freesbreuk controlle

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: freesbreuk controlle

Bericht door Jacala »

Update na wat uurtjes spelen:

PN600 heb ik gewoon op 15 geprobeerd, na een kwartiertje veel bewegingen op hoge snelheid worden de weerstanden lauw, 26 graden volgens de infrarood thermometer terwijl de omgeving 22 graden is. Dit kan dus prima in mijn beleving en wellicht kan hij zelfs nog wel hoger maar of het iets toe voegt?

Moment of inertia: Deze kan yaskawa met Sigmawin zelf berekenen door een paar bewegingen te maken en de response op de motor te meten. Hiermee kan de driver beter inschatten hoeveel vermogen er nodig is om het gewicht de juiste kant op te sturen.

Dit kan op de X as maar niet op de Y as omdat de Y as 2 motoren heeft en je via Sigmawin niet 2 motoren tegelijk kan aansturen (denk ik....). Hoe los je dit op? De X as bepalen en op basis van die waarde een schatting maken voor Y1 en Y2, althans, dat is mijn oplossing. Na een meting was het 600% op de X as. Y1 en Y2 heb ik ingesteld op 700%, het gewicht van je X as deel je door 2 en dan nog een schatting van het brug gewicht er bij. Klinkt dit als een logische aanname?

Dit heb ik ook gedaan toen ik de machine 2 jaar geleden heb geinstalleerd maar toen heb ik een stomme fout gemaakt.... Y1 heb ik schijnbaar niet goed opgeslagen omdat die nog op 100% stond. Dan snap ik wel dat de acceleratie niet al te hoog kan staan :roll:

Na alles nog eens nagekeken te hebben zit ik nu op een acceleratie van 750 mm/s2 ipv 500 mm/s2.

Een volgende stap is de tuningless functie maar daar heb ik vandaag helaas geen tijd meer voor:

Volgens de handleiding is de Tuningless functie goed geschikt voor een CNC (wisselende belasting etc).
"The tuning-less function performs autotuning to obtain a stable response regardless of the type
of machine or changes in the load. Autotuning is started when the servo is turned ON."

Deze functie is uitgeschakeld in de servo en ik heb hem geprobeerd in te schakelen, het resultaat is flinke vibraties die ik ook niet weg krijg als ik de handleiding volg. Al met al deze weer even uit gezet en ga ik er dieper op inlezen voor ik er mee verder ga.

Oftewel, foutje hersteld en verbetering in de snelheid waardoor ik weer wat langer met de frezen hoop te doen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: freesbreuk controlle

Bericht door P1-Engineering »

Voor de freesbreuk controle, in de Sorotec macro zit dit er al in, User functie 3, je moet het alleen even enablen in de text file.
Ik weet alleen niet of je dan ook de Sorotec gereedschap inmeet routine moet gebruiken of dat het bijvoorbeeld ook werkt met de standaard Eding routine.
Plaats reactie