JMC servo laten werken in Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door TomAndKobus »

@caesar, ik heb je een PB gestuurd. Ik wil graag jouw instellingen zien. Bij mij draaien de motoren, ik moet ze weer op de machine zetten, dan weet ik of ze een beetje goed draaien. Ik hoop dit weekend met te weten.
Groeten Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door serum »

Zet die instellingen eens online als je wilt, hebben anderen er ook wat aan. Ik wordt doodgegooid met verzoeken over het tunen van die JMC motoren, maar ik heb de V5's en die zijn totaal anders qua tuning dan de V6-en. Afgelopen week eens bezig geweest met de Yaskawa's op mijn grote machine, maar dat is toch wel een verademing. Een goed bruikbare scope-functie, 24 bits encoders en een zeer verfijnde auto-tuning. En de mogelijkheid om 2 motoren tegelijk te tunen voor de Y as. Andere prijsklasse, maar prima voor elkaar.

(ik ben nog steeds fan van het eerste uur van de JMC's hoor) onverslaanbaar voor de prijs/kwaliteit. De minpuntjes neem je dan gewoon voor lief en werk je omheen.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door Caesar »

m.b.t. het vertinnen, dat was ook zeker niet mijn voorkeur, maar ik had de optie van adereindhulsjes zonder plastic afscherming niet overwogen. Dit was uiteindelijk het beste boven normale adereindhulsjes en niet vertinnen. Ik ben me terdege bewust van de nadelen inderdaad. Ik ga ze vanavond eens bestellen

m.b.t. de instellingen/parameters; ik weet niet hoe ik een bestand kan uploaden, maar zoals gezegd staat hij op fabrieksinstellingen, met alleen hiervoor genoemde parameters aangepast zoals vermeld.

m.b.t. servo vermogen, ik heb nog niet veel ervaring met deze servos, maar ik heb niet het idee dat rotor-energie/gewicht een probleem is bij deze machine. Maar dat is ook een klein beetje verwaarloosbaar omdat de kop (x-as) denk ik tussen de 70-100kg weegt en de volledige portaal op de Y-as denk ik 150kg+.

Ik heb vandaag eindelijk de assen kunnen testen en ik haal met gemak 15000mm/min met een acceleratie van 1500mm/s/s, direct op de servo aangedreven zonder vertraging. Ik ben daar maar gestopt omdat ik de boel niet kapot wil trekken. Bouw/gewicht/stabiliteit begint dan zijn zwakheden te laten zien, vooral de hoge (de-)acceleratie (en dan vooral het stoppen).

De 400watt servos hebben nog genoeg vermogen over denk ik dus ik kan wel volgen dat we misschien met 200watt ook wel uit de voeten kunnen, maar flensmaat/as-diameter was ook zeker een overweging en dus voor deze gekozen. Ik heb echter niet het idee dat de machine begrenst is door het 'over-formaat', maar misschien dat mijn kennis daar te beperkt in is om dat te herkennen.

Ik kan morgen wel de file op de motoren delen, maar ik weet niet hoe ik die het beste kan hosten/delen.
TomAndKobus schreef: 04 dec 2020 19:40 @caesar, ik heb je een PB gestuurd. Ik wil graag jouw instellingen zien. Bij mij draaien de motoren, ik moet ze weer op de machine zetten, dan weet ik of ze een beetje goed draaien. Ik hoop dit weekend met te weten.
Groeten Tom.
Niets binnen! Ik krijg een berichtje dat je PB is teruggetrokken.
TomAndKobus schreef: 04 dec 2020 11:26 FEEST!!!! Het werkt

Ik heb de stuursignalen nu op de 5V aangesloten van Eding. En alles doet het nu. Ze bekrachtigen en ze draaien. Wat precies de reden was om 24V te gebruiken met een weerstand, dat weet ik niet meer, maar dit werkt, mits de stroom voor de pul, dir en enable maar niet groter wordt dan 500mA. En volgens mij blijft die stroom zeer laag. De sensoren laten de motoren stoppen, dat is dus ook goed.

Nu alle aansluitingen netjes fatsoeneren.

Bedankt allemaal!
belangrijkste! Goed gedaan!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door serum »

voor de volledigheid; die 200w hebben dezelfde asmaat en flensmaat. (ook nema24).

Ik denk dat de mismatch aan traagheidsmoment de reden is van het wat vreemdere gedrag op de auto-tune stand. Daarmee zeg ik niet dat je de servo niet goed af kan stellen op de machine, maar het zal iets anders werken qua parameters. Zou je met een lichtere motor bv. incrementen van 100 kunnen gebruiken, kan dat in dit geval 10 zijn oid. Je bent even bezig voordat je hier gevoel bij krijgt met het tunen. En zet er voor de aardigheid een camera op die vertraagd kan afspelen, erg informatief.

De grotere machine waar ik het eerder over had doet 4000mm/s2 op 50m/min en kan tot, geloof ik, 80m/min. (en doet dat alsnog redelijk soepeltjes, maar ik heb hem toch teruggezet naar 2500mm/s2) (en dat zijn voor de echte indrustriemachines nog truttige instellingen).

Servo's worden echt onderschat, zo lijkt het.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door Caesar »

serum schreef: 05 dec 2020 09:20 voor de volledigheid; die 200w hebben dezelfde asmaat en flensmaat. (ook nema24).

Ik denk dat de mismatch aan traagheidsmoment de reden is van het wat vreemdere gedrag op de auto-tune stand. Daarmee zeg ik niet dat je de servo niet goed af kan stellen op de machine, maar het zal iets anders werken qua parameters. Zou je met een lichtere motor bv. incrementen van 100 kunnen gebruiken, kan dat in dit geval 10 zijn oid. Je bent even bezig voordat je hier gevoel bij krijgt met het tunen. En zet er voor de aardigheid een camera op die vertraagd kan afspelen, erg informatief.

De grotere machine waar ik het eerder over had doet 4000mm/s2 op 50m/min en kan tot, geloof ik, 80m/min. (en doet dat alsnog redelijk soepeltjes, maar ik heb hem toch teruggezet naar 2500mm/s2) (en dat zijn voor de echte indrustriemachines nog truttige instellingen).

Servo's worden echt onderschat, zo lijkt het.
Ja dat zijn wel andere parameters inderdaad. Ik merkte zelf dat bij grotere versnellingen de machine ging schudden en qua gevoel heb ik ook niet het idee dat de geleidingen etc het fijn zouden vinden om er meer uit te trekken. Als de machine dan de limiterende factor is dan zou het inderdaad goed kunnen zijn dat de 200watters voldoende zijn. Interessante stof inderdaad.

Terugkomend op het vertinnen; vandaag kwam Henri langs om zijn omgebouwde machine te bekijken en uiteraard had ik problemen met step/dir omdat mijn vertinde draadjes parten speelde. Ik heb ze gestript en als los draad erin weten te frunniken. Maandag krijg ik mijn ongeisoleerde adereindjes binnen dus hopelijk is dat dan opgelost.

Blijf het wel een ondingen vinden, ik heb toch liever schroef terminals, ik ga volgende week op Farnell kijken of ik dezelfde stekker met schroefterminals kan vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 05 dec 2020 12:45
Terugkomend op het vertinnen; vandaag kwam Henri langs om zijn omgebouwde machine te bekijken en uiteraard had ik problemen met step/dir omdat mijn vertinde draadjes parten speelde. Ik heb ze gestript en als los draad erin weten te frunniken. Maandag krijg ik mijn ongeisoleerde adereindjes binnen dus hopelijk is dat dan opgelost.

Blijf het wel een ondingen vinden, ik heb toch liever schroef terminals, ik ga volgende week op Farnell kijken of ik dezelfde stekker met schroefterminals kan vinden.
Ik zou proberen langere adereindhulzen te vinden, ze zijn er gewoon, moet je alleen wel flink zoeken.
Die schroefklemmen heb ik heel erg slechte ervaringen mee, vooral met de hele kleine diameters.
In een heel grote installaie 2 a 3 keer per jaar problemen omdat de schroefjes los waren gelopen, met veerdrukklemmen nooit meer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door Kjelt »

Ja het hangt ook van de fabrikant af.
Als het echte merk veerklemmen zijn denk aan Phoenix Contact, Wago, Weidmüller en dat soort merken daar heb ik nooit problemen mee gehad. Als ik er een keer een probleem mee had dan zijn het die klemveercontacten voor eenmalige snelle connecties die je alleen de draad er nog uit krijgt als je de draad trekt terwijl je draait en dat kan alleen met vaste kern draad niet met soepel montagedraad, maar ala daar zijn die dingen dan ook speciaal voor gemaakt.
Wel flinke problemen bij een kennis met ali gekochte veerklemmetjes, dat bleek meer blik te zijn en geen vertind koper , slecht contact, hoge overgangsweerstand (bij 5A gingen ze al roken) en na een paar keer gingen ze al kapot.

Zorg in ieder geval voor hele goede trekontlasting op de mantel van de aanvoerkabel en dat de draden zelf met een flauwe bocht in de connectoren gaan, dus niet dat er kracht op staat.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 05 dec 2020 18:19 Ja het hangt ook van de fabrikant af.
Als het echte merk veerklemmen zijn denk aan Phoenix Contact, Wago, Weidmüller en dat soort merken daar heb ik nooit problemen mee gehad. Als ik er een keer een probleem mee had dan zijn het die klemveercontacten voor eenmalige snelle connecties die je alleen de draad er nog uit krijgt als je de draad trekt terwijl je draait en dat kan alleen met vaste kern draad niet met soepel montagedraad, maar ala daar zijn die dingen dan ook speciaal voor gemaakt.
Wel flinke problemen bij een kennis met ali gekochte veerklemmetjes, dat bleek meer blik te zijn en geen vertind koper , slecht contact, hoge overgangsweerstand (bij 5A gingen ze al roken) en na een paar keer gingen ze al kapot.

Zorg in ieder geval voor hele goede trekontlasting op de mantel van de aanvoerkabel en dat de draden zelf met een flauwe bocht in de connectoren gaan, dus niet dat er kracht op staat.
Nou de klemmen die ik bedoel waren van Phoenix Contact dus daar lag het zeker niet aan.
Het waren wel de kleinste klemmetjes, max 1,5mm2, en daardoor ook de kleinste schroefjes natuurlijk.
Maar ook de grotere hadden er last van, wel minder dan die kleintjes.
In de sterkstroomwereld was het vroeger een gewoonte / voorschrift om periodiek (5 jaar of minder) alle bouten en moeren in een schakelkast aan draaien, dat was niet voor niets. Zeker bij grote 50Hz stromen heb je continu een krachtenspel tussen de verschillende geleiders, dat daar op den duur schroefverbindingen van los komen is natuurlijk niet vreemd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door DaBit »

serum schreef: 05 dec 2020 09:20 Servo's worden echt onderschat, zo lijkt het.
Nou, het is meer dat het koppel (en vermogen) wat er nodig is om 'onze' assen te laten bewegen overschat word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door Caesar »

Voor degene die geïnteresseerd is, hierbij een download link met mijn instellingen van de IHSV60-30-40-48 servo motor. Deze file is redelijk standaard, behalve dat de positieregeling/feedback loop is aangepast. Dit is op een machine met een feed van ongeveer 2500mm/s2, 20m/s, en ongeveer een 1:1.2 vertraging (Z-as spoed van 5mm, X- en Y as spoed van 20mm, alles kogelomloop).

Freeskop weegt ongeveer 80-100kg, Portaal (Y-as) ongeveer 120-150kg, enkel-motorig aangedreven.

Wellicht zeker nog verder te tunen, maar omdat autotune niet goed bij mij werkte, ben ik redelijk tevreden geworden met deze instellingen. Vooral parameter p02-00, zet die eens op 600 of hoger, dan zie je wat de parameters een beetje doen.

https://filebin.net/zb52awqeumwbajc0

Als je vragen hebt stuur maar pb/pm.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door WillyH »

Bedankt voor het delen, Caesar! Komt zeker van pas!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Allemaal,

Ik heb inmiddels al mijn servo's werken. Ik heb de instellingen van Caesar gebruikt (bedankt voor het opsturen Caesar), maar deze waren voor mijn machine niet geschikt. Ik geloof dat de machine van Caesar ook veel zwaarder is. Met de instellingen van Caesar schudt mijn machine uit elkaar en ben je blij dat je de noodknop direct bij de hand hebt. :shock:
De servo's beschikken over een zgn. autotune. Echter... Dit is geen autotune, maar vaste instelling afhankelijk van de waarden die je bij P01-03 invult. Als je P01-02 = 1 (Automatische adjustment aan) standaard staat P01-03 op 13, als je deze verhoogt naar bijvoorbeeld 18, dan is de servo een stuk "stijver."
In dit filmpje wordt dat uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=ompFVlYOqXU
22087

Ik heb voor de Z-as P01-03 = 17 en voor X- en Y-as P01-03 = 18. Wel maak de servo's iets geluid, ik ben er dus nog niet, maar voor nu is het even goed. Eerst de rest werkend krijgen.

Groeten, Tom.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door Caesar »

Goede feedback, als ik terug ben zal ik er zelf weer eens naar kijken.

mijn grootste probleem met de autotune was dat langzame feeds gewoon niet goed werkte. De motor draaide heel stokkerig. Ik zal jouw parameters eens inladen, kijken wat daar uit komt!

Complimenten trouwens voor je tabellen etc. Heel overzichtelijk, net als je andere topics.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door TomAndKobus »

Dankje Caesar, maar deze tabel is gekopieerd uit de youtube film. :oops:
Plaats reactie