XY non rectangular cross compensation

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

XY non rectangular cross compensation

Bericht door niek_saxofoon »

Ik probeer XY NON RECTANGULAR CROSS COMPENSATION aan de praat te krijgen.

Dit is een overdreven schets van de situatie.
21536

Ik zou dus graag mijn X-as positie corrigeren voor een afwijking in rechtheid van mijn Y-as. De handleiding is niet heel duidelijk of ik nu de compensatie aan moet zetten bij [JOINT_0] of [JOINT_1] en of crossCompensationFromAxis = 1 of 0 moet zijn. Ik heb het nu bij [JOINT_0] gedaan en crossCompensationFromAxis = 1. Ik heb het tabel aangemaakt exact volgens het format. Bij opstart software krijg ik de melding dat het tabel geladen is. Ik heb de correctie zichtbaar in de DRO maar zie niet dat er iets gecorrigeerd wordt, zowel niet bij x als bij y…

Wat doe ik fout?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door keesfrees »

Ik ben dit wel eens tegenkomen bij het zoeken naar iets anders maar nooit gebruikt. Wel de 0-10V compensatie tabel ingevuld, om het verloop enigszins lineair te krijgen wegens het gebruik van een PWM-> 0-10V printje, niet van Eding.

Om te testen zou je (ten overvloede) het kunnen overdrijven om te zien of het werkt.
niek_saxofoon schreef: 29 aug 2020 12:36 XY NON RECTANGULAR CROSS COMPENSATION
Dat lijkt mij de haaksheid ipv
niek_saxofoon schreef: 29 aug 2020 12:36 afwijking in rechtheid
Of ? wie vult aan ? Ik heb er niet de handleiding bij gepakt, 'tis al een tijdje terug dat ik die bekeek.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door serum »

Pagina 84 van de handleiding.

De as die je wilt compenseren moet je gebruiken en dan relatief aan de hand van de positie van de andere as de compensatie opgeven. (joint 0 =x, joint 1=y) geen idee of dit bepaald wordt aan de hand van de outputs op je Eding controller. je kan dit in setup definiëren, normaal is het x/y/z, maar je kan dit aanpassen als je het niet goed aangesloten hebt). Heb je wel waarden op .000 nauwkeurig gebruikt? (of .0000 als ik de handleiding mag geloven).

En heb je je PC al eens opnieuw opgestart? ik had gezevel met een M97 offset compensatie die maar niet wilde werken, herstart van de pc loste het ineens op.

In welke map heb je de X-pitchCompTable.txt gezet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door keesfrees »

serum schreef: 29 aug 2020 14:17. . PC al eens opnieuw opgestart?
Dat lijkt me niet nodig, wel is het me vaak niet duidelijk of het programma wel of niet moet worden herstart bij het wijzigen van een instelling oid, dus dat doe ik dan altijd maar voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door serum »

keesfrees schreef: 29 aug 2020 16:00
serum schreef: 29 aug 2020 14:17. . PC al eens opnieuw opgestart?
Dat lijkt me niet nodig, wel is het me vaak niet duidelijk of het programma wel of niet moet worden herstart bij het wijzigen van een instelling oid, dus dat doe ik dan altijd maar voor de zekerheid.


Zoals ik duidelijk aangaf; mijn ervaring is anders met de offsets voor M97. kom anders met een suggestie waar de TS wel iets aan heeft.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door keesfrees »

Ik sluit niets uit, het leek me wbt de correctie tabel zeer onwaarschijnlijk, van het M97 probleem weet ik niets.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door serum »

Ook een waarde die in de cnc.ini wordt aangepast. Ik heb na afsluiten van edingcnc en het editen van de M97 offset in de cnc.ini herhaaldelijk gehad dat deze waarde niet correspondeerde wanneer de camera geactiveerd werd. Na een herstart van de pc werden deze offsets wel juist meegenomen.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door niek_saxofoon »

serum schreef: 29 aug 2020 14:17 Pagina 84 van de handleiding.

De as die je wilt compenseren moet je gebruiken en dan relatief aan de hand van de positie van de andere as de compensatie opgeven. (joint 0 =x, joint 1=y) geen idee of dit bepaald wordt aan de hand van de outputs op je Eding controller. je kan dit in setup definiëren, normaal is het x/y/z, maar je kan dit aanpassen als je het niet goed aangesloten hebt). Heb je wel waarden op .000 nauwkeurig gebruikt? (of .0000 als ik de handleiding mag geloven).

