Joystick in plaats van handwheel

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

een proportionele Joystick?..Ja.. denk wel dat dat handig zou kunnen zijn.
ik heb ooit met een CMM gewerkt die een proportionele joystick had.

Echter... hoe knoop je een proportionele joystick aan de besturing?.. dat gaat zonder achterliggende code in EdingCNC niet lukken..
'k weet ook niet in hoeverre ze bij EdingCNC bereid zijn om dat erin te gaan zetten..

als je zelf een pretpookje kan maken, kun je ook extra switches monteren, laten we zeggen.. halverwege de slag een Ctrl, en bij volle uitslag een shift.. maar ik weet niet hoe dat in de praktijk gaat werken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 29 dec 2020 16:24 Toen BarL in het openingsbericht een joystick noemde dacht ik even dat hij een proportionele joystick bedoelde zoals op een modelbouw RC zender. Daarmee zou je de snelheid kunnen regelen door verder of minder ver weg duwen van de stick. Zou dat handig kunnen zijn?
Eerlijk gezegd dacht ik daar in eerste instantie ook aan. Maar toen in de oplossing van Xander zag vond ik dat eigenlijk net zo mooi
Arie Kabaalstra schreef: 29 dec 2020 16:40 Echter... hoe knoop je een proportionele joystick aan de besturing?.. dat gaat zonder achterliggende code in EdingCNC niet lukken..
Ik denk dat dat wel moet kunnen hoor. Als de joystick een 0-5V signaal naar de Arduino stuurt kan je op basis van die input een bloksignaal naar de Eding sturen. Hoe hoger het input voltage hoe sneller het pulse signaal zegmaar. De eding zal dan gewoon denken dat er een handwiel aanhangt. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 29 dec 2020 20:12 Ik denk dat dat wel moet kunnen hoor. Als de joystick een 0-5V signaal naar de Arduino stuurt kan je op basis van die input een bloksignaal naar de Eding sturen. Hoe hoger het input voltage hoe sneller het pulse signaal zegmaar. De eding zal dan gewoon denken dat er een handwiel aanhangt. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Zoiets moet technisch gezien goed mogelijk zijn lijkt mij maar de praktijk kon wel eens weerbarstig zijn. Ik zit er niet zo erg in maar van wat ik begrepen heb worden de pendants vrij specifiek voor en door een bepaald merk verkocht. Bij Eding zitten er geloof ik ook extra licentiekosten aan vast. Dat betekent dat het digitale protocol waarschijnlijk niet zomaar vrij gegeven zal worden. Maar goed, misschien zijn er hier op het forum mensen die daar meer over kunnen zeggen...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door serum »

Nee, dat geldt voor draadloze pendants. Dat heb je een softwarebruggetje voor nodig om de input van de usb te interpreteren in Eding. Eding heeft op de hardware gewoon de reguliere ingang voor een handwiel. A+/- B+/-
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door xander janssen »

Misschien nog even vermelden, mijn "oplossing" stamt nog van mijn vorige systeem, TUBOCNC onder DOS wat ik heb overgenomen nu ik Eding gebruik. Heb alleen een ander kastje gemaakt wat beter in de hand ligt.

Tegenwoordig is er natuurlijk veel meer mogelijk met Pokeye etc maar voor mij is dit voldoende. Misschien dat als ik vanaf 0 had moeten beginnen ik iets anders had gekozen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 29 dec 2020 22:23 Nee, dat geldt voor draadloze pendants. Dat heb je een softwarebruggetje voor nodig om de input van de usb te interpreteren in Eding. Eding heeft op de hardware gewoon de reguliere ingang voor een handwiel. A+/- B+/-
Dat zou wel mogelijkheden bieden. Kunnen bij Eding de overige knoppen van een pendant ook direct op de hardware aangesloten worden?
(Ik kan dat vast ook zelf in de handleiding opzoeken, maar jou kennende weet je dat zonder meer uit het hoofd :lol: )
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door serum »

Ja, er zijn, afhankelijk van de controller, meerdere knoppen direct te koppelen. De start en pause knop hebben een dubbele functie. Wanneer je in het jog menu bent kan je met de start knop de as kiezen en de pauze knop fungeert dan om de betreffende as te nullen. (Handig als je de werkstuk coördinaten instelt).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Kjelt »

Er is voor Eding ook binnenkort een usb i/o expander verkrijgbaar, hierop kun je knoppen en handwielen aansluiten. Dan kun je een eigen bestutings console bouwen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, dat klopt.. ik ben heel benieuwd naar dat ding..
naar wat ik begrepen heb, zitten alle veel gebruikte functies op die kaart.. hoef je niet met een Pokeys aan de gang..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 30 dec 2020 10:32 Er is voor Eding ook binnenkort een usb i/o expander verkrijgbaar, hierop kun je knoppen en handwielen aansluiten. Dan kun je een eigen bestutings console bouwen.
Zou die gewoon werken met de gebruikelijke M54 commando's etc? Ik heb ergens gelezen in een handleiding van edingcnc dat er ondersteuning was voor een USB IO kaart, waarmee ze gestopt zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 30 dec 2020 13:40 Zou die gewoon werken met de gebruikelijke M54 commando's etc? Ik heb ergens gelezen in een handleiding van edingcnc dat er ondersteuning was voor een USB IO kaart, waarmee ze gestopt zijn.
Gestopt? :shock: dat zou niet zo mooi zijn. In augustus was het nog een go.
M54: Dat weet ik niet. De invoerknoppen kunnen simpel gemapped worden naar windows toetsen maar dat is niet zo spannend, daar zou je ook een toetsenbord controller voor kunnen nemen. De extra handwielen zijn wel erg mooi.
In januari eens informeren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door serum »

Nee, sorry ik was onvolledig. Er was een usb bordje van derden die in den beginne ondersteund werd. Daar zijn ze mee gestopt om die te ondersteunen. Wellicht lag dit plan al langer op de plank.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 30 dec 2020 10:32 Er is voor Eding ook binnenkort een usb i/o expander verkrijgbaar, hierop kun je knoppen en handwielen aansluiten. Dan kun je een eigen bestutings console bouwen.
Dat zou helemaal mooi zijn. Alleen is dus blijkbaar nog niet bekend wanneer deze op de markt komt?
Waarschijnlijk precies als ik net zelf iets in elkaar geklust heb :x
Hopelijk hangen ze daar dan wel een normale prijs aan want dat standaard i/o board vind ik wel extreem duur voor zo'n eenvoudig bordje.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Jasper »

Voor grof positioneren gebruik ik zo'n Gamepad met programma (Beetje zoals joytokey maar heet anders) wat de joystick beweging omzet in keypad en de knoppen bovenop als shift en ctrl.

De linker joystick is XY en rechts Z en tzt eventueel A
Plaats reactie