G42 issue

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

G42 issue

Bericht door Kjelt »

Hallo allemaal,
Vanavond uren bezig geweest om een circel te frezen.
Ik werk met FilouNC en gebruik daar het contour commando.
Dan kan ik kiezen op de lijn frezen of links of rechts (conventional of climb milling, oftewel mee of tegenlopen frezen).
Aangezien ik de circel heb getekend zoals ik hem hebben wil kies ik de buitenkant frezen.
Filou zet dan een G42 commando in de cnc file en twee regels code om de circel te frezen, eerst de ene helft dan de andere helft.
En dan gaat het met Edingcnc opeens vreselijk mis.
Ipv een keurige ronde circel krijg ik een halve circel en dan een circel die steeds groter wordt, oftewel een slakkenhuis patroon (beetje Fibonacci patroon dus).

Als ik bij Filou kies op de circel frezen, komt er geen G42 in de G code en doet Eding het wel goed.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt bij Eding ,
Is er iets dat ik mis of ondersteund Eding de G42 niet helemaal zoals het zou moeten ?

ik zal morgen eventueel de G code posten lig nu al in bed.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door cncjohn »

Iets met het aanlopen en uitlopen van radius compensatie (g40)?
De nc code zal het wel duidelijk maken
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

Nou met een verse blik en bak koffie eerst eens opnieuw begonnen met een enkele circel en 1 enkele freesbeweging zodat ik goed kan zien wat er nou precies gebeurt.
Ik had eerst meerdere circels meerdere dieptes en dat lijdt alleen maar af.

Waar het mis gaat is volgens mij de simulatie van FilouNC, deze laat een perfecte circel zien terwijl de code inderdaad verkeerd is.
De code zet het begin punt van de frees OP de circel en niet met de halve diameter er naast en daarna gaat hij de G42 diameter compensatie doen.
Gevolg is dus dat de frees van binnen de circel naar buiten de circel gaat en je dus de spiraalvorm krijgt. Logisch dus dat het niet een perfecte circel wordt.

Nu vraag ik me af of het probleem tussen de stoel en het toetsenbord zit (zou heel goed kunnen) en dat iedere ervaren cammer als hij een circel wil frezen met contour een tweede circel pakt met een offset van de halve diameter van de frees en deze gebruikt als freesweg of dat als je contourtracing doet met conventional milling en buiten de circel om wil frezen dat het cam programma de frees dan buiten de circel in het materiaal moet plaatsen. Als iemand me dat kan zeggen........ :mrgreen:

Als ik trouwens een tangential line start doet gaat het ook fout, die plaats ik duidelijk buiten de circel maar toch wordt het dan fout gefreesd.

Code: Selecteer alles

(<1: Program start>)
(NC file date:27/07/2020 11:53:24)
G17
G40
G64 P0.1
G90

(<2: Tool Vlak 2 snijder 1/8" >)
M9
T15 M6 (GUID:A6B63CA9-27A4-4219-928E-A2562B884131)
S18000 F1000 M3
M7
(<3: Kontur_5 -1>)
G0 X0 Y-10
G0 Z0.6
G1 Z-1 F500
G42
F1000
G3 X0 Y10 I0 J10
G3 Y-10 I0 J-10
G40
G0 Z3
(<4: Program end>)
 M5 M9
 G0 Z10
 G0 X300 Y0
 M30


21423

21424
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: G42 issue

Bericht door Grafjan »

Ik zou bij de G0 X0 Y-10 de Y-20 bv maken. En bij de G42 bijzetten D15 Y-10. En bij de G40 weer Y-20.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: G42 issue

Bericht door Grafjan »

Ook niet tangentiaal aanlopen , maar loodrecht of met een aanloop radius en deze moet groter zijn dan de halve freesdiameter.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door carlo »

goeiemorgen

Eding heeft een rechte nodig die de overgang maakt van g40 naar g41/g42 en die moet zoals Grafjan al aangeeft groter zijn dan de halve diameter van de frees

