Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Kjelt »

Inderdaad Hugo daarom vroeg ik ook hoe het nu zat maar kreeg daar geen goed antwoord op.
Jouw link geefr de juiste info.
Het blijkt dus echt een flinke uitdaging :shock:
8 relais om aan te sturen , 12 microswitches als feedback, tijdkritische schakelmomenten EN je mag niet vanuit iedere versnelling zomaar naar een willekeurige andere versnelling soms moet dat met tussen versnellingen net zoals bij een racefiets zeg maar.
Dan heb je dus een state machine nodig (software) die weet vanuit welke state (versnelling) hij evt via andere states naar een nieuwe state moet komen.
Dat is een flinke uitdaging om dat met Eding en macros op te lossen.
Zelf zou ik dan voor een dedicated microcontroller of PLC (of arduino) kiezen en deze het laten doen maar dat kost heel veel tijd om te leren en dat moet je ook leuk vinden.
Dan nog om alle mogelijke transities te testen.
Ik weet niet of je een bedrijf hebt en dit bedrijfsmatig is maar ideale afdtudeeropdracht voor een HTO elektronica computertechniek. Is t'ie wel een maandje of twee, drie mee zoet.

https://forum.linuxcnc.org/12-milling/3 ... aho-mh400e
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 14 nov 2020 14:13. Is t'ie wel een maandje of twee, drie mee zoet.
Dan is zo’n Chinese besturing nog niet zo gek. Denk dat je in tien minuten al een heel eind bent ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik al eerder stelde:

het is in mijn optiek zaak om eerst op papier te zetten wat moet, wat kan, en hoe snel dat moet gaan.

Dus een "flowchart" met alle mogelijke opties, dus van 1 naar 2, van 1 naar 3, van 2 naar 1, van 2 naar 3, en van 3 naar 1 en van 3 naar 2.
meer smaken zijn er niet.
De vraag "Staat de transmissie stil bij het schakelen" is ook van belang, als de transmissie "na-ijlt" nadat je de motor afschakelt is ook van belang,
Persoonlijk denk ik dat het 't meest praktische is om "bij stilstand" te schakelen, moet je naar een andere versnelling: korte puls indien nodig, en dan bewegen. schiet ie erin.. dan registreert de sensor dat wel.. krijg je geen melding.. terug naar start, u ontvangt geen 200,- en opnieuw beginnen, pulsje geven, en dan wederom proberen te schakelen.

er moet dus ook duidelijk omschreven worden welke actuatoren welke versnellingen schakelen, hoe de stand van de actuatoren per versnelling is, en dus ook hoe ze moeten bewegen om van de ene naar de andere versnelling te komen..

Zoals ik het zelf altijd stel.. elk complex proces is een opeenvolging van op zichzelf eenvoudige stappen.
(ooit ook zo gezegd bij een sollicitatie, naar aanleiding van het zelf maken van hydraulische remtangen voor mijn minibike, een remtang is puur beschouwd niet meer dan een stuk metaal met gaten erin.. veel gaten.. maar elk gat is een kwestie van de juiste boor op de juiste positie en onder de juiste hoek.. elke sukkel kan een gat boren..)
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door rien1959 »

Ik heb het schema van mijn eigen Mikron er even bij gepakt. De spindel motor heeft drie zware smoorspoelen in serie met de drie fasen. Dit dient als softstart. Dit is ook de stand voor het kortstondig aanzetten van de motor voor het schakelen. De schakelmotoren zijn 35 Watt, 24 Volt, 1,45 A. Het stuurblok (Heidenhain) waarmee deze motoren worden gestuurd meet de motorstroom en ziet daarmee wanneer tandwielen niet in elkaar grijpen. Een kwestie van logica. De posities komen van een print waar met behulp van 12 draden alles wordt bepaald.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kan je net Eding Cnc een versnellingsbak schakelen

Bericht door assink »

Tegenwoordig hebben VFD's vaak ook een Jog functie toch?
Zou je deze functie daarvoor niet kunnen misbruiken?
Plaats reactie