Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 24 nov 2020 13:04 Ik heb de sorotec macro geleverd gekregen en er zit (onverwachts, stond niet gespecificeerd) toch een hoekmeting voor het werkstuk in. Daar word ik wel blij van.

21965
Deze macro werkt echt perfect in combinatie met de 3D-finder probe. Na kalibratie met de meetring is een herhaalbare meting van 1 um mogelijk is mijn ervaring.

Alleen het instellen van de z-lengte is niet echt duidelijk, wordt niet over gesproken in de handleiding. Je moet de lengte ervan invullen in T99 in de tooltable.
Daarnaast is de macro standaard geconfigureerd als de zogenaamde ''directe toolmeting'' zoals Sorotec het noemt. Dit is voor als je zonder tooltable of een herhaalbare gereedschapwissel werkt, en dus elke keer de lengte moet proben. Zelfde als in de Sorotec toollengte macro is het een kwestie van de juiste procedure activeren dmv het weghalen van de ; tekens. Duurde bij mij even voordat ik dat door had.

Het mooiste zou nog zijn als je het geheel ook vanuit Fusion kan aansturen, daar zitten sinds dit jaar probing routines in. Maar dit ondersteunt de postprocessor voor Eding (nog) niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

Ja, via dprint kan je normaliter inderdaad een export doen die je weer kan inlezen in Fusion. Maakt wel deel uit van de betaalde plugin.

Heb jij een ATC op je machine ism deze macro? Ik ben er nog niet uit of ik een bedrade of draadloze probe neem icm een ATC spindel.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door P1-Engineering »

Ok, dat heb ik nog niet geprobeerd. Zou ook graag de machine gebruiken voor reverse-engineering. Is voornamelijk een serie van boringen in een vlakke plaat. Dus zou haalbaar moeten zijn.

Ja, ik heb een ATC spindel (Jian-ken) maar doe de toolwissels nog steeds handmatig. Moet het rack nog maken en de toolchange macro verder configureren. Voordeel is wel dat je de probe in de toolhouder kan laten zitten, en dus de uitlijning goed blijft. Draadloze probe zou mooi zijn, maar erg kostbaar.
Oplossing zoals Datron heeft lijkt mij ook wel mooi. :)
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Ik heb vanmiddag een mail gekregen of ik het ordernummer wik doorgeven van de probe voor ze het verzenden.

Die probe heb ik natuurlijk niet want die past ook niet in mijn ER11 collet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Alleen het instellen van de z-lengte is niet echt duidelijk, wordt niet over gesproken in de handleiding. Je moet de lengte ervan invullen in T99 in de tooltable.
Daarnaast is de macro standaard geconfigureerd als de zogenaamde ''directe toolmeting'' zoals Sorotec het noemt. Dit is voor als je zonder tooltable of een herhaalbare gereedschapwissel werkt, en dus elke keer de lengte moet proben. Zelfde als in de Sorotec toollengte macro is het een kwestie van de juiste procedure activeren dmv het weghalen van de ; tekens. Duurde bij mij even voordat ik dat door had.
Als je een Probe hebt in een vaste gereedschapsopname (bij een ATC spindel) of met een schacht die dermate lang is dat ie altijd tot achterin de spindel valt, is het wel nodig om de lengte te bepalen en deze in de tooltabel te zetten.

Mijn methode voor de lengtebepaling is als volgt: (zo deed ik het ook op de Bridgeport-van-de-zaak).

Men Neme:
een gereedschaphouder met een pen, uitsteek van deze pen moet een reproduceerbare waarde zijn (Paspen die er tot 't huigje ingaat, of een pen met een randje eraan.. zodat ie strak tegen de "neus" aanligt (bij een Weldon houder), of je reserveert er gewoon een houder voor.. pen erin.. en er nooit meer uithalen.. spuit het ding citroengeel voor mijn part..
Dit is je "nul" gereedschap, Nu meet je de lengte op, op een voor jou handige manier..werk je met een ATC, dan meet je vanaf de spindelneus, werk je met een spantang opname, dan meet je vanaf de spindelmoer.
Laten we zeggen dat ie "ongeveer" 50 mm uitsteekt, dan zet je dit als 50 in de tabel.. volgens de machine is deze pen dus PRECIES 50..
Maak een referentievlak Z0 op de machine met dit gereedschap.
Als je Taster met lengte 0 in de tabel staat, roep je em aan. tast het referentievlak, en de lengte komt eruit rollen..
je kunt daar een macrootje voor schrijven natuurlijk.. gewoon de gevonden lengte wegschrijven naar de Tooltabel, niet heel spannend..

Dan weet je (en je machine) hoe lang de taster is, wel zo fijn als je met de taster je werk inmeet, en daarna je Toolsetter gebruik om je tools in te meten.