En heb je je PC al eens opnieuw opgestart? ik had gezevel met een M97 offset compensatie die maar niet wilde werken, herstart van de pc loste het ineens op.

In welke map heb je de X-pitchCompTable.txt gezet?
Ik heb het aan de praat. Ik moest nog "Crosscomp on" in de home routine zetten. Stom van mij. Misschien moet het niet helemaal onderaan als aantekening in de handleiding staan maar iets hoger bij de andere stappen die je moet nemen :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door serum »

niek_saxofoon schreef: 30 aug 2020 10:24
serum schreef: 29 aug 2020 14:17 Pagina 84 van de handleiding.

De as die je wilt compenseren moet je gebruiken en dan relatief aan de hand van de positie van de andere as de compensatie opgeven. (joint 0 =x, joint 1=y) geen idee of dit bepaald wordt aan de hand van de outputs op je Eding controller. je kan dit in setup definiëren, normaal is het x/y/z, maar je kan dit aanpassen als je het niet goed aangesloten hebt). Heb je wel waarden op .000 nauwkeurig gebruikt? (of .0000 als ik de handleiding mag geloven).

En heb je je PC al eens opnieuw opgestart? ik had gezevel met een M97 offset compensatie die maar niet wilde werken, herstart van de pc loste het ineens op.

In welke map heb je de X-pitchCompTable.txt gezet?
Ik heb het aan de praat. Ik moest nog "Crosscomp on" in de home routine zetten. Stom van mij. Misschien moet het niet helemaal onderaan als aantekening in de handleiding staan maar iets hoger bij de andere stappen die je moet nemen :mrgreen:
LOL! ze hadden het nog wel geel gemaakt :) ik was vermoedelijk in dezelfde valkuil getrapt..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door keesfrees »

Maar werkt de correctie ook voor de afwijking die je hebt ?
Op je plaatje zie ik een slinger, in de gebruiksaanwijzing zie ik :
This is a way to compensate the non-accuracy of the machine when the X and Y axis on
the machine are not exactly square/rectangular. By compensation the Y axis depending
on the position of the X axis and vice versa, this can be compensated.
Waar bij "square/rectangular" mij toch doet vermoeden dat het om de haaksheid gaat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door serum »

Je kan op een tien tal punten opgeven wat de afwijking is van de X of Y relatief van elkaar. De tussenliggende punten worden logischerwijs geïnterpoleerd.

Als het een simpele hoekafwijking was, zoals jij omschrijft, hadden 2 uiterste punten volstaan.

Lineair pitch compensation werkt op een soortgelijke manier. Geen lineaire afwijking, maar een afwijking gemeten op meerdere punten.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door keesfrees »

Daar moet ik even over nadenken.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door niek_saxofoon »

keesfrees schreef: 30 aug 2020 16:42 Maar werkt de correctie ook voor de afwijking die je hebt ?
Op je plaatje zie ik een slinger, in de gebruiksaanwijzing zie ik :
This is a way to compensate the non-accuracy of the machine when the X and Y axis on
the machine are not exactly square/rectangular. By compensation the Y axis depending
on the position of the X axis and vice versa, this can be compensated.
Waar bij "square/rectangular" mij toch doet vermoeden dat het om de haaksheid gaat.
Het lijkt wel te werken. Ik had een rei van 2m gekocht om de afwijking van mijn y-as te meten. Uiteindelijk viel die afwijking wel mee, grootste verschil was 0,1mm.
Om het effect te testen van XY crosscompensation moest ik even vogelen, want bij joggen van de y as wordt volgens mij niet de x-as realtime aangepast. Volgens mij wordt de correctie toegepast op je frees programma. Ik heb heb de y-as van 0 naar 2000 laten lopen met een g0 terwijl ik naar het meetklokje aant kijken ben, volgens mij wordt het dan wel aangepast. Klopt deze denkwijze?

Met de XY cross compensation is de afwijking nu 0,05mm. Ik denk dat de constructie van mijn machine niet stevig genoeg is om dit beter te krijgen en eigenlijk vind ik dit ook helemaal prima.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: XY non rectangular cross compensation

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zet je er toch even een afwijking van 10 mm in, zie je snel genoeg of de correctie werkt. (altijd overdrijven als je iets wilt testen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie