Eding Icons en mouse over text

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Eding Icons en mouse over text

Bericht door Jasper »

Hey,

Ik ben wat aan het klooien geweest in de User functies en wil daar de ontbrekende icons bij zetten. Zijn er toevallig al frees wissel icons enz?
Ik kan ze in de installatie folder niet vinden. Wel een paar met Machine 0 Punt enz in de 120dpi folder (waarschijnlijk van sorotec) maar die zijn weer groter.

Ook zou ik graag de mouse over text willen aanpassen. Nu heten ze allemaal USER1 USER2 enz maar F12 heet bijvoorbeeld wel Back to main menu.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mouse_Over text is niet door de gebruiker aan te passen.. om de doodeenvoudige reden dat die teksten in de software ingebakken zijn.. dat leg je vast als je een knop in je GUI invoegt.

het is wel mogelijk om dat aanpasbaar te maken.. maar dan moet dat ook per menu aangepast worden, kortom.. da's een enorme puist werk, ik denk niet dat Bert daar op zit te wachten.

Dat F12 wel "Back to main menu" als tekst heeft.. is omdat dat altijd zo is, da's de vaste functie van die toets.

User-Icoontjes kun je zelf wel maken met een tekenprogramma zoals Paint.NET, 't is even werk.. maar wel te doen..
in de EdingCNC installatie zit een mapje met icoontjes.. daar staat ook een "clear.bmp" tussen.. een blanko knopje waar je zelf wat op kan kliederen.

Voor mijn draaibank heb ik ook een set icoontjes moeten maken.. Voor vlakdraaien, langsdraaien, chamfers, fillets enzovoorts...
'k heb er ook een gemaakt natuurlijk voor gereedschapswissel, met daarop de afbeelding van mijn toolturret
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Jasper »

Bedankt Arie,

Dus de user functions mouse over zijn ook niet te hernoemen? Dat is jammer want zou het wel vriendelijker maken natuurlijk.

Ik moet de standaard macro eens terug zetten want ik meen dat ik daar wel iets anders zag bij F2 en F3.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door carlo »

goeiemorgen

Sorry Arie maar dat gaat wel

21714

open de file "CncTranslationsUnicode.txt"

zoek daarin "User1"
er staat daar "01-ENG:User1"
je kan deze "User1" vervangen door iets anders als je edingcnc in het engels hebt staan
heb je nederlands als taal dan moet je bij "03-DUT:" iets invullen zoals ik gedaan heb "03-DUT:gebruiker-1"

in die file kun je alle mouse-over teksten veranderen
je kan er zelfs bij maken


mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Arie Kabaalstra »

eerlijk gezegd.. had ik daar eigenlijk nog nooit naar gekeken.. omdat ik (en dat moge bekend zijn) een bloedverziekende teringhekel heb aan muizen in de werkplaats.
ik heb op mijn Freesbank een touchpad om bestanden te selecteren (scheelt Tab-getoets.. ik weet nog hoe ik een PC moet bedienen met alleen een toetsenbord.. ik ben "wil je het cassettebandje omdraaien? Jaren oud)
op de Draaibank heb ik een Mepscherm.. was ik in eerste instantie ook geen liefhebber van.. maar ik ben om..

Kortom.. ik gebruik geen muis

Bestandje gevonden.. 't kan dus inderdaad.. maargoed.. ik heb dus een balkje met Functietoetsen onder het scherm van mijn Freesbank (omdat daar een Heidenhain controlepaneel op zit), en het scherm, of de F-toetsen op mijn toetsenbord van de draaibank.
zelfs achter de PC gebruik ik de muis niet.. tenzij ik een bestandje moet laden.. voor de rest?.. bij opstarten van de software.. F1, F2 F8 F12, F4, F2 (reset, Home, Home all , Back, Auto, Load program) Toggle tussen 2D en 3D weergave?.. F8.. en dan zie je niet eens dat er Mouse-over berichtjes in verstopt zitten..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Jasper »

Carlo bedankt,

Ik ga daar mee aan de slag.

Voor mij is de CNC een hobby die ik af en toe doe en daarom ken ik niet alle knoppen uit mijn hoofd.
De cassette omdraaien ken ik ook nog wel al ben ik pas 41 jaar oud ;)

Via het programma "agent ransack" kwam ik toevallig ook net uit bij hetzelfde bestand, Toen dacht ik eens kijken of er nog reacties zijn. Bij duits staan er immers wel meer vertalingen dan bij Engels.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Jasper »

Helaas hebben arie en Carlo allebei gelijk.

Zover ik nu ben is Engels namelijk ingebouwd en wordt de Engelse zin uit het opgegeven bestand vertaald naar een geselecteerde taal.

Engels is dus ingebakken zoals arie zegt.

Als ik de Engelse taal aanpas voor bijvoorbeeld User1 dan gebeurt r niets bij opnieuw opstarten.

Zet ik Engels terug op User1 en pas ik Nederlands aan naar "nullen op sensor" dan werkt het wel als ik Nederlands selecteer.

Maar als ik in het Engels User1 in Measure on sensor verander blijft de mouse over User1 aan geven en doet hij dat ook bij Nederlands wat dus eerder wel werkt.

Het lijkt er dus op dat de vertaling niet juist is geïmplementeerd en hij dus zoekt naar de Engelse term uit het translate bestand en dan pas de andere taal weergeeft.

Je kunt dus niet aanpassen in het Engels maar wel alle andere talen.

Ik ga dus Nederlands maar aanpassen naar een combinatie van Engelse en Nederlandse taal denk ik. Sommige termen moet je niet vertalen vind ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Kjelt »

Meld dit aub even via email aan Eding, dan kunnen ze het op de backlog zetten.
Ze hebben sinds een jaar een programmeur in dienst die werkt aan nieuwe dingen maar vooral ook oude dingen stabieler en modulair te maken, dus kan dan tzt mooi meegenomen worden.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Jasper »

Ga ik doen Kjelt. Bedankt.

Voor nu heb ik wel een eenvoudige oplossing.

De talen NEW 1 en 2 zijn leeg, als je die selecteert vertaalt hij niets en blijft alles Engels. Je kunt dan dus je eigen termen op die plaatsen invullen waar je wilt.

Ik heb nu dus de User1 tot 10 aangepast maar je kunt met wat zoeken bijvoorbeeld ook je Welcome, Press Reset,... Boodschap enz aanpassen.

Of bijvoorbeeld de knop AUX 1 die ik gebruik een mouse over text anders dan AUX1 geven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals ik het zie: het kan dus, maar het is een behoorlijke uitzoekerij..je moet blijkbaar een andere taal dan het engels aanpassen naar de door jou gewenste teksten, en die taal dan instellen in EdingCNC..ok..als dat werkt..mooi toch?

Nogmaals..ik ben en blijf van mening dat muizen gestampt op een beschuitje thuishoren, of in een kat., in elk geval niet in de werkplaats aan een machine.

Ik heb er destijds met Bert samen mijn best voor gedaan om van (toen nog USBCNC) EdingCNC een muisvrije besturing te maken, aan professionele machines hangen over het algemeen ook geen muizen.. hoewel ik onlangs wel geconfronteerd werd met een Sodick Draadvonkmachine waar een muis aan bungelde.. eerlijk?..ik vond het een gruwel..voor een machine van 122,500,- had er mijns inziens wel een "mepscherm" afgekund?..

Zelf heb ik hier een Laptopje van Lenovo, Met een Mepscherm, lijkt me een prima dingetje om een machine mee te besturen..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Jasper »

Ik snap het, mijn machine is een kleine hobby voor af en toe.
Mocht ik eens tegen een touchscreen aan lopen dan pak ik hem mee.

Stond al op de verlanglijst maar niet bovenaan.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door hilberth »

Arie Kabaalstra schreef: 04 okt 2020 15:39 Nogmaals..ik ben en blijf van mening dat muizen gestampt op een beschuitje thuishoren, of in een kat.
Zo'n dertig jaar geleden las ik in een van de Autodesk fora "AutoCad ate my mouse".
In die tijd was dat dan ook best wel lastig want geen mepschermen...
Think it, draw it, make it.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Jasper »

M'n commadore 64 had niet eens die optie voor muis of mepscherm.

Al hoewel, daar is het idee waarschijnlijk wel ontstaan want als hij het niet deed gaf ik er een paar klappen op. Werkte niet maar lucht wel op.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding Icons en mouse over text

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 04 okt 2020 15:43 Ik snap het, mijn machine is een kleine hobby voor af en toe.
Mocht ik eens tegen een touchscreen aan lopen dan pak ik hem mee.

Stond al op de verlanglijst maar niet bovenaan.
Mijn Freesbank heeft ook nog altijd geen mepscherm..Touchpad is pure luxe.., een TabToets doet ook wonderen..Functietoetsen bedienen bijna alles.. en ik heb jaren lang zonder dat touchpad gewerkt.

Waar het ook om gaat.. een Functietoets is een direct tactiel signaal..iets wat je voelt, iets wat je na een tijdje met "muscle-memory" weet te vinden.. zoals bijvoorbeeld de richtingaanwijzers of de versnellingspook in je auto.. zelfs als de dashboardverlichting in het donker uit zou vallen.. weet je dat nog te vinden..

Als je eens "in moet grijpen", de vraag is niet of, maar wanneer, dan moet je gewoon rechtstreeks op een fysieke knop moeten kunnen rammen.. , als je eerst nog een muis moet grijpen., en dan kijken waar't pijltje uithangt.. ben je zeker te laat..
Plaats reactie