Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Hoi,

Ik wil deze macro gaan namaken voor Eding en toen ik zat te bedenken hoe ik het ga doen vroeg i me af of ik werkelijk de enige ben die dit gaat proberen en of het niet eens tijd is voor een macro deel topic??



Wat ik dus wil bereiken is het vinden van het midden van een vierkant/rechthoek/cirkel/ovaal/gat enz zowel inwendig als uitwendig.

Een vierkant/rechthoek kan met 1 macro maar voor de cirkel zegt hij in het filmpje het met een dubbele meting te doen om zo ook de maximale maat en onrondheid te weten.

Ik begin hier dus om gelijk mijn gedachten te typen om ze zelf terug te kunnen vinden en jullie ideeën gelijk te overwegen, Maar ook om de vraag naar behoefte van een deel je macro topic. Waar ik eventueel wel wil een bestandslocatie (Google drive, onedrive, oid) voor wil beheren om het overzichtelijk te houden :lol: Het wil hier met alle goede bedoelingen natuurlijk wel eens afdwalen. ;-)

In de sorotec macro zit al iets wat ik als basis kan gebruiken

Code: Selecteer alles

Sub user_8
; ---------------------------------------------------------------------------------------
;   #4550 Zero point determination marker direction
;   #4551 Zero point offset offset X +
;   #4552 zero point offset X
;   #4553 Zero point offset offset Y +
;   #4554 zero point determination offset Y-
Dlgmsg "Determine zero point 1 = X + / 2 = X- / 3 = Y + / 4 = Y-" "Direction:" 4550
IF [#4550 == 0]
ENDIF

; ---- X-Plus -----------------------------------------------------------------------------------
IF [#4550 == 1]
    G91 G38.2 x20 F [#4504]
    G90
    IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
        G91 G38.2 x-10 F [#4505]
        G90
        IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
            G92 X #4551
            G91 G00 x-1
            G90
        ENDIF
    ELSE
    DlgMsg "ERROR: No sensor found - measurement canceled"
    ENDIF
    #4550 = 0
ENDIF
; ---- X-minus -----------------------------------------------------------------------------------
IF [#4550 == 2]
    G91 G38.2 x-20 F [#4504]
    G90
    IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
        G91 G38.2 x10 F [#4505]
        G90
        IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
            G92 X #4552
            G91 G00 x1
            G90
        ENDIF
    ELSE
        DlgMsg "ERROR: No sensor found - measurement canceled"
    ENDIF
    #4550 = 0
ENDIF
; ---- Y-Plus -----------------------------------------------------------------------------------
IF [#4550 == 3]
    G91 G38.2 y20 F [#4504]
    G90
    IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
        G91 G38.2 y-10 F [#4505]
        G90
        IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
            G92 y #4553
            G91 G00 y-1
            G90
        ENDIF
    ELSE
        DlgMsg "ERROR: No sensor found - measurement canceled"
    ENDIF
    #4550 = 0
ENDIF
; ---- Y minus -----------------------------------------------------------------------------------
IF [#4550 == 4]
    G91 G38.2 y-20 F [#4504]
    G90
    IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
        G91 G38.2 y10 F [#4505]
        G90
        IF [#5067 == 1] ;If sensor was found
            G92 y #4554
            G91 G00 y1
            G90
        ENDIF
    ELSE
        DlgMsg "ERROR: No sensor found - measurement canceled"
    ENDIF
    #4550 = 0
ENDIF
ENDSUB
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oh Boy.. voor het meten op de machine zijn zooooo veel macrootjes te verzinnen..

(disclaimer..Ik krijg werkelijk jeuk op onbereikbare plaatsen van "probing" met een krokodilleklemmetje aan het gereedschap..
Nog los van de "jeuk" die ik krijg van Mach in het algemeen.. en de geluidsfragmentjes in zijn "besturing" doen me denken aan:

)


Voor cirkelmeting heb ik in het verleden gewerkt aan een macro die willekeurige punten op een cirkel(boog) kon gebruiken, dan kun je ook een halfronde hap gebruiken om daarvan het center en de radius te meten.

de macro pakt 3 punten, en daarmee heb je een driehoek, de ingeschreven driehoek van een cirkel.
daarvan weten we dat het center op het snijpunt van de middelloodlijnen van de zijden van de driehoek liggen, van 2 van de 3 zijden Minimaal moeten we dan de functie afleiden, de richtingscoëfficent bepalen, en daarmee de functie van de middelloodlijn afleiden, als je er 2 hebt, kun je het snijpunten van deze middelloodlijnen berekenen door de functies aan elkaar gelijk te maken, en daarmee een eerstegraads vergelijking met 2 onbekenden op te lossen (zie ook bedrijfskunde, het bepalen van het break-even punt).
de derde zijde van de driehoek kunnen we dan gebruiken voor een controle berekening, en de eventueel gevonden afwijking middelen.

