Slijpen met EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

wel even opletten.. Als je Besturings PC nog op Win XP draait, moet je even goed kijken naar welke versie EdingCNC je moet hebben.. de nieuwste draait niet meer op XP.

in Excel hele reeksen maken.. 't kan, maar dan schiet je eigenlijk je eerste doel voorbij..
nogmaals.. ik zit momenteel op een 10" laptopje.. dus even in de macro's duiken zit er even niet in.. Ik hoop morgen mijn nieuwe PC draaiend te hebben..

Ik zou persoonlijk niet teveel met nulpuntverplaatsingen gaan werken.. maar da's ook omdat ik daar zelf nog niet veel mee gedaan heb.
een werkstuk heeft 1 werkstuknulpunt, en ik ben van mening dat dat hetzelfde moet blijven.

met een incrementeel geprogrammeerde contour (al dan niet absoluut in X en incrementeel in Z) hoef je je nulpunten niet te verplaatsen.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Grafjan »

Misschien toch iets met de hoogte compensatie van het gereedschap iets proberen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Sven »

Kan je de z niet makkelijker in een while/next loop zetten?
In combi met door Hugo genoemde offsets?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 01 sep 2020 15:23 Kan je de z niet makkelijker in een while/next loop zetten?
In combi met door Hugo genoemde offsets?
Staat toch al in mijn code op de vorige pagina ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grafjan schreef: 01 sep 2020 14:32 Misschien toch iets met de hoogte compensatie van het gereedschap iets proberen.
Dat zou inderdaad ook een optie zijn.. sla wel de actuele beginwaarde op als je begint, en zet deze terug als je klaar bent.

Anders "Groeit" je gereedschap in de tabel, en krijg je na verloop van tijd problemen.. er is natuurlijk een groot verschil tussen gereedschapsoffsets en werkstukoffsets.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Grafjan »

Wij programmeerde altijd de diepste stap van de toolpad. In het hoofdprogramma zetten we G10 L11 P1 R10 . ;M98 P2 L10;Die R10 kwam dan in de wear te staan en niet bij de actuele toollengte. Die telt hij erbij op. In het sub programma staat dan : G91 G10 L11 R-1;G90 ; en dan de toolpad. Het subprogramma word 10 keer opgeroepen en elke keer trekt hij 1mm van de wear af , dus als het programma klaar is staat hij weer op 0 en heb je weer de werkelijke toollengte.Sorry van mijn knullige manier van opschrijven. Maar ja, digibeet hè .
Laatst gewijzigd door Grafjan op 01 sep 2020 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Grafjan »

Bij de G91 G10 hoort ook nog een P1, deze verwijst naar het gereedschap nummer wat hij moet wijzigen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Lateralus
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 mei 2012 11:37

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Lateralus »

Het is gelukt, deze code herhaald mooi alle xyz waarden en doet het met G92.

Bedankt allemaal voor het meedenken, erg waardevol dit forum!
Kjelt super, thnx voor de code.

Code: Selecteer alles

(<1: Program start>)

G17      (< Selected plane is set to PLANE_XY >)
G40      (< turn cutter radius compensation off >)
G64 P0.1 (< smooth and fast motion most accurate >)
G90      (< absolute distance mode >)

S20 F1000 M3 (< turn spindle CW with 20 rpm  set feed to 1000mm/min >)

#1000 = 0    		;teller

G0 Z2
G0 X0Y0
G0 Z0

;doe het volgende vijf keer   
while [#1000 < 5]

  ;--- hier de code die je meerdere keren uitgevoerd wilt hebben

    G1 Z0
    G1 X10
    G1 Z2
    G0 X0

  ;--- einde code die je meerdere keren uitgevoerd wilt hebben

    G0 Z10 ;--- ga naar een bekende hoogte boven het werkstuk
    G92 Z[10+[#1002]] ;--- stel een coordinatensysteem offset in voor de Z-as.
  
