Manuals worden herschreven

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Manuals worden herschreven

Bericht door Kjelt »

Ik was verleden week even kort wezen buurten bij Eding en met Alfred gepraat.
Goed nieuws voor nieuwe Eding cnc gebruikers:
De usermanual wordt herschreven en dan in meerdere losse delen opgeknipt.

Het eerste nieuwe deel die de basic GUI beschrijft staat al online:
https://www.edingcnc.com/index.php?pagi ... 3&taalid=2

Verder zijn ze bezig met een speciale versie met Dual Queue systeem waarbij je een programma kunt pauzeren , dan andere dingen kunt doen en weer verder kunt waar het programma gebleven was.
Deze versie is en blijft voorlopig in het beta test stadium en voor degenen fie willen experimenteren en testen te vinden onder de download sectie v4.04. Zie ook de release notes. Ik moet hier wel bij zeggen dat dit dus beta software is en nog niet gegarandeerd fullproof, dus gebruik op eigen risico. Bert draait er thuis al twee maanden mee.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door WillyH »

Dat is dan goed nieuws, ik heb net de CNC720 aangekocht en voor een beginner op CNC vlak is het toch moeilijke materie bij momenten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door Kjelt »

Klopt, je zult je zelf goed willen verdiepen en inlezen over het hele cnc gebeuren.
Er zijn genoeg nederlandse en engelse boeken.
Je kunt toch niet verwachten (vind ik) dat een controller fabrikant je alle details over cnc gaat uitleggen.
Zelfs cnc freesmachine fabrikanten doen dat niet.
Overigens als je een auto koopt zonder rijlessen te hebben gevolgd heb je ook een probleem ;-)
Dit forum is ook erg geschikt voor vragen
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door chimaerion »

Maar ik verwacht wel dat als je aan fabrikant van een controller gaat vragen, wat de tijdsdiagramma is van een bepaald signaal, dat hij je dat direct kan geven.
En daar wringt het schoentje, heel veel zaken zijn zeer oppervlakkig beschreven.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door WillyH »

Een klein beetje moeite voor een minder gevorderde gebruiker (klant!) zou wel mooi zijn. Zo vind ik bijvoorbeeld de beschrijving voor de aansluiting van de proxy's wel heel erg schematisch en niet naar de praktijk toe. Ik zie bij andere fabrikanten toch betere manuals hoor.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 19 mei 2020 20:14 Maar ik verwacht wel dat als je aan fabrikant van een controller gaat vragen, wat de tijdsdiagramma is van een bepaald signaal, dat hij je dat direct kan geven.
En daar wringt het schoentje, heel veel zaken zijn zeer oppervlakkig beschreven.
Daar heb ik ook al stukken van gezien die verbeterd zijn.
En opbouwende kritiek is altijd welkom dus mis je iets of zie je fouten meldt het per email en het wordt tzt meegenomen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door WillyH »

Klein voorbeeld waar ik over struikel als non-electronicus:

20950

Dan denk ik, moet ik nou een 2k7 weerstand voorzien voor de proxy's of niet?
Ik bedoel maar, als je enkel klanten wenst die professioneel bezig zijn met CNC zal die manual wel in orde zijn. Maar als je de klantenkring wenst uit te breiden naar semi-profs en hobbyisten, tja dan mag een en ander wat duidelijker/uitgebreider ja.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 20 mei 2020 11:55 Klein voorbeeld waar ik over struikel als non-electronicus:
20950
Dan denk ik, moet ik nou een 2k7 weerstand voorzien voor de proxy's of niet?
Ik bedoel maar, als je enkel klanten wenst die professioneel bezig zijn met CNC zal die manual wel in orde zijn. Maar als je de klantenkring wenst uit te breiden naar semi-profs en hobbyisten, tja dan mag een en ander wat duidelijker/uitgebreider ja.
Snap het probleem maar dat probleem begint al eerder dat jij de keuze maakt of je een npn proxy of pnp proxy kiest voor je machine ;)
Oftewel als je zelf een machine bouwt zul je minstens beperkte kennis van de diverse disciplines willen hebben.
In dit geval laat het plaatje de opbouw op de print zien dus wat ze jou al leveren en de aansluiting kun je dus voor npn (waarbij de proxy naar 0 schakelt bij detectie) of pnp (waarbij de proxy naar +24V schakelt bij detectie) via een jumper instellen.
Bij de oudere kaarten kon je alleen 5V signalen hier aansluiten. Dus ja per kaart zit het weer anders en die je daar als bouwer wel rekening mee te houden.
Je kunt niet verwachten dat ze er een cursus elektronica bij gaan geven, net als ik niet kan verwachten dat ze er een cursus mechanica bij gaven en ik heb toch heel lang lopen stoeien en prutsen met het bouwen van mijn machine met het uitlijnen etc.
Persoonlijk denk ik dat veel mensen het bouwen van een machine zwaar onderschatten. Ze zien fotos en voortgang en denken dat wil ik ook maar er komt best wel veel bij kijken, en als je vragen hebt is dit forum met zijn leden altijd bereid te helpen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zelf zou toch graag het echte internal circuit zien (de input buffer of optocoupler dus), dan kun je zelf wel bedenken hoe een input of output werkt. (maximale en minimale waarden uit datasheets halen e.d.)
En ook dat deel van de output.

En als je niet voor 100% kunt wijzen naar een programmeer manual waar je aan voldoet, zul je toch precies aan moeten geven waar je er van af wijkt en hoe jouw deel werkt. Maar ik ben extreem verwend wat dat betreft en barst bij andere grote merken ook altijd in huilen uit.
Maar zo'n manual is ook extreem veel werk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door Firehunter »

Niet dat ik zo'n controller heb, maar ik vond de handleiding wel erg duidelijk:
https://en.cs-lab.eu/differential-outpu ... mentation/
https://en.cs-lab.eu/connection-of-csmi ... -software/
Met een aantal voorbeelden hoe het moet, maar voornamelijk hoe het niet moet.

Een wiki achtige website zou natuurlijk ook kunnen, zodat er meerdere personen aan kunnen meehelpen. Begrijp me niet verkeerd, maar als er wat tegenover staat zijn er denk ik wel meer personen die willen meehelpen aan een goeie duidelijke handleiding met voorbeeldschema's.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door keesfrees »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 20 mei 2020 22:14 Zoiets :
edingcnc.com/wiki
?
bedoel je deze https://edingcnc.com/wiki/
;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door keesfrees »

grrrr.
Dit scheef ik :

Code: Selecteer alles

[url]edingcnc.com/wiki[/url]
Het forum is hier even te behulpzaam of zo :/

Er is/was dus al een wiki maar is sterk verouderd denk ik.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Manuals worden herschreven

Bericht door Palmerlivesteam »

Vroeger was een veel gehoord argument om over te gaan tot het gebruik van een PC dat wijzigingen snel doorgevoerd konden worden i.p.v de hele pagina met typemachine, schaar, pritt stift, kopieerapparaat en typ-ex opnieuw te moeten fabrieken. Tegenwoordig kom ik handleidingen tegen waar al meer dan 10 jaar storende fouten in staan, of informatie ontbreekt en ook al mocht je het originele Word(Perfect) bestand kwijt zijn, dan nog kun je scannen met OCR en het editen van pdf bestanden is ook geen probleem meer.

Terwijl een goede handleiding toch je email en telefonische support zou kunnen ontlasten.

Zo kreeg ik geen antwoord op een email waarin ik vroeg naar de aansluitingen van de enigste connector op de 720 welke niet in de handleiding stond beschreven en waar ook niets van op de print qua aanduiding was te vinden. Telefonisch kreeg ik te horen dat men dacht dat het toch wel duidelijk was?!!! terwijl men maar een pdf pagina van een andere handleiding had hoeven te plakken en op de verzendknop te drukken.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Plaats reactie