machine botst met werkstuk na start programma

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 28 feb 2021 17:27 Kort en Goed.. G43 hoort in je Toolchange macro te staan, en niet in je programma.
En waar staat dat? Is dat ergens in een boek of documentatie te vinden? Of is dat gewoon een mening? Ik zou dat eigelijk wel graag iets meer onderbouwd willen zien, ik heb vrij veel boeken en documentatie van besturingssystemen (en nog gelezen ook!), maar deze ben ik nooit tegen gekomen. En ik leer nu eenmaal graag ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

Ik heb net even kort zitten simuleren en ik denk dat je voordat je opnieuw een G43 doet eerst de vorige moet cancellen met een G49.

In de handleiding staat :
B. To use a tool length offset from the tool table, program G43 H…, where the H number is the desired index in the tool table. ( H = 1 - 99)

Warning: If you use option B or C, the tool-length compensation will not adapt to the new tool after M6T...
Dus als je B gebruikt dan blijft de oude tool-length compensation in #5013 staan alleen #5010 wordt aangepast.
In mijn simulatie zie ik dat een G49 voor de toolchange dit weer reset en dat dan wel de nieuwe waarde in #5013 overgenomen wordt na een G43.

Moet nu gaan koken dus kan niet verder kijken :cry:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Vandaar dus: probeer nu eens een G43 ZONDER Hxx! Dat Eding is en blijft nu eenmaal een hobby programma....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 28 feb 2021 18:00 Moet nu gaan koken dus kan niet verder kijken :cry:
Hebben ze geen Domino’s in Eindhoven ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 28 feb 2021 18:21 Vandaar dus: probeer nu eens een G43 ZONDER Hxx! Dat Eding is en blijft nu eenmaal een hobby programma....
Ik kom daar nog even op terug.. nu eerst koffie..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 28 feb 2021 19:42 Ik kom daar nog even op terug.. nu eerst koffie..
Ik zou liever hebben dat je reageerde op de quote paar regels er boven.... na de koffie uiteraard.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

Hoelang duurt zo’n Friese koffie wel niet ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 28 feb 2021 20:29 Hoelang duurt zo’n Friese koffie wel niet ;-)
😂
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door P1-Engineering »

Caesar schreef: 28 feb 2021 14:07
serum schreef: 28 feb 2021 13:47 Je kan, als ik de manual bekijk, ALLEEN g43 gebruiken. Dan wordt de offset van de actieve tool gebruikt (lijkt mij prima) Met de H definieer je welke tool uit de tabel je pakt;

etc...
ja dat begreep ik ook uit de manual, daarom ook dat ik mijn post processor telkens dezelfde Hxx genereerde overeenkomstig met de ingeladen tool, bijv:

T08 M6
G43 H08

of:

T02 M6
G43H02

maar ondanks dat mijn tabellen gevuld zijn in Eding, blijft de software toch hangen op de oude waardes. Althans bij mij bleef na aanroepen van T02 nadat T08 in de spindel zat:

Code: Selecteer alles

T02 M6
G43 H08
#5010 word waarde van H08, maar #5013 wordt niet de waarde van H08, maar blijft die van T02. M.a.w. de H02 waarde blijft dus in de #5013 om een of andere reden en wordt niet overschreven met H08. Misschien dat er eerste een G49 aangeroepen moet worden ofzo, of een H00, maar i.i.g dit werkte niet.

Ik vind daarom de handleiding die jij quote niet duidelijk. Zoals ik het lees: als ik een overeenkomstige Hxx bij een bepaalde Txx aanroep zou hij bijbehorende offset moeten laden; dat doet hij dus niet.
Heb je de macro wel goed staan?. Dus ; voor het direct toolchange deel (1) en weg bij waardes naar de tooltable schrijven (2).

