machine botst met werkstuk na start programma

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door P1-Engineering »

P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 20:44
Het is erg basic, de hele interface heeft naar mijn mening een grote update nodig. De besturing is robuust en betrouwbaar, maar qua interface is het iets uit de jaren 2000 naar mijn mening. Standaard moet je teveel in de macro's duiken. Aan de andere kant, waarschijnlijk moet je dan gewoon een prof. controller kopen.

Wel mis ik:

-Controle op toolsensor status, zit in de Sorotec macro nu wel
-Inmeten van gereedschap diameter, met daarbij uit het center meten bij een grote diameter (facemill) (Zou een macro voor gemaakt kunnen worden)
-Mogelijkheid om gereedschappen toe te wijzen aan slots. In je cam programma heb je bijv tool 1 t/m 100. Zou graag in Eding dan willen zetten dat bijv T52 in toolslot 12 zit in de ATC. Nu moet je telkens alles opnieuw nummeren. Dit is helaas niet zelf op te lossen voor zover ik weet.

Voorbeeld van een moderne interface vind ik bijvoorbeeld de nieuwe Masso controller. Alles grafisch, probing routines zitten er standaard in, ATC routines etc. Alleen missen daarin weer een aantal essentiële onderdelen zoals feed override, G68 en G41, G42.
https://www.masso.com.au/masso-touch/

Combinatie van beide zou het mooiste zijn.
Kijk.. nu komen we ergens...
-Controle op toolsensor status, zit in de Sorotec macro nu wel
Toen ik de Toolmeetmacro schreef.. way back in the days.. waren #5067 en #5068 nog niet geimplementeerd.. da's later pas gekomen.
De eerste keer dat ik dat toepaste.. da's 11 jaar geleden bij het schrijven van de routine voor :


Dit..
de Toolmeet macro had ik daarvoor al geschreven, en eerlijk gezegd heb ik nooit de moeite genomen om die Controle erin te zetten, ik heb de code aan Bert gegeven, en die heeft em eigenlijk zo'n beetje 1:1 in EdingCNC gezet.
Met andere woorden, Bert mag aan de bak?. :mrgreen: :mrgreen:
-Inmeten van gereedschap diameter, met daarbij uit het center meten bij een grote diameter (facemill) (Zou een macro voor gemaakt kunnen worden)
Daar denk ik zelf ook aan.. Ik ben momenteel bezig aan het ontwerp van een nieuwe taster, en Toolsetter.. daar komt bij mij een schijf bovenop, en daarmee moet je ook Radii van gereedschappen kunnen meten.. hoe?.. nou.. eigenlijk stelt dat niets voor..
op de "Bridgeport-van-de-zaak" hadden we daar ook een meetprogje voor.. die keek naar de Toolradius.. if RTool>0, radiusmeting, Boortjes moesten we dus altijd met R0 in de tabel zetten vóór het meten.. en dan na de meting de radius inkloppen..
Omdat je Met Dialogen kan werken in EdingCNC is het een koud kunstje om de vragen om die gegevens.. met een frees met wisselplaten, is het soms wenselijk om niet op de totale radius te meten, maar een stukje verschoven.. omdat ze door bijvoorbeeld platen onder 45°of ronde wisselplaten niet aan de buitenradius snijden op het ondervlak, dat zijn zaken die allemaal op te lossen zijn.
Als je machine beschikt over een spindel die ook linksom kan draaien, kun je dat ook gebruiken bij de gereedschapsradiusmeting.. een beetje VHM Frees.. haalt zo een hap uit je tastschijf.. zelfs als ie 58 HRc is

Bedenk je wel.. daarvoor moet de Totale meetmacro, alsmede de kalibratiemacro stevig voor onder handen genomen kunnen worden.. 'k ga daar zelf binnenkort mee aan de gang.. maar dat zal niet in een dagje gedaan zijn..
Vandaag een betaalbare toolsetter gevonden die ook de diameter kan meten:
https://vers.by/en/touch-probes/21-vers-tsm.html

En het zal inderdaad een serieuze klus zijn om dat te schrijven. Zal ook de Duitse vrienden van Sorotec eens vragen.
-Mogelijkheid om gereedschappen toe te wijzen aan slots. In je cam programma heb je bijv tool 1 t/m 100. Zou graag in Eding dan willen zetten dat bijv T52 in toolslot 12 zit in de ATC. Nu moet je telkens alles opnieuw nummeren. Dit is helaas niet zelf op te lossen voor zover ik weet.
is dat alles? :lol: 'k heb er nog niets voor geschreven.. maar ik denk aan een Array, toepassen van Enumeratie ,of eigenlijk het toolnummer gebruiken als pointer, en dan in dat "Slot" in het geheugen.. de Slot in het toolrack wegschrijven.. er zijn 1000 Non-Volatile parameters.. me dunkt dat dat voldoende moet zijn..
Dit is helaas niet zelf op te lossen voor zover ik weet
nou.. ja.. je geeft het zelf al aan.. en dat getuigt van karakter.. 'k heb ook wel collega's gehad die bijvoorbeeld riepen "maar.. dat kun je niet aan de machine programmeren (Kamer met een eiland uitruimen, SL Cyclus op een Heidenhain besturing ), waarop ik dan zijn.. eh.. JIJ kan het niet.. maar ga mij nou niet vertellen wat ik wel of niet kan.. :lol:
zoals ik al zij.. met een Array is het volgens mij wel op te lossen... en je gebruikt #5008 als Pointer in je Array..
Hmmm, ok dit zou zeer interessant zijn als dit te verwezenlijken is. Mooiste zou natuurlijk zijn als je dit direct in de bestaande tooltabel kan invullen, dus een extra rij met Slotnummer.
Is de interface van Eding zelf dermate te wijzigen dat je weet Arie?.

