JMC servo laten werken in Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

JMC servo laten werken in Eding

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje alle documentatie aan het door ploeteren, maar ik weet niet wat ik verkeerd doe.

Ik hen een EddingCNC 760. Ik denk dat ik alles goed heb aangesloten, maar de motoren willen niet draaien. Ik heb in de JMC servo's (nog) niets veranderd. Er knipper een groen lampje op de motoren, maar de motoren worden niet bekrachtigd. Kan het zijn dat ik nog iets moet instellen?
Als ik ga homen dan zie ik op de computer wel de coördinaten lopen en die stoppen als ik de sensor bekrachtig. Maar de motor draait dus niet.

Kan het zijn dat ik iets met de enable moet doen van de servo motor?

Alvast bedankt,

Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de info. Ik ga morgen alles doorlezen. Ik heb trouwens met de hulp van Knelt en Serum op mijn eigen bouwverslag al de nodige hulp gekregen.de motoren zijn nu enabled, maar draaien nog niet. Het los nemen van de enable, zorgt ervoor dat de motoren niet meer draaien. Morgen ga ik door zoeken naar het probleem.

Bedankt!
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door Caesar »

Ik heb zojuist een machine omgebouwd met deze motoren en een aantal tips (ook voor andere gebruikers)

-de step/dir/enable draden die in die groene connector/stekker gaan, is het beste om ze te vertinnen en dan erin te steken. Adereind hulsjes of los draad werkt heel slecht naar mijn mening. Adereind hulsjes gaan niet diep genoeg. Los draad heeft niet de stevigheid om er diep genoeg erin te drukken (ook als je de oranje losser indrukt). m.a.w. zorg ervoor dat je step/dir/enable en naturlijk bijbehorende gnd's er goed in zitten. Ik heb zodoende een uur zitten jagen naar een fout; het zou bij jouw bijvoorbeeld step of de step-gnd kunnen zijn die er niet goed in zit als je alles al geprobeerd hebt.
-je kunt de enable in de software in Mach3 en van JMC inverten. EdingCNC weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar normaal gesproken is bij laag, de motoren uit (zodat ze onbekrachtigd zijn als de controller spanningsloos is).
In JMC software (voor de 604 versie): vind je dat als parameter P06-00.

Makkelijkste test om te zien of dat enable aan/uit staat is om te voelen of je de motor met de hand kan bewegen. Hoe de software ook staat ingesteld, als enable aanstaat/doorkomt kun je de motor niet met de hand bewegen. Je kunt ook testen door de enable+ direct op een 5V aan te sluiten. Dan bypass je de controller software zodat je direct kan zien of hij aan gaat of niet.

Daarnaast:

-bij mij werkten de motoren 'out of the box' heel slecht. Langzame feeds van <300 was heel schokkerig. Een auto tune werkte niet goed bij mij. Ik heb daarom wat basis parameters ingesteld op basis van dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=C-DQYl78VsM

De volgende instellingen zijn afwijkend van fabrieksinstellingen (ervan uitgaande dat die het zelfde zijn):

Code: Selecteer alles

P01-02: 0 (automatische adjustment off)

P02-00: 600 (veranderd naar 300 omdat ik de gevoeligheid in statische toestand te groot vond)
P02-03: 60
P02-10: 180
P02-11: 5
P02-19: 200

N.b. n.a.v. de instellingen in het filmpje gingen bij mij gingen de motoren heel zenuwachtig 'jagen' naar de 'perfecte' positie dus ik heb parameter P02-00 van 600 naar 300 gezet. Dat is bij mijn machine eigenlijk perfect. Nu draaien ze ook op F20 rustig, vloeiend en gecontroleerd maar loopt hij niet te jagen als hij stil staat.

Bij sommigen werkte de motor out-of-the-box wel goed meen ik, maar het zal toch wel de moeite waard zijn om wat instellingen door te nemen.

Ook deze filmpjes vond ik zelf heel leerzaam:

https://www.youtube.com/watch?v=xsKoeWvhp0U

Als je me je email PB't stuur ik je wel een kopie van mijn instellingen. Dan heb je een uitgangspunt van waaruit je verder kunt testen/instellen.

Last but not least; ik ben heel erg onder de indruk van deze motoren. Goede acceleratie (de Nema 24/400watt variant), goed te tunen als je wat basis instellingen goed hebt en heel erg nauwkeurig.

Werken veel fijner dan mijn Nema34 motoren die ook niet kinderachtig zijn, dus kan niet wachten om ze ook op mijn machine te zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 03 dec 2020 23:03 -de step/dir/enable draden die in die groene connector/stekker gaan, is het beste om ze te vertinnen en dan erin te steken. Adereind hulsjes of los draad werkt heel slecht naar mijn mening. Adereind hulsjes gaan niet diep genoeg.
Misschien een tip, in dit soort gevallen kun je ongeisoleerde adereindhulzen gebruiken, dus adereindhulzen zonder kunstof kraag en deze zijn ook in verschillende lengtes verkrijgbaar.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door assink »

Gebruik zelf ook gewoon de hulsjes zonder kraag. Nooit geen problemen en zijn ook nog een stuk goedkoper :lol:
Deze volgens mij:
https://www.sandervunderink.nl/adereind ... -5mm2.html
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door serum »

Ik weet niet op wat voor machine ze gebruikt ceasar, maar ik vermoed dat de servo's gauw te zwaar zijn. Ik gebruik op een portaal van tighonderd kilo een 850w servo en daar is het moment of inertia rond de 100 procent. En dat is met een verplaatsing van een cm of 3 per omwenteling van de motor. De spindel is 9kw en bij het frezen van dik multiplex is dat vermogen ook nodig. Ik heb het eerder geadviseerd, 400w voor een portaalfreesje met ko's is enorme overkill, ik heb de 180w en die zijn al potenter dan de 4,5nm nema34's op mijn vorige machine. Ik zou nu de 200w nema24 nemen, aangezien die mooi compact zijn tav de 180w. Dat je 'voor een tientje meer het dubbele vermogen hebt' zal iets Nederlands zijn, waarbij teveel doorgaans nog niet genoeg is. Maar ik kan mij goed voorstellen dat deze overkill parten speelt bij de auto tuning.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door DaBit »

Dat weet ik wel zeker. Ik heb ook een veel te zware 750W servo op de X-as van mijn machine, en die was een stuk lastiger te tunen dan de 400-watters op de Y. Magoed, het setje servo's wat ik kocht was nou eenmaal 2x400W + 1x 750W, dus weinig keus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Caesar schreef: 03 dec 2020 23:03 is het beste om ze te vertinnen en dan erin te steken. Adereind hulsjes of los draad werkt heel slecht naar mijn mening.
Op een of andere manier is dat vertinnen niet uit te roeien.
Ik ga het allemaal niet meer uitleggen, maar als je op termijn storing wilt, gewoon vertinnen.

(hoop dat het duidelijk is dat je die vertinde uiteindjes nu dus los gaat knippen en iets verzint met adereindhulsjes, die zijn ook in dunnere maten te koop, en misschien een andere tang?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door serum »

Vertinnen van draden is het eerste dat Hugo afkeurt als hij de machine controleert. :mrgreen:

Ik snap het in deze toepassing wel, ik heb wel kraagloze aderhulsjes gebruikt, maar voordat ik de goede diameter draad had welke incl aderhuls past was ik even bezig. Het voelt minder bevredigend in die phoenix connectoren dan een vertind draadje..

Vertint heeft om meerdere redenen een slechte naam. Met name in schroefconnectoren waarbij de contactdruk afneemt over tijd door het vervormende tin. Hier niet van toepassing. En oxidatie, wat de contactweerstand ook niet ten goede komt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 dec 2020 09:20
Caesar schreef: 03 dec 2020 23:03 is het beste om ze te vertinnen en dan erin te steken. Adereind hulsjes of los draad werkt heel slecht naar mijn mening.
Op een of andere manier is dat vertinnen niet uit te roeien.
Ik ga het allemaal niet meer uitleggen, maar als je op termijn storing wilt, gewoon vertinnen.

(hoop dat het duidelijk is dat je die vertinde uiteindjes nu dus los gaat knippen en iets verzint met adereindhulsjes, die zijn ook in dunnere maten te koop, en misschien een andere tang?)


Lol! Daar was je al!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door TomAndKobus »

Hallo, ik ga weer verder met het uitzoeken...
Ik snap dat vertinnen niet de oplossing voor de lange duur is. Ik ga adereindhulzen bestellen die geen isolatie hebben. Voor nu heb ik bij 1 motor toch de draden vertind, maar zie nog geen verschil.

Ik hou jullie op de hoogte en Heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe!!

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 dec 2020 09:20 Op een of andere manier is dat vertinnen niet uit te roeien.
Ik ga het allemaal niet meer uitleggen, maar als je op termijn storing wilt, gewoon vertinnen.
Je mist 1 detail in deze: in die insteek-connectortjes van Caesar zit een veer die de boel constant onder spanning houd.

Dan nog gebruik je beter adereindhulsjes want dan ben je ook gelijk van het zwakke punt in de draad af waar de vertinning eindigt, maar vertinnen is in dit geval niet zo rampzalig als met schroefconnectoren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: JMC servo laten werken in Eding

Bericht door TomAndKobus »

FEEST!!!! Het werkt

Ik heb de stuursignalen nu op de 5V aangesloten van Eding. En alles doet het nu. Ze bekrachtigen en ze draaien. Wat precies de reden was om 24V te gebruiken met een weerstand, dat weet ik niet meer, maar dit werkt, mits de stroom voor de pul, dir en enable maar niet groter wordt dan 500mA. En volgens mij blijft die stroom zeer laag. De sensoren laten de motoren stoppen, dat is dus ook goed.

Nu alle aansluitingen netjes fatsoeneren.

Bedankt allemaal!
Plaats reactie