automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Jasper »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 nov 2020 12:09
Jasper schreef: 14 nov 2020 11:43 Dus ik open uitvlakken.nc en eerst meet hij de tool, dan kom er een pop up met "Is je tool sensor weg?" met foto dan kan ik OK of Cancel kiezen en na OK gaat hij verder en bij Cancel doet hij M30.
Ervaring ? :lol: of vooruitziende blik
Near mis,
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

niek_saxofoon schreef: 13 nov 2020 23:51 Hallo,

ik ben voor het eerst begonnen aan het maken van een subroutine. Ik heb sinds kort een toolsetter op mijn machine gemonteerd en zou nu heel graag een macro maken waarbij bij elke toolchange in een freesprogramma de lengte van het nieuwe gereedschap automatisch gemeten en gecorrigeerd wordt. Om dit voor elkaar te krijgen probeer ik de bestaande sub tool_change samen te voegen met met de sub m_tool.
Even teruglezend..

één vraag.. waarom wil je daar specifiek een Macro voor maken?.. er zit al een Gereedschapmeetmacro in EdingCNC.. je hoeft em bij een Toolchange alleen maar op te roepen van uit je Toolchangemacro.

kwestie van 1 gosub erbij zetten en klaar is klara..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Jasper »

Ik denk dat hij dat wilde omdat hij het standaard niet werkend kreeg door de auto tool change die aan stond.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat zou vreemd zijn.. want zo heeft het bij mij altijd gewerkt.. en zodra ik weer een Toolsetter op mijn machine heb.. dan gaat het ook weer zo werken.. of mijn naam is niet A... oh.. wacht.. dat is mijn naam ook niet.. maargoed.. het gaat werken..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Jasper »

Er zijn ook nog mensen die niet vanaf het begin betrokken zijn geweest bij usbcnc ;-)

Soms doet iemand iets om te proberen omdat die niet weet dat het anders moet.

Vind het wel goed dat hij sowieso iets geprobeerd heeft.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 14 nov 2020 17:55 Er zijn ook nog mensen die niet vanaf het begin betrokken zijn geweest bij usbcnc ;-)

Soms doet iemand iets om te proberen omdat die niet weet dat het anders moet.

Vind het wel goed dat hij sowieso iets geprobeerd heeft.
Ik was ook niet vanaf het begin betrokken bij USBCNC/EdingCNC.. pas vanaf 2007.. :lol:

de grap is.. de lengte meting zit er standaard al in.. en als je de manuals, of de software zelf eens "Doorgrasduint" dan kom je die wel tegen..

Macro's schrijven is gaaf. en ik zou iedereen aan willen sporen dat gewoon eens te doen.. al is het maar iets heel simpels, zoals een dialoogje om een stukje materiaal te vlakken..of om een veel voorkomende maat boutkop te verzinken..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Jasper »

Een macro om een stuk materiaal te vlakken, dat lijkt me inderdaad wel een handige.

Nu moet ik steeds even een tekening maken en dan gcode maken terwijl het inderdaad vrij simpel kan lengte breedte en frees diameter.

Ga ik eens in duiken. Als je een klein begin hebt dan graag.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Caesar »

Jasper schreef: 14 nov 2020 19:27 Een macro om een stuk materiaal te vlakken, dat lijkt me inderdaad wel een handige.

Nu moet ik steeds even een tekening maken en dan gcode maken terwijl het inderdaad vrij simpel kan lengte breedte en frees diameter.

Ga ik eens in duiken. Als je een klein begin hebt dan graag.
Ik heb een macro geschreven die in een vierkant/rechthoekig spiraal van buiten naar binnen freest.

Deze macro vind ik vooral geschikt voor kleinere diameter frezen waarmee gevlakt wordt t/m 20mm ofzo: je verliest geen tijd doordat de frees telkens in de lucht naar start punt gaat.
Als je een echte vlakfrees hebt (40+mm) vind ik de zig methode een mooiere afwerking geven. (niet zig/zag: zig alleen maar klimmend frezen, zig-zag geeft je ook tegenfrezende richting waardoor je surface finish niet zo glad word door hercirculatie van je eigen spanen.

De spiraal methode is geschreven op basis voor de volgende variabelen/input:

1. Freesdiameter
2. Stepover
3. Feedrate
4. RPM
5. Totale diepte te frezen
6. Diepte per pass
7. Op basis van LxB uiteraard

Zit alleen 1 bug in: soms wanneer de frees in het midden aankomt, bij een bepaalde L&B verhouding, dan reset de counter niet (die ik gebruik om te bepalen of de frees al in het centrum is aangekomen). De frees gaat dan niet omhoog bij de laatste pass, maar gaat hij door van binnen naar buiten, m.a.w. hij triggered de laatste counter niet en keert de cyclus om (alsof de counter 'flipt' of negatief word)

Dat moet ik nog even oplossen maar in principe geen drama om al te gebruiken (hoewel als je meerdere diepte passes doet zal hij hier dus nooit aankomen omdat hij dus soms oneindig naar buiten blijft spiraleren)

Ik heb hem nu niet bij me, maar ik kan hem in loop van volgende week wel even hier publiceren, scheelt je wat programmeer werk. Maar ik moet dus wel even die bug eruit halen.


Een andere handige macro die ik geschreven heb is een 'afkort' macro. Voordat ik een afkortzaag had wou ik een blokje van een langer dik stuk stafmateriaal zagen die ik vervolgensi in alle richtingen kan inspannen in de machineklem.

Ik heb een afkort macro geschreven die op basis van feed/snelheid etc je stafmateriaal doormidden freest, op basis van 2 passes breed (dus een geul breder dan de frees op basis van zigzag). Hierdoor loopt de geul niet vol en frees je altijd klimmend/meefrezen.

Naast de feed/snelheid vul je de breedte het stafmateriaal in, de diepte/hoogte van het materiaal, breedte van de geul (op basis van je freesdiameter) en stepover in de diepte.

Ook die zal ik hier wel publiceren. Daar zit naar mijn weten geen bug in.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door niek_saxofoon »

Arie Kabaalstra schreef: 14 nov 2020 16:56 Even teruglezend..

één vraag.. waarom wil je daar specifiek een Macro voor maken?.. er zit al een Gereedschapmeetmacro in EdingCNC.. je hoeft em bij een Toolchange alleen maar op te roepen van uit je Toolchangemacro.

kwestie van 1 gosub erbij zetten en klaar is klara..
Je hebt gelijk Arie. Die sub m_tool werkt als je die bij je sub change_tool toevoegd. In mijn eerste post had ik die zo goed als in zijn geheel in de sub change_tool geplakt.

Vandaag met testen heb ik helaas mijn toolsetter vermorzeld. Per ongeluk tool diameter en lengte verkeerdom ingevult. Alles heel behalve een tooletter en een chinese frees. Omdat ik dit in de toekomst wil voorkomen wil ik andersom gaan schakelen, dus van hoger aankomen met iets hogere snelheid, na het schakelen langzaam omhoog en het uitschakelmoment gebruiken voor de z offset.

Verder zit bij deoriginele m_tool niet echt veel veiligheid ingebouwd, bijvoorbeeld als je tool 0 invult gaat ie gewoon meten, of als je cancel zou doen in het dialoog gaat je programma gewoon door met de verkeerde frees. En zo nog wat van die dingen. Dit is wat ik nu heb bedacht voor m_tool:

Code: Selecteer alles

sub m_tool
    if [[#5380==0] and [#5397==0]] ;do this only when not simulating and not rendering
        ;Check if toolsetter is calibrated
        if [[#4996 == 0] and [#4997 == 0] and [#4998 == 0] and [#4999 == 0]]
			errmsg "calibrate first, MDI: gosub calibrate_tool_setter"
			m30		;end program
        else
			g28
            g0 g53 z#4996 ; move to safe z
            
			dlgmsg "enter TOOL NUMBER" "TOOL NUMBER" 5016			
			dlgmsg "enter tool dimensions of TOOL #5016" "approx tool LENGTH" 5017 "tool DIAMETER" 5018
            
			;Check user pressed OK
            if [#5398 == 1] 
                if [[#5016 < 1] OR [#5016 > 99]]
                    ErrMsg "Tool must be in range of 0 .. 99"
					m30		;End program
                endif
				
				if [#5016 == 0] ;if toolnumber is 0
					msg "no tool in spindel, tool length offset off"
					#5011 = #5016
					m6 T[#5011]		;tool 0 geselecteerd in controller
					G49				;toollength offset off
					m30				;End program
				endif	
					
