G42 issue

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: G42 issue

Bericht door Grafjan »

Maar zoals Hugo zegt: radius compensatie boven het materiaal doen en dan pas in het materiaal zakken dan heb je geen verlies.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6315
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

Na nog wat prutsen gaat het nu goed.
Nog een andere manier gevonden om geen verlies van de aanlooproutes te hebben.

Volgende project een draaibank dan gaat dit soort spul een stuk vlotter denk ik (hoop ik) :mrgreen:

21426
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3727
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 27 jul 2020 19:29
Volgende project een draaibank dan gaat dit soort spul een stuk vlotter denk ik (hoop ik) :mrgreen:

21426
Met een draaibank een cirkel in een plaat alu maken, ik ben benieuwd!!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tangent inlopen kan ook met een rechte lijn (als je naar een cirkel toeloopt), je startpunt ligt dan in een hoekje binnen het kader wat door die cirkel al niet meer gebruikt wordt. (maar of het cam systeem dat ook weet....)
ongeveer zoiets

Code: Selecteer alles

(<3: Kontur_5 -1>)
G0 X-10 Y-10 
G0 Z0.6
G1 Z-1 F500
G42 X-5 Y-10
G1 X0
F1000
G3 X0 Y10 I0 J10
G3 Y-10 I0 J-10
G40
G0 Z3
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6315
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 27 jul 2020 19:39 Met een draaibank een cirkel in een plaat alu maken, ik ben benieuwd!!
Grapjas :lol:

21427
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13505
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik uit mijn hoofd weet is:

Eding CNC's Radiuscompensatie werkt niet bij boogsegmenten die niet tangentiaal zijn.

Dat is grosso modo de enige situatie waar je rekening mee moet houden.
dat betekent in de praktijk dat Convexe en Concave bogen vanuit een Lijn, niet tangentiaal aan die boog, niet werken.
Cirkelbogen concaaf of convex niet tangentiaal aan een volgende boog, werken ook niet.
Met lijnen, scherpe binnen of buiten hoeken, geen probleem.. die pakt ie allemaal..Tangentiale cirkelbogen?.. ook geen probleem.

en dan heeft EdingCNC nog een "eigenaardigheidje", bij het aanlopen van de Radiuscompensatie loopt EdingCNC niet loodrecht aan, maar over 2 assen :

Stel: Je staat op X-10 Y-10, en je gaat G41 naar X0 Y-10, met een freesje van 4 mm, dan gaat de frees naar X-2 Y-8.
Moet je even weten, kan verder geen kwaad, de meeste andere besturingen gaan in dat geval naar X-2Y-10.. vandaar.

Voor dingen zoals een rond schijfje, een zuiver rond gat, rechthoekige gaten of contouren.. zelfs met schuine kantjes eraan.. ja.. daar werkt het prima..en dan pas ik het ook wel toe..

Voor zulke contouren gebruik ik meestal geen CAM.. kan het doorgaans snel genoeg aan de machine inkloppen.
Bij voorkeur neem ik de Radiuscompensatie aan, en loop dan met een cirkelboog mijn materiaal aan, en aan het eind van de contour met een cirkelboogje er weer uit.. doe ik op de draadvonkmachine ook, daar heb ik die gewoonte eigenlijk vandaan..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6315
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

Bedankt moet wel eerlijk zeggen dat niet alle termen me zo iets zeggen.
Een plaatje erbij doet voor mij als visueel ingesteld persoon wonderen maar kan wel googlen er op misschien dat het dan duidelijker wordt.
Op dit moment trek ik parallel aan bv de circel een tweede circel met afstand van de radius, dan frees ik die 2e circel gewoon midden op de lijn. Voordeel is dat het cam pakket en Eding dan matchen anders blijf ik bezig met de aanlooplijn te herdefinieren totdat Eding het wel snapt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13505
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door Arie Kabaalstra »

moet wel eerlijk zeggen dat niet alle termen me zo iets zeggen.
da's ook de essentie van dit forum... dat je toch wel een beetje vertrouwd raakt met die termen.
Wat Radiuscompensatie feitelijk doet is een "equidistante baan"berekenen naast de geprogrammeerde contour.
Daar zit de nodige wiskunde in, en je moet je voorstellen dat er een berekening nodig is voor elke denkbare situatie, zoals lijnstukken die met een hoek op elkaar aansluiten.
Nou is die nog vrij simpel, (cosinus van de halve hoek maal de radius van het gereedschap), die wordt er bij opgeteld bij een stompe (buiten)hoek of er vanaf getrokken bij een scherpe (binnen)hoek.
Bij cirkelbogen die niet tangentiaal aansluiten op lijnstukken is het een ander verhaal.. en dan heb ik het nog niet gehad over de situaties waar je bijvoorbeeld een "inkeping" hebt in de contour.. als je maar 1 regel vooruit leest.. kan het gebeuren dat je daar in duikt met een te grote frees, en je dus de overkant van de inkeping vernaggelt...

Ga er maar eens aanzitten.. teken een contour, en ga zelf eens de equidistante baan berekenen.. succes!.. :lol:
Ik heb een aantal macro's waar dat daadwerkelijk inzit.. en da's best pittige materie...
Plaats reactie