Joystick in plaats van handwheel

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Leeuwinga »

Inderdaad met een Arduino kun je ontiegelijk veel.
zie dit filmpje..



en dan.... je eigen druk knopjes 3D printen
zie oa hier:

https://www.thingiverse.com/thing:2936347
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Missen jullie nog iets wat veel gebruikt wordt?
Tja.. wat veel gebruikt wordt, hangt ook sterk af van de gebruiker.
Wat heb ik er allemaal in.. een Compleet QWERTY Toetsenbord, een Numpad, met Asletters (X, Y, Z, A, B, alleen B gebruik ik (nog) niet), Ctrl, WIN, Alt (zitten apart van het Qwerty deel, Shift zit wel waar het hoort), toetsen die hele macro's in een programma kunnen zetten, zoals "While-Endwhile", "Sub-Endsub", Gosub, M6 T.., G00, G01 G02, G03, Toetsen voor Programma bewerken, graphische weergave toggle 2D/3D, Single Block, Automatische programma afloop, Programma laden, MDI, Electronisch handwiel, Handbediening.. tja.. wat wil je nog meer?..

Ohja.. ik heb er ook 12 F-Keys aan zitten, een Toets waarmee ik door de tabbladen van EdingCNC kan bladeren, een Toets waarmee ik door de tabbladen van het statusvenster kan bladeren, een TAB, een Alt/Tab, 8 Jog Toetsen, en een Full speed toets in het midden, een Spindel start/stop en Coolant start/stop.. maar dat is het dan wel zo'n beetje
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Leeuwinga schreef: 12 jan 2021 11:24 Inderdaad met een Arduino kun je ontiegelijk veel.
Zeker, alleen beperk ik me tot de basis, dat is al moeilijk genoeg voor me. :lol:
Leeuwinga schreef: 12 jan 2021 11:24 en dan.... je eigen druk knopjes 3D printen
zie oa hier:https://www.thingiverse.com/thing:2936347
Dat heb ik ook weleens eerder gezien inderdaad. Echter vind ik de knopjes die te koop zijn degelijker en daarnaast heeft iemand anders ze al voor me ontworpen ;-)
Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 12:23 Tja.. wat veel gebruikt wordt, hangt ook sterk af van de gebruiker.
Dat begrijp ik, echter ben ik nog geen gebruiker aangezien ik op deze machine voor het eerst Eding ga gebruiken.
Ik had al gezien dat jij een heel uitgebreid paneel hebt echter gaat het mij voornamelijk om de knoppen die ik "blind" wil kunnen vinden. Dus wanneer ik met het werkstuk bezig ben bijvoorbeeld. Wanneer ik aan het programma bezig ben is mijn blik toch richting het scherm en vind ik het toetsenbord en de muis (Ja het gaat voor nu eerst een muis worden :cry: ) goed genoeg om mee te werken.
Omdat ik nieuw ben met het programma is het dus nog een beetje gokken wat ik het meest nodig denk te hebben.

Hieronder alvast het ontwerp welke ik nu heb. Waar het scherm en toetsenbord komen laat zich wel raden denk ik ;-)

22351
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou zeggen.. bouw er een Touchpad in..
en.. maak het paneel waar je de bedieningstoetsen in monteert demontabel.. dan kun je in een later stadium er altijd nog gate bij maken, en extra knoppen erin zetten..

Mijn paneel is ook gebouwd met het aan de machine programmeren in het achterhoofd.. zoals vaker gezegd, ik heb heel veel aan de machine geprogrammeerd, en dat doe ik nog steeds regelmatig, omdat mijn hele macro volstaat met bewerkingscycli voor allerhande standaard bewerkingen.

in elk geval zou ik zeggen.. Start/stop, Jog toetsen, shift en/of Ctrl voor hogere Jogspeed, Spindel start/stop da's toch wel het minimum
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 13:57 'k zou zeggen.. bouw er een Touchpad in..
en.. maak het paneel waar je de bedieningstoetsen in monteert demontabel.. dan kun je in een later stadium er altijd nog gate bij maken, en extra knoppen erin zetten..

Mijn paneel is ook gebouwd met het aan de machine programmeren in het achterhoofd.. zoals vaker gezegd, ik heb heel veel aan de machine geprogrammeerd, en dat doe ik nog steeds regelmatig, omdat mijn hele macro volstaat met bewerkingscycli voor allerhande standaard bewerkingen.

in elk geval zou ik zeggen.. Start/stop, Jog toetsen, shift en/of Ctrl voor hogere Jogspeed, Spindel start/stop da's toch wel het minimum
Het paneel is demontabel, ik weet niet of je het plaatje in mijn vorige post kan zien maar daarin is het zwarte deel demontabel.
Een touchpad zou ik er inderdaad uiteindelijk wel in willen zetten maar ik ben nog geen mooie tegengekomen.

Programmeren aan de machine zal bij mij alleen voor het heel eenvoudige werk gebeuren, voor de rest zal ik al snel de CAM erbij pakken.
De knoppen die je noemt zitten er allemaal op behalve de spindel start/stop, die had ik toch maar mooi vergeten. Alleen is dan de vraag of je deze met het toetsenbord kan starten? En zo ja met welke knop? Ik kan hem natuurlijk wel rechtstreeks aan het relais knopen maar dan weet de software niet dat ik hem aangezet heb.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Er staat een Shortcut in de manual, die heb ik in de Pokeys gefrituurd onder de spindelknop.. weet uit mijn hoofd niet eens welke toetscombinatie dat is.. kan ik allemaal niet ontouden, of.. ik wil het niet onthouden..

je kunt de spindel natuurlijk altijd starten met MDI, M3 [enter], of vanuit het hoofdmenu F7, F3..
Ohja.. voor dat soort grappen.. is een MDI toets misschien ook handig..

ik gebruik MDI veel voor, bijvoorbeeld een ander tool oproepen, of de machine naar een bepaalde positie sturen
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 14:49 Er staat een Shortcut in de manual
Ik me rot zitten zoeken in de manual, staat er gewoon een shortcut lijst....
Hier moet ik wel wat mee kunnen. Ik was al bezig met "F6, M, 3, F6" maar dat werkte niet zo lekker als ik hoopte. Dit zou beter moeten gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k kom net uit mijn werkplaats.. en ik bedacht me het volgende..

'k had een draaiwerkje gemaakt.. en daar moest nog wat aan gefreesd worden.. dus je mietert dat ding in de klem, Tooltje in de spindel.. naar beneden joggen tot ie net klemt op een Toolbitje van 10 mm.. en dan?.. Juist!.. 't Zero menu.. die zit bij mij ook onder de knop.. ik heb daar de knop "Coordinaat overnemen" van de Heidi besturing voor gekaapt.. ik wist er toch niets anders mee te doen.. :lol:

Dus..zodra het toolbitje klemde druk je op die knop.. en dan F4 (voor de Z-as) 10 inheien. en op Enter meppen,

Daarna meetklokje aan de spindelmoer geklemd, ('t was een rond werkstuk) meetstift op de omtrek, en je staat dan nog altijd in EHW (electronisch hand wiel), dus je Jogt net zo lang met X en Y tot de naald niet meer uitslaat.. dan sta je op X0 Y0, dus weer die "Zero toets" een optater geven, F2, 0 enter.. F3, 0 enter.. klaarrrr

Arie is tevree..
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door skillalot »

Ik zie dat je met eding gaat werken, kijk eens naar de UIO-10, is een los printje van eding waar je heel makkelijk je bedieningspaneel mee kan aansluiten. Werkt 100x beter dan een pokeys, je hoeft niks te programmeren, gewoon kiezen welke functie je aan welke ingang hangt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

skillalot schreef: 12 jan 2021 19:03 Ik zie dat je met eding gaat werken, kijk eens naar de UIO-10, is een los printje van eding waar je heel makkelijk je bedieningspaneel mee kan aansluiten. Werkt 100x beter dan een pokeys, je hoeft niks te programmeren, gewoon kiezen welke functie je aan welke ingang hangt.
'k zou er graag naar kijken.. maar waar?.. ik ben er ook heel benieuwd naar.. maar ik heb er op de site nog niets over kunnen vinden
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 18:25 'k kom net uit mijn werkplaats..
Nu al? Vroegertje vandaag? :P
Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 18:25.. Juist!.. 't Zero menu.. die zit bij mij ook onder de knop..
Dat is een goeie! Alleen doe ik het dan wel anders. Ik maak onder de joysticks een zero-knop voor iedere as. Die is namelijk ook op te roepen via een shortcut en daar heb ik nog inputs voor. Bedankt voor de tip!
Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 18:25 Arie is tevree..
Mooi
skillalot schreef: 12 jan 2021 19:03 Ik zie dat je met eding gaat werken, kijk eens naar de UIO-10, is een los printje van eding waar je heel makkelijk je bedieningspaneel mee kan aansluiten. Werkt 100x beter dan een pokeys, je hoeft niks te programmeren, gewoon kiezen welke functie je aan welke ingang hangt.
Heb ik gezien ja. Maar de oplossing die ik nu kies is ruim 100euries goedkoper, daar koop ik liever een paar freesjes voor. Bij de weg, ik werk niet met een pokeys maar met Arduino.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nu al? Vroegertje vandaag? :P
nee.. ik ga zo nog even terug.. er moest ook gegeten worden he?.. en gezien het gegeven dat ik nog geen CPU5B in mijn Gasfornuis heb geinstalleerd, moest ik toch even zelf aan de slag met potten en pannen om een maaltje Gecarameliseerde witlof, met gebakken aardappeltjes en een Varkenslapje op tafel te krijgen :lol:
Dat is een goeie! Alleen doe ik het dan wel anders. Ik maak onder de joysticks een zero-knop voor iedere as. Die is namelijk ook op te roepen via een shortcut en daar heb ik nog inputs voor. Bedankt voor de tip!
zet ie em dan op 0, of stel je 't zo in dat je dan een Coordinaat op kan geven?.. als ik een onderdeel heb dat symmetrisch is, ligt mijn X0 of Y0 vaak in het midden.. als ik ergens eerst 5 mm af moet frezen, dan zet ik de bovenkant op Z5
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 20:10 'k zou er graag naar kijken.. maar waar?.. ik ben er ook heel benieuwd naar.. maar ik heb er op de site nog niets over kunnen vinden
Ik zag hem bij Damen op de site.
Arie Kabaalstra schreef: 12 jan 2021 20:22 zet ie em dan op 0, of stel je 't zo in dat je dan een Coordinaat op kan geven?.. als ik een onderdeel heb dat symmetrisch is, ligt mijn X0 of Y0 vaak in het midden.. als ik ergens eerst 5 mm af moet frezen, dan zet ik de bovenkant op Z5
Met die knop zet je hem gewoon op 0. Mocht je +5 als 0 willen dan geef je hem 5 tikkies (of met MDI) en 0 je hem nog een keer was mijn idee.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Joystick in plaats van handwheel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mocht je +5 als 0 willen dan geef je hem 5 tikkies (of met MDI) en 0 je hem nog een keer was mijn idee.
persoonlijk vind ik dat een slecht idee..

'k heb em gevonden bij DamenCNC op de site.. jammer dat er geen Manual bij staat.. dan kan ik me even inlezen.. ik denk dat dit wel een heel mooie aanvulling is
Plaats reactie