Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jul 2020 00:17 Ik zie in Sub m-tool geen T#5016 m6 staan..

Da's vreemd...

Wat je kunt testen is het volgende: zet een nieuw tool in de spindel en meet deze met de sub m_Tool, dan, in MDI roep je het huidige toolnummer op.. als het goed is.. verspringt de uitlezing van de Z-as positie.

Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat het tool niet opnieuw wordt opgeroepen (met de nieuw gemeten lengte) in de Macro Sub M_Tool, , en zolang dat niet gebeurd is, rekent de besturing nog met de oude lengte..

in je programma staat waarschijnlijk in de eerste regel een Tx M6.. Dan wordt de nieuwe lengte WEL geladen.. maar omdat je voor je het programma gestart hebt eerst je werkstuk hebt genuld, heb je dat nog gedaan met de oude waarde.

In elk geval moet G43 actief zijn ( kun je zien in het venster met actieve G-Codes ).
als je gereedschapslengte niet gelijk is aan 0 kun je dit ook controleren in MDI.. tik je G49 in, en geef je Enter, dan schakel je de lengtecompensatie uit, en verspringt de Z- weergave met de gereedschapslengte, als je G43 [enter] ingeeft.. dan springt ie terug naar lengtecompensatie en verandert de Z-Coordinaat weer met gereedschapslengte, maar dan de andere kant op (de lengte van het gereedschap is dan verrekend met de Z-as positie)

Dus.. in het kort: als je G43 actief hebt, en je hebt een tool gemeten, dan zou de Z-coordinaat na het oproepen van hetzelfde toolnummer de waarde moeten doen verspringen, dan weet je ook dat je lengte gecompenseerd is..
Als je dan je werkstuknulpunt instelt, dan moet het goed zijn..

Eigenlijk zou er in de Meetmacro M-Tool dus onderaan T#5016 M6 moeten staan.

Zijn er ook andere gebruikers die hier tegenaan lopen?
Stomme vraag, maar voeg ik dan wat bij aan de macro?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stomme vragen zijn vragen die niet gesteld worden.. :lol:

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je uitsluitend de Sub M_Tool gebruikt, die MET dialoog dus.

Code: Selecteer alles

 if [#5397 == 0]
                    #[5400 + #5016] = [#5053-#4999]
                    #[5500 + #5016] = #5018
                    #[5600 + #5016] = 0 ;Tool X offset is 0
                    msg "tool length measured="#[5400 + #5016]" stored at tool "#5016
                endif
In dit gedeelte wordt de gemeten data naar de Tooltable geschreven, zodra dat gebeurd is,is het dus het moment om de nieuwe data op te roepen.

Dus.. wordt het :

Code: Selecteer alles

 if [#5397 == 0]
                    #[5400 + #5016] = [#5053-#4999]
                    #[5500 + #5016] = #5018
                    #[5600 + #5016] = 0 ;Tool X offset is 0
                    msg "tool length measured="#[5400 + #5016]" stored at tool "#5016
                    M6 T#5016
                endif
Test het wel eerst even, Ik heb momenteel geen Toolsetter op mijn machine, 't wordt weer eens tijd dat ik er een bouw.
b1078
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 sep 2010 15:00

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door b1078 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jul 2020 12:51 Stomme vragen zijn vragen die niet gesteld worden.. :lol:

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je uitsluitend de Sub M_Tool gebruikt, die MET dialoog dus.

Code: Selecteer alles

 if [#5397 == 0]
                    #[5400 + #5016] = [#5053-#4999]
                    #[5500 + #5016] = #5018
                    #[5600 + #5016] = 0 ;Tool X offset is 0
                    msg "tool length measured="#[5400 + #5016]" stored at tool "#5016
                endif
In dit gedeelte wordt de gemeten data naar de Tooltable geschreven, zodra dat gebeurd is,is het dus het moment om de nieuwe data op te roepen.

Dus.. wordt het :

Code: Selecteer alles

 if [#5397 == 0]
                    #[5400 + #5016] = [#5053-#4999]
                    #[5500 + #5016] = #5018
                    #[5600 + #5016] = 0 ;Tool X offset is 0
                    msg "tool length measured="#[5400 + #5016]" stored at tool "#5016
                    M6 T#5016
                endif
Test het wel eerst even, Ik heb momenteel geen Toolsetter op mijn machine, 't wordt weer eens tijd dat ik er een bouw.
Hallo,

Dit heb ik geprobeerd, maar dan vraagt hij na het meten van de tool om diezelfde tool te laden (In een gele balk).
Weeral een stomme vraag, maar kan ik niet G43 H#5016 aan die macro toevoegen, zodat hij de tooloffset laad van de gemeten/geladen tool?

Groeten,

Tim
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan heb je "AutoToolchange" niet aanstaan in je setup (2de bladzijde van je Setup, eerste kolom (UI) 10de van boven.

Als je AutoToolchange aan hebt staan, zonder wisselaar, dan laadt de besturing gewoon de Offsets van het opgeroepen gereedschap.
Je kunt in de Toolchange Macro dan verwijzen naar de sub M_tool.

Zoals ik het zelf gebruikte toen ik nog een Toolsetter op de machine had: de Toolchange sub riep Sub m_tool op..
Dus.. als ik een gereedschap wisselde in een programma of in MDI.. dan ging de machine naar Sub M_Tool, Tooltje wisselen, Dialoogje invullen.. start heien.. gereedschap werd gemeten, en de nieuwe waarden werden geladen door de T#5016M6 onderin mijn Sub M-Tool.

zo kon ik dus in programma's met meerdere gereedschappen gewoon dat ding automatisch laten lopen.. bij een gereedschapswissel in het programma trok de frees terug tot max hoogte, ik wisselde de tool,, drukte op Enter. gereedschap werd gemeten, en de machine ging terug naar Max hoogte, en van daar uit weer verder met het programma.. zo werkte het dus bij mij.. en zo zou het moeten werken bij iedereen..

( ik kan me alleen even niet herinneren of ik het ook zo geschreven had dat ie zijn laatste X Y positie ook opsloeg, zodat ie voor aanvang van het freeswerk ook weer loodrecht boven die positie voorpositioneerde (kan handig zijn als je hoge klemmen of kikkers hebt).
Aan de andere kant.. bij het begin van elk programma en na elke wissel programmeerde ik sowieso een beweging naar boven het startpunt, op een hoogte dat ik nooit de klemmen zou raken.. macht der gewoonte.. 'k sta tenslotte al bijna mijn halve leven achter CNC machines..

Wat die laatste vraag betreft..Ik weet niet of het gaat werken.. ik zou zeggen.. probeer het eens.. en kijk wat ie doet..

Zoals gezegd: ik moet nodig weer eens een toolsetter maken.. scheelt me bakken met tijd..
Dan duik ik ook wel weer een keertje in de macro's... Ik was indertijd (2008) de eerste gebruiker van EdingCNC die überhaupt met lengtecompensatie werkte (ik heb er toen ook een Bug in gevonden die Bert er heel snel uitgehaald heeft)
en ik was ook de eerste met een Toolsetter, dientengevolge heb ik ook de eerste macro geschreven voor de gereedschapsmeting (en die is nu dus vast onderdeel van EdingCNC..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben even bezig geweest in Simulatie modus..

en wat me zoal opviel, is dat zodra de waarde van de toollengte wordt aangepast, dat deze ook meteen mee verandert in de DRO.
Ook in de Graphische weergave wordt de verandering meteen doorgevoerd

Als je toollengte op 0 staat in de tabel, laten we zeggen dat't tool 4 is.. en je geeft in MDI in #5404=20, dan zie je het Z-Coordinaat meteen met 20 mm verspringen, en op de graphische weergave zie je de tool ook meteen 20 mm naar beneden duiken.

Blijkbaar is dit iets wat in EdingCNC veranderd is, en dat zou betekenen dat die extra Toolchange niet eens nodig is.. maar wat er dan in jouw geval mis gegaan is, dat weet ik dan ook niet
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Fout in Z hoogte, wat doe ik fout?

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 15 jul 2020 01:37

zo kon ik dus in programma's met meerdere gereedschappen gewoon dat ding automatisch laten lopen.. bij een gereedschapswissel in het programma trok de frees terug tot max hoogte, ik wisselde de tool,, drukte op Enter. gereedschap werd gemeten, en de machine ging terug naar Max hoogte, en van daar uit weer verder met het programma.. zo werkte het dus bij mij.. en zo zou het moeten werken bij iedereen..
Zo werkt het bij mij ook, ik gebruik daarvoor de Manual toolchange macro die standaard bij Eding zit. Werkt perfect.

De Sorotec macro heeft het er ook in in zitten. Bij het instellen van de macro kan je aangeven hoe je wilt dat het gereedschap gemeten wordt, positie om gereedschap te wisselen, en waar ie naar toe moet gaan naar het wisselen.

En het heeft mij even gekost totdat ik doorhad dat je ''Autotoolchange'' moet aanzetten om het werkend te krijgen....haha
Plaats reactie