EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Dirk Van Oosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020 15:50
Locatie: Hapert

EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Dirk Van Oosten »

Goedendag,
Ik ben nieuw hier op het forum dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Dirk, 17 jaar en zit nu in mijn eerste jaar van de opleiding HBO werktuigbouwkunde. Ik heb voor dit project nog nooit eerder met een cnc-machine gewerkt.

Het verhaal is als volgt,
Ik ben bezig met een grote China frees (precieze afmetingen of een naam heb ik niet, er gaan wel hout platen op van 2200x1200) en deze frees had een niet zo geweldig besturingssysteem. Het originele systeem had de naam 'RichAuto' en werkte via een los kastje. Dit was verre van ideaal en daarom hebben we besloten om er een Eding cnc760 kaart in te zetten. Ik heb er nu al aantal wat dagen inzitten en ben al een aardig eindje gekomen. De X en de Z-as bewegen reageren allebei goed op mijn commandos, maar ik heb problemen met de Y-as. De Y-as heeft natuurlijk 2 motors, ik heb de ene slave gemaakt van de ander dus ze reageren wel allebei en ook in de goede richting. Het probleem is echter dat ze niet dezelfde snelheid willen draaien.... Zoals ik al had gezegd ben ik een leek op het gebied van CNC-machines en ik weet dus ook niet hoe ik dit opgelost krijg.
Ook weet ik nog niet hoe ik de 'Tool' moet aansuiten. Hier zit nog een inverter tussen en daardoor lukt het mij niet helemaal om goed te kunnen zien wat ik moet doen, ik heb wel een handleiding van de inverter.

Om het samen te vatten, ik ben een beetje bang dat ik er zelf niet uit kom... Antwoorden op mijn vragen zouden mij helpen, maar nog fijner zou zijn als er iemand langs zou willen komen, hier staat natuurlijk wat tegenover. De machine staat in Bladel, dit is 15 minuten Oost van Eindhoven. Als iemand zou willen helpen kan je mij mailen op dit email adres: dirkvanoosten2003@gmail.com, dan kunnen we daar wat makkelijker praten. Als jullie denken dat ik er met de antwoorden op mijn vragen ook wel uit zal komen zou ik dat ook nog eerst kunnen proberen. Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,
Dirk van Oosten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je Y as motoren niet dezelfde snelheid lopen.. zijn de instellingen dan wel gelijk?.. aantal stappen per unit, de microstep instellingen op de drivers?
snelheden, acceleratie en dergelijke?

Zet ook je woonplaats even in je profiel.. dan weten anderen of je een beetje in de buurt woont..
Dirk Van Oosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020 15:50
Locatie: Hapert

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Dirk Van Oosten »

De schakelaars op de drivers staan in de zelfde posities. de ene motor is een slave van de ander waardoor, voor zo ver ik weet, de instellingen qua snelheden enzo van de motors gelijk zouden moeten zijn.
Toen we de frees net hadden was hier ook al moeite mee, toen is er iemand vanuit de importeur gekomen die het heeft afgesteld dacht ik. waarschijnlijk zal het verschil in snelheden dus voortkomen uit de Chinese kwaliteit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat voor motoren zijn het?.. steppers of Servo's?
in wezen zou dat geen verschil moeten maken.. maar 'tis wel vreemd als ze verschillende snelheden hebben.."Da hoort nie!"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

We nemen aan dat het stappen motoren zijn, die je ook met stap/dir pulsen aanstuurt.
Maar als jij het over slave hebt, ga ik toch vreemde ideen krijgen.
Ik zou voordat je gaat experimenteren de koppelingen van de motoren loshalen, zodat ze vrij kunnen draaien zonder dat de machine beweegt.
Dat heb je denk ik al anders kun je dat verschil amper constateren.

Kun je uitleggen hoe je dat slave uitgevoerd hebt,
misschien zijn het closed loop steppers en gebruik je het encoder signaal om door te lussen naar de andere motor? (zou ik niet doen)
Ik zou het ook geen slave willen noemen, maar gewoon 2 uitgangen van Eding gebruiken om de tandem opstelling te besturen.

Vertel iets meer over de machine en je probleem,
KO spindels of tandheugels, merk en type van de motor drive's, en hoe groot is je geconstateerde verschil.
En je hebt het over niet dezelfde snelheid, hoe zit het dan met de positie?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dirk Van Oosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020 15:50
Locatie: Hapert

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Dirk Van Oosten »

De stappen-motoren heb ik al los gemaakt van de tandheugel, ik kwam er al vrij snel achter dat dit anders problemen zou bezorgen.

Beide drives zijn individueel aangesloten op de cnc760, de 1 staat op A3 en de ander op A4. in het programma op de laptop heb ik A4 een slave gemaakt van A3, alles wat ik bij A3 dus verander veranderd hij automatisch ook bij A4.

in de originele bedrading van de frees waren de drives gewoon doorverbonden, dus het signaal naar de ene driver en dan in die driver zaten draadjes erbij gefrot naar de andere driver. Dit was dus zeker niet netjes en daarom heb ik ze nu dus allebei een eigen uitgang gegeven op de kaart.

De drives zijn dus hetzelfde aangesloten, ieder op een eigen 'kanaal' en ze staan hetzelfde ingesteld. Op de laptop vul ik dus gegevens in bij A3 en die voert hij dus meteen in bij A4. als ik dan via het programma de Y-as wil joggen gaat de ene motor sneller draaien dan de andere motor.
het is ook geen klein verschil, als de ene motor bijvoorbeeld 6x rond draait heeft de ander misschien 1 rotatie gemaakt... al zou ik hem dus aansluiten op de tandheugels zou hij niet willen bewegen omdat hij dan ontzettend gaat schoren.

De machine werkt met tandheugels, de motors hebben eerst nog een vertraging met een v-snaar die dan het wormwiel draait. De machine staat een dorp verderop dus ik kan zo niet ff kijken welke drives het zijn, ik zorg dat ik die informatie zsm heb.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

de motors hebben eerst nog een vertraging met een v-snaar die dan het wormwiel draait. De machine staat een dorp verderop dus ik kan zo niet ff kijken welke drives het zijn, ik zorg dat ik die informatie zsm heb.
een V-snaar?.. WTF?.. ik mag toch hopen dat je"tandriem" bedoelt.. :shock:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Kjelt »

Factor 6 :shock: kijk even bij de motordrivers of de instellingen gelijk zijn en/of de dipswitches bij beiden hetzelfde staan. Kijk ook bij de Edingcnc setup of de parameters voor beide assen dezelfde parameters hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou die step dir signalen even verwisselen. Als het probleem mee gaat, ligt het aan een eding instelling, anders aan de driver-motor combinatie.
Zou het kunnen dat pulsen te kort zijn?

En heb je achteraf de instellingen van A4 gecontroleerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door andrefc101 »

Ik gok ook op de instellingen van de drives, denk dat daar een verschil in zit.
En inderdaad even de kabels omwisselen, kan je zien of het probleem ook wisselt van driver.
Dirk Van Oosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020 