G-code/werkstuk roteren

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

G-code/werkstuk roteren

Bericht door aw »

Stel... ik heb een bestaande GCode file. Het nulpunt klopt niet en om te passen zou het werkstuk in plaats van over x over y uitgelijnd moeten zijn.

Het nulpunt kan ik eenvoudig wijzigen door de dubbelklikken en nieuwe waarden in te geven voor x en y. Ik zie dan direct het effect.
Is het ook mogelijk om het werkstuk te roteren? (Ik kan natuurlijk mijn x en y as ombenoemen maar dat is wachten op fouten...)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G-code/werkstuk roteren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, dat kan,

Maar even voor de volledigheid..
Het nulpunt klopt niet
Hoe moet ik dat zien?.. Nulpunten kloppen altijd.. daar zijn het nulpunten voor.

Wat het roteren betreft, "RTFM".. https://www.edingcnc.com/upload/files/e ... _v4.03.pdf, even zoeken op G68.

Als je een Taster hebt.. kan het zelfs automagisch!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G-code/werkstuk roteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2020 10:06.. Nulpunten kloppen altijd.. daar zijn het nulpunten voor.
Wij rijden nooit verkeerd, maar soms nemen we onderweg een andere route. :lol: (als meer echtparen dat deden, scheelt een hoop ijzige stiltes)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G-code/werkstuk roteren

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2020 13:09
Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2020 10:06.. Nulpunten kloppen altijd.. daar zijn het nulpunten voor.
Wij rijden nooit verkeerd, maar soms nemen we onderweg een andere route. :lol: (als meer echtparen dat deden, scheelt een hoop ijzige stiltes)
Als motorrijders onder elkaar zeggen we altijd.. "Als je niet weet waar je heengaat.. kom je er altijd.."
we rijden ook nooit fout.. we maken een excursie.

Als je weet waar op je werkstuk bepaalde referentiecoordinaten liggen, kun je daarvandaan elk ander referentiepunt afleiden.. Vroeger.. kreeg ik vaak tekeningen van stempelplaten die vanuit één stempelzuil waren bemaat.. vond ik niet handig.. daarom rekende ik elk coordinaat na, om te zien, en te controleren of alle symmetrische patronen ook daadwerkelijk symmetrisch waren..
Later hebben we afgesproken met de constructeurs om stempelplaten vanuit hartlijn te bematen, dat maakte het programmeren een stuk overzichtelijker..

Als het om één onderdeeltje gaat.. dan kukelt het er eigenlijk niet echt tegenan... maar als je dag in, dag uit dat soort werk moet doen.. dan gaat het wel schelen..
Plaats reactie