automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door niek_saxofoon »

Ik ben toch weer wat problemen tegen gekomen. Ik heb vandaag eens geprobeerd een programma te draaien met de nieuwe subroutines in de macro. Maar ik krijg toch wat onverwachte reacties.

Als eerste, deze regel aan het begin en eind van de m_tool:

Code: Selecteer alles

	    if [[#5380==0] and [#5397==0]] ;do this only when not simulating and not rendering
	else
		errmsg "controller in simulating or rendering mode"
		m30
	endif
 
Wanneer ik een frees programma inlaad en hij over alle code heengaat blijft hij hangen op de bovenstaande errmsg. Hij stopt dan met het verder uitlezen van het programma. Na het verwijderen van deze regels wordt het programma wel uitgelezen. Ik snap dat deze error getriggerd wordt omdat hij gelezen wordt tijdens de render. Is het goed om deze regels er uit te halen of zijn ze ergens voor van belang?

Het werkt helaas nu nog niet helemaal. Het programma wordt nu wel uitgelezen maar ik krijg geen render op mijn scherm. Het ziet er als volgt uit:

21966

Wat gaat hier mis?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door hugo stoutjesdijk »

niek_saxofoon schreef: 24 nov 2020 22:10

Code: Selecteer alles

	 		errmsg "controller in simulating or rendering mode"
		 
Ik snap dat deze error getriggerd wordt omdat hij gelezen wordt tijdens de render.
Dat is niet wat er staat, "simulation or render ", dus moet jij wel even er bij vertellen dat je niet in simulation bezig bent.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie