Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Hallo, hier ben ik weer.
Gisteren eens een werkstukje in wat polyurethaan schuim geprobeerd. Geen foutmeldingen, toolwissel chamfer met toolhoogte meting macro,... ik ben blij, eding bevalt me!!

Maar ik heb een probleem, frees ging veel te diep, in plaats van 0.2 mm te vlakfrezen knalde de frees iets van een centimeter onder het bovenste vlak het werkstuk in(schuim gelukkig). Zit er een fout in mn workflow, of snap ik heel dat coördinaten systeem niet?

-machine aan
-3 assen homen
-ik laad de eerste tool in en laat eding meten op mn vast gemonteerde toolsetter.(netjes met de macro en een gekende lengte ingesteld)
-ik klem het te frezen materiaal
-jog naar het in fusion ingestelde nulpunt, z nul is bovenste vlak
-ik nul mijn werkstuk coördinaten
-start (dan gaat hij wel nog eens naar de toolwisselplaats en moet ik nog eens start duwen)
=>begint te vlakken bijna een centimeter onder het oppervlak, werkstuk coördinaten scherm zegt -0.2...

Iemand een suggestie 🤷‍♂️

Groeten,

Tim
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Grafjan »

Heeft de machine wel de juiste lengte compensatie van het gereedschap waarmee je de z-as nult? T1 daarbij hoort dan H1 . Die aktiveer je meestal met een G 43.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Floor »

Ging de frees direct te diep, of eerst op de juiste diepte, en daarna ineens diep?
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Grafjan schreef: 10 jul 2020 10:33 Heeft de machine wel de juiste lengte compensatie van het gereedschap waarmee je de z-as nult? T1 daarbij hoort dan H1 . Die aktiveer je meestal met een G 43.
Zorgt de toolmeting daar niet voor, gezien ik meet tegen een gekende toollengte? Nu aan het werk, ik kijk straks eens in mn gcode bestand.

quote=Floor post_id=217748 time=1594371293 user_id=4018]
Ging de frees direct te diep, of eerst op de juiste diepte, en daarna ineens diep?
[/quote]
Direct te diep leek me.

Groeten,

Tim
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door serum »

Je moet G10L20Zeroing aanvinken op het tweede blad (2/2) van je setup om wat meer voorspelbaar gedrag van je frees te kunnen verwachten.. (dit zorg ervoor dat de offsets in G54/G55 x/y/z worden gedaan in plaats van geintepreteerd via G92 )

PS, ik gebruik naar volle tevredenheid al jaren de Sorotec macro. Doet wat het moet doen. Als ik een willekeurige tool gebruik en niet inmeet (voor de 'snelle tussendoor programma's) hoef ik de tool niet in te meten. Die doet volgens mij.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door serum »

b1078 schreef: 10 jul 2020 11:01 Zorgt de toolmeting daar niet voor, gezien ik meet tegen een gekende toollengte? Nu aan het werk, ik kijk straks eens in mn gcode bestand.
Nee, daar zorgt de toolmeting niet voor; de toolmeting slaat de betreffene meting op bij het toolnummer. Met G43 H1 in de gcode haal je de hoogte van T1 op (bij de eding macro althans) bij de sorotec macro maakt hij geen gebruik van deze tooltabel (wat prima is, als je geen ATC hebt met herhaalbare Z hoogte)
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Grafjan »

b1078 schreef: 10 jul 2020 11:01
Grafjan schreef: 10 jul 2020 10:33 Heeft de machine wel de juiste lengte compensatie van het gereedschap waarmee je de z-as nult? T1 daarbij hoort dan H1 . Die aktiveer je meestal met een G 43.
Zorgt de toolmeting daar niet voor, gezien ik meet tegen een gekende toollengte? Nu aan het werk, ik kijk straks eens in mn gcode bestand.

quote=Floor post_id=217748 time=1594371293 user_id=4018]
Ging de frees direct te diep, of eerst op de juiste diepte, en daarna ineens diep?
Direct te diep leek me.