Zo zou het eruit moeten zien om de macro de waardes naar de Tooltable te laten schrijven:

22856

Zo ziet bij mij de Gcode eruit, standaard Eding PP van Fusion:

22857

Deze combinatie werkt voor mij absoluut foutloos.
Enige verschil is wellicht het bepalen van Z0, dit doe ik met de 3D-finder. Die waarde haalt Eding ook uit de tooltable (T99).
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Zie regel N55, geen Hxx!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 28 feb 2021 19:57
Arie Kabaalstra schreef: 28 feb 2021 19:42 Ik kom daar nog even op terug.. nu eerst koffie..
Ik zou liever hebben dat je reageerde op de quote paar regels er boven.... na de koffie uiteraard.
't is maar goed dat ik geen Dokkumer Kofje gedronken heb.. Daar zit namelijk een Flinke scheut Berenburg in... :lol:
andrefc101 schreef: 28 feb 2021 18:21 Vandaar dus: probeer nu eens een G43 ZONDER Hxx! Dat Eding is en blijft nu eenmaal een hobby programma....

Daar ben ik het dus niet mee eens.. 't is geen hobbyprogramma
G43 is by default met de Offset + Delta van het actuele gereedschap, echter kun je gerust een H gebruiken, dat maakt geen verschil
Een andere offset aanroepen kan ook.. waarom zou je dat doen?.. om bijvoorbeeld met een afschuinfreesje de onderkant van je werk af te schuinen gaten aan de onderkant afschuinen, of soevereinen kan op die manier.. , ook kun je het toepassen als je een schijffreesje hebt, waarbij je een groef rondom in 2 bewerkingen wilt/moet doen.. zeg dat het tool 2 is..G43 H2 is dan de offset van de Onderkant.. voor de onderzijde van de groef, G43 H.. laten we zeggen 12 is dan de offset voor de Bovenkant van de frees.. zodat je de bovenkant kan doen.. kun je gewoon Z-4 proggen als de bovenkant van je groefje op Z-4 ligt (als je tool 24.43 uitsteekt.. dan is H12 dus 22.43 met een schijfdikte van 2 mm.. makkie..
als je je groef net zo breed wilt hebben als de dikte van de frees, en hij ligt op het hart (als je bijvoorbeeld zelf spantangen of spandoorns wil maken ), dan zet je de halve dikt in je Z-Delta.. Waarde wordt er bij opgeteld.. dus.. zeg dat je een 1 mm zaagfreesje gebruikt.. Delta +0.5.. kun je em gewoon naar hartlijn hoogte sturen.. (op de 4de as is dat bij mij altijd Z0)

Daarom kun je verschillende H's aanroepen, by Default is dat altijd de H van het geladen gereedschap en als je em weglaat.. is er dus niets aan de hand.. ook de Delta wordt met een Toolchange gewoon meegenomen.

het enige is.. en dat geef ik nog wel even aan Bert / Alfred / Jan door, is dat als je je Z-Delta verandert dat ie niet altijd meteen meegenomen wordt, wel altijd Na een G43 of een TxxM6.. op zich in een programma waar toch ALTIJD een Toolcall in moet staan aan het begin geen probleem.. maar als je even een paar regeltjes in MDI inklopt.. omdat je er maar 1 hoeft te doen.. en het even met de hand doet.. kan dat voor problemen zorgen.. en da' hoort nie'. :shock:

Ik kom eigenlijk op bovengenoemde "Glitch" na geen gekke dingen tegen.. als ik een Z-offset wijzig, dan verandert de weergave van de Coordinaten meteen mee.. zonder uitzondering.

ik heb die Sorotec Macro dus niet.. weet dus ook niet wat daar allemaal inzit.. en of het zelf goed getest is, en waar je machine zelf verder aan moet voldoen.
Eigenlijk zou EdingCNC een uitgebreide, en vooral uitgebreid geteste en gedocumenteerde macro moeten hebben.. de macro die er nu inzit is alweer 13 jaar geleden geschreven..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Ik weet redelijk goed wat je met de verschillende Hxx offsets kan doen. Vervelend is dan weer dat wanneer je T12 inlaadt, deze automatisch met G43 dus ook de offset van 12 gebruikt.... die jij net aan je zaagfreesje hebt gegeven. Lastige materie dus.
En inderdaad... vandaar ook de gekscherende melding over dat hobby programma. De mannen zullen het best druk hebben, heb ik trouwens ook, maar als je een product verkoopt moet je ook zorgen dat de documentatie in orde is, en vooral up-to-date!
En er werken zoveel mensen met de Sorotec macro zonder problemen, dus ga ik er maar ff van uit dat dat ding in orde is, maar waarschijnlijk niet hufterproof.... waarmee ik niemand mee voor hufter uitmaak, maar het is wel erg handig dat, voordat je op de groene knop drukt en naar de koffie rent, je wel weet wat je programma (of macro) gaat doen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 28 feb 2021 22:41 Ik weet redelijk goed wat je met de verschillende Hxx offsets kan doen. Vervelend is dan weer dat wanneer je T12 inlaadt, deze automatisch met G43 dus ook de offset van 12 gebruikt.... die jij net aan je zaagfreesje hebt gegeven. Lastige materie dus.
Ja.. maar als je dat doet..ben je gewoon niet helder bezig..🤣
Op de "Bridgeport-van-de-zaak" had ik een "lollipop" op P2 in de Paraplu hangen.. die "plu" had 22 nesten.. als ik T2M6 programmeerde, en op de volgende regel T32 (zonder M6)
Dat was met een Heidenhain TNC 410 sturing overigens..niet proberen met een "Generieke G-Code besturing".. da's andere koek
dan riep ie alleen de Offset van T32 op.. dat was T2, maar dan aan de bovenkant van de 8kantige snijplaatjes (Mitsubsidie Octacut frees, fijn ding).. daarmee kon ik dus door gaten van minimaal 32 mm heen, om ze aan de onderkant af te schuinen.

Je kiest voor gereedschappen die je met een "tweede offset" wilt gebruiken een nummer hoger dan het aantal tools in je wisselaar, en dan bij voorkeur een makkelijk getal er bij opgeteld.. die Octacut zat ALTIJD in de machine, dus kon ik ALTIJD T32 gebruiken voor de offset voor de bovenkant..
andrefc101 schreef: En inderdaad... vandaar ook de gekscherende melding over dat hobby programma. De mannen zullen het best druk hebben, heb ik trouwens ook, maar als je een product verkoopt moet je ook zorgen dat de documentatie in orde is, en vooral up-to-date!
I couldn't agree more.. uit mijn tijd bij DamenCNC weet ik nog dat Kevin Damen daar heel fel op was.. er ging geen nieuw product op de site, of de deur uit voordat de documentatie op orde was.. en zelfs dan waren er nog klanten die er niet uit kwamen.. maargoed.. dat zijn van vaak van die mensen .. als je ze ontmoet.. dan weet je... 't wieltje draait nog... maar de hamster... is dood...
andrefc101 schreef: En er werken zoveel mensen met de Sorotec macro zonder problemen, dus ga ik er maar ff van uit dat dat ding in orde is, maar waarschijnlijk niet hufterproof.... waarmee ik niemand mee voor hufter uitmaak, maar het is wel erg handig dat, voordat je op de groene knop drukt en naar de koffie rent, je wel weet wat je programma (of macro) gaat doen...
Ook hier ben ik het roerend met je eens.. 't lastige is.. er zijn veel hobbyisten die met deze besturing werken, en met deze macro.. en het is niet gezegd dat ze alles "volgens het boekje doen" kijk alleen maar naar de volksstammen die elk tooltje met lengte 0 in de tabel hebben staan, en hun werkstuk hoogte offset bij elke toolchange aanpassen.. of mensen die een Toolsetter verkeerd gebruiken (op het werk) om het werkstuk nulpunt te verschuiven.. voor mij persoonlijk een gruwel.. je kunt ook Toollengtes bepalen met een Macrootje zonder Toolsetter.. zolang je maar ergens bij je tafel kan komen (die heeft tenslotte een vaste hoogte.. en als je dan een paspennetje ø10 gebruikt.. is dat nauwkeurig genoeg om je gereedschapslengte te bepalen.. ik heb dat tijdens een defect aan de Toolsetter ook wel gedaan met de Bridgeport van de zaak (zolang je een taster hebt.. kun je zelfs de gereedschapslengte op je werkstuk bepalen, als de bovenkant maar als Z0 is ingesteld.. Daar heeft Heidenhain een knopje voor "Coordinaat overnemen" (zit een pictogrammetje op met 4 pijltjes rondom een punt)

Daarbij komt ook nog het grote aantal verschillende machines dat je kunt aansturen met EdingCNC, Draaibanken, Freesbanken, Glasovens, machines om metaaldraad in kunstoffolie aan te brengen, Ponsmachines, Kantbanken... Lasersnijders, plasmasnijders, 3Dprinters, ga zo maar door..
zoveel mogelijke configuraties, zoveel mogelijke constructies.. ga daar maar eens een besturing voor schrijven, en ga het dan maar eens zo maken dat alles makkelijk in te stellen is..

't probleem zit em volgens mij in 2 dingen.. mensen die dingen niet volgens het boekje doen, en mensen die menen zelf het wiel opnieuw te moeten uitvinden...
ik schrijf zelf ook veel macro's maar die deel ik niet zo maar.. als ik ze al deel, moet ik zeker weten dat :
A- de ontvanger weet wat ie aan het doen is
B- de ontvanger niet zelf in de code gaat zitten kl.....
C- de ontvanger verder gewoon volgens het boekje werkt, en niet allerhande workarounds toepast omdat het niet werkt zoals hij wil, of denkt dat het zo zou moeten.

Ik hoef overigens over het algemeen niet naar de koffie te rennen.. ik neem gewoon een thermoskannetje mee naar de zaak, en die staat dan op de Materiaal stelling naast mijn freesbank.. dus zo voor het grijpen..
Toch vandeweek een verbaasde klant.. ik programmeerde de draaibank, drukte op start, zonder verder te kijken , en liep naar de freesbank om die alvast te programmeren voor de volgende bewerking.. tja.. ik weet dat mijn draai-macro goed werkt.. de afgelopen 7 jaar al zoveel mee gedraaid.. die geloof ik wel.. de Freesbank heb ik ook alweer 14 jaar staan.. die geloof ik ook wel.. als't goed is ingesteld.. dan kan het niet fout gaan.. gaat het wel fout door een defect.. dan ben je toch te laat..
(ik herinner me ook de verschrikte gezichten van één van de eerste CNCZone Meetings nog in Hooglanderveen.. 'k had toen net de Toolsetter klaar.. zette een freesje in de machine.. meten... naar het werk Joggen.. werkstuk Z0 ingesteld op de bovenkant, ander freesje erin.. Meten.. MDI openen.. G00 X20 Y20 Z0.1.. [ENTER] en gewoon weglopen.. machine stopte gewoon met het freesje 0.1mm boven het werk.. op mijn werk ook eens gedaan met de Bridgeport.. alleen.. die loopt 40 meter.. de Beagle maar 3...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb vandaag iemand op weg geholpen met het inregelen en instellen van zijn nieuwe portaalfrees.. , hij had ook een mooie toolsetter gemaakt, dus even volgens het boekje ingesteld met de standaard EdingCNC macro voor de Toolsetter (F11, F3).. daar kwam ik in de macro's zoals die er nu in zitten toch wat slordigheden tegen.. 'k zal mijn bevindingen binnenkort aan EdingCNC rapporteren, en wat dingetjes schrijven.. want zoals het nu in de Macro zit.. da's gewoon een rommeltje.. dat MOET gewoon beter..
Plaats reactie