Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door b1078 »

Hallo,
Ik ben elektronisch niet echt vaardig dus heb ik een stomme vraag, ik heb IFS204 PNP NO inductive sensoren en die wil ik op de breakout board van mn eding cnc 720 aansluiten. Maar ik versta er niets van. 2 aansluitenpunten en 3 draden uit de sensor? Moet ik apart 24v halen op het bord?

Alvast bedankt,

Tim
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door Kjelt »

1. Je hebt een PNP sensor dus moeten de jumpers op het board onder het breakout board op PNP gezet worden (zie pagina 16 van de hardware cnc720 manual)
2. Nu kun je op het breakoutboard de bovenste rij connectoren of op +24V zetten of op GND zetten met de jumper (zie pagina 1 van de CNC720 breakout manual)
a) Als je deze jumper op GND zet kun je daar de GND draad van je sensor op aansluiten en moet je ergens in je kast de + draad nog aan de +24V (liefst via een smeltzekering van een aantal honderd mA) aansluiten.
b)Als je de jumper op +24V zet dan kun je daar de +24V draad van je sensor op aansluiten en moet je ergens anders in je kast de - draad nog op de ground aansluiten.

Als je 2a kiest kun je alle gnd draden van al je homesensoren aan elkaar aan de ground knopen
Als je 2b kiest kun je alle +24 draden van je sensoren aan elkaar aan de +24 knopen.

Wat niet kan is PNP en NPN sensoren mixen, dus allemaal PNP.

Mocht het nog niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel.
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door b1078 »

Hallo,

Bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord. Voorlopig snap ik het principe, jumpers staan juist. Maar als ik de datasheet van de sensor bekijk snap ik niet wat met dat vierkantje tussen draad 3 en 4 bedoeld wordt.
Draad 1 is +24v, en er wordt geschakeld tussen 3 en 4?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door Kjelt »

b1078 schreef: 02 jul 2020 15:56 Bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord. Voorlopig snap ik het principe, jumpers staan juist.
Maar als ik de datasheet van de sensor bekijk snap ik niet wat met dat vierkantje tussen draad 3 en 4 bedoeld wordt.
Draad 1 is +24v, en er wordt geschakeld tussen 3 en 4?
Simpel antwoord: 1: +24V
3: GND 0V
4: uitgang aansluiten op de homeingang op EdingCNC (kan direct want de CNC720 is 24V compliant)

Moeilijk antwoord: de datasheet tekent een weerstand (of load) die aan de gnd hangt en via uitgang 4 van spanning wordt voorzien.
Als je in de hardware manual van de CNC720 kijkt op pagina 17 figure 1 zie je dat als je de jumper op het onderste bord op PNP zet je de uitgang van de sensor (en dus de ingang van het bord) belast met een 2k7 weerstand naar gnd.
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door b1078 »

Kjelt schreef: 02 jul 2020 16:16
b1078 schreef: 02 jul 2020 15:56 Bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord. Voorlopig snap ik het principe, jumpers staan juist.
Maar als ik de datasheet van de sensor bekijk snap ik niet wat met dat vierkantje tussen draad 3 en 4 bedoeld wordt.
Draad 1 is +24v, en er wordt geschakeld tussen 3 en 4?
Simpel antwoord: 1: +24V
3: GND 0V
4: uitgang aansluiten op de homeingang op EdingCNC (kan direct want de CNC720 is 24V compliant)

Moeilijk antwoord: de datasheet tekent een weerstand (of load) die aan de gnd hangt en via uitgang 4 van spanning wordt voorzien.
Als je in de hardware manual van de CNC720 kijkt op pagina 17 figure 1 zie je dat als je de jumper op het onderste bord op PNP zet je de uitgang van de sensor (en dus de ingang van het bord) belast met een 2k7 weerstand naar gnd.
Ongelofelijk bedankt voor je tijd!!! Ik kan weer verder!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door WillyH »

Zou er een goede reden zijn om te kiezen uit een van beide opties (+24v of gnd) of maakt dit niets uit?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 02 jul 2020 20:31 Zou er een goede reden zijn om te kiezen uit een van beide opties (+24v of gnd) of maakt dit niets uit?
Maakt niet veel uit bij driedraads sensoren. Persoonlijk zie ik het liefste dat de +24 via een smeltzekering loopt zodat bij kortsluiting de sensordraad niet doorbrand en je die moet vervangen.

Bij tweedraads sensoren is het dus afhankelijk van of het een npn of pnp sensor is welke je kiest.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hoe sensor aansluiten op 720 breakout board

Bericht door WillyH »

Bedankt voor de verduidelijking, Kjelt!
Plaats reactie