Ben nu zelf op het niveau dat ik ongeveer kan interpreteren wat de macro doet, het zelf schrijven of een dergelijke aanpassing is (nu) nog een aantal stappen te ver. :lol:
Wat de Interface betreft.

Weten de "ouderen" onder ons nog hoe de eerste GUI van EdingCNC (toen nog USBCNC) eruit zag?..eenieder weet dat ik jeuk op onbereikbare plaatsen krijg van de GUI van MACH, maar de GUI van USBCNC van voor 2007.. die was heel karig, maar nog veel rommeliger.
Toen Ik Bert op de CNCzone Meeting ontmoette heb ik em dat ook gezegd.. ik was onder de indruk van de mogelijkheden (toen al), maar ik vond de GUI ronduit rampzalig.. Bert heeft me toen gevraagd om hem te helpen met het ontwerpen van de Nieuwe GUI..de Layout heb ik gedaan, de Icoontjes zijn gemaakt door een Italiaan.. 'k vond ze VRESELIJK,(zie ook de video hierboven) maar alles zat op een logische plek, en je had er geen muis meer bij nodig..
Zoals zo zoetjes aan bekend hier, ben ik van mening dat muizen in een kooitje, in een kat, of op een beschuitje thuishoren.. al dan niet gestampt.. maar zeker niet in een werkplaats (ik heb onlangs een Demo gehad van een heel mooie Sodick Draadvonkmachine.. en daar hing ook een muis aan.. da's voor mij echt een Dealbreaker.. , nou is een mepscherm op een Draadvonkmachine ook niet heilig vanwege veelvuldig natte fikken, maar Softkeys doen wonderen
Goed.. USBCNC werd EdingCNC, maar aan de GUI is eigenlijk niets ingrijpends veranderd. er zijn dingen toegevoegd, je kunt nu zelf je eigen icoontjes maken.. de Macro.cnc kwam, DLGMSG kwam, LOGFILE en LOGMSG kwamen.. Jottum!.. verder nog de nodige zaken in de achtergrond.. achter dezelfde voordeur.

de GUI is gebaseerd op die van Heidenhain.. waarom?.. omdat ik toendertijd al de nodige ervaring had met "Heidi", en 't is muisvrij, alles zit netjes ingedeeld en je bedient het al snel routinematig..

Afbeelding
Ja.. dit is wel een mooie interface om te zien.. maar. een Touchpad Keyboard?.. alsjeblieft niet.. sweet mother of Jezus.. waarom niet?.. probeer maar eens blind te typen op een Tablet of op je telefoon.. daarom niet.
.

Ik doe niet anders op de Ipad en telefoon.....bedien Eding nu ook voor 99% met het touchscreen....misschien een generatie ding. ;-)
Alleen voor de bediening van het daadwerkelijk freeswerk (joggen, feed, speed etc) geef ik de voorkeur aan fysieke knoppen. Zie nu inderdaad ook dat er alleen een start/stop knop op zit. Dat is dan weer iets te karig. Maar er is dan ook geen support voor feed of speed override bij Masso.
'k heb zelf nooit een typecursus gehad, maar ik kijk al een eeuwigheid niet meer naar mijn toetsenbord als ik wat in moet typen.. 'k weet toch waar de toetsen zitten?.. zo doe ik dat ook met het Joggen met toetsen op de Beagle.. ik kan voelen waar de toetsen zitten.. en ik weet welke ik moet hebben voor welke richting.. ik kijk naar de machine, ik voel waar mijn toetsen zitten..

Nieuwer is zeker niet altijd beter..
Alleen missen daarin weer een aantal essentiële onderdelen zoals feed override, G68 en G41, G42.
Geen Feedoverride is een doodzonde.. voor mij een dealbreaker..
Feedoverride moet een fysieke knop zijn.. een schuif of een draaiknop, dat kukelt er wat mij betreft niet tegenan.. maar het moet iets zijn dat je blindelings moet kunnen grijpen..
Ja toen ik net begon had ik die functie nog niet helemaal door. Dus startte een programma gewoon op 100% en angstvallig hand op de noodknop.
Toen ik de feedoverride functie ontdekte ging er een wereld voor mij open, hahaha. :lol:
Zou nu inderdaad niet zonder kunnen.
G68.. Ja.. MOET er gewoon inzitten.. G41/G42 ,hoewel niet volledig functionerend in EdingCNC, zou ik het niet willen missen.
Ik hoop dat men bij EdingCNC de laatste ontbrekende schakels in de Radiuscompensatie nog eens toevoegt..
Absoluut, heb G41/G42 nog niet goed werkend gehad. Heb het op het moment niet nodig maar in de toekomst maar weer eens induiken.
Verder.. als ik kijk naar de Features van die Masso.. "Conversational programming for simple part machining?.. ik doe al 12 jaar niet anders..
Ok.. ik heb daar een Applicatie voor moeten schrijven. maar. nu met DLGMSG is er veel mogelijk.. op de draaibank heb ik dat , en behalve draadsnijden kan ik alles, Vlak en langsdraaien, radii, schuine kanten, groefsteken, en boren.
Ik programmeer complete horlogekasten aan de machine.

Voor de freesbank is er ook wel zoiets bij mij in voorbereiding, maar ik zit met één uitdaging.. G00, G01, G02, G03 bewegingen programmeren.. want.. een dialoogje met parameters is zo geprogd..maar een parameter heeft ALTIJD een waarde in EdingCNC, als je Volatile parameters gebruikt.. dan zijn ze allemaal 0 als je opstart.. , heb je een 3-assige machine.. dan heb je genoeg aan 3 parameters voor een G00 (4 voor een G01, want voeding), maar als je alleen X en Y een waarde geeft.. dan Gaat ie vrolijk naar Z0..
Nou kan je natuurlijk een controle uitvoeren om te kijken of die parameter gewijzigd is.. en zo nee, em weglaten uit de G-code regel.. maar.. dan moet je werkelijk elke mogelijke combinatie vastleggen in je macro.. dat wordt een stevig robbertje proggen.. omdat EdingCNC macro's nou eenmaal niet in VB.NET of C/C#/C++ worden geschreven, en je dus niet even een "Stringbuilder" kan schrijven.. mogelijk is dat met een snippertje externe software wel te regelen.. ga ik nog wel naar kijken.. Iemand.. zette me laatst op het spoor van "AutoIt" daar kan veel mee.. met een klein VB progje ook.. en dan kun je er makkelijk genoeg een interface aan toevoegen..

