Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zeker een leuke machine, maar helaas geen Automatische wisselaar.. ach.. je kunt niet alles hebben natuurlijk, maar ik wil het wel.. :lol:

heb je enig idee hoe het mechanische gedeelte van het schakelen werkt?.. is het een vorkengeschakelde bak, of heeft ie een trekspie?
Worden, in het geval van een vorkengeschakelde bak de vorken rechtstreeks bediend door één actuator per vork, of zit er een schakelklok in?

Softwarematig geloof ik wel dat ie met EdingCNC te schakelen is.. alleen hoe de electronica aan het mechaniek geknupt moet worden. da's nog even de vraag..
Leotubben
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020 15:11

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Leotubben »

https://ibb.co/QNg1QZD
Dit is het electriche schema voor de versnellings bak dacht ik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Electro(nica) is niet mijn sterkste kant, maar zover ik kan zien,zijn de commando's voor het schakelen in elk geval electrisch, dan kun je er een IO Kaart aan knopen. dat moet te doen zijn..
Leotubben
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020 15:11

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Leotubben »

Dan is dat een optie om te proberen met die Io kaart
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

https://www.edingcnc.com/upload/files/e ... _v4.03.pdf

hier vind je in elk geval alles wat je wilt weten over het gebruik van IO Kaarten met EdingCNC, maar wat je nooit durfde te vragen :lol:

Zelf heb ik nog geen ervaring met IO kaarten, maar ik heb wel een idee wat er mee kan..

'k heb er zelf ook even doorheen gebladerd.. met M54 kun je uitgangen van de IO Kaart schakelen, bijvoorbeeld M54 P1, zet poort 1 "hoog"
als je daar dan een Relais aan hebt hangen.. dan schakelt ie.
M55 P1 zet em weer "uit"
Met M56 kun je de inputs lezen.. dingen zoals sensoren en zo.. stel dat je een sensor op de versnellingsbakbediening hebt.. dan kun je met M56 P2 (we zetten de sensor op poort 2) lezen of die sensor getriggerd is, dat zou je kunnen gebruiken om te controleren of de gevraagde versnelling ook daadwerkelijk ingeschakeld is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Veel van die machines werken op hetzelfde principe.
Handels van de versnellingsbak worden met 3 (ruitenwisser look alike) motoren bediend, positie wordt uitgelezen a.d.h.v een schakelwals. En om de tanden te ‘zoeken’ schakelde de hoofdmotor steeds even kort in.
Is al met al wel te doen, maar wel een klusje. Het is volgens mij eerder door iemand op het forum gedaan. Geen idee met welke besturing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan moet het wel mogelijk zijn.. gewoon de motor op een laag toerental laten draaien, en dan "fietst"ie er wel in, er zullen, omdat het voorheen toch ook al automagisch ging wel flinke zoekers aan de tanden zitten. als de tanden al niet Constant Mesh zijn, en de bak "klauwengeschakeld" is, dat wil zeggen met "Drive-dogs" op de zijkanten van de tandwielen, zoals in bijvoorbeeld een motorfiets versnellingsbak.

Ik kan uit eigen ervaring meedelen dat het schakelen zonder koppeling op een motorfiets niet veel problemen geeft, ooit vanuit Liechtenstein naar Bolzano gereden met een kapotte koppeling.
Zelfs in de auto gebruik ik de koppeling niet altijd, koppelingen zijn om weg te rijden.. :lol:
Wat zou het mooi zijn als je een CVT op zo'n machine kan bouwen... dan laat je de motor altijd op Maximaal koppel draaien, en pas je met de variator automatisch het toerental aan..
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door rien1959 »

Bij de Mikron WF machines zit er een timer in. Zodra het wisselen met een schakelvork te lang duurt wordt de spindelmotor heel kort aangezet. Dan gaat de cyclus van voor af aan beginnen net zo lang tot het lukt. Meestal gaat het in één keer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 13 nov 2020 23:48 Dan moet het wel mogelijk zijn.. gewoon de motor op een laag toerental laten draaien, en dan "fietst"ie er wel in,
Die motor kan nu juist niet op een laag toerental draaien, daarom geven ze hem een korte puls zodat er een beetje verplaatsing van de tanden plaats vind.
Precies zoals Rien ook weer beschrijft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Kjelt »