Staat ook in de handleiding onder
Cutter Radius Compensation - G40, G41, G41.1, G42,
G42.1
staat ook een tekening bij waarin je goed ziet wat er gebeurd

mvg
Carlo
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

Ok bedankt , goed om te weten, ik ga me er in verdiepen. 8)

Maar even terzijde zou het campakket met Eding postprocessor dat niet eigenlijk voor zijn rekening moeten nemen? Of is het gebruikelijk dat je na de codegeneratie zelf nog van alles gaat veranderen ?
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door carlo »

goedemorgen

een goed pakket houd daar al rekening mee
moet je even kijken hou de postprocessor is opgebouwd

mvg
carlo
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

Carlo en Grafjan bedankt, ik ga de vraag eens bij het bedrijf stellen.
Ik kan voorlopig vooruit door er een extra hulp pad bij te tekenen maar handig is het allemaal niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb over alles een paar bedenkingen. :lol:
Eding is niet helemaal correct met z'n radius compensatie, als je weet hoe je dat moet omzeilen werkt het correct. (ik controleer niet elke nieuwe versie, maar volgens mij is het nog steeds zo)
Een postprocessor doet alleen een syntax vertaling en een heel enkele keer iets meer, maar ik ben nog nooit een postprocessor tegen gekomen die de intelligentie van de besturing gebruikt.
(een volle cirkel in 2 regels schrijven is typisch zo'n pp dingetje en bij 99% van de besturingen niet nodig)
Een mooi code genereren met gebruikmaking van de radiuscompensatie van de machine/besturing lukt volgens mij alleen met echte goede pakketten, die zijn financieel niet interessant als die machine geen 24 uur per dag draait.
Ik zou ook nooit een regel met G41/42 schrijven zonder X en Y coördinaat. In principe moet de besturing een beweging maken om de radius te compenseren.
In jouw voorbeeld zet CAM de frees op het startpunt van de cirkel (center frees!) vervolgens duikt die het materiaal in en fdan vind ie dat er een beweging ter grootte van de freesradius moet komen :evil: Dat klopt natuurlijk van geen kanten.

Code: Selecteer alles

(<3: Kontur_5 -1>)
G0 X0 Y-10
G0 Z0.6
G1 Z-1 F500
G42
F1000
G3 X0 Y10 I0 J10
G3 Y-10 I0 J-10
G40
G0 Z3
Een besturing die het correct zou doen, zou aan de volgende code voldoende hebben, bij eding werkt dat alleen met een extra aanloop punt.

Code: Selecteer alles

G42 G0 X0 Y-10
G0 Z0.6
G1 Z-1 F500
G3 X0 Y10 I0 J10 F1000
G3 Y-10 I0 J-10
G40
G0 Z3
Dit is niet helemaal wat je zou willen, maar werkt wel op een siemens of fanuc e.d.
En die 2x G3 kan ook als 1 G3 geschreven worden.
Oplossing, eerst doorgronden hoe je zelf die G-code met de hand maakt, en dan kijken hoe de handigste methode is om het uit CAM te krijgen met wat handmatige aanpassingen als je het wat specifieker wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

Hugo jij ook bedankt, het begint me allemaal wat duidelijker te worden.
Ook dat het CAM pakket FilouNC dus een WYSINWYG simulator heeft :lol: (What You See Is Not What You Get)

Nog wat meer zitten spelen.
Loodrecht op de circel aanlopen werkte niet, althans niet met mijn pakket.
Maar met een halve circel inloop en uitloop schijnt het beter te gaan icm Eding.
Zonde van al dat restmateriaal wat weg gefreesd wordt maar ik kom er ooit hopelijk stapje voor stapje wel achter hoe het wel moet.

21425
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan zet je je Z beweging na die inloop cirkel, dat moet wel lukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: G42 issue

Bericht door carlo »

goeiemorgen

als je nu eens een klein stukje van een een heel grootte bocht neemt dan verlies je minder

met een in/uitloop verlies je altijd aan materiaal dat is nu eenmaal zo

mvg
carlo
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G42 issue

Bericht door Kjelt »

Ja goede tips , bedankt :)
Plaats reactie