checken op vacuum

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

checken op vacuum

Bericht door frank »

Ik ben bezig met een klein freesbankje waar een iCNC600 kaart van Eding in zit. Ik wil tijdens een freesjob checken of het vacuum aanwezig is en zo niet dan moet de freesjob gepauseerd worden. Hoe pak ik dat het eenvoudigst aan. In het vacuum circuit zit een schakelaar die in komt als er een vaccuum is.
Deze schakelaar bewaak ik nu vvia de Aux-in (J5) en een modificatie in de cnc.ini file waar je zegt wat de besturing met deze schakelaar moet doen. Het probleem is echter dat de besturing dit meteen doet als ie aan staat. Ik wil echter dat de besturing alleen checkt als ie daadwerkelijk gaat frezen.
Iemand een simpele oplossing?
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: checken op vacuum

Bericht door hfjbuis »

Je kunt met de schakeling die de freesmotor aanzet een 2e relais (of optocoupler) sturen die het signaal van het vacuüm alleen doorgeeft als de freesmotor aan is.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: checken op vacuum

Bericht door frank »

Bedankt voor de reactie. Maar dit is niet het probleem. Ik wil juist controleren (meten) of er een vacuum is of minder wordt door een eventueel lek. Wanneer dit het geval is moet de freesjob gestopt worden.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: checken op vacuum

Bericht door Caesar »

Kun je d schakelaar niet opnemen in je (nood)stop circuit? I.i.g een circuit waarbij alle parameters moeten kloppen voordat je het programma kunt starten, net zoals veiligheidschakelaars.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: checken op vacuum

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je dat niet koppelen aan de pause ingang van de pendant? (J13-2 normaal gesloten contact, overbruggen zolang de vacuumpomp niet loopt)
Activeren van dat signaal kun je wel met een aux-uitgang lijkt me. Maar eigenlijk zal die controle gelijk met inschakelen van de vacuumpomp moeten ingaan, dus kan je daar 1 signaal voor gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: checken op vacuum

Bericht door serum »

Inderdaad, pauze input. Die is actief bij het frezen.

Ik heb mijn vacuum apart geregeld; op een dieper vacuum (voor vacuum mallen zonder verlies) gebruik een bovengrens van -700 en hij slaat af bij -950. Zit een buffertankje van 6L tusen. Daarnaast een groter vacuum met meer debiet, minder diep vacuum, daarop gebruik ik een VFD een panasonic sensor die de VFD met 0-10V aanstuurt, afhankelijk van het vacuum. Waneer de ondergrens is bereikt neemt het toerental van de motor af. Op deze schakeling heb ik een apart relays zitten met zowel een NO als een NC contact (handig om pnuematische kleppen mee te bedienen) deze nc zou je ook weer aan je pause input van eding kunnen hangen en de onderkant van de afschakeling zet je dan op -999 oid.

Voor de grotere vacuumtafel (1,5*3m) dat ik gebruik op de grote machine staat de pomp permanent aan. Het is eenvoudig om er een panasonic sensor tussen te zetten die op een ondergrens een relais aanstuurt waarmee de pauze-input van je eding gebruikt wordt. Ik gebruik op mijn eding machine deze pauze input bv wanneer een servo alarm afgaat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: checken op vacuum

Bericht door Kjelt »

Je hebt met die industriele kaart heel veel aux ingangen, daar zou ik er eentje van gebruiken.
En dan even experimenteren met behulp van de manual, daar staat dat je in de .ini file kunt aangeven hoe er per ingang gereageerd wordt op dat signaal, ik zou dan of warning genereren of stop.
Waar je issue meer in zit is dat die schakelaar aktief moet zijn VOOR je het programma start. Dus vacuumpomp aan wachten tot niveau bereikt is en dan pas je programma starten anders krijg je meteen die warning, wat logisch is.
Wil je dat het programma de vacuumpomp aanzet en wacht tot het niveau bereikt is dan zul je zelf denk ik een kleine makro willen schrijven die dit doet en die moet je dan steeds voor het programma plakken. Ook niet handig.
For professional users, there is more that can be configured in the parameters file, cnc.ini:
Each AUX input can be setup to be guarded run time and stop the running program or give a warning.
[SAFETY]
aux1InputCheckSenseLevel = 2
;Where 0,1,2=no action, 3=sstopOnLow, 4=stopOnHigh, 5=slowFeedOnLow, 6=slowFeedOnHigh, 7=warningOnLow, 8=warningOnHigh
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: checken op vacuum

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je die slowfeed ingang gebruikt, blijft je programma toch wachten tot het vacuum aanwezig is, en wanneer de druk te laag wordt gaat ie weer staan wachten.
Of dat de oplossing is zoals je het wilt vraag ik me af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: checken op vacuum

Bericht door serum »

Die optie van Kjelt lijkt mij prachtig geschikt voor dit doel. laat de vacuumregeling zelf in een separate schakeling, dat maakt het overzichtelijker naar mijn mening.

Wat frees je en hoeveel vacuum heb je nodig?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: checken op vacuum

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 okt 2020 12:07 Als je die slowfeed ingang gebruikt, blijft je programma toch wachten tot het vacuum aanwezig is, en wanneer de druk te laag wordt gaat ie weer staan wachten.
Kleine correctie Hugo, het is vacuum het is de bedoeling dat hij gaat wachten als de druk te hoog wordt ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: checken op vacuum

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goed opgelet. Altijd lastig , net als vergelijkingen met negatieve getallen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie