Crash machine Velocity was higher than max !!!

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die F-1 heeft volgens mij met de foutmelding te maken, niet dat dat in het programma staat.
Het verschil tussen Fusion en CamBam kan het verwerken van hele kleine bewegingen zijn. Is ook een instelling in de PP.
Of net een ander startpunt waardoor die niet nog even een cirkeldeel van 0.25 afstand afgewerkt moet worden aan het eind.

Code: Selecteer alles

G3 X-24.6632 Y21.8929 I-2.975 J0.0
G1 X-37.3415
G3 X-37.5943 Y21.8822 I0.0 J-2.975
Is er geen overzicht van foutmeldingen, met een iets uitgebreidere uitleg?
Dat is toch wel een handig ding als je iets verder wilt komen.
Die foutmeldingen zijn natuurlijk een cryptische omschrijving van iets wat er in software gebeurt, best handig als daar soms wat uitleg bij te vinden is.
Ik zou toch even een mailtje naar Eding er aan wagen.
Kleine hint aan de ontwikkelaars, geef foutmeldingen naast leesbare tekst ook een nummer. Dat is handig, je kan op nummervolgorde zoeken in je documentatie en als er ooit een vertaalde versie is, weet je tenminste dat je het over dezelfde melding hebt.
Ik heb de ervaring dat klanten niet zo goed kunnen lezen, en de fout zoals je die doorkrijgt kan helemaal niet bestaan, wanneer je dan om het getal aan het begin van die regel vraagt en het antwoord is: er staat helemaal geen getal, weet je dat die betreffende klant blind is, of te bereoerd om even naar z'n machine te lopen. (dat was ooit, toen we nog geen mobieltjes hadden en met hetzelfde gemak even een foto appen, wat natuurlijk best handig is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door Portje »

met een noodgang stil ?
Ik weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door ramsus42 »

Wauw wat een reacties! Bedankt!

@ Serum, ik durf het niet meer toe te geven, maar je hebt absoluut gelijk.....

Ik ben nog steeds bezig met de transfer van Solidworks naar Fusion360 en heb er nog steeds erg veel moeite mee. De keren dat ik "even" iets wil frezen, betekend niet dat ik zin heb om me te gaan ergeren. Ik grijp dan snel naar Solidworks..Heerlijk, werken met je vertrouwde programma. Lui is dat wel.
Er zijn zoveel projectjes geweest die moesten wijken voor de bouw van de machine, dat betekend dat ik die nu moest/moet inhalen :x :lol:
ANyway, er is weer wat werk voor de machine dus zodoende dat ik weer een mooi excuus had acter de machine te kruipen!
Gister alle bewerkingen met Fusion360 gedaan en voila, geen probleem meer. Wellicht dat het idd te maken heeft met een andere postprocessor?
Hoe dan ook, ik heb weer een excuus gevonden de overstap naar Fusion te maken.
Laatst gewijzigd door ramsus42 op 08 nov 2020 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door ramsus42 »

Portje schreef: 08 nov 2020 09:44 met een noodgang stil ?
Ik weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
Ik ben er helaas 2x niet bij geweest (zat er 3 meter vanaf) maar aan de Z-as hoogte te zien was hij bezig met travelen naar een volgende positie.
Dit gata met een behoorlijke versnelling. Mijn machine is vrij fors, dus als de as in ene keer stil staat geeft dit best een "klap, bonk"noem het zoals je het noemen wilt :roll:
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door ramsus42 »

Ps, getekend in Solidworks, gefreest m.b.v. Cambam;)
Foutmeldingen is what I live for :mrgreen:
serum schreef: 07 nov 2020 19:32 Wordt er ondertussen nog gefreesd in Nijmegen of ligt de boel weer op zijn hol met foutmeldingen? :mrgreen: Maak je dat fusion360 toch gewoon eigen man. Je hebt je hele machine erin getekend en mee gefreesd en nou grijpt ie weer terug naar cambam.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door Kjelt »

ramsus42 schreef: 08 nov 2020 10:21
Portje schreef: 08 nov 2020 09:44 met een noodgang stil ?
Ik weet niet wat ik me daar bij voor moet stellen.
Ik ben er helaas 2x niet bij geweest (zat er 3 meter vanaf) maar aan de Z-as hoogte te zien was hij bezig met travelen naar een volgende positie.
Dit gata met een behoorlijke versnelling. Mijn machine is vrij fors, dus als de as in ene keer stil staat geeft dit best een "klap, bonk"noem het zoals je het noemen wilt :roll:
Is het nu wel goed gegaan? Het lijkt er op of de max versnelling en/of max speed te hoog staat. Dan kan het zo nu en dan net fout gaan.
Hoe heb je die uiteindelijk ingesteld ? Ik hou het aan de veilige kant en experimenteer eerst met luchtfrezen en G0 moves , verhoog de max speed tot hij inderdaad stalled. Dan zet ik deze 20% lager en heb sindsdien geen issues gehad.
Alleen dan zou het zoals je hierboven schrijft bij een G0 X of Y moeten optreden maar op je foto was het alleen de Z as die omhoog moest dus dat begrijp ik dan niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door serum »

ramsus42 schreef: 08 nov 2020 10:18 Wauw wat een reacties! Bedankt!

@ Serum, ik durf het niet meer toe te geven, maar je hebt absoluut gelijk.....

Ik ben nog steeds bezig met de transfer van Solidworks naar Fusion360 en heb er nog steeds erg veel moeite mee. De keren dat ik "even" iets wil frezen, betekend niet dat ik zin heb om me te gaan ergeren. Ik grijp dan snel naar Solidworks..Heerlijk, werken met je vertrouwde programma. Lui is dat wel.
Er zijn zoveel projectjes geweest die moesten wijken voor de bouw van de machine, dat betekend dat ik die nu moest/moet inhalen :x :lol:
ANyway, er is weer wat werk voor de machine dus zodoende dat ik weer een mooi excuus had acter de machine te kruipen!
Gister alle bewerkingen met Fusion360 gedaan en voila, geen probleem meer. Wellicht dat het idd te maken heeft met een andere postprocessor?
Hoe dan ook, ik heb weer een excuus gevonden de overstap naar Fusion te maken.
Is het product te groot in x/y en z? of te klein?
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Crash machine Velocity was higher than max !!!

Bericht door ramsus42 »

Product is (tegenwoordig) maar 1/5de deel van het werkbereik :mrgreen:

Ik frees met 3000mm/minuut, de machine met zijn servo's kan gemakkelijk naar de...Serum weet daar alles van :shock:

Hoe dan ook, geen rare dingen meer met fusion. Het werkt perfect nu..Jongens, bedankt weer voor de snelle reacties. echt super gewoon.
Plaats reactie