Als je dus met de combinaties van 3 middelloodlijnen 3 "mogelijke snijpunten" gevonden hebt, kun je daar eenzelfde berekening op loslaten.
het is maar net op hoeveel µm je zuiver wilt zijn.
Metingen met mijn taster op een Bridgeport VMC 800 wezen uit dat zo'n "Simpel 3Poot tastertje" over het algemeen binnen 1µm schakelt.

"hoekzoeken" is wel één van de simpelste.. Dialoogje voor het kwadrant waar ie moet gaan zoeken, taster bij de hoek zetten, start heien...je kunt dan ook in de dialoog nog een afstand zetten.
het is de vraag waar je je taster voorpositioneert, boven het werk, of ernaast, buiten de hoek

Je kunt natuurlijk macro's willen schrijven voor elke mogelijke meting, maar het is in mijn beleving slimmer om macro's te combineren.
Hoekmeting is wel een slimme om te hebben.
"Vroegâh" heb ik nog al wat stempelplaten bewerkt, grote stalen platen 40-50 mm dik, met gaten voor de geleidingszuilen, er zat ook een "referentievlak" aan de lange kant van een stempelplaat gefreesd, maar in plaats van met de klok langs dat vlak te meten, gebruikte ik de probe en deed een centermeting in 2 gaten, daarmee kon ik de hoek en de hartafstand bepalen, de hoek vulde ik dan in bij de coordinatenrotatie, en klaar.. 't maakte daarmee niet uit hoe de plaat op de machine lag, als de machine het maar "wist"..

je zou dus een hoekmeetmacro kunnen maken voor gaten of langs een zijde.. voor een zijde moet je dan wel weten welke kant je op moet meten.

Wat Macro's in EdingCNC betreft.. je hebt in een DialogMessage geen mogelijkheid om Checkboxes te maken, of radiobuttons..da's wel jammer, maar niet onoverkomelijk
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

Ik heb de probing macro van sorotec net gekocht.

Volgens mij is dat deze macro;

https://www.youtube.com/watch?v=C1jXds_lTR4&vl=de

Wat mij fijn lijkt is dat je ala HAAS (sorry Arie) je werkstuk kunt proben. (het inmeten van de tool is ook geinig, maar niet essentieel qua diameter in voor mijn werk)

Op de Haas is het een routine die je kan starten, je kan een cilinder meten, ronde kamer meten, vierkant nullen op het hart etc, etc ,etc.

Erg praktisch is dat je begeleid wordt door een plaatje op het scherm.

Volgens mij doet die sorotec macro dat ook. Nou alleen nog vogelen wat ik wil. Die USB camera is weer verrekte handig om een machineklem mee uit te lijnen, kan ook met een probing routine, dat je de fout interpreteert, maar ik heb persoonlijk liever een rechte machineklem dan een geïnterpoleerde x/y beweging voor een anders alleen X of Y beweging.

Dan misschien toch maar eens aan de ATC op de kleine machine.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

De sorotec macro (user8 uit m'n hoofd) doet 1 kant op tasten.

Je krijgt een dialog met keuze x- x+ y- y+ die je kan selecteren dmv 1, 2, 3, 4 in te typen.

Hij gaat dan langzaam die kant op tot hij getriggerd wordt en dan 1mm terug.

Checkbox is er inderdaad niet maar je kan natuurlijk wel meerdere boxen onder elkaar zetten en met 1 of 0 een "if" "else" maken en dezelfde werking als een vinkje creëren alleen iets minder duidelijk als je het niet vaak gebruikt helaas.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

Ik denk dat je het hier hebt over de basale implementatie van de (gratis) macro die ik destijds heb vertaald naar het Engels (die jij nu ook gebruikt nav een probleem dat je eerder meldde op dit forum).
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Ahh, ja daar heb ik het inderdaad over. Die andere die ze verkopen is alleen icm hun probe dacht ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

Geen idee, ik lees dat het alleen bedoeld is voor hun probe, ik haal niet direct uit de tekst dat hij alleen gekocht kan worden icm de probe. ik heb het ding in mijn mand geplempt, afgerekend en ik hoor het wel. Had ze er eerder om gevraagd, omdat ze de engelse macro wilden hebben maar geen antwoord op gekregen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Kan ook goed dat ik het verkeerd begrepen had hoor.
Alleen voor hun probe is misschien omdat ze de afmetingen erin gezet hebben en bij vragen over een andere probe geen support kunnen geven.

Die macro was trouwens voor het inmeten van tools wat bij mij steeds fout ging, werkt top nu.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Zit net die plaatjes nog eens te bekijken en dat is inderdaad wat ik wil bereiken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

Jasper schreef: 22 nov 2020 21:58 Kan ook goed dat ik het verkeerd begrepen had hoor.
Alleen voor hun probe is misschien omdat ze de afmetingen erin gezet hebben en bij vragen over een andere probe geen support kunnen geven.

Die macro was trouwens voor het inmeten van tools wat bij mij steeds fout ging, werkt top nu.
Klopt, daarom adviseerde ik je toen toch ook die sorotec macro met de G10 aanpassing in Eding? Of gebruik je deze macro nu niet meer?
Jasper schreef: 22 nov 2020 22:01 Zit net die plaatjes nog eens te bekijken en dat is inderdaad wat ik wil bereiken.
Ja, ik ook.. Vandaar dat ik die macro maar gekocht heb. Voor die ~30 euro wil ik geen uren knooien.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Jazeker dat ik hem nog gebruik
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Staat op de eding wiki wel een example maar allereerst werkt hij niet door een fout in deze regel N100 #1005=[/2.0 - #1004]
Het /2.0 is ongeldig denk ik. En een fout in N050 G0 ZF waarbij de F denk ik safe height moet zijn

En als ik de waarde waarvan ik denk dat ze er horen invul dan meet hij de Y niet naar achteren.

Hij meet eerst X links dan X rechts vervolgens Y naar mij toe en dan weer X L/R

N060 #1001= X coördinaat?
N070 #1002= Y coördinaat?
N080 #1003= Z diepte?
N090 #1004= tip diameter?

Voor de knutselaars, hier de link
https://www.edingcnc.com/wiki/index.php ... -g382-g421
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die CenterFinding Macro's die ik hier voorbij zie komen, zijn allemaal de standaard X+, X-, Y+, Y- meting, en dan herhaald om een nauwkeuriger meting te krijgen..

Daar is niets spannends aan.
Ik heb die macro in het verleden ook wel gehad en gebruikt, gewoon zelf geschreven.. ik was er indertijd de eerste mee,
in plaats van dat ik eerst een middelpunt moest opgeven, bewoog ik gewoon naar "ongeveer" het midden van het gat, en dan liep ik de routine af.. dan heb je ook geen risico's bij het voorpositioneren, en op de "bridgeport-van-de-zaak" was het niet anders.. je wilde een gat meten?.. dan verplaatste je de taster tot ie in het gat stond.. ongeveer in het midden.. meer dan dat was niet nodig..

Ik zou als tip mee willen geven, maak het niet te automatisch, één keer verkeerd voorpositioneren, en je taster is naar de vaantjes..

Voorbeeld.. ik zie veel flimpjes waarbij een tastertje automatisch een hoekje van het werkstuk meet..leuk.. maar.. je kunt ook zeggen:"ik positioneer de taster links van het werk, druk op start.. hij tast X+, dan beweeg ik em naar de voorkant.. en druk weer op start.. dan tast ie Y+..
wil je een andere hoek meten?.. kan ook. dan zet je in een dialoogje de vraag 1e, 2de 3e of 4e kwadrant?, bij het 2de kwadrant meet ie X- en Y +

een andere optie is dat ie vraagt, alvorens te tasten in welke richting ie moet gaan..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Die zit in de sorotec macro, ik wil alleen graag het midden van een gat vinden en eventueel een stuk materiaal meten om zo het midden te vinden.

Bij die van de wiki is het ook grof voorpositie innemen en dan op start drukken en hij gaat.

Een hoek handmatig inmeten is wel te doen want er is 1 variable per as maar handmatig een waarde aan de hand van 2 metingen op X of Y maken is weer iets anders.
Dat moet volgens mij wel dmv een macro en om tijd te besparen zou je er een rapid move van 80% van de geschatte (die je natuurlijk wel grof meet met schuifmaat oid) diameter in kunnen zetten.
Plaats reactie