Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door P1-Engineering »

Ik zou graag in Eding op basis van de ingegeven tooldiameters in de tooltable de passing van bijvoorbeeld gaten willen finetunen.
Dit zou volgens mij gewoon moeten kunnen, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Als ik het zo lees zou ik in Fusion bij compensation type ''In control'' moeten kiezen. Dit aangezien Eding (nog?) geen aparte tabel heeft voor diameter compensatie, dus de optie ''Wear'' is volgens mij niet mogelijk?.
Maar als ik dus In Control kies krijg ik bij het inladen in Eding foutmeldingen met iets van de radius van toolpath is te klein voor de gekozen frees. Terwijl als ik hetzelfde toolpath start met compensation In Computer werkt het probleemloos. :?:

Voor nu pas ik de stock to leave aan in CAM en post dan een nieuwe code, maar dat is extreem omslachtig.

Waarschijnlijk zie ik gewoon iets over het hoofd..... :mrgreen:

Zie link voor de uitleg van de verschillende opties in Fusion.

https://www.autodesk.com/products/fusio ... pensation/
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door Grafjan »

Dat komt denk ik omdat de computer een parallelle baan uitrekent en als hij een radius tegenkom waar de frees niet inpast, maakt hij een scherpe hoek. Over deze lijn loopt de frees er met een G40 overheen. Met radius compensatie beschrijft de baan de echte contour, dus als er een binnen radius in de contour zit geeft hij een G2 of G3 uit. Als deze radius dan kleiner is dan de freesdiameter, dan kan hij er niet komen en krijg je een alarm.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door serum »

Wat wil je bereiken met radiuscompensatie? Behalen van nauwkeurigheid of het corrigeren van geslepen frezen?

Wat voor werkstukken maak je?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 11 jul 2020 14:20 Wat wil je bereiken met radiuscompensatie? Behalen van nauwkeurigheid of het corrigeren van geslepen frezen?

Wat voor werkstukken maak je?
Nauwkeurigheid.

Gaat dan voornamelijk om het frezen van een serie geschakelde 3mm gaten in carbon, zie voorbeeld.
Dit doe ik met een 2mm frees en interpoleer de gaten.
Met de radiuscompensatie wil ik de gaten altijd de perfecte passing geven, ook als de frees iets slijt. Merk nu dat de frees nog perfect afgewerkte gaten produceert maar dat de diameter iets afwijkt na x aantal gaten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door P1-Engineering »

Grafjan schreef: 11 jul 2020 13:42 Dat komt denk ik omdat de computer een parallelle baan uitrekent en als hij een radius tegenkom waar de frees niet inpast, maakt hij een scherpe hoek. Over deze lijn loopt de frees er met een G40 overheen. Met radius compensatie beschrijft de baan de echte contour, dus als er een binnen radius in de contour zit geeft hij een G2 of G3 uit. Als deze radius dan kleiner is dan de freesdiameter, dan kan hij er niet komen en krijg je een alarm.
Ja, exact. Maar probleem is niet dat het voor de frees niet mogelijk is om het contour te volgen, als je de compensatie door Fusion laat doen krijg je het juiste toolpath.
Ik denk dat wanneer je de compensatie in de controller laat doen je misschien de lead in en lead out settings moet aanpassen, dat het daar nu fout gaat.

Ga nog wat testen hiermee.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door serum »

buiging van je tool is hier het probleem, niet zozeer de kleinere diameter. Met dergelijke gaten krijg je bij een bottere frees eerder wat onvoorspelbare ovalen dan de perfect rond is mijn ervaring. Welke frezen gebruik je voor het cf en frees je onder water of droog?

Gaat het goed met radial stock to leave op l -0,01 of -0,02 oid?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door andrefc101 »

Gewoon een keer na frezen met een contour zou toch goed moeten gaan?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 11 jul 2020 18:28 buiging van je tool is hier het probleem, niet zozeer de kleinere diameter. Met dergelijke gaten krijg je bij een bottere frees eerder wat onvoorspelbare ovalen dan de perfect rond is mijn ervaring. Welke frezen gebruik je voor het cf en frees je onder water of droog?

Gaat het goed met radial stock to leave op l -0,01 of -0,02 oid?
Ben op het moment nog aan het testen maar de freesjes van Hufschmied bevallen mij het beste tot nu toe:
https://www.hufschmied.net/shop-article ... e/108.html

Frees droog icm stofafzuiging.

Ja, nu kwam ik uit op stock to leave op -0,025.
Maar punt is dat ik liever niet dit na een x aantal gaten in Fusion wil aanpassen. Mooiste zou zijn om dit in Eding te kunnen doen, bij een te klein gat tooldiameter aanpassen, en dat stukje code opnieuw uit te voeren.
Andere optie is de frees opmeten met de micrometer en die diameter in fusion zetten, in plaats van de nominale maat. Maar dat is volgens mij niet echt de standaard werkmethode.

andrefc101 schreef: 11 jul 2020 20:23 Gewoon een keer na frezen met een contour zou toch goed moeten gaan?
Is ook nog iets om te proberen. Nu geef ik een repeat pass in de boring operatie, maar wellicht dat een 2D contour een betere optie is. Thanks!.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door serum »

Ja, dergelijke diamantgeslepen frezen zijn meest gebruikelijk voor vezelversterkt.