Maar.. om even op het Topic terug te komen.. Ik heb de indruk dat die G28 de boosdader was..
Dat doet bij mij vermoeden dat de Z machine coordinaten van Z0 naar Z positief zoveel lopen.. en niet van Z0 naar Z Negatief zoveel..
Dat zou in mijn optiek DEFAULT moeten zijn.. G00 G53 Z0 trekt dan de kop altijd helemaal naar boven..
waar de referentieschakelaars zitten.. dat kukelt er werkelijk niet tegenan.. al zitten ze halverwege.. als je maar kan homen zonder aanvaring is dat helemaal mooi

Afbeelding

'k ga me er eens sterk voor maken dat er in de EdingCNC manual in elk geval een "aanbeveling" komt van hoe het machinecoordinatenstelsel (zeker 3 keer woordwaarde) in te stellen.. zodat daar tenminste wat eenheid in komt.. scheelt ook weer met zoeken..
De kans dat het dan met een G28 nog mis gaat is daarmee een stuk kleiner.. niemand zal "by default" -230 als Z coordinaat hebben staan.. en als dat er wel staat.. dan hebben ze dat er zelf ingezet.. en zijn ze ook zelf verantwoordelijk voor de daardoor veroorzaakte schade..

Afbeelding
Ander topic had ik ook net aangegeven, zou naar mijn mening mooi zijn als er een soort van 'Pro' macro beschikbaar zou zijn vanuit Eding. Voor de controllers maken ze hier ook onderscheid in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met andere woorden, Bert mag aan de bak?. :mrgreen: :mrgreen:
Bert, of ik.. Ik heb de EDING macro geschreven.. ik weet hoe ie in elkaar zit (al zal ik me wel weer even in moeten lezen),
Momenteel druk, 'k heb de afgelopen dagen besteed aan een spoedklus voor een electronica bedrijf, 'k heb een apparaat te bouwen voor een klant, en een nieuwe horlogemakers werkbank, beiden moeten aan het eind van de maand klaar zijn.. (keiharde deadline).. dat wordt dus een stevig robbertje plannen en bikkelen voor mij.
Vandaag een betaalbare toolsetter gevonden die ook de diameter kan meten:
https://vers.by/en/touch-probes/21-vers-tsm.html

En het zal inderdaad een serieuze klus zijn om dat te schrijven. Zal ook de Duitse vrienden van Sorotec eens vragen.
ziet er leuk uit.. de tastschijf lijkt me Keramiek (Macor?).. zodra ik mijn Brother HS 100 weer aan de Knetter heb, dan ga ik een stuk ø16 VHM bestellen om Touch-discs uit te vonken..
de medewerker van dat Electronica bedrijf, die gisteren de onderdelen kwam halen waarmee ze maandag de productie moeten starten, is een oude bekende van me (kennis is macht, kennissen is meer macht), en hij wist met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te vertellen dat de tot nog toe onbekende diodes op de Mosfet module van de Brother Zenerdiodes zijn, 18 V, 4 A.. daar kunnen we wat mee.. Die kan ik dus binnenkort ook eens op gaan zoeken.. daarmee is het type van elk component op die module bekend, en kan ik een nieuwe gaan bouwen.

een Meetmacro met diametermeting is niet zo heel spannend.. je moet wel de effectieve diameter van de tastschijf in een parameter knopen, maar da's nie zo spannend..
de Meetmacro zal dan ongeveer als volgt gaan werken.. je start em op.. dan geef je in de dialoog de "ongeveer lengte" op, een offset voor het meten van de lengte (in geval van freesjes die niet tot aan de rand snijden zodat je met de snijkant middenop de taster komt (daarvoor moet je em dan nog wel met de hand verdraaien, Eding heeft (nog) geen spindel orientatie.
voor de diameter meting laat je dan de motor op een laag toerental draaien (liefst linksom) en dan laat je em tegen de zijkant van de tastschijf aan lopen.. dan verreken je de X-positie met de centerpositie van de taster en de radius van de tastschijf.. kind kan de was doen.
op de Bridgeport-van-de-zaak zat wel spil orientatie.. die zocht zelfs de hoogste tand op, en de diepste. (daar moest je ook het aantal snijkanten opgeven..)

Hmmm, ok dit zou zeer interessant zijn als dit te verwezenlijken is. Mooiste zou natuurlijk zijn als je dit direct in de bestaande tooltabel kan invullen, dus een extra rij met Slotnummer.
Is de interface van Eding zelf dermate te wijzigen dat je weet Arie?.

Ben nu zelf op het niveau dat ik ongeveer kan interpreteren wat de macro doet, het zelf schrijven of een dergelijke aanpassing is (nu) nog een aantal stappen te ver. :lol:
Ik zal het aan Bert voorstellen, of het mogelijk is om een kolom toe te voegen aan de Tooltabel met een Pocket nummer.. op zich is dat niet direct noodzakelijk, de Operator hoeft niet te weten in welke pocket een tool hangt,, als ie maar weet welk nummer dat tool heeft.. en dat is zichtbaar in de tabel.
Daarnaast is het wel mogelijk om een macrootje te verzinnen waarmee je het pocketnummer van een tool kan tonen als je dat wilt..

een wisselaar die gereedschappen omwisselt, da's vooral iets voor machinefabrikanten, de meeste van ons, hobbyisten zijn al blij als een aap met 7... als ze een wisselaar kunnen bouwen met een rek, of een schijf die op commando het juiste tool eruit graait.
Zo'n wisselaar die je tools in de zojuist vrijgegeven pocket zet, da's toch andere koek..
Ik doe niet anders op de Ipad en telefoon.....bedien Eding nu ook voor 99% met het touchscreen....misschien een generatie ding. ;-)
Alleen voor de bediening van het daadwerkelijk freeswerk (joggen, feed, speed etc) geef ik de voorkeur aan fysieke knoppen. Zie nu inderdaad ook dat er alleen een start/stop knop op zit. Dat is dan weer iets te karig. Maar er is dan ook geen support voor feed of speed override bij Masso.
op de Draaibank heb ik ook een Mepscherm, maar ik ben wel heel blij met mijn Fysieke klavier eronder.. al is dat maar een Logipech klaviertje dat op de vaste kop van de machine balanceert.
ik heb indertijd toen de originele EMCO besturing kuren kreeg de machine in pak em beet 2½ uur omgebouwd naar EdingCNC, dat was niet meer dan een kwestie van de oude Stappenmotoren eraf sleutelen, poelies overzetten op de nieuwe, Drivers eraan knopen, PC achterop de kast schroeven, dropveters eraan, CPU ergens in de kast opgehangen, inregelen en doorrrrr.. in eerste instantie nog met gereedschapwissel via de oude controller, dus handmatig knoppies drukken..maar na het frezen van een adapterplaatje en het monteren van een NEMA 17 motortje en een drivertje was ook dat een door EdingCNC geregelde zaak.. de macro daarvoor zal ik ook nog eens door de molen halen.. die is nu geschreven voor een ATC met 6 tools, maar als ik de de "6" in de macro vervang voor een parameter waar het aantal tools in gezet kan worden.. dan is ie geschikt voor unidirectionele wisselaars met n posities.. moet je alleen één keer instellen wat de waarde van n is.. al zijn het er 20..
Tevens wil ik daar nog een foefje aan toevoegen.. op een EMCO Compact 5 kun je in een minuutje ofzo de hele schijf vervangen voor een schijf met 6 andere tools..
als je dan een paar schijven hebt.. dan zou je ook aan kunnen geven welke schijf je in de machine hebt.. en dus tools 7-12, 13-18 enzovoorts wilt oproepen als je schijf 2 of 3 op de machine hebt staan.. (iets waar ik aan denk, omdat ik voor Pakkingen bijvoorbeeld weer heel andere tools nodig heb dan voor horlogekasten., en voor wijzernaafjes weer andere gereedschappen (zo hou je ook tools voor kunststoffen en metalen gescheiden.. voor Kunststof moeten ze echt scherp zijn.. voor messing iets minder belangrijk, en bij Titanium.. ook niet heel belangrijk, als de nadraaigereedschappen maar "standje Gilette" zijn..

Hoe dan ook.. Fysieke knoppen weet je op de tast te vinden, je grijpt ernaar, en je voelt meteen of je goed zit.. nu ik dit zo zit te typen heb ik ook nog niet een keer naar mijn klavier gekeken.. zelfde als in de auto.. zodra ik instap, contactslot.. ik weet waar ie zit, veiligheidsgordel.. kan ik ook vinden zonder ernaar te kijken, dan als 't torretje eenmaal loopt, grijp ik links op mijn Dashboard naar de grote draaiknop.. 2 klikjes naar rechts : Dimlicht aan, eerste versnelling.. wie kijkt er nou naar zijn pook?, handrem eraf.. die zit er achter.. dan rij je weg.. druk ik meestal meteen links op de middenconsole de airco aan (wegens vochtig weer en beslagen ramen), eventueel erboven de fan een standje harder.. ernaast de temperatuur, en helemaal rechts.. tot ie verticaal klikt de richting.. op de ramen.. dan ben ik meestal inmiddels ook 2-3 versnellingen verder, en druk ik rechts op mijn stuur het knopje linksonderin, en daarna meteen rechtboven (cruisecontrol), wil ik nog harder.. druk ik die nog een keer in.. regent het?.. pookje rechts achter het stuur één klikje omhoog.. eventueel het wieltje in dat pookje een tandje verdraaien (interval wat korter zetten) of het pookje nog een klikje omhoog..als het echt hard regent.. (druk ik em meteen een keer naar voren, heb ik ook weer een schone achterruit..

ik moet er toch niet aan denken dat ik al die dingen op een mepscherm zou moeten doen.. dan hang ik voor ik het dorp uit ben ergens in een voortuin..

Wat ik hiermee wil zeggen.. je staat er van te kijken hoeveel je doet met fysieke knoppen, zonder er ook maar een seconde bij na te denken.. de knopjes op de afstandsbediening van je stereo of je tv weet je ook blindelings te vinden.. de koffiemachine, het gasfornuis (zeker bij een fornuis zie je aan de stand van de knoppen meteen hoe hoog het vuur staat.. wel zo fijn als je een smakelijk sausje wilt maken.. als het vuur te hoog staat (ja ik kook op gas) dan loop je de kans dat je Blanke bechamelsaus snel veranderd in een bruine roux.. zodra mijn saus begint te pruttelen draai ik de knop in één beweging naar uiterst links.. (klein vlammetje)

mepschermen zijn in mijn ogen daarmee een fijne aanvulling, maar geen vervanging van fysieke knopjes, hendeltjes en pedalen..(een auto met handgas zou ik prima aan kunnen wennen.. op de motor schakel ik ondersteboven.. maar ik kan zo op een motor stappen die "conventioneel" schakelt.. ik heb eens in één week gereden op motoren die links, dan wel rechts geschakeld waren, zowel ondersteboven als conventioneel.. geen probleem.. (mijn eigen Ducati 600, links ondersteboven, de Ducati Monster van een vriend (links conventioneel) de Morini 3½ van mijn zusje (rechts conventioneel) en de Ducati 900 SS Koningsasser van mijn toenmalige zwager (rechts, ondersteboven).
oudere motoren zijn vaak rechts geschakeld.. de achterrem zit dan links..

als je eenmaal weet waar alles zit.. dan maakt het niet uit.. mijn moeder maakte eens een opmerking over mijn EMCO 8 draaibankje.. "Jee.. al die handels.. dat zal ik wel nooit kunnen leren".. ik zei haar toen.. eh Ma.. aan jouw naaimachine zitten meer handels en knoppen dan aan deze draaibank.. en die bedien je blindelings.. je weet precies waar je steekbreedte, steeksoort, zigzagbreede, stofdoorvoer, draadspanning, naaldhoogte en dergelijke in moet stellen.. ik heb hier alleen een draaiwieltje voor langs voeding, dwarsvoeding, draadsnijden en automatische langsvoeding.. :lol:

In mijn optiek.. en bij de meeste besturingen is dat zo.. heb je fysieke knoppen voor alles wat tijdens programma afloop van belang kan zijn.. feed-override en Spindle override.. Program start, Program stop E stop en eventueel Feedhold.
de rest?.. meer dan dat valt er niet te regelen..
en dan heb je nog de Jog-toetsen, as-selectie en Electronisch handwiel..
daarnaast een fysiek toetsenbord met de G-code woorden, numpad, en ingave toetsen..
Voor softkeys maakt het inderdaad niet veel uit..als je daarmee bezig bent.. sta je toch op het scherm te loeren..
op mijn Draaibankje gebruik ik inderdaad meestal het scherm om die te bedienen, moet dan wel altijd even opletten als ik daarna achter de freesbank sta, want die heeft alleen Fysieke Softkeys (F-toetsen) en geen Mepscherm)

In EdingCNC komt daar ook bij dat je een Tab toets nodig hebt om in dialogen naar het volgende veld te gaan.. op mijn Freesbank met het Heidi paneel heb ik daar (omdat het heidi klavier geen TAB heeft de No-Ent voor geprogrammeerd.. die doet ongeveer het zelfde

Ja toen ik net begon had ik die functie nog niet helemaal door. Dus startte een programma gewoon op 100% en angstvallig hand op de noodknop.
Toen ik de feedoverride functie ontdekte ging er een wereld voor mij open, hahaha. :lol:
Zou nu inderdaad niet zonder kunnen.
CNC Frezers hebben een bepaalde houding als ze een programma voor de eerste keer starten.. ze staan dan achter het controle paneel, met een hand op de startknop en op de feed-override terwijl ze opzij geleund staan om in de machine te kijken... tot de machine de eerste beweging tot veiligheidsafstand zonder crash heeft gedaan, geloven ze het verder wel.. dan gaat de Feedoverride naar 100%, en laten ze de machine los.. :lol:
Absoluut, heb G41/G42 nog niet goed werkend gehad. Heb het op het moment niet nodig maar in de toekomst maar weer eens induiken.


G68 is vooral "handig" toen het er nog niet in zat.. gebruikte ik gewoon Cos(alpha x R) en Sin (alpha x R ) om coordinaten onder hoeken uit te rekenen voor het frezen van mijn horloge kasten.. Nu G68 er wel inzit.. scheelt me dat een berg rekenwerk..
G41/G42 werken op zich prima, het enige is dat van een rechte lijn naar een niet tangential aansluitende cirkelboog niet gaat.. maar "gewoon rechttoe-rechtaan contouren zijn inmiddels al een hele tijd geen enkel probleem meer.. ik heb dat zelf al regelmatig gebruikt..
't enige "gekke" dat EdingCNC doet, is bij het aanlopen van de radiuscompensatie, beweegt ie over 2 assen

Code: Selecteer alles

T4M6
G00 X-10 Y-10 Z20
G00 Z-5 M3
G41
G00 X0
G01 Y20 F500
G01 X10 Y30
G01 X40
G02 X50 Y20 R10
G01 Y0
G01 X-10
G40
G00 Y-10
G00 Z20 M5
G28 M2
Als je bovenstaande code in EdingCNC laat aflopen, zie je dat ie bij de eerste beweging na G41 naar X-2 Y-8 loopt.. op zich geen groot probleem, je moet het alleen even weten.. want alle andere CNC Controllers waar ik mee gewerkt heb, gaan naar X-2 Y-10
Dus, als je met je frees naar beneden duikt, moet je er rekening mee houden dat je minimaal DFrees buiten het ruwmateriaal blijft ander beukt ie erin..
persoonlijk zou ik het inderdaad wel fijn vinden als de Compensatie voor niet tangentiaal aansluitende cirkelbogen ook nog eens geïmplementeerd wordt, want dan kan ik ook zaken als horlogekasten gewoon met het handje proggen..

Net even getest.. als je de G02 in bovenstaande Code veranderd in G03.. is er ook niets an de hand.. doet ie ook gewoon
alleen.. zodra de boel niet tangentiaal aansluit.. gaat het mis..

met de huidige radiuscompensatie kun je sowieso wel 80-90% van het werk gewoon doen..
de meesten zullen hun Code sowieso met CAM genereren.. maar.. waarom wil ik radiuscompensatie?..als je iets precies op maat wilt hebben.. kun je dat met Radiuscompensatie heel eenvoudig aan de machine wat aanpassen.. stel.. je progt een contour.. freesje 6 erin.. frezen.. meten.. hee.. hij is een tiende te groot.. Tooltabel open . diameter op 5.9 zetten.. start.. klaar.. op de Bridgeport-van-de-zaak deed ik het niet anders...
Alleen werkte ik daar met RL in plaats van G41.. maar het doet hetzelfde.. :lol:
Ander topic had ik ook net aangegeven, zou naar mijn mening mooi zijn als er een soort van 'Pro' macro beschikbaar zou zijn vanuit Eding. Voor de controllers maken ze hier ook onderscheid in.
Omhoog
zoiets wil ik ook naar toe.. 't gaat alleen wel even tijd kosten om zoiets te schrijven.. ik heb veel code direct beschikbaar, maar die is voor mijn machines geschreven.. niet zeker dat het ook op andere machines werkt..
dan moet je toch ook een lijst met parameters gaan maken die gereserveerd zijn voor die macro, zodat mensen die zelf nog macro's gaan bouwen niet die parameters gaan gebruiken..
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Caesar »

Ik wil het topic niet kapen, maar mijn vraag is denk ik hetzelfde als die van de TS en ik dnek dat het handig is om de informatie in hetzelfde topic te houden.

Ik heb afgelopen week een vaste toolsetter/hoogte meter op de machine gebouwd en op basis van de Sorotec macro worden de Tooloffset weg geschreven naar het tabel in EdingCNC; zie bijvoorbeeld tool 2, 7 & 8:

Afbeelding

Dat automatisch inmeten werkt en klopt. Ik heb daarnaast ook de macro gebruikt om een tool te wisselen (i.p.v. de standaard macro van Eding gebruik ik die van sorotec, met 'optie 1' geselecteerd:

Code: Selecteer alles

0 = Wechsel ignorieren	; n.v.t. ik wil graat gdat de freeskop naar bepaalde X/Y coordinaat komt om makkelijk te kunnen wisselen
1 = Nur WPos Anfahren	; geselecteerd
2= WPos anfahren  + Vermessen 	; ik wil niet na iedere tool wissel de lengte inmeten. Ik gebruik de standaard ATC ISO 30 tool holders dus eenmaal ingemeten en in het tabel staan deze waardes vast.
Ik heb Auto toolchange aangevinkt in Eding en bij aanroep van Txx M06 komt de kop naar ingestelde X/Y en kan ik de tool wisselen (handmatig, carrousel nog niet ingeprogrammeerd). Vervolgens op OK klikken in het Sorotec popup menu en de frees gaat verder.

ECHTER; er gaat iets fout met de G43/offset en ik doe ongetwijfeld iets fout, maar ik kan maar niet uitkomen wat ik fout doe. Heel vaak gaat de frees met G00 het werkstuk in, ondanks dat ik met ingeladen tool (bijvoorbeeld T08) nul. Ik doe iets in de verkeerde volgorde, dubbelop of ik vergeet iets, maar ik kan op basis van dit topic en het andere draadje waar veel input van Arie me helpt, toch niet vindne waarom hij soms de frees recht het werktstuk inram.

Volgorde van werken:

-Stel Tool 08 is geladen in de spindel en EdingCNC weet dat ook machine status (G43 staat dus al aan tijdens nullen werkstuk):

Code: Selecteer alles

G17 G40 G21 G90 G54 G43 G99 G664 G97 G69 G50 T2
-m.b.v. de jogger draai ik de Z naar beneden totdat de frees het materiaal rustig aanraakt. Ik nul de Z op werkstuk coordinaten.
-ik draai de Z omhoog
-ik laad bijvoorbeeld het volgende programma in (paar gaten boren: T02 = center boortje, T80 is 3mm boortje, ook ingemeten met ingeladen offset)

Code: Selecteer alles

%
N0010 G21 G90 G40 G17 G01
N0020 Z80.00 F500
N0030 T02 M06
N0040 T80
N0050 G01 X28. Y15. S8002 M03
N0060 G43 Z20. H02
N0070 G81 X28. Y15. Z-.5 R3. F400.
N0080 Y0.0
N0090 X0.0 Y15.
N0100 Y0.0
N0110 X14. Y110.
N0120 Y10.
N0130 X24. Y-32.476
N0140 X4. Y-32.422
N0150 G80
N0160 T80 M06
N0170 T02
N0180 G00 X28. Y15. S8000 M03
N0190 G43 Z20. H80
N0200 G81 X28. Y15. Z-13.491 R3. F250.
N0210 Y0.0
N0220 X0.0 Y15.
N0230 Y0.0
N0240 X14. Y10.
N0250 Y110.
N0260 X24. Y-32.476
N0270 X4. Y-32.422
N0280 G80
N0290 M02
%
Bij starten programma word ik gevraagd T02 in te laden want T08 is op dit moment ingeladen. Ik laad T02 in, ram op start en vervolgens ramt de machine de centreer boor met G00 volgas het werkstuk in.

Overigens gebeurt dit ook met een programma waarbij ik Z nul met de tool die ook daadwerkelijk als eerste ga gebruiken. Bijvoorbeeld nullen met T08, en vervolgens een programma aanroepen en starten met T08. Zelfs dan ramt hij hem er soms zelfs doorheen.

Soms werkt het wel; d.w.z. als de eerste frees beweging qua hoogte klopt, kloppen alle andere hoogtes ook (van ingeladen tool wissels). Er gaat dus iets fout bij het initiële nullen. Ik denk dat ik op de verkeerde manier/volgorde/modus nul, maar ik kan er niet uit komen hoe ik nul op basis van het gereedschap wat op dat moment in de spindel zit.

Kleine tussen analyse gedaan met toolwissel zonder G-code in te laden en machine-coordinaat vergeleken met werkstuk-coordinaat:

-ik heb T08 ingeladen
-ik nul een fictieve hoogte met T08 (G43 staat aan) in de spindel
-ik roep gereedschapswissel aan en ik laad T07 aan
-ik ga terug naar Z 0 (werkstuk coordinaat), G43 staat nog steeds aan
-frees steekt te laag: onderzijde frees komt niet overeen met fictieve Z = 0.

Wat doe ik fout?

