4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Hoi,

Ik heb een 4e as liggen voor de frees en wilde daar eens mee gaan spelen. Ik heb hem aangesloten op een extra DM556 en die is ingesteld op 32 micro steps en een 1.8 motor dus 6400 steps per rotatie.

Het motortje is met een 1:2 tandriem verbonden met een klauwkop.

In Eding heb ik de 4e as op 4th mill gezet en steps op 640 limit op 0, Vel 50, Acc 500 en home op 0.

Nu kan ik met jogpad de kop draaien maar 1 rondje met de kop is dus 2 rondjes van de motor maar op het scherm is het 20mm

Hoe kan ik ipv mm daar graden krijgen of tenminste iets wat ergens op slaat want ik denk dat als ik het straks voor elkaar krijg om een werkstuk te tekenen dat een rotatie van 360 graden 20mm is dat het niet helemaal goed komt.

Ik kan nergens vinden hoe ik dit goed moet krijgen, wel over berekeningen van spindels enz maar niet voor draaien van de klauwkop.

Hij staat overigens parallel aan de Y as dus werkstuk komt om de X as gewikkeld. Maar dat moet voor nu niet uitmaken.

Ik denk wel dat ik hem misschien nog draai zodat ik met de X as ga frezen en het werkstuk om de Y as ga wikkelen omdat m'n X as veel beter is dan de lange Y as met enkele motor.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Na wat verder zoeken kwam ik een mach3 video tegen.

De rekensom klopt niet helemaal, ik kwam uit op 180 graden draaien bij 360 invoeren maar het werkt nu wel.

3200 steps per rotation, drive 2:1 dus 3200*2=6400 / 360 is 17.7778 dit dus maal 2 gedaan en hij draait netjes

Ook de snelheid omhoog gegooid zodat hij lekker vlot ( 2 seconden) 360 graden draait.

Nu eens een tekening gaan proberen,.. Dan kijken wat hij droog doet dus zonder frees en hout.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door motormuis »

ik heb toen ik begon met een portaalfrees en nog helemaal nergens vanaf wist
een stuk tempex genomen en daarmee geoefend
je kan toch wat controleren en als je een fout in het programma heb ende frees gaat ineens dwars door het materiaal op volle diepte kan niet geburen
heb zo aardig wat frezen gespaard :lol:
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Dat is inderdaad een goed idee, ik ga eens kijken of ik iets kan vinden in de schuur.

Net droog lijkt het aardig maar weet niet of de A as de goede kant op draait.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Nou, was heel enthousiast begonnen met droog proberen en ergens een stuk tempex gevonden en dat even als vierkant gezaagd zodat ik hem kon inspannen.

Tot ineens het motortje begon te piepen en de driver in storing ging, motor stinkt nu een beetje en springt wel aan maar zodra ik hem wil laten draaien gaat de driver in storing. Andere driver zelfde probleem en als ik de Z motor op de A driver zet draait hij gewoon.

Zal dus een nieuw motortje moeten zoeken. Moet wel een nema 23 zijn maar niet te lang omdat hij anders in de weg kan komen te zitten denk ik. Deze is 40mm lang en komt net niet voorbij de spankop.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Inmiddels wat verder met dit avontuur en een nieuwe motor gemonteerd.
Eerst had ik het materiaal parallel aan de X gezet en dat ging prima en was de weergave in de Eding GUI ook goed.
Later heb ik de 4e as 90 graden gedraaid en staat nu parallel aan de Y as omdat dit makkelijker was om de klauwkop te laten staan als ik mijn spoil board er weer op wil leggen.

In Vectric het gebruikte profiel aangepast van Y>A naar X>A en stukje geprobeerd. Resultaat prima al moet ik nog een goede manier van uitlijnen vinden maar op een paar tiende na alles aan de maat.

Echte rinde GUI van Eding zie ik nu het voorbeeld niet meer want die staat nu haaks op het materiaal en ook een soort gestapeld. Voorbeeld is text met vcarve in een bezemsteel.

23532

Wat moet ik aanpassen zodat het beeld weer klopt met het resultaat?
Het resultaat is dus precies zoals het ontwerp het gaat dus enkel om de weergave in Eding.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Ballegooijen »

Het beeld in de Eding GUI kun je op 3D zetten en dan kun je het alle kanten op draaien. Misschien is dat een oplossing?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

Nee dat is het niet, m'n screenshot is namelijk ook al genomen vanaf de 3D versie. De GUI tekent de A automatisch om de Y as ipv de X zoals ik hem nu heb staan.

Kan alleen de instelling daarvoor niet vinden, wel filmpjes over mach3 waar je het kan instellen maar Eding is sowieso weinig over te vinden op YouTube enz.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met de Y-as als hartlijn is het een B-as. Probeer dat eens, als dat kan.
X=A, Y=B, Z=C.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet niet of dat al geimplementeerd is in EdingCNC..

hoe dan ook.. wat het instellen betreft.. je moet em zo instellen dat ie 360 Units per rotatie maakt.. dan is de Unit gelijk aan 1°

https://youtu.be/AL-Eykwj4nU

Doe al jaren niet anders

Inmeten?.. da's ook niet moeilijk.. , om te beginnen.. zet een keer een paspen in je 4de as, en centreer deze.
Dan kun je met een freesje, of een pennetje raken, en de Y-as op 0 stellen.. stel.. pennetje is ø8, voorkant raken.. Y-(4+radius Frees), achterkant raken.. om te controleren.. dat moet dan +4+Radius Frees zijn.
Bovenkant raken.. da's Z4.. Z0 ligt op de Centerlijn.
Zorg dan dat je bovenop je behuizing een plat vlak hebt.. op een makkelijk te onthouden maat.. sla die maat er ook in met slagletters.. of graveer ze erin.. , dan kun je je Z-Coordinaat gewoon vanaf de bovenkant van je 4de as pakken..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Jasper »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2021 20:50 Met de Y-as als hartlijn is het een B-as. Probeer dat eens, als dat kan.
X=A, Y=B, Z=C.
Ga ik morgen even proberen, bedankt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 23 mei 2021 21:21
hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2021 20:50 Met de Y-as als hartlijn is het een B-as. Probeer dat eens, als dat kan.
X=A, Y=B, Z=C.
Ga ik morgen even proberen, bedankt.

Ik heb het net even gechecked.. Nope.. EdingCNC geeft alleen een 4de as als A as weer in de graphische weergave..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Ballegooijen »

Zorg dan dat je bovenop je behuizing een plat vlak hebt.. op een makkelijk te onthouden maat.. sla die maat er ook in met slagletters.. of graveer ze erin.. , dan kun je je Z-Coordinaat gewoon vanaf de bovenkant van je 4de as pakken..
Dit vindt ik nu een heel goede tip!! Aangezien ik ook met een 4e as bezig ben sla ik deze tip gelijk op. Bedankt Arie!!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as instellingen, rotatie as voor rond draaien van werkstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

graag gedaan.

't is ook gewoon het makkelijkste om je Z0 op Centerlijn te houden.. dus.. referentievlakje maken bovenop je behuizing.. klaarrrrrr..

als je (en dat moet ik nog eens doen) een spie maakt aan de onderkant zodat ie altijd op een vaste Y machine positie staat, dan s het helemaal snel gebeurd met instellen.. hoef je alleen de X nog maar een keer te pakken.. meestal pak ik X0 aan het kopvlak van de spantangen (die gebruik ik het meest), omdat die positie vast is, en daarmee het aanlegvlak in het horloge ook..

de spantang valt bij mij tegen de zitting van de wijzerplaat aan, en dat bepaalt de positie van het gat voor de opwindstift.. kan ik die er meteen in boren, in dezelfde opspanning..

Referentievlakje bovenop de behuizing maakt dan ook dat ik snel mijn tool in kan meten.. gewoon toolbitje 10 mm erop.. Z=50 ingeven.. start heien..

Wel opletten met je CAM software.. zorg dat het hart van je werk daar ook op de Centerlijn ligt..
4 of 5 assig frezen is niet wezenlijk moeilijker dan gewoon 2½ en 3 D op 3 assen.. maar.. je hebt 1-2 assen (met rotaties in plaats van Translaties in de gaten te houden.. 'k heb in het verleden wel 5 assig geindexeerd staan proggen aan de machine.. maar.. voor elke orientatie van het werkstuk hadden we daar een coordinatensysteem , dus.. na de bovenkant.. A90, G55, B90 G56 B180 G57, B270 G58... ingewikkeld kan soms heel simpel zijn.. :)
Plaats reactie