Die compensatie van 0,025 zou zetten dat je frees 0,05mm kleiner in diameter is. En dat is hij vast niet; als je frees bot is, verbuigt je frees. Als het consistent is, (x aantal producten is x,xx kleiner) zou ik een programmering in Fusion maken voor meerdere opdrachten achtereen (ctrl+d), tot het punt waarop je de frees moet vervangen. Tussendoor voeg je in fusion handmatig een stop /m0 in voor een plaatwissel. Bij een nieuwe frees pak begin je het programma opnieuw. Geen idee of dit werkbaar is voor je situatie.

Heb je een ATC op je machine? feitelijk is je freesje bot, misschien wat meer frezen afschrijven en een arsenaal klaarzetten in je ATC en wisselen tijdens je opdracht. Als het zo kritisch komt, is toolcompensatie voor een botte frees met dergelijk kleine diameters ook redelijk onbetrouwbaar.

gebruik je de 3mm as met de 6mm snijlengte? Die zal al minder buigen dan de 2mm/7mm snijlengte.

Voor de aardigheid de runout al eens gemeten op je tools/houder/spantang ? dat steekt nauw bij dergelijke diameter veelsnijders. Heb je 0,02 runout, dan zit 1 tand het leeuwendeel van de belasting/slijtageslag.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door P1-Engineering »

Ik zal de frees morgen eens opmeten, heb dit eigenlijk nog niet gedaan, haha.
Dat de frees nu al bot is kan ik mij amper voorstellen, als dit wel het geval is wordt het een kostbare aangelegenheid. :shock:
Maar het is inderdaad zeker iets om te gaan bijhouden. Plan is om op een gegeven moment aardig wat productie te gaan draaien, dan moet het process constant zijn. Denk dat ik ook iets van een loupe of microscope ga aanschaffen, dat je daadwerkelijk kan zien hoe de frees er aan toe is. Zie op Youtube dat dit vrij gebruikelijk is.

Het is een ATC spindel, Jian-Ken, maar voor nu nog met een handmatige wissel. Het hele CNC-frezen is nieuw voor mij dus dat ga ik later dit jaar implementeren. Nu heb ik ook een goed idee hoe ik de ATC wil gaan opbouwen, wordt een afgesloten rek wat naar voren komt, a la Datron.
Is dan zeker iets om te overwegen. Of bijvoorbeeld specifiek een frees voor het ruwfrezen en 1 voor het nafrezen. Zoveel dingen om te testen en te leren, maar dat maakt het ook weer leuk.

Ja, de 3mm as met de 6mm, specifiek die gekocht voor deze toepassing. Zag later dat Datron ook een 2,4mm versie heeft, denk dat ik die maar eens ga proberen. Zou best eens kunnen dat de deflectie het grootste probleem is hier. :)

Runout gemeten inderdaad, is zo'n 0,002mm op 50mm vanuit de toolholder. Daar was ik behoorlijk van onder de indruk. Dit was met de meegeleverde Parfaite toolholders:



De €25 Aliexpress versie is iets minder.... :lol:

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door serum »

Leuk project die ATC; een lade zou ook mijn voorkeur hebben (of een carousel) op mijn grote machine zit een toolchanger achterop de machine, statisch opgesteld buiten het werkbereik.

Runout is erg goed! Rigofix houders hebben zelfs nog minder, maar 0,002 is al extreem goed. Probeer het eens met een andere diameter tool en een andere spantang, en dan de boel nog eens 90- 180 graden tav elkaar verdraaid. mijn ervaring is dat je de ene keer <0,001 kan meten en alles andersom kan zomaar richting de 0,02 lopen. Ik heb nu net een set SK10 ISO30 houders besteld voor mijn frees; had wat resonantieproblemen met de reguliere ER32 spantangen/moeren icm kleinere (<10mm) frezen. Ik heb ook een offerte voor een jianken, welk model heb je?