  
  #1000 = [#1000+1]	;voor de volgende stap, teller eentje ophogen.
  #1001 = [#1000*#1002] ;om af te lezen hoe diep in totaal geslepen is
  #1002 = 0.003		;gewenste slijpaanzet Z-as

endwhile

(<6: Program end>)
M5     (< spindle off >)
G0 Z20  (< Z20 safe distance >)
M30    (< also stops and shuts down sets back to generic settings see page 165 manual >)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi, en nu zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar het eindresultaat (lees werkstuk wat je er mee gemaakt hebt)

Ik vind trouwens de term 'offset' niet gelukkig gekozen, (maar dat kun jij niet helpen)
een offset is een 'verschuiving' of verplaatsing vanaf een punt,
met G92 doe je een 'preset' van je meetsysteem, wanneer je dat ergens zou doen zonder te weten waar je bent, raak je de weg kwijt en met een verschuiving of offset weet je altijd dat je de opgegeven maat verplaatst bent.

Ik zou aan het einde van je programma nog wel een G92.1 zetten, dan heb je je originele nulpunt weer terug. (maar misschien wil je dat wel niet)

(maar dat is mijn mening)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou aan het einde van je programma nog wel een G92.1 zetten, dan heb je je originele nulpunt weer terug.
ok.. Juist.. zoals ik al eerder zei.. ik heb nog niet veel met werkstuknulpunten gewerkt.. maar zo moet het wel werken ja..

Als je meerdere onderdelen naar de zelfde maat moet slijpen is dat wel de manier.. als je begint met de hoogste.. dan zal ie bij de laagste de eerste paar passes niet raken.. boeie..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Graag meegeholpen nog een dingetje waar ik zelf ook nog wel vragen over heb:

Er zijn bij Eding volgens de NGC standaard 6000 numerieke parameters beschikbaar , dit zijn dus eigenlijk opslaglocaties om bepaalde systeemvariabelen zoals posities op te slaan of je eigen parameters.
Nu staat er in de Eding manual op pagina 118 dat je #27 t/m #4999 zelf mag gebruiken echter #4996 – #4999 worden bv ook al voor de tool lengte meting gebruikt.

Wat je dus in de gaten wilt houden, is dat iedere macro die je zelf maakt of van een derde partij toevoegt, die gebruikt wel enkele van die #parameters.
Veel gebruikt zijn #100 en verder en ook #500 en verder zie ik hier en daar gebruikt worden.
Wat je dus niet wilt is dat diverse macro's dezelfde geheugenlocaties gaan gebruiken want dan gaat het fout.

Kortom advies is een lijstje bij te houden van alle gebruikte parameters locaties en welke macro die gebruikt, dat voorkomt later een hoop ellende ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Slijpen met EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kortom advies is een lijstje bij te houden van alle gebruikte parameters locaties en welke macro die gebruikt, dat voorkomt later een hoop ellende ;-)
da's geen advies, dat is een keiharde eis.. als je programmeert, in welke taal dan ook, moet je je code documenteren.. nu weet je het nog.. maar als je over een maandje een macro aan wilt passen..zoek je jezelf kleurenblind.

Groepeer je parameters ook.. EdingCNC gebruikt voor de actuele gereedschapsposities #5001 tm #5006.. voor X tm C..
Pas datzelfde trucje ook toe voor je eigen macro's.. als je bijvoorbeeld vanaf de actuele positie wat moet verrekenen.. noem de Y As.. #5002 dus, dan pak je een parameter die ook op 02 eindigt.. zo weet je meteen dat ie bij de Y-as hoort.

de Parameters #4996 tm #4999 heb ik gekozen omdat dat de laatste zijn in het #4XXX gebied, vanaf #4000 worden ze bij het afsluiten opgeslagen, en hebben ze de volgende keer nog de zelfde waarden.
Dit zijn de parameters voor de toolsetter positie inderdaad., deze worden bij het kalibreren van de toolsetter vastgelegd.

het voordeel van parameters in het #4xxx bereik is dus dat ze opgeslagen worden, die kun je dus gebruiken voor waarden die niet veel gewijzigd hoeven te worden, zoals snijsnelheden, voedingen of veiligheidsafstanden.

In mijn Draaimacro's worden die parameters inderdaad gebruikt voor die functies, en die worden niet veel gewijzigd, tevens, als je meerdere keren achter elkaar een bepaalde macro afloopt, dan hoef je die waarden ook niet meer te wijzigen.. je hoeft er niet eens naar te kijken.
Dat scheelt me veel tijd bij het programmeren.. als ik gisteren een stukje Titanium heb gedraaid, en ik kom vandaag weer voor een ander onderdeel.. hoef ik eigenlijk alleen de maatvoering maar in te geven, de rest staat nog goed van de vorige keer..
Plaats reactie