machine botst met werkstuk na start programma

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 dec 2020 17:05 Precies, maar als je duidelijk aan kunt geven in welke regel het gebeurt, wordt het een stuk duidelijker.
En G28 doet niet aan lengte compensatie.
Das nu juist het leuke van besturingen die met de mpg de gcode kunnen laten “afrollen”, kun ook nog eens op tijd stoppen. Zo maar een block laten uitvoeren om te kijken wat er gebeurt vind ik ook niet zo handig. Maar goed, kan je wel de voeding op minimaal zetten. ....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja een draaiknop voor feed overige is noodzakelijk, ik zou een machine die dat niet heeft ook niet serieus nemen.
Of rij jij ook weg met het gaspedaal vol op de bodem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 dec 2020 20:45 Ja een draaiknop voor feed overige is noodzakelijk, ik zou een machine die dat niet heeft ook niet serieus nemen.
Of rij jij ook weg met het gaspedaal vol op de bodem.
Nee, ik gebruik mijn mpg. Veel beter dan een gaspedaal.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Grafjan »

Moet er bij die G43 geen H-adres? En bij een G28 staat bij ons ook altijd een G91
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 26 dec 2020 21:19 Moet er bij die G43 geen H-adres? En bij een G28 staat bij ons ook altijd een G91
Bij Eding hoeft en werkt dat niet. Geen idee waarom niet, misschien dat Arie Kabaalstra daar iets meer over kan vertellen, hij was in het begin nogal betrokken bij de ontwikkeling van toen nog UsbCNC.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

G28 en G91 samen lijkt me nogal nutteloos. G28 beweegt naar een vooraf vastgelegd home punt. Om b.v. Gereedschapwissel te doen. Die positie is in machine coördinaten, dus G91 doet dan niets.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

Er zit in eding standaard de verkreupelde instelling dat ie je g54 offsets via g92 interpreteerd. Ergens in de settings kan je een optie met iets van g10 uitvinken. Ik had daarvoor ook dikwijls vaag gedrag van eding op de z as. Met deze optie uit nult hij daadwerkelijk je gekozen werkstukcoördinaten (g54, g55 etc.)

En anders dus die interpretatie via g92.

Maar wat gebeurt er als je via mdi g28 doet? Zitten je honing sensoren niet gewoon halverwege je werkbereik? (g28 is in eding standaard waar je homing sensoren geactiveerd worden). Daarbij kan je in de config ook weer offsets opgeven.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 26 dec 2020 22:05 Er zit in eding standaard de verkreupelde instelling dat ie je g54 offsets via g92 interpreteerd. Ergens in de settings kan je een optie met iets van g10 uitvinken. Ik had daarvoor ook dikwijls vaag gedrag van eding op de z as. Met deze optie uit nult hij daadwerkelijk je gekozen werkstukcoördinaten (g54, g55 etc.)

En anders dus die interpretatie via g92.

Maar wat gebeurt er als je via mdi g28 doet? Zitten je honing sensoren niet gewoon halverwege je werkbereik? (g28 is in eding standaard waar je homing sensoren geactiveerd worden). Daarbij kan je in de config ook weer offsets opgeven.
Maar waarom hoeft en kan je bij Eding geen G43 H@@ invoeren, maar alleen G43?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 26 dec 2020 21:21
Grafjan schreef: 26 dec 2020 21:19 Moet er bij die G43 geen H-adres? En bij een G28 staat bij ons ook altijd een G91
Bij Eding hoeft en werkt dat niet. Geen idee waarom niet, misschien dat Arie Kabaalstra daar iets meer over kan vertellen, hij was in het begin nogal betrokken bij de ontwikkeling van toen nog UsbCNC.
Zie onder.
Als je geen H... opgeeft gaat hij uit van de compensatie voor de gekozen frees die nu in de spindel zit. Als je er wel een H bij opgeeft neemt hij de compensatie van dat frees type in de tooltabel.

Waarom zou je een andere toolcompensatie opgeven dan degene die in de spindel zit ?
Misschien om nog wat materiaal over te laten voor een volgende final pass. Ik weet het niet, wel dat je verdraaid goed moet zorgen dat je tooltabel klopt en je de juiste toolnr kiest bij dit soort zaken.

22197
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 27 dec 2020 00:15 Als je geen H... opgeeft gaat hij uit van de compensatie voor de gekozen frees die nu in de spindel zit. Als je er wel een H bij opgeeft neemt hij de compensatie van dat frees type in de tooltabel..
Dat is dan iig verbetert in de jaren.
Nu ja, wanneer de ts is bekomen van zijn kerstdiner gaan we misschien nog horen hoe hij is gestart voor het fout ging....
Zo blijft het gissen wanneer hij zelf geen antwoorden geeft.
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door franks »

22198

bovenstaande foto vanochtend gemaakt. de freesspindel start met het volgen van de rode lijn, dus richting het bed lijkt mij, daar gaat het mis
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

franks schreef: 27 dec 2020 10:05 bovenstaande foto vanochtend gemaakt. de freesspindel start met het volgen van de rode lijn, dus richting het bed lijkt mij, daar gaat het mis
Daar valt niet echt veel aan te zien, buiten dat T1 geladen is en de toollengte compensatie niet aan staat. Volgens mij gaat die G28 ergens heen waar je niet wilt. Of je kijkt ff na waar de waarde opstaat in de instellingen van Eding, of je haalt die G28 uit de code.
Vervolgens zeg je weer niet hoe je opstart: die hr de z nullen met toollengte compensatie aan?
In de gcode staat trouwens T4, daar heb je dus niet mee genuld, hoe doe je dat?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

franks schreef: 27 dec 2020 10:05 22198

bovenstaande foto vanochtend gemaakt. de freesspindel start met het volgen van de rode lijn, dus richting het bed lijkt mij, daar gaat het mis
Nogmaals; voer eens een g28 uit in MDI.

'Maar wat gebeurt er als je via mdi g28 doet? Zitten je honing sensoren niet gewoon halverwege je werkbereik? (g28 is in eding standaard waar je homing sensoren geactiveerd worden). Daarbij kan je in de config ook weer offsets opgeven.'
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door franks »

als ik via mdi G28 typ, dan enter, Dan gebeurt hetzelfde, ik heb met noodstop moeten ingrijpen om te stoppen
Plaats reactie