Ik ken dit soort machines niet en het elektrisch schema is te summier voor mij om conclusies te kunnen trekken. Echter uit bovenstaande berichten lees ik wel dat de machine een vorm van feedback kanaal heeft of het schakelen al dan niet gelukt is ??? Of dat de gemeten snelheid is (vermoedelijk) weet ik niet maar het geeft aan dat er wel iets meer bij komt kijken dan alleen een paar schakelaars vervangen door relais denk ik.
In ieder geval heb je een Edingkaart met RS485 uitgang nodig voor modbus om zo'n relaiskaart te sturen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 nov 2020 09:25
Arie Kabaalstra schreef: 13 nov 2020 23:48 Dan moet het wel mogelijk zijn.. gewoon de motor op een laag toerental laten draaien, en dan "fietst"ie er wel in,
Die motor kan nu juist niet op een laag toerental draaien, daarom geven ze hem een korte puls zodat er een beetje verplaatsing van de tanden plaats vind.
Precies zoals Rien ook weer beschrijft.
een Korte Puls... dat klinkt als "tussengas".. :lol: 'k doe niet anders als ik terugschakel zonder koppeling.
waarschijnlijk zal de bak van een machine vrijwel direct stilstaan als je em in z'n vrij zet, dus dat gaat niet werken..
Als je een machine hebt, met een handgeschakelde bak, we weten het allemaal.. als je de machine uitzet, en dan vlak voor de spindel stilstaat schakelt, dan fiets je em er zo in.. als de machine stil staat, even aan de spindel draaien met de hand, en ook dan fiets je em er zo in.
Motorrijders onder ons.. als ie niet in z'n 1 wil?.. even een stukje vooruit of achteruit rollen.. klaar..

er is vast wel een minimaal toerental dat de motor kan draaien.. Bovendien.. er zal toch zeker wel een toerental regeling opzitten?.. een VFD of iets dergelijks?, Daar moet toch wel uit te komen zijn..

In Elk geval, zoals ik het zie.. zou ik me in eerste instantie dan toeleggen op het "Automatisch schakelen", als je dat voor elkaar hebt, dan pas de "Versnellingskeuze" in de Macro zetten
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Kjelt »

Als er een VFD op zou zitten dan heb je die versnellingsbak toch niet nodig?
Machine komt uit jaren 80 te zien aan het schema, VFDs als ze er al waren dan waren dat destijds best grote en dure dingen. Pas sinds de jaren 90 waar de powerfets en IGBTs een ware (r)evolutie doormaakten is het hard gegaan. Maar wie weet?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ga nou niet lopen gissen als je er gewoon helemaal niets van weet.
Er zit op zo'n machine gewoon een 3 phase motor, die loopt 1 toerental als het relais aantrekt. Maar als je dat relais maar voor 0.5 sec. of zo (geen idee, misschien korter, misschien ook via een voorschakelweerstand) aan trekt, zal de rotor een kleine beweging maken. De tandwielen die gekoppeld zijn aan de motor as verdraaien dan dus, waardoor de kans dat het schakeltandwiel wel in kan grijpen dus veranderd.
Zo doe je dat op een conventionele freesbank ook, als ie niet in de versnelling wil zit er een wiel op de achterkant van de machine waar je even aan beweegt zodat ie de juiste tand kan vinden.
Op de as die de schakelmotortjes zitten, zitten schakelwalsen met nokken en microswitches waardoor de PLC de positie van die betreffende as weet.
De meeste universele CNC freesbanken uit die periode werkten zo, traploze DC motoren met regelaar waren een beetje te duur in die tijd. En het voordeel, bij lage toerentallen een onovertroffen koppel op de spil.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie