Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Net ook al in een ander topic aangestipt, Ik liep al een aantal jaren met dit idee in mijn hoofd:

het genereren van DXF bestanden met EdingCNC.
Bert Eding had nooit kunnen vermoeden wat er allemaal mogelijk werd toen hij het LOGMSG statement introduceerde in EdingCNC, dat zal ergens in 2008 geweest moeten zijn, ik werkte indertijd nog bij DamenCNC.

Ik heb LogMsg al misbruikt om er NC programma's mee te genereren vanuit mijn Macro, maar met touchprobes in het achterhoofd, kwam dit oude idee weer bovendrijven..
het wegschrijven van coordinaten naar een DXF bestand.
Kan dat?..Jawel, je kunt een DXF bestand vrij eenvoudig maken, het is tenslotte gewoon een tekstbestandje, eigenlijk een soort "markup" taal waarmee je de eigenschappen van elk element in je tekening beschrijft.

Hieronder een DXF bestandje met een lijn en een Cirkel.

Code: Selecteer alles

0
SECTION
2
ENTITIES
0
LINE
8
0
10
2
20
2
30
0
11
40
21
2
31
0
0
CIRCLE
5
41
8
0
10
0
20
0
30
0.0
40
6.0
0
ENDSEC
0
EOF
wat van belang is, zijn in de Entities de "sleutels" 10, 20, 30, 11, 21, 31 voor begin en eind coordinaten X, Y en Z.
10 is startpunt X, 20 is startpunt Y, en 30 is startpunt Z, of die nodig is, weet ik nog niet.. maar dat kan ik nog wel uitzoeken.
de Eindpunten van een lijn zijn voor X, Y en Z respectievelijk 11, 21 en 31.
de Cirkel, dat begint dus ook bij de sleutel "10", met 20 en 30 voor center X, Y en Z, en 40 voor de radius.

let er wel op.. als je met EdingCNC met Logmsg een DXF genereert dat je em nu nog om moet zetten naar Uppercase.. Eding schrijft nu alles nog lowercase weg.. Ik heb daarover al contact gehad met EdingCNC, en daar wordt naar gekeken.
Tot die tijd dus even openen in een texteditor (Notepad++ gaat goed) en omzetten naar Uppercase.
hoe een cirkelboog beschreven wordt, daar heb ik me nog niet in verdiept, maar als ik er een teken,en dan de DXF open, dan kan ik em er wel uit vissen..
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door hilberth »

@Arie: Een jaar of 9 geleden hebben we hier toch ook al eens een boom over opgezet. Ik denk dat je in je mailarchief zeker nog wel berichten van mij terug kan vinden waarin verschillende elementbeschrijvingen terug te vinden zijn.

Verder kun je hier alles vinden over dxf: https://images.autodesk.com/adsk/files/ ... ce_enu.pdf

Hier lees je ook wat Hugo al opmerkte:

Writing a DXF File
Writing a program that creates a DXF file can be more difficult than one that reads a DXF file, because you must maintain consistency within the drawing in order for AutoCAD to find the file acceptable. AutoCAD lets you omit many items in a DXF file and still obtain a usable drawing.
■The entire HEADER section can be omitted if you don't set header variables.
■Any of the tables in the TABLES section can be omitted if you don't need to make entries, and the entire TABLES section can be dropped if nothing in it is required.
■If you define any linetypes in the LTYPE table, this table must appear before the LAYER table.
■If no block definitions are used in the drawing, the BLOCKS section can be omitted.
■If present, the BLOCKS section must appear before the ENTITIES section.
■Within the ENTITIES section, you can reference layer names even though you haven't defined them in the LAYER table. Such layers are automatically created with color 7 and the CONTINUOUS linetype.
■The EOF item must be present at the end of file.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hilbert,

Dat was een jaar of 7 geleden dat we daarover hebben zitten bomen.. ik woonde toen nog in Balk.
Dat Document wat je aanhaalt, die heb ik dus vanmorgen ook gevonden, en wat kleine programmaatjes die ook een "Barebones" DXF genereren.
meer dan dat heb je niet nodig om geometrische data vast te leggen.

'k laat de sleutels 30 en 31 er lekker inzitten.. dan kun je ook 3D DXF's genereren..mogelijk kun je die importeren in een 3D pakket om middels Lofts een 3D model te maken, of..wie weet is er ook een manier om STL's te maken?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb net even wat code in mijn Macrofile gepropt, gewoon om eens te testen.. 'k heb nu een Usertoets voor "Begin DXF File" , "teken lijn", "teken Punt" en "Sluit DXF File"
als ik een DXF File begonnen ben, zet de Macro de Header in het bestand, ik kan dan een lijn trekken door te joggen, en de "lijn functie" in te drukken, dan gaat ie die lijn trekken vanaf het vorige opgeslagen punt.. dat punt kun je invoegen door eerst een punt te tekenen, of je File te starten op het beginpunt van je eerste lijn
een Punt kun je gewoon invoegen door op de positie waar je staat de Punt-functie te gebruiken.

't is allemaal nog heel basic.. maar 't is nou niet meteen mijn bedoeling om een CAD-Applicatie van EdingCNC te maken..
Wat wel mogelijk gaat worden is dat je met een meetroutine bijvoorbeeld lijnen en punten in een DXF kan smijten, om die later te vergelijken met bijvoorbeeld de originele tekening, of.. aan de hand van de gegenereerde DXF het onderdeel reverse te engineeren.

"k kwam echter nog een "hobbeltje" tegen.. Als je met Logmsg"Contour.DXF" 0 een nieuw DXF bestand maakt, dan zet EdingCNC er automagisch een "Timestamp" in.. en daar kan je CAD software weer niets mee..
In sommige toepassingen is die Timestamp wel weer fijn, omdat je daarmee kan zien wanneer je bestand is aangemaakt.
'k zal wederom in de digitale Pen klimmen om bij EdingCNC aan te geven dat die Timestamp niet altijd handig is.. mogelijk kunnen ze in de Setup een "vinkje" invoegen voor "include timestamp in Logfile", dat ga ik in elk geval wel als suggestie doen.

Opvallend genoeg is het zo dat als je Logfile "Contour.dxf" 1 gebruikt (0 is "Nieuw leeg bestand" en 1 is Voeg toe aan bestaand bestand) dat ie GEEN timestamp invoegt, omdat ie alleen maar toevoegd wat er in Logmsg statements staat

Nou kan ik er ook voor kiezen om gewoon het gemaakte bestand na het genereren direct te hernoemen, of te verplaatsen naar een andere map.
want, als een bestand nog niet bestaat, en je gebruikt Logfile 1, dan maakt ie em ook gewoon aan als ie nog niet bestaat..
Als ie wel bestaat, dan gaat ie gewoon verder schrijven in dat bestand, en als je dan vergeten bent om de vorige te wissen, dan kliedert ie daar gewoon in verder.. (lastig ook dat je in een DLGMSG geen bestandsnaam in kan geven..maar een mens kan niet alles hebben..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoezee Jottum!..

in de nieuwe BETA release van EdingCNC is't nodige veranderd.. voornaamste.. de CASE.. als je met MSG, LOGMSG en DLGMSG een tekst Lowercase typt, dan wordt ie ook Lowercase getoond, doe je Uppercase.. dan toont ie Uppercase.. doe je Lowercase met alleen hoofdletters.. geen probleem..

Ergo.. Tekst wordt weergegeven en weggeschreven zoals je het invoert..

Hetgeen betekent dat ik nu rechtstreeks zonder te bewerken in een text-editor mijn DXF Files aan kan maken.
Nu nog "even" een CMM bouwen, en de Macro schrijven... :lol:
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door P1-Engineering »

Kwam vandaag tijdens mijn zoektocht naar een betaalbare draadloze 3D-probe onderstaande fabrikant tegen:

https://vers.by/en/touch-probes/9-vers-pr.html

De bedrade versie is een stuk betaalbaarder dan die van 3d-finder/ Sorotec.

Afbeelding

Review met wat uitgebreide testen. Als ik het filmpje mag geloven doet deze niet onder de 3D-finder qua nauwkeurigheid.



Ze maken ook fraaie toolsetters met hetzelfde principe, zou je ook de diameter kunnen meten. 8)
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

http://topcom.cz/dig3d/ kwam ik pas tegen.
Plaats reactie