Denk dat je de slijtage niet meet in diameter. Ik vermoed wel dat het slijtage is, ik zou het met zo groot mogelijke frezen doen om het doorbuigen te onderdrukken. Als een nieuwe frees wel goed freest, en een gebruikte niet, dan is er maar 1 conclusie mogelijk in mijn optiek. Of het materiaal ligt niet goed vast. Plakband is hier eerder een vijand dan een vriend. Blijft de kleur van je tool wel silver? of blauwig? Je zou eens een (stromend) waterbad kunnen testen (sowieso een stuk gezonder voor je longen) Een druppeltje glansmiddel in het water om de oppervlaktespanning in het water te verlagen is wel noodzakelijk, anders drijven de spanen meteen naar de oppervlakte om alsnog airborn te raken als ze met de frees in aanraking komen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door P1-Engineering »

Ja carrousel zou ook nog een optie zijn, alleen dan heb ik wat meer uitzoekwerk te doen om het werkend te krijgen. Bij de lade uitvoering is dit allemaal al gedaan door Sorotec, alleen kwestie van de wissel coördinaten invoeren. :)

Ok, zal binnenkort nog wat testjes doen, en update daarvan plaatsen. Ja, ben nog aan het kijken welke toolholders ik erbij ga kopen als ik de ATC compleet ga maken. Parfaite voldoet aan wat ik nodig heb en kosten ongeveer 100 dollar. Alleen is het onmogelijk om contact te krijgen met Parfaite zelf, reageren nergens op. Dus kans is dat ik bijvoorbeeld de Regofix probeer. Is ook wel prettig om te weten dat je die binnen aantal dagen in huis kan hebben.

Ik heb de JGL80, 2,2kw en 24k rpm. Zeer tevreden over de kwaliteit en de support. Had de spindel binnen 2 weken in huis, reageren altijd snel op vragen. Zou alleen willen dat ze ook een bijpassende chiller zouden aanbieden, ben nu een tijd bezig geweest om een goed koelsysteem op te bouwen. Achteraf had ik beter bijvoorbeeld een Mechatron chiller gekocht.

Materiaal zet ik nu vast met de schilderstape en secondelijm methode. Zorg dat ik als eerst een tweetal gaten heb om het onderdeel ook nog vast te schroeven alvorens ik de contouren frees. Alleen het tape is niet voldoende. Ben aan het kijken naar iets van een vacuüm tafel.

Gereedschap verkleurt niet, wordt zelfs amper warm, dus vandaar dat ik zo'n hoge slijtage niet echt kan voorstellen. Maar ga zeker een nieuwe en de huidige direct na elkaar proberen, kijken wat dat voor resultaat geeft. Eerste stap is de 2,4mm frees van Datron proberen. De contouren doe ik namelijk met een 3mm frees, en dat is tot aan 0,01mm op maat.....dus ik begin steeds meer te denken dat het inderdaad het doorbuigen is. En als je alles met de 2,4mm frees kan doen maakt alles ook weer stuk efficiënter. 8)
Onder water frezen doe ik liever niet, geeft een hoop extra gedoe denk ik. Maakt het ook erg lastig om tussendoor je werkstuk te controleren. Voor de stofafzuiging heb ik een stofschoen met een asbest stofzuiger. Machine zelf staat dan nog eens in een omkasting met aparte afzuiging naar buiten toe, dus stof is geen probleem.

Alvast bedankt voor het meedenken!. :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit aangezien Eding (nog?) geen aparte tabel heeft voor diameter compensatie, dus de optie ''Wear'' is volgens mij niet mogelijk?.
Eh... de Diameter van een gereedschap staat in de Tooltable.
Radiuscompensatie is helaas in de PC-CNC wereld een ondergeschoven kindje..
Voor niet al te complexe contouren werkt het in EdingCNC wel gewoon, ik heb het ook toegepast in programma's die ik gewoon aan de machine heb geschreven.

Als je een Cam programma gebruikt dat Radiusgecompenseerde code uitgeeft, dan moet het gewoon kunnen.. moet je gewoon zorgen dat je de juiste diameter in de tabel hebt staan.
wil je compenseren, dan kan dat in de G42 regel, of in de tabel
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool diameter compensatie icm Fusion 360

Bericht door P1-Engineering »

Ja, diameter staat er in, maar had gehoopt dat je ook een delta kan invoeren, zelfde als de Z-delta.
Dan kan je Fusion ''wear-compensation'' gebruiken. Dit komt een stuk minder kritisch qua complexe contouren en is beter geschikt voor het frezen van kleine onderdelen en krappe radii. En dat is nou net wat ik aan het doen ben. :lol:

Ben wel nog even aan het testen geweest, door het aanpassen van de lead-in en lead-out bewegingen lukt het om de boring operatie uit te voeren zonder foutmeldingen te krijgen vanuit Eding Dit is dan met compensatie 'In control'. Hierbij geef je bijv aan dat de frees een diameter van 2,984mm heeft.
Van het weekend eens proberen wat voor resultaat dit geeft bij het daadwerkelijke freeswerk, en of het een beetje werkt.


Maarrrrr, als ik de uitleg beter lees lijkt het dat 'wear-compensation' ook een optie is, alleen dan geef je de afwijking in als diameter, dus 0,012 in mijn voorbeeld. Nominale diameter zou ik dan in de omschrijving moeten zitten om het duidelijk te houden.
Plaats reactie