2d addaptive hickups

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

2d addaptive hickups

Bericht door niek_saxofoon »

Goedendag,

bij het frezen van een 2d addaptive (uit Inventor) heb ik er last van dat mijn machine hapert. Dat terwijl de helische lead-in helemaal smooth gaat. Zie filmpje:

https://youtu.be/b-1mJ79QgJI

Nu snap ik wel hoe dit komt. Die helix zijn mooie cirkels waar de machine geen probleem mee heeft, terwijl bij het vervolg van het programma de radius in te kleine stukjes is opgedeeld waardoor de machine gaat hakkelen.

Mijn vraag is, hoe los ik dit praktisch op. Is dit iets wat ik in Inventor moet oplossen of is het iets wat ik in Eding op moet lossen? De toolpath in het filmpje is al met het vinkje smoothing aan. Moet ik hier aan de slag met Path Control Mode and Look ahead feed- G61, and G64?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zie geen Hickups, eerder een reeks korte elementjes, en daar houdt geen enkele CNC besturing van.
Zelf gebruik ik deze Adaptive/HSM/Trochoidaal strategie heel veel, en ik genereer mijn code met CamBam, ik heb zoiets nog nooit bij de hand gehad.

Ik zou het in Inventor zoeken..omdat ik dat probleem met andere CAM software niet heb.
Mogelijk geeft het tweaken van G61/G64 wel wat verbetering, maar het neemt de oorzaak van het probleem, korte stukjes beweging niet weg.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 09 nov 2020 14:15 Ik zie geen Hickups, eerder een reeks korte elementjes, en daar houdt geen enkele CNC besturing van.
Ik zie de hick-ups heel duidelijk, alleen kan ik er weer niet mee helpen 8)

Het trochoidale pad maakt de eerste 3 rondjes gladjes en gaat dan op ca. "2 uur" lead outs/lead-ins doen met er tussenin korte stukjes circelboog o.i.d.
Kan het een instelling zijn waarbij trochoidale niet verder dan een bepaalde diepte doet en daarna overgaat op een ander pad? Denkt de CAM misschien dat de max snijlengte van je frees op is en daarom op iets anders overgaat?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door Tolp2 »

Ik zie de hickups ook duidelijk. Ik heb dan geen ervaring met EdingCNC, maar heb dit probleem ook ervaren met Mach3. Het lijkt erop dat je machine in de exact-stop mode (G61) staat. Hierbij stopt de machine bij iedere knik in je GCode. Voor adaptive clearance is het juist de bedoeling dat de machine in constant velocity mode (G64) staat.

Wellicht staat ergens in de code een G61 opgenomen, kun je de GCode hier posten? In Mach3 is het ook een optie van het programma, wellicht heeft EdingCNC dit ook en heb je het per ongeluk aangezet.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door niek_saxofoon »

Kars-cnc schreef: 09 nov 2020 15:44
Ik zie de hick-ups heel duidelijk, alleen kan ik er weer niet mee helpen 8)

Het trochoidale pad maakt de eerste 3 rondjes gladjes en gaat dan op ca. "2 uur" lead outs/lead-ins doen met er tussenin korte stukjes circelboog o.i.d.
Kan het een instelling zijn waarbij trochoidale niet verder dan een bepaalde diepte doet en daarna overgaat op een ander pad? Denkt de CAM misschien dat de max snijlengte van je frees op is en daarom op iets anders overgaat?
De eerste bewegingen in het filmpje zijn de lead-in, dat is gewoon een spiraal naar beneden. Dat gaat goed, maar daarna gaat ie zijwaarts trochoidaal, en dan hakkelt ie... Snijlengte is het probleem niet, ook al zou de snijlengte te kort zijn zou die nog lekker gaan frezen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat jullie zien, zijn geen hickups.. maar gewoon een reeks korte elementen achter elkaar.. dat zit em in de Code.. naar alle waarschijnlijkheid
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door Portje »

Bedoel je dan dat er teveel "nodes " zijn Arie?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nodes, korte elementjes achter elkaar.. hoe dan ook.. veel korte bewegingen kort achter elkaar, met een flauwe onderlinge hoek.. en we weten toch allemaal dat een CNC machine dat niet fijn vindt..

Vierkantjes en dergelijke, met scherpe hoeken, of in elk geval niet te flauw,
2D Adaptive clearing..



Gaat eigenlijk altijd prima.. op mijn machine dan.. 't uitfrezen van de gleuven in de zijkant van de horlogekast is zo gedaan.. en dan "Gabbert"ie lekker de hoeken in.. geen gedoe, maar zo lang mogelijke cirkelbanen
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 2d addaptive hickups

Bericht door serum »

G64 Q.01

Test dat maar eens. Ik had hetzelfde op mijn eding controller met een snelle 3 assig simultaan opdracht.

Met je laf instellingen trek je dit niet recht.
Plaats reactie