-Moet ik nullen in G49 met bijvoorbeeld T08?
-Dan programma inladen die vervolgens zelf G43 aanroept (zie bovenstaande code)
-ik weet dat ik een G43 Hxx aanroep in de code omdat ik in mijn post processor perse een Hcode moet genereren. Daarom heb ik de H-code overeen laten komen met het Toolnummer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

Ik zou luchtfrezen en kijken wat de delta is tussen wat je verwacht en wat er daadwerkelijk uitgevoerd word, dan weet je de fout.
Bijvoorbeeld dat de offset erbij geteld wordt ipv afgegrokken als je Z as polariteit andersom gedefinieerd staat.
Daarnaast even bij parameters kijken nasr geheugelokatie #5013 dat is de Actual G43 Z offset. Kijken wat er gebeurt stapje voor stapje dus.

Verder heb ik er zelf geen ervaring mee.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Caesar »

thanks, ja luchtfrezen heb ik dus gedaan op basis van de fictieve hoogte. Als hij eenmaal de eerste freesbeweging op de juiste hoogte doet, dan doet alles het ook goed. Er gaat dus iets fout bij het initiele nullen.

Wel goede tip om #5013 te bekijken, dat gaat wel helpen denk ik. Ik denk dat ik iets fout doe in volgorde/modus van nullen, maar ik ga even aan de slag met 5013. Dan kan ik precies pinpointen wanneer hij zijn 'nul' verlies, zelfs als ik geen toolwissel doe en geen programma inlaadt.

Snelle tussen vraag: kan ik in eding de waarde van een parameter oproepen of live bekijken? (wegschrijven ken ik bijv. #5013 =10). Ik kan wel de cnc.ini bekijken, maar dat is dan geen live feedback en moet ik cnc.ini iedere seconde opnieuw openen om te kijken of hij veranderd is per stap.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

Bij de parameters staat een watch
Daar kun je volgens mij een register waarde dus #5013 invullen en dan zie je de laatste 9 waardes. Staat in de manual wel beschreven

Edit:in manual 4.0.3 staat het onder pag 93 par 2.7.6
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door keesfrees »

Erg interessant allemaal, ik heb het nog niet allemaal tot me genomen maar ik zet het op m'n lijstje.
Maar, wat ik zeggen wou, er wordt hier veel teksten aangehaald zonder bronvermelding, ik bedoel wie het heeft geschreven en waar het vandaan kwam, dat is nu juist zo mooi geregeld met deze forum software ( na een bep. versie ).

Ik heb dat in mijn onderschrift staan, maar vreemd genoeg wordt dat pas zichtbaar als het bericht een keer bewerkt wordt.

=== bewerkinkje ===

Dat werkt dus niet als er nog geen nieuwe bijdrage is, vermoed ik.

Dan maar zo :
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Caesar »

Kjelt schreef: 27 feb 2021 13:35 Bij de parameters staat een watch
Daar kun je volgens mij een register waarde dus #5013 invullen en dan zie je de laatste 9 waardes. Staat in de manual wel beschreven

Edit:in manual 4.0.3 staat het onder pag 93 par 2.7.6
Ja ik had het gevonden dank je, dat zal behulpzaam zijn. Nooit echt naar het onderste gedeelte gekeken na 5+ jaar gebruik :)....ik ga even verder modderen en laat het jullie weten wat eruit komt. Ik denk dat ik hiermee al een heel eind kom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 27 feb 2021 14:38 Maar, wat ik zeggen wou, er wordt hier veel teksten aangehaald zonder bronvermelding, ik bedoel wie het heeft geschreven en waar het vandaan kwam, dat is nu juist zo mooi geregeld met deze forum software ( na een bep. versie ).
Hi Kees,
Ja dat doe ik eigenlijk altijd als er meerdere mensen bezig zijn met antwoorden.
Echter als het praktisch 1 op 1 is zonder tussen posts, zoals hier het geval was, dan is dat niet nodig (vind ik) aangezien de posts elkaar opvolgen.
Ik zit vaak op een iPad en dan is quoten, selecteren, terug quoten plakken, knippen veel meer werk dan als je achter een pc zit. ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kan er kort over zijn.. Ik zie van allerlei berichten voorbij komen dat het niet werkt.. waarom heb ik daar nooit last van gehad?.. Ik ken al die verschillende macro's niet.. en ik snap ook niet dat ze bij Sorotec zonodig het wiel opnieuw uit moeten vinden.. er IS een werkende Toolmeet macro.. hoe ik dat weet?.. 'k heb em zelf geschreven..kan ie verbeterd worden?..mogelijk..als ik er tijd voor heb.. ga ik dat wel eens bekijken.. tot die tijd, gebruik ik gewoon de macro uit EdingCNC, want die werkt gewoon..

als je niet weet wat ja aan het doen bent.. hoe kun je dan verwachten dat het foutloos werkt?.. geen idee..

je G43 moet aan staan.. en Ik snap niet dat er Postprocessors zijn die alsnog apart G01 G43 bewegingen in de Code zetten..

Ik zie in de Code een boel rare dingen..

Code: Selecteer alles

%
N0010 G21 G90 G40 G17 G01
N0020 Z80.00 F500
N0030 T02 M06
N0040 T80
N0050 G01 X28. Y15. S8002 M03
N0060 G43 Z20. H02
N0070 G81 X28. Y15. Z-.5 R3. F400.
N0080 Y0.0
N0090 X0.0 Y15.
N0100 Y0.0
N0110 X14. Y110.
N0120 Y10.
N0130 X24. Y-32.476
N0140 X4. Y-32.422
N0150 G80
N0160 T80 M06
N0170 T02
N0180 G00 X28. Y15. S8000 M03
N0190 G43 Z20. H80
N0200 G81 X28. Y15. Z-13.491 R3. F250.
N0210 Y0.0
N0220 X0.0 Y15.
N0230 Y0.0
N0240 X14. Y10.
N0250 Y110.
N0260 X24. Y-32.476
N0270 X4. Y-32.422
N0280 G80
N0290 M02
%
om te beginnen N10.. G21 is Default.. dus niet nodig, G90 is Default, dus niet nodig, G40 is Default, dus niet nodig, G17 is default, dus niet nodig, G01?.. die zet je pas aan het begin van de eerste regel waarin je daadwerkelijk gaat verplaatsen.. dus ook niet nodig.. Kortom.. heel de eerste regel kan eruit.. zoiets zet je er pas in als je bijvoorbeeld G18 of G19 gaat gebruiken.. , G21?.. wie werkt er ooit in andere Units dan Millimeters?.. G90?.. wie werkt er ooit incrementeel?.. Hou toch op..

