machine botst met werkstuk na start programma

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Caesar »

even kleine update en een vervolg vraag:

Allereerst ik heb na het oplossen van mijn probleem (de Hxx uit mijn post processor schrijven) geen problemen meer gehad met hoogte compensatie d.m.v. het gebruik van tool-change tabel.

Maar een vervolg vraag die ik niet uit de handleiding van Edingcnc heb kunnen halen en die ik hoop te kunnen vinden:

bed-beveiliging: omdat al mijn gereedschap ingemeten wordt voordat ze daadwerkelijk gebruikt worden om te frezen zou het eigenlijk mogelijk moeten zijn om een beveiliging 'aan' te zetten dat de tip van je gereedschap nooit lager mag komen dan een bepaalde hoogte boven het bed (op basis van je machine coordinaten dus).

Ik zit bijvoorbeeld te denken aan 0.05mm boven het bed, zodat hoe ik ook mijn Z-nul t.o.v. het werkstuk/bed/machine, ik bij inladen/starten van je programma de frees een warning geeft (zoals MCAguard voor je X/Y/Z op basis van max travel). Dit voorkomt ook bij gebruik van MDI of joggen dat je per ongeluk je bed ingaat.

De Z-limiet van machine bereik hoger zetten heeft geen zin omdat dit niet in acht neem wat de tool-offset is bij verschillende gereedschappen

Ik heb gekeken naar Z DownToolLength, maar dat lijkt meer te zijn voor een frees die niet diep genoeg kan gaan, als ik de (erg beknopte) beschrijving begrijp.

Nog beter zou zijn als je hem variabel kan maken zodat je eventueel 0.05mm boven je machine klem voor die dag kan instellen.

Is er een optie/beveiling, of kan ik een macro laden die continu op de achtergrond draait: zo'n macro schrijven is redelijk makkelijk denk ik, maar dan moet hij wel continu op de achtergrond draaien

Ik hoop dat ik iets logisch mis en dat het aanwezig is, maar ik kan het niet vinden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

Eding weet niet wat de hoogte van je bed is, dit is geen machine coordinaat parameter zover als ik weet dus volgens mij kan dit niet.
Wat misschien werkt maar dat weet ik niet is andersom nullen (dus je werkbed nullen) maar hoe je er dan voor zorgt dat je nooit naar een negatieve Z kunt , weet ik ook niet.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door DirkSchipper »

Zo doe ik het ook altijd. In CamBam of DeskProto definieer ik altijd de onderkant van m'n werkstuk als Z=0.
Op m'n machine definiëer ik Z=0 altijd 0,05 mm boven het werkbed.
Dat gaat altijd keurig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je een vast Spoilboard hebt waar je op werkt.. dan is Z0 = onderkant werk een prima optie. maar dat beschermt je niet tegen volgas je bed in rammen..
'k heb mijn machine al 14 jaar.. ben nog nooit de tafel in gegaan.., ja er zit een beschadiging op de tafel, maar dat is een gevolg van een gebroken frees.. niet mijn schuld..

Kort en goed.. Nee.. je kunt nergens instellen dat je gereedschap niet beneden een bepaalde waarde mag komen, je machinelimieten staan (begrijpelijk) niet in de Parameters, anders zou je daar wat mee kunnen doen..

gewoon je kop erbij houden.. Dat auto's op dat gebied tegenwoordig slimmer zijn dan CNC machines.. dan knoop je maar een Kress aan je bumper.. :lol:
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Caesar »

Jammer om te lezen, maar dan heb ik i.i.g. goed gezocht, ook wat waard.

M.b.t. spoilboard etc, ik frees regelmatig werkstukken recht op mijn T-slot bed of machine bed en die zijn net even te duur om per ongeluk het bed in te duiken (ik heb al in mijn machine bed gefreesd door een foutje).

Het leek mij juist wel een logische feature in je CNC software, zeker als je gebruik maakt van toolchange/tooloffset.

Ik zou juist voor me zien dat je ook verschillende 'profielen' kan maken. M.a.w. als ik mijn machine klem op het bed span, dan kan ik 'machineklem 1' selecteren en dan kan de frees, wat ik ook doe niet de machine klem raken.

Ik begrijp dat eigen kennis en zorgvuldigheid je ongetwijfeld van dit soort ongelukken kunnen behoeden, maar helaas is in de afgelopen 5 jaar toch e.e.a. onnodig geraakt wat ik met zo'n oplossing had kunnen voorkomen. Ben ik slordig, onhandig of nog onkundig; ongetwijfeld, maar we hebben niet voor niets machine softlimits etc etc...

Er is namelijk ook geen reden voor je frees om lager dan z=0 (of Z+marge) te frezen, mits je natuurlijk G43/Tool offset gebruikt.

Maar goed dit is meer een filosofie dan een technisch vraagstuk.

Technisch gezien kan dit geen moeilijk probleem zijn: op basis van je G43 offset en je ingegeven bed hoogte, moet je G53 kunnen begrenzen op een minimale hoogte waar de Z-as op mag komen. Dat kan een variabele zijn op basis van je bed hoogte, machine klem hoogte of bijvoorbeeld je vacuumbed/montage plaat die je voro die dag gebruikt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

misschien... ik gok hier even wat.. kun je wat met de TCA (ToolChangeArea collision).. ik heb dat nog niet uitgezocht, ook nog niet nodig gehad..

Ik plan altijd alles vooruit.. dat scheelt me gedoe achteraf, dat is er namelijk ook de oorzaak van dat ik altijd zeg " Materiaal op de machine knopen, Programma laden, juiste frees erin, de boel inmeten, grote groene knop drukken.. koffie!..
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door keesfrees »

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Caesar schreef: 09 mar 2021 15:34 Allereerst ik heb na het oplossen van mijn probleem (de Hxx uit mijn post processor schrijven) geen problemen meer gehad met hoogte compensatie d.m.v. het gebruik van tool-change tabel.
Tja..... dat dacht ik wel ;-)
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Caesar »

keesfrees schreef: 09 mar 2021 18:10 viewtopic.php?p=190112#p190112
Precies wat ik zoek, dus toch z guard.

Ga ik binenkort mee spelen, dank je wel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. eh.. sorry..die kende ik nog niet.. weet ik veel.. nog nooit een machine gehad die dit had.. nog nooit behoefte aan gehad.. compleet overheen gekeken..
Plaats reactie