Datzelfde "nulgereedschap" gebruik je dus ook om de Toolsetter te kalibreren.. zodra je machinebed/tafel Z0 is, kun je de hoogte meten van je Toolsetter.. de coordinaten worden opgeslagen in Werkstukcoordinaten, dus andere Nulpunten hebben daar geen invloed op.

Het mooiste zou nog zijn als je het geheel ook vanuit Fusion kan aansturen, daar zitten sinds dit jaar probing routines in. Maar dit ondersteunt de postprocessor voor Eding (nog) niet.
kun je die Post niet aanpassen dan?.. daar zijn Posts toch voor?..
Anyhow.. Je kunt gewoon zelf wel een meetprogje schrijven.. als je een onderdeel wilt nameten, en je weet de nominale coordinaten van de gaten, dan schrijf je om te beginnen een macro om het midden van een gat te meten vanaf een veilige hoogte, laten we zeggen Z10, en die gooi je in een M Functie, 'k noem maar wat.. M40 voor Cirkelmeting binnenzijde, dan heb je zo een progje in de trant van :

T99 M6
G43
G00 X20 Y20 Z20 (20 mm boven het eerste gat.)
G00 Z10
M40
G00 X50 Y30
M40
G00 X100 Y20
M40
G00 Z20
G28 M2

Wat je met de Meetgegevens doet, je kunt ze uit de Digitize.nc halen, of.. je schrijft ze met LOGMSG weg in een Meetrapport, zeker leuk als je seriewerk hebt..
Je kunt er dan voor kiezen , als je em "meetrapport.txt"noemt, om aan het eind van het programma het meetrapport te openen.. kun je em wegschrijven met een andere naam.

Dat doe je met EXEC Notepad Meetrapport.txt
meer is het niet..
ik gebruik dat zelf in mijn draaibank macro om mijn Partprogram te kunnen openen, Als ik dat zo instel, wordt elke cyclus opgeslagen in Partprogram.nc, wil ik even kijken hoever ik ook al weer was, of wil ik er wat handgeschreven code tussen zetten, zoals een M0, vlak voor ik ga afsteken, dan kan dat.. waarom ik dat doe?.. nou.. ik maak nog wel eens onderdelen die je echt niet meer terugvindt als je ze in de spanenbak laat vallen:
Afbeelding

Nou.. ja.. dat dus.. :)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

Jasper schreef: 26 nov 2020 17:48 Ik heb vanmiddag een mail gekregen of ik het ordernummer wik doorgeven van de probe voor ze het verzenden.

Die probe heb ik natuurlijk niet want die past ook niet in mijn ER11 collet.
Heb je toch de slapende hond wakker gemaakt met de vraag of het verzenden misschien gratis kon? :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

serum schreef: 26 nov 2020 18:44
Jasper schreef: 26 nov 2020 17:48 Ik heb vanmiddag een mail gekregen of ik het ordernummer wik doorgeven van de probe voor ze het verzenden.

Die probe heb ik natuurlijk niet want die past ook niet in mijn ER11 collet.
Heb je toch de slapende hond wakker gemaakt met de vraag of het verzenden misschien gratis kon? :mrgreen:
P1-Engineering schreef: 26 nov 2020 17:48
Oplossing zoals Datron heeft lijkt mij ook wel mooi. :)
Ik heb nu een pneumatisch bedienbare camera die ik gebruik voor nullen en meten.

21940

een plaatje. Simpel en compact, hoe kleiner de probe hoe liever ik het heb. Voor mij zou het wel een optie zijn om deze met een offset tav de spindel te laten zakken en de meting mee te kunnen doen. Volgens mij kan je voor een probe, net als de camera die op M97 zit, ook een offset opgeven tav de spindel.

Op zich red ik mij prima zonder ATC op de kleine machine. Op de grote heb ik hem hard nodig, maar een ATC icm het gemak met een probe heb ik dan wel weer oren naar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

hoe kleiner de probe hoe liever
ik ben momenteel bezig met een ontwerpje.. hoe klein wil je em hebben?.. ø25?.. 't is mijn 4de ontwerp.. zou nu toch zo zoetjes aan goed moeten zijn..
'k heb de contacten kegelvormig gemaakt, zodat de probe-pennen meer geleid worden, tevens lopen ze bovenop door in een cilindervorm, zodat ze blijven geleiden tot het einde van de slag..

De PCB is aan de onderzijde gesoldeerd, de kabel loopt binnendoor in de bovenbehuizing, daar zit een "groef" in die als trekontlasting fungeert.
Die kabel loopt naar boven, omdat, ondanks dat het makkelijker zou zijn om de kabel in de onderbehuizing te leggen, ik de onderbehuizing zo kort mogelijk wilde houden, dan is er meer ruimte voor de stylus.
'k heb ook een versie met een Magnetische stylus, gewoon 6 magnetische balletjes onderin de Probe, en een schijf met 3 stalen pennetjes bovenin, die je er zo tegenaan klikt.. je kunt daar zelfs automatisch styli mee wisselen als je wilt. (en dat wil ik!).

Zoals ik al talloze keren aangegeven heb.. 't wordt weer eens tijd dat ik een Probe en een Toolsetter op mijn machine heb, dan kan ik tenminste weer automatisch gereedschap inmeten, en werkstukken inmeten zonder dat ik er met een draaiend freesje tegenaan moet lopen.. een frees van 0.5.. die zie je al haast niet.. laat staan de spaantjes die eraf komen.. en je hoort em ook niet raken boven het geraas van de motor uit.. dat is met een 4 mm frees al nauwelijks te horen..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

25mm is mooi compact!
Ik gebruik die usb camera. Resolutie maakt niet veel uit, ik heb de focus op 4mm oid van de voorkant van de camera staan, vergrotingsfactor is dus fors. Een 0,01 afwijking zie je al goed terug op je beeld. Die functie is verrekte handig. Voor het nullen van x/y Ik heb de camera offset bepaald met een 0,2mm gaatje. Werkstuk ccordinaat op 0, gaatje boren en centreren met de camera. Die offset geef je op in de mdi met M97 q1 en zo kalibreer je de camera. Achteraf aanpassen is niet mogelijk, je moet dan eding sluiten en de cnc.ini handmatig aanpassen.

Cameraatje was iets van 15 euro. Enige punt is dat ik hem, nadat ik hem in focus heb gezet, inwendig heb verlijmd met epoxy, omdat er speling het beeld.zat als.je aan de focusknop draait. Cameraatje is compact, zie foto.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Helaas wel, dan maar zelf proberen van het weekend.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door xander janssen »

serum schreef: 26 nov 2020 19:47 Achteraf aanpassen is niet mogelijk, je moet dan eding sluiten en de cnc.ini handmatig aanpassen.
Wat bedoel je hiermee? kun je maar 1x met " M97 q1" kalibreren en daarna niet meer? Heb mijn camera nu gekalibreerd, maar kan me zo voorstellen dat ik dat ooit nog een keer wil/moet doen als ik zijn bevestiging beter gemaakt heb.

Groeten,

Xander
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door serum »

Bij mij niet in ieder geval. Enige werkbare manier was de waarden opschrijven, eding afsluiten, ini aanpassen en eding weer opstarten. Op zich ook geen probleem, gewoon in de cnc.ini zoeken naar M97 en daaronder de waarden aanpassen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Arie Kabaalstra »

25mm is mooi compact!
Tja.. het komt denk ik door mijn voorliefde voor klein werk..
'k wilde em zo klein mogelijk maken.. kleiner kan ook wel.. maar met M1 schroeven aan de gang gaan om het ding in elkaar te zetten.. dat vond ik overkill.. M2 kun je nog doen zonder pincetje.. :lol:
Die magnetische kogeltjes kon ik ook niet kleiner vinden dan 3 mm, Stalen Pennetjes ø2.. Dat doet't em wel..

21975

Toen ik de eerste ontwiep, had ik een stukje ø25 mm Alu liggen.. zo is't gekomen.. 'k heb nu een vorstelijk stuk ø40, maar waarom zou ik em groter maken als ik weet dat ik het met 25 mm ook redt?

21974

Dit is dus de versie met de Magnetisch bevestigde stylus..moet even kijken of de kracht genoeg is om te voorkomen dat je em "Loswipt" bij een meting.
Ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee..

Voor de Toolsetter versie moet ik nog wel iets van een Rubberen "Rokje" verzinnen dat je om de stylusopname kan doen, zodat ie vlak aanligt op de behuizing, en er dus geen koelsmeermiddelen en spanen invallen, 'k heb nog wel wat Urethaanrubber, Shore 60A, dat moet de truc wel doen.. wanddikte van 0.5, dan zal ie soepel genoeg zijn..

'k maak er meteen 2 van die versie.. één voor de CNC Freesbank, en één voor de CNC Draaibanken, Knoop em in de spindel, en dan kan ik automagisch de uitsteeklengte van mijn tools meten.. hoef ik alleen de diameters maar handmatig te kalibreren..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Edge en center finding en macro, Macro deel topic??

Bericht door Jasper »

Dat is mooi werk zeg, ik klooi nog met een afgebroken 6mm frees die contact maakt met het werkstuk of zo'n puck.
Plaats reactie