                ;move to toolsetter coordinates
                g00 g53 x#4997 y#4998 
                ;move to 50mm above chuck: height + approx tool length + 50
                g00 g53 z[#4999+80+#5017]
					
                ;measure tool length to 5mm above: chuck height + approx tool length + 5
                g38.2 g53 z[#4999+5+#5017] f100
				;Als probe wordt getriggerd
				if [#5067 == 1]
					;Ga 20mm onhoog
					g91 z20 f1000
					g90			;terug in absolute distance mode
					;end program
					warnmsg "Toollength entered incorrectly"
					m30
				Endif
					
				;measure tool length tot 10mm naar beneden
				g38.2 g91 z-10 f60
				if [#5067 == 1]		;Als probe wordt getriggerd
					g38.2 g91 z5 f20
					g90
					if [#5067 == 1]		;Als probe wordt getriggerd
						;back to safe height
						g0 g53 z#4996
						;Store tool length, diameter in tool table
						;but only if actually measured, 
						;so leave tool table as is while rendering 
						if [#5397 == 0]
							#[5400 + #5016] = [#5053-#4999]
							#[5500 + #5016] = #5018
							#[5600 + #5016] = 0 ;Tool X offset is 0
							msg "tool length measured="#[5400 + #5016]" stored at tool "#5016
							
							;set new tool in controller
							#5011 = #5016		;new tool during toolchange = toolnumber
							m6 T[#5011]
							g43
							#5015 = 1 ;indicate tool change performed

						else
							warnmsg "parameter 5397 Running mode in rendering"
							m30
						endif
					else
						errmsg "toolsensor not switching on upstroke"
						m30
					endif
				else
					;Ga 20mm onhoog
					g91 z20 f1000
					g90			;terug in absolute distance mode
					;end program
					warnmsg "Toolsetter not switching or entered toollength to short"
					m30
				endif
			else
				msg "cancel m_tool"
				m30
			endif
        endif
	else
		msg "controller in simulating or rendering mode"
		m30
    endif
endsub
Ik heb het dus nog niet kunnen testen, want moet eerst een nieuwe toolsetter zien te krijgen. Maar misschien vinden jullie er al wat van?

Dit is nu mn sub change_tool:

Code: Selecteer alles

sub change_tool

    ;Use #5015 to indicate succesfull toolchange
    #5015 = 0 ; Tool change not performed
			
			;vult toolnumber en waarden die bekend zijnin in m-tool dlgmsg
	#5016 = #5011				;toolnumber = new tool during toolchange
	#5017 = [5400 + #5016]		;tool length of new tool during toolchange if known in tooltable
	#5018 = [5500 + #5016]		;tool diameter of new tool during toolchange if known in tooltable

    ; Als new tool during toolchange niet hetzelfde is als actual tool
    If [ [#5011] <> [#5008] ]
	
			
		gosub m_tool	
		
		
    else
        msg "Tool already in spindle"
		dlgmsg "Are tool dimensions for TOOL #5011 correct?" "TOOL LENGTH #5017" "TOOL DIAMETER #5018" "_" "When CANCEL is pressed M_TOOL will be started"
		
		;If user pressed CANCEL
        if [#5398 == -1]
		
		
			gosub m_tool
			msg "zero workpiece Z and start program again"
			m30
			
			
		endif
    endif    
                
    If [[#5015] == 1]   ;if tool change performed
		;msg Tool "actual tool" replaced by tool "new tool during tool change"
        msg "Tool "#5008" Replaced by tool "#5011""
        
    endif        
EndSub      
Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Caesar »

niek_saxofoon schreef: 14 nov 2020 20:14
Vandaag met testen heb ik helaas mijn toolsetter vermorzeld. Per ongeluk tool diameter en lengte verkeerdom ingevult. Alles heel behalve een tooletter en een chinese frees. Omdat ik dit in de toekomst wil voorkomen wil ik andersom gaan schakelen, dus van hoger aankomen met iets hogere snelheid, na het schakelen langzaam omhoog en het uitschakelmoment gebruiken voor de z offset.

Verder zit bij deoriginele m_tool niet echt veel veiligheid ingebouwd, bijvoorbeeld als je tool 0 invult gaat ie gewoon meten, of als je cancel zou doen in het dialoog gaat je programma gewoon door met de verkeerde frees. En zo nog wat van die dingen. Dit is wat ik nu heb bedacht voor m_tool:

M.b.t. de eerste alinea; ik zie niet 1.2.3. hoe deze werkwijze jouw vorige 'foutje' had kunnen kunnen voorkomen. Ik begrijp dat als je hoger aankomt en de groter afstand compenseert met hogere snelheid je meer ruimte hebt voor de fout marge, maar wat heeft het schakelmoment ermee te maken, wat voorkomt een 0-reactie t.o.v. een 1-reactie?

m.b.t. je tweede alinea; dat is een goede vraag en dat moment wil ik ook aangrijpen; elke macro die ik schrijf, als ik dan toch cancel gaat de machine van alles doen, ondanks dat ik cancel indruk. Wat moet ik in de code schrijven om te voorkomen dat de machine iets gaat uitvoeren, als ik per ongeluk de verkeerde macro heb aangeklikt en ik op cancel druk om uit het menu te komen?

Ik zal eens rustig door je macro lezen ondertussen.
Laatst gewijzigd door Caesar op 14 nov 2020 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Caesar »

Veel tekst, maar zie uiteindelijk de onderste code voor een voorbeeld hoe ik denk dat je op de 0-trigger van de toolsetter je Z-waarde kan wegschrijven. Maar ik denk dat het de moeite waard is alles even door te lezen omdat je een aantal fundamentele fouten in je M_tool hebt. Geen probleem natuurlijk, maar dan zie je i.i.g. waar het fout gaat.

het is even geleden dat ik zelf macro's geschreven heb dus ik bereid me alvast voor op Arie's kabaal ;).

Code: Selecteer alles

if [#5398 == 1] 
                if [[#5016 < 1] OR [#5016 > 99]]
                    ErrMsg "Tool must be in range of 0 .. 99"
					m30		;End program
                endif
				
		if [#5016 == 0] ;if toolnumber is 0
			msg "no tool in spindel, tool length offset off"
			#5011 = #5016
			m6 T[#5011]		;tool 0 geselecteerd in controller
			G49				;toollength offset off
			m30				;End program
		endif
Als sidenote: je foutmelding "ErrMsg "Tool must be in range of 0 .. 99" moet zijn: "range of 1..99": want je vangt immers af dat 0 niet ingevuld mag worden

Met bovenstaande code heb je nog steeds het probleem dat als je toolnumber 0 invult (5016) dat 2 if statements waar zijn: namelijk de eerste en de tweede, die parrallell en niet embedded van elkaar zijn. M.a.w. hij gaat de eerste if uitvoeren, volgend een M30. Maar ook je tweede if is waar bij #5016==0.

Ik weet niet zeker wat je doel is:

1. gebruiker vult per ongeluk toolnummer 0 in en dit wil je afvangen; dat mag niet en einde programma
2. gebruiker vult express toolnummer 0 in en je wilt dit wegschrijven als ingeladen toolnummer.

Bovenstaande situatie lijkt mij tegenstrijdig. Als je toch wilt dat allebei gebeurd:

-Gebruiker kan toolnummer 0 invullen voor een toolset cyclus, maar je wilt niet proben maar wel je tool nummer updaten (je misbruikt dus een toolset cyclus om toolnummer 0 in je machine weg te schrijven)

Je kunt dan beter de 2e if-code uitvoeren binnen de eerste if omdat de voorwaarde wanneer 5016==0 ingevuld wordt beide if's waar zijn (<1 en ==0):

Code: Selecteer alles

if [#5398 == 1] 
                if [[#5016 < 1] OR [#5016 > 99]]
                    	ErrMsg "Tool must be in range of 1 .. 99"
		 	 if[5016==0] 	 
		   		 msg "no tool in spindel, tool length offset off"
		  	 	#5011 = #5016
	        		m6 T[#5011]		;tool 0 geselecteerd in controller
	        		G49				;toollength offset off
			Endif
			m30				;End program
		Endif
 

Code: Selecteer alles

 ;move to 50mm above chuck: height + approx tool length + 50
                g00 g53 z[#4999+80+#5017]
 
+50 of +80mm?

Code: Selecteer alles

;move to toolsetter coordinates
                g00 g53 x#4997 y#4998 
                ;move to 50mm above chuck: height + approx tool length + 50
                g00 g53 z[#4999+80+#5017]
 
ik zou eerst de Z 80 (of 50 wat je ook wilt) mm boven de toolsetter zetten voordat je boven de toolchanger gaat hangen. Dit voorkomt dat de frees misschien te laag uitsteekt en eerst in je toolsetter crasht en dan pas 80(50?)mm omhoog gaat. Ik weet dat je ervoor in de code Z op safe height hebt gezet, maar het kan zijn dat je ondertussen omlaag gejogged hebt.

Code: Selecteer alles

g38.2 g91 z-10 f60	; Caesar: je start de probe cyclus naar Z-10
if [#5067 == 1]		; Caesar: Statement overbodig (onderdeel van G38.2), maar niet fout: echter
	g38.2 g91 z5 f20	; Caesar: je gaat nog een keer proben als je zojuist een trigger = 1 gekregen hebt....eerst de probe cyclus proper afmaken
	g90
	if [#5067 == 1]		;Caesar: Nu begint het een beetje rommelig te worden; je hebt nu 2 keer de G38.2 cyclus niet afgemaakt en je test nog steeds op de trigger ==1. M.a.w. zolang de trigger ==1 ga jij een probe actie uitvoeren. Daarnaast heb je beide G38.2 in elkaar ge-iffed. Die moeten na elkaar volgen, niet in elkaar.	
	g0 g53 z#4996		;back to safe height
	;Store tool length, diameter in tool table
	;but only if actually measured, 
	;so leave tool table as is while rendering 
mijn kennis kan te kort schieten, maar als ik bovenstaande vergelijk met de Edingcnc geleverde code heb je teveel onnodige en wederom tegenstrijdige if's. (zie mijn opmerkingen in bovenstaande code)

#5067 hoef je niet te 'iffen'. Dat is al ingebouwd in G38.2. Zie de originele code en informatie op pagina 138 in de manual. In G38.2 zit al ingebakken dat hij bij aanraken iets naar boven gaat, coordinaten opslaat en de volgende code uitvoert (wat dus opnieuw tasten of verder omhoog kan zijn).
Het is niet fout, het maakt het wel onnodig onoverzichtelijk. Je kunt 5067 inderdaad wel gebruiken voor je doel eind om op 0 trigger te testen omdat dit niet in 38.2 zit.

Terugkomend dat je je Z wilt proben op de 0-trigger, je maakt je het je onnodig moeilijk denk ik. Want je kunt G38.2 niet gebruiken om te testen op 0-trigger; voordat je je Z-waarde kunt wegschrijven is hij al iets omhooggegaan.

Je zou wel eerst G38.2 kunnen doen om een ruwe Z waarde te krijgen die weggeschreven wordt in #5053 meen ik. Dan kun je met de hand een verbasterde G38.2 uitvoeren (dus de routine zelf geschreven), bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

G38.2 G91 Z-10 F30	; initieel proben op 1-trigger
G90				;terug naar Absoluut coordinaat systeem
Z#5053-1 f20		; met de hand proben voor de 0-trigger: m.a.w breng Z naar de hoogte -1mm waar de probe getriggered werd. -1 om er zeker van te zijn dat de toolsetter triggered mocht er een onnauwkeurigheid in de toolsetter zijn.
				;
if [#5067 == 1]		;als toolsetter is ingedrukt	
	Z#5053+10 f10	;ga dan terug omhoog: 10mm boven het oorspronkelijk trigger punt (G38.2) nog langzamer omhoog dan naar beneden: f10
Endif
if[#5067==0]		;tijdens omhoog gaan wachten we totdat de trigger 0 wordt, als deze nul wordt dan:
	F0			;waarschijnlijk niet nodig omdat wegschrijven heel snel gaat
	#5053=#5073	; #5053 wordt nu ge-update met de Z-waarde toen #5067 nul werd. #5073 is het actuele machine Z-coordinaat.
	g0 g53 z#4996	; Tijdens omhoog gaan naar Z#5052 heb je Z naar huidig waarde veranderd: dus nieuwe code om verder omhoog te gaan, in dit geval veilige hoogte. 
Endif
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb dat "op de 0 triggeren" al eerder gelezen, kort geleden

Persoonlijk snap ik daar totaal het doel niet van.

Je taster proberen te beschermen tegen verkeerde waarden door de gebruiker ingevuld, is een mooi streven.
Echter!.. "Try to make it idiotproof, and someone willl prove himself to be a better Idiot"

the best way to improve reliability is to remove the idiot from the equation.

Voor velen van ons, is het CNC-en niet bepaald tijdkritisch.. men hoeft er geen boterham mee te verdienen,
"Naast" de taster voorpositioneren is nog niet eens zo'n gek idee, Ram je een te kort ingevulde frees het bed in.. jammer van je bed, jammer van de frees.. nieuwe frees.. wetsteentje over het bed.. problem solved.. je zit alleen met een permanente visuele "Reminder" dat je de gereedschapslengte goed moet invullen.
Je kunt er nog een kleine controle bij zetten.. "is de frees hoger dan de taster".. Ok is doorgaan.. Cancel is einde routine, ga terug naar start en probeer het nog een keer

In de praktijk?.. Ja..'k heb op mijn werk vroeger ook wel eens een "Oopsie" gehad met de toolsetter.. gelukkig, had ie een "weak link".. Ok..je was een half uur kwijt met een nieuwe weak-link installeren, en opnieuw afstellen en kalibreren.. maar. de Toolsetter deed het nog.

Zoals al eerder gezegd.. 't wordt hoog tijd dat ik weer eens een Toolsettertje ga bouwen..

Even kijken.. hoe had ik het ook al weer.. Onderkant spilmoer was Lengte 0.. dus hoefde ik alleen maar te meten hoever mijn tool ongeveer uitstak.
Dat vulde ik in.. en dan hield ik nog altijd 20 mm over als veiligheidsafstand.

Als je een machine hebt die heel snel kan afremmen, dan kun je ook uitvogelen hoeveel millimeter ie nodig heeft om vanaf een bepaalde voeding tot stilstand te komen., stem je dat af op de slag van je Probe, dan kun je dus met een hoge voeding "Voortasten", terugtrekken, en dan met een lage voeding nog een keer tasten.

Vond ik net nog een leuke in de Manual: M48 en M49.. met M49 kun je de Feed-override uitschakelen.. dat betekent dus.. dat als je je tastroutine schrijft met M49 voor de tastbeweging.. dat de Feedoverride het niet meer doet.. Feedrate staat op 100%, en zodoende heb je ALTIJD! dezelfde snelheid bij het tasten.. heel belangrijk voor constante resultaten!..

Na het Tasten zet je met M48 de Feed override weer aan..

Eerlijk is eerlijk.. 'k wist ook niet dat het erin zat.. maar ik zocht in de Manual op "Feed override" en toen kwam ik em tegen!
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Jasper »

Dat is een goeie, M48/49 die ga ik eens toevoegen aan mijn macro's. Maakt het weer iets meer idiot proof :| :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 14 nov 2020 23:15 Dat is een goeie, M48/49 die ga ik eens toevoegen aan mijn macro's. Maakt het weer iets meer idiot proof :| :mrgreen:
Never underestimate an idiot, they will drag you down to their level, and beat you with experience... :lol: :mrgreen:

In elk geval zal M49 zorgen voor constante meetresultaten., het mooie is daarbij ook.. dat je, indien je een Potmeter hebt voor de Feedoverride, je die kan gebruiken als je tool een Duikvlucht naar de taster neemt.. dan kun je em dichtdraaien als je denkt "gaat dit wel goed?".. als ie dan zijn veilige afstand bereikt heeft.. dan gaat ie meten.. of je de potmeter nou potdicht geschroefd hebt of niet.. dat kukelt er voor de machine niet meer tegenan.

in de praktijk.. dat wil zeggen, op de "Bridgeport-van-de-zaak" had ik toch bij Toollengtemetingen toch vaak de hand op de Feedoverride knop.. better safe than sorry..
Plaats reactie