Dan.. Waarom ga je eerst naar Z80?.. om gereedschap te wisselen?.. dat zet je in je gereedschapswisselMacro, niet in je programma
N40.. WTF is T80?.. of heb je een ATC meteen wisselarm?.. Ook een leuke.. dat gaat met de standaard code voor een wisselaar niet werken.. je weet niet waar je tools blijven.. daar moet een Index array bij..

Voorpositioneren dan.. met G01?.. Waarom?.. G01 is om Contouren te frezen.. de rest doe je met G00
N60 G43?.. Hou toch op.. die hoort by default al actief te zijn. Toolindex hoef je niet in te vullen tenzij je een andere offset wilt gebruiken (alleen nuttig als je lengte overmaat wilt gebruiken voor vóórfrezen, of als je een "lollipop" tool hebt, waarmee je door je werkstuk aan de onderkant kan bewerken..

dan in N160.. T80 M6?.. heb je zoveel tools dan?..
Bij starten programma word ik gevraagd T02 in te laden want T08 is op dit moment ingeladen. Ik laad T02 in, ram op start en vervolgens ramt de machine de centreer boor met G00 volgas het werkstuk in.
nee.. dat doet ie niet.. want er staat geen enkele G00 in je code..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Wat doet hij H02 in regel 60, die begrijp ik niet. En ik ben ook wel geïnteresseerd in die T80 die een paar keer voor komt, wat is dat?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 27 feb 2021 18:35 Wat doet hij H02 in regel 60, die begrijp ik niet. En ik ben ook wel geïnteresseerd in die T80 die een paar keer voor komt, wat is dat?
Dat zou best eens de fout kunnen wezen.
Dat betekent Tool 80 terwijl in zijn verhaal hij het inmeten met Tool 08 doet.
Maar daar zou TS eens even moeten kijken wat daar nu gebeurt, wat foet Eding met die regel ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

Even hierop verder fantaseren want dit is puur speculatief:

Normaal zou het G commando voor Eding moeten zijn:

M6 Tx
Waarbij Tx het toolnummer is.

Wat als de twee G code regels van TS te weten

T02 M6
T80

Door Eding worden geinterpreteerd als
T02 // ignore ongeldig zonder M6 vooraf
M6 T80 // toolchange tool 80

De postprocessor is dus duidelijk niet echt voor Eding geschikt zoals Arie ook al constateerde.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor zover ik kan zien doet EdingCNC helemaal niets met "T xx zonder M6..

Over het algemeen geeft een "Standaard Generieke Postprocessor" een hoop onzin uit.. geschikt voor Domme besturingen zoals oude Fanuc's

als je een ATC met Wisselarm hebt, waarbij het oude tool wordt weggezet op de plaats waar ie het nieuwe vandaan gehaald heeft.. dan moet je dat ook opslaan.. voor als je dat tool weer op wilt roepen.
Da's je Pocket-index tabel, dat KAN in EdingCNC, maar dan moet je het zelf schrijven.. een T xx na een M6 Txx regel maakt bij machines die zo'n wisselaar hebben dat ie het volgende tool alvast "voor-zet".. zodat de wissel sneller gaat..
EdingCNC ondersteunt dat (nog)NIET, en als je een dergelijke wisselaar kan bouwen, dan mag ik er gevoeglijk vanuit gaan dat je ook wel in staat mag worden geacht tot het schrijven van de bijbehorende Macro.. 't is niet complex.. maar 't is wel even opletten..ook belangrijk dat je de juiste variabelen pakt voor je Index-tabel.. die zul je zelf moeten schrijven.. en daar heb je wel een Array voor nodig..

Stel.. je hebt er 20 tools in hangen.. dan neem je de Array #4101 tm #4120, waarbij je bij een wissel in de parameter van het oude tool (laten we zeggen Tool 2, dus Parameter #4102 de positie van het nieuwe tool, laten we zeggen, tool 8, dus #4108 opslaat..
Als Tool 8 op Pocket 10 stond, dan is #4108 = 10, bij een wissel krijgt #4102 dus de waarde 10.. en wat #4108 dan wordt?.. hangt van het volgende tool af.. Koppie erbij houden dus..

Los daarvan..

Als de Code van de Toolsetter gewoon klopt, het ding gewoon goed gekalibreerd is, de lengte ook klopt met wat je meet als je er een rolmaatje bij houdt, en je een gekalibreerd gereedschap gebruikt om je werk te nullen.. (en G43 ook gewoon actief is daar waar het nodig is, maar dat zit in de code) dan KAN het gewoon niet fout gaan..

Ik ben de eerste gebruiker van EdingCNC die een Toolsetter had, en ook een 3D taster werkend had.. ik ontdekte in 2008 dat er een Bug in G43 zat.. die heeft Bert er meteen uitgehaald.. ik ben daar voor naar Eindhoven gereden, en met een nieuwe Release EdingCNC op USB Stick weer naar huis gereden om het te testen.. pas daarna heeft Bert em op de website gezet..

Ik heb onder normale omstandigheden nog NOOIT een Toolsetter gemold, nog nooit een tool in mijn werk gecrashed, nog nooit een taster gecrashed..
(wel een taster stylus gebroken bij het testen van een speciale 3D Scanroutine (jullie hebben em allemaal wel eens gezien met die Oranje sportwagen op mijn Beagle)

Kortom.. gebruik de code die werkt, kalibreer alles goed, volg het RTFM-Protocol
Plaats reactie