Groeten,

Tim
[/quote]

Je kan wel in de G-code kijken, maar dat zal wel goed zijn denk ik. Maar het gaat erom, als b.v. je laatste tool die actief is geweest , tool 2 is en je doet een gereedschap wissel zodat tool 1 in de spil hangt, rekent hij nog met de lengte van tool 2. Als je nu de Z-as nult, klopt het nulpunt niet. Dus als je in MDI in typt: T1 M6; dan moet daarna ingetypt worden: G43 H1; daarna kan je de Z-aa nullen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Grafjan schreef: 10 jul 2020 13:00
b1078 schreef: 10 jul 2020 11:01
Grafjan schreef: 10 jul 2020 10:33 Heeft de machine wel de juiste lengte compensatie van het gereedschap waarmee je de z-as nult? T1 daarbij hoort dan H1 . Die aktiveer je meestal met een G 43.
Zorgt de toolmeting daar niet voor, gezien ik meet tegen een gekende toollengte? Nu aan het werk, ik kijk straks eens in mn gcode bestand.

quote=Floor post_id=217748 time=1594371293 user_id=4018]
Ging de frees direct te diep, of eerst op de juiste diepte, en daarna ineens diep?
Direct te diep leek me.

Groeten,

Tim
Je kan wel in de G-code kijken, maar dat zal wel goed zijn denk ik. Maar het gaat erom, als b.v. je laatste tool die actief is geweest , tool 2 is en je doet een gereedschap wissel zodat tool 1 in de spil hangt, rekent hij nog met de lengte van tool 2. Als je nu de Z-as nult, klopt het nulpunt niet. Dus als je in MDI in typt: T1 M6; dan moet daarna ingetypt worden: G43 H1; daarna kan je de Z-aa nullen.
[/quote]

Dus nu meet ik de eerste tool in die ik ga gebruiken, ik 0 mijn werkstuk en dan druk ik op start, en hiertussen moet ik dus nog manueel in de MDI friemelen... dat zou ik teleurstellend vinden. .🙈🙈, Ik ging er oprecht vanuit dat als je nulde met een tool waarvan je de lengte hebt gemeten, die tooloffset automatisch gebruikt werd.

Ok, morgen probeer ik nog eens.

Dank voor de tips!
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Grafjan »

Tja, mensen zijn snel verwend! Ik moest op mijn werk de machine met een G28 G91 naar een nulpunt sturen M9 koeling af M5 spil af M19 spil oriënteren dan pas M6 gereedschapswissel dan G90 om de G91 op te heffen, dan G43 H1 voor de hoogte compensatie.😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Moet ik dan na elke toolwissel de lengte meten met mijn toolsetter en dan elke keer g43 Hx ingeven?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grafjan schreef: 10 jul 2020 15:22 Tja, mensen zijn snel verwend! Ik moest op mijn werk de machine met een G28 G91 naar een nulpunt sturen M9 koeling af M5 spil af M19 spil oriënteren dan pas M6 gereedschapswissel dan G90 om de G91 op te heffen, dan G43 H1 voor de hoogte compensatie.😁
Da's dan waarschijnlijk een stokoude besturing waar je geen macro's in kan schrijven.
da's nou juist het mooie van EdingCNC, je kunt het zo mooi maken als je zelf wilt.

belangrijk met gereedschapsmetingen is dat je a: je taster gekalibreerd hebt, b: de gereedschapscompensatie aanstaat, c; het gereedschap na het meten opnieuw opgeroepen wordt (in de macro) om de nieuwe lengte op te roepen.

Voor het nullen van je werk maakt het geen verschil of je nu met G92 of G10 werkt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Arie Kabaalstra »

b1078 schreef: 10 jul 2020 16:33 Moet ik dan na elke toolwissel de lengte meten met mijn toolsetter en dan elke keer g43 Hx ingeven?
Dat zou in de meetmacro moeten staan.

post die anders eens.. dan kunnen we kijken..anders blijft het gokken..en gokken = brokken
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Grafjan »

@Arie, idd een hele oude machine, je kan er nog met een ponsband op werken.😂 mijn baas wil er nog nieuwe kogelomloop spillen in stoppen!😂😂😂
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jul 2020 16:39
b1078 schreef: 10 jul 2020 16:33 Moet ik dan na elke toolwissel de lengte meten met mijn toolsetter en dan elke keer g43 Hx ingeven?
Dat zou in de meetmacro moeten staan.

post die anders eens.. dan kunnen we kijken..anders blijft het gokken..en gokken = brokken
kan je hier wat mee?~

Groeten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie