CPU5B 2e probe

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

CPU5B 2e probe

Bericht door Jasper »

Ik ben met de 3D probe bezig en dat werkt best aardig momenteel alleen is hij eigenlijk iets te lang. 66mm terwijl ik een Z bereik van 90mm heb als het spoilboard erop ligt.
Echter om tool lengte te meten heb ik in de hoek zo'n schijfje liggen die dan contact maakt met de frees en dan het circuit sluit.

De nieuwe probe is Normally Closed En de tool length sensor dus Normally Open. Samen kunnen ze dus niet op de probe aansluiting van de CPU5B.

De iCNC600 heeft 2 aansluitingen dus ik vroeg me af of het eventueel mogelijk is om een van de andere aansluitingen van het bord te gebruiken voor een van de twee?

In principe is de macro van de tool length het makkelijkst aan te passen als het nodig is.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Jasper »

Bij setup zag ik wel een optie om home4 te gebruiken, nu staat de frees al uit en had ik niet zoveel zin om de kast weer helemaal open te maken en een aansluiting op home4 te maken om te proberen, weet iemand of dit dan en/en is of alleen of tov de probe aansluiting op een CPU5B?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Jasper »

Net kast open gemaakt en probe op home4 aangesloten. Lampje in IO werkt en als ik bij setup USB Home input 4 aanvink dan werkt hij op home 4 maar werkt de probe ingang zelf niet meer.

Dus terug bij af, Hoe kan ik een NO en NC probe tegelijk werkend aansluiten op de CPU5B?

Edit, heb de vraag ook bij Alfred neergelegd.
Laatst gewijzigd door Jasper op 20 dec 2020 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Arie Kabaalstra »

Laten we de vraag omdraaien.. waarom zou je een NO en een NC probe willen gebruiken?..

een Probe zou eigenlijk ALTIJD NC moeten zijn., als je een storing, defect of draadbreuk hebt, dan stopt de machine.. en heb je geen schade
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Jasper »

Vrij simpel, omdat ik dat nu al heb en al enige tijd gebruik.
Ik weet dat je geen fan bent van zo'n puck maar gezien het kleine bereik op mijn machine moet ik eerst nog eens een tool setter zien te vinden met een hoogte van 10mm om op een werkstuk te kunnen leggen om zo Z0 te bepalen.

Ik heb slechts 90mm Z travel en als ik dan een stuk materiaal heb van 40mm wat ik tot op het bed wil uitfrezen is nagenoeg alles gewoon te dik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan ontwerp je die toch?.. zo spannend hoeft dat niet te zijn..
of... je knoopt er een inverter tussen.. er zijn electronica-experts genoeg hier die je daarbij kunnen helpen..
'k weet zelf niet veel van Electronica, maar er zijn IC's die stroom doorgeven zolang er op een bepaalde poort geen spanning staat.. zodra je op die poort spanning zet, valt de spanning op de uitgang weg..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Jasper »

Zal zoiets een oplossing zijn?

€ 1,20 40%OFF | Red and Green proximity switch sensor PS-05N1 PS-05P1 PS-05D1 detection distance 5mm DC 6-36VDC NPN PNP NO NC
https://a.aliexpress.com/_BSpHbz
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk, ik heb wel voorbeelden gezien van Toolsetters met een "prox" erin
een "plunjertje" op een veer.. groefje erin, en zodra de groef voor de prox staat valt het signaal weg.. en heb je een NC Probe.
Wat je ook kan doen.. een "plunjertje" maken, geisoleerd van de buitenkant van je "puck" , en dan zo dat ie contact maakt in ruststand. zodra je em naar beneden drukt met de tool.. verbreek je de kring..
Veertje erin, en klaar.. Vuil kan alleen een probleem zijn..

kleine microswitch kun je ook wel ergens in een puck verstoppen.. da's ook niet heel spannend
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Jasper »

Prox die ik nu heb liggen in NPN zijn allemaal zo nauwkeurig dat ze een schakelafstand van minder dan 2mm hebben dus dat gaat het niet worden om zo langs (haaks op) de frees te houden.

Dan inderdaad maar iets verzinnen met micro schakelaars of zo.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: CPU5B 2e probe

Bericht door Jasper »

Eergisteren bericht terug van Bert, enige oplossing is inderdaad beide NC of NO.

Nu ligt de frees toch nog helemaal overhoop dus zal tzt eens kijken naar een oplossing.
Plaats reactie