Joystick in plaats van handwheel

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Ik vraag me eigenlijk af of dit nou zo heel veel anders is dan wat ik aan het maken ben. Uiteraard is het wat praktischer, iedere output heeft een eigen GND bijvoorbeeld, heel wat praktischer dan de 3 pinnetjes op de arduino.
Maar voor de rest denk ik dat dit ook gewoon als een extern keyboard via de USB wordt gezien. Wellicht zal Eding ervoor zorgen dat dit alleen in combinatie met de software werkt en je er geen verhaaltjes in word mee kan schrijven maar verder....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet ook niet precies hoe het werkt.. qua firmware enzo.. 't zal wel een HID apparaat zijn.. maar of er nou macrootjes ingefrituurd zijn, zoals wij doen met Pokeys, of dat het fysiek een verlengstuk van EdingCNC is(wat ik wel vermoed) dat weet ik dus niet..

een Pokeys kaartje of een Arduino geven je natuurlijk de volledige vrijheid om binnen de mogelijkheden van het systeem zelf iets te verzinnen, maar dat kan ook misgaan.. als het een onderdeel is van EdingCNC, voor EdingCNC, dan weet je dat het foutloos werkt.

Vooral dat laatste is voor mij van wezenlijk belang.. ik moet er mijn boterhammen mee verdienen..
Als ik een Arduino ga gebruiken, dan koop ik dat ding ruim van te voren, zodat ik in de avonduren wat kan aanklooien.. tegen de tijd dat het dan goed werkt, knoop ik em wel een keer aan de machine..

indertijd heb ik dat met het Heidenhain paneel ook gedaan.. eerst een nieuwe computer gebouwd voor de besturing van de Beagle, het toetsenbord op een Pokeys aangesloten, en daarna ben ik de boel gaan programmeren en testen.. (op de nieuwe computer, die toen nog bovenop mijn buro stond.. toen dat alles werkte.. heb ik't geheel in de besturingskast geschroefd..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

En dat is exact wat ik nu aan het doen ben. De machine staat in de koude schuur te wachten. En ik heb in mijn warme kantoor de complete nieuwe besturing liggen en als ik even tijd heb ga ik eraan knutselen. Straks is het een kwestie van in de kast schroeven, kabeltjes naar de juiste plek en hobbelen maar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad.. ik ben vanavond nog even in de werkplaats geweest..'t is koud daar..ondanks een Thermootje onder mijn kleding toch binnen de kortste keren kouwe jatten..
morgen moet ik er weer aan de slag.. stuk gehard staal frezen.. jottum... thermoskannetje koffie mee.. en doorbikkelen maar..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Kjelt »

Kjelt schreef: 30 dec 2020 10:32 Er is voor Eding ook binnenkort een usb i/o expander verkrijgbaar, hierop kun je knoppen en handwielen aansluiten. Dan kun je een eigen bestutings console bouwen.
Ondertussen kort contact gehad met Alfred.
Het product is fysiek klaar, kaartjes liggen al op voorraad maar de documentatie is nog niet klaar.
Het is erg druk daar geweest in 2020 met bestellingen waardoor ander werk is blijven liggen. Maar het komt er dus wel aan.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door skillalot »

Dat is die UIO-10 waar jij het over hebt zeker?
Mooi ding hoor, werkt perfect. Laatst gebruikt bij een ombouw voor iemand.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Nog even een vraag m.b.t. de shortcuts.
Onder 1 van mijn knoppen heb ik nu de ctrl en shift toets zitten die 50 en 100% jogspeed kunnen activeren. Nu zag ik hiervoor ook een shortcut staan.
Echter, wanneer ik deze gebruik zie ik in Eding staan dat de hoge snelheid is geactiveerd maar wanneer ik vervolgens ga joggen zit ik nog gewoon in de 10% speed. Iemand een idee hoe dit werkt?
Plaats reactie