je taster uitvoeren.. als de lengte meer dan 1 mm korter is.. Alarm geven.. machine stoppen.. (Geen M2 gebruiken, maar een M0)
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hoi!
Om terug te komen op dit project, het is goed afgerond en ik ben bezig de volgende klus. In dit geval dus de externe weerstanden instellen van de servo's

Ik heb ze volgens bovenstaande post ingesteld en ik heb de acceleratie van de machine op 800 gezet, toen wat vierkantjes gefreesd maar ik heb direct last van overshooten. Toen ben ik gaan kijken of de weerstanden wel goed werkte en heb ik de machine een kwartiertje in de lucht snelle korte bewegingen laten maken.

Helaas blijven de weerstanden op omgevingstemperatuur wat dus niet zou mogen met veel snelle bewegingen op hoge acceleratie. Ergens gaat er iets fout maar ik weet nog niet wat.

In de handleiding kan ik niks vinden over het "activeren" van de externe weerstanden en de manual doet lijken of het instellen van pn600 en pn603 voldoende moet zijn om de externe weerstand in gebruik te nemen.

Iemand meer ervaring met dit klusje?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door skillalot »

Bij sommige servo's zit er een brugje in de stekkers aangesloten als je geen externe weerstand gebruikt.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Volgens de manual moet ik de brug tussen B2 en B3 verwijderen, deze was al verwijdert vanuit de fabriek. Wat raar is is dat pn600 ingesteld was op 15 terwijl dit volgens de manual op 4 moet staan en dat pn603 nog op nul stond terwijl deze volgens de manual wel degelijk ingesteld moet worden.

Een paar berichten hier boven staat een screenshot uit de manual.

De weerstand zit trouwens op B1 en B2. Zou ik met een amperetang moeten meten dat de weerstand belast wordt? Ik zou denken van wel maar mijn kennis is wat dat betreft beperkt.

Ik zal die brug nog wel een 2e blik geven. Wellicht kijk ik toch ergens overheen.
Laatst gewijzigd door Jacala op 11 jun 2020 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: freesbreuk controlle

Bericht door serum »

Geen multimeter met min/max record? die even aansluiten en kijken of ie uberhaupt iets meet?

B1+B2 klopt;

If the internal regenerative resistor is insufficient, remove the lead or short bar between B2 and B3 and connect an Exter- nal Regenerative Resistor between B1 and B2.
The External Regenerative Resistor is not included. Obtain it separately.


SetPn600(RegenerativeResistorCapacity)andPn603(RegenerativeResistorResistance). Refer to the following section for details on the settings.
6.17 Setting the Regenerative Resistor Capacity on page 6-55
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Hoi!

Zojuist even de weerstanden doorgemeten en die zijn netjes 50 ohm zoals op het label staat. Daarnaast heb ik de ampere tang even aan de weerstand van de spindle frequentieregelaar gehangen en de spindle even aan en uit gezet. Bij het uitzetten zie je dat de weerstand wordt belast tot 1,5/2 ampere (?). Na de spindle een keer of 5 aan/uit gezet te hebben binnen 1 minuut wordt de weerstand lauw.

Toen met dezelfde instelling op de amperetang de weerstanden van de assen gehangen en jahoor, een minimale uitslag van +/- 0.1 A (grove gok). Alleen denk ik dat mijn ampere tang/multimeter gewoonweg te traag is om accuraat te meten wat er gebeurd.

Hypothese:
Ik heb de machine gekocht zonder controller omdat ik zelf Eding wilde installeren. De fabriek stelt dan het hoognodige in zodat ze hun tests uit kunnen voeren maar ze gaan er van uit dat ik toch alles zelf naloop. PN600 hebben ze wel ingesteld. Fabrieksinstelling van PN600 is 0, hun instelling op X/Y1/Y2/ was 15, de instelling van de Z as is 0. De X/Y1/Y2 assen zijn voorzien van weerstanden, de Z niet.
PN603 is nooit ingesteld omdat ze er van uit gaan dat als je een controller installeert toch alles naloopt, of ze zijn het gewoon vergeten.


Nu heb ik PN600 volgens het boekje ingesteld op 4 terwijl de fabrikant van de CNC hem op 15 had staan. Het boekje (yaskawa manual) weet natuurlijk niet waarvoor de servo gebruikt wordt en zal van een veilige situatie uit gaan. De chinezen hebben gebaseerd op veel ervaring bepaald dat waarde 15 voor dit type machine goed is. Nu met waarde 4 heb ik het idee dat de weerstanden niet of nauwelijks belast worden en ik dus de acceleratie niet hoger kan zetten omdat hij last heeft van overshooting, precies de reden waarom die weerstanden op de machine zitten. Bij veel beweging blijven de weerstanden immers ijskoud terwijl deze warm zouden moeten worden


Hoe verstandig is het om het gewoon eens te proberen op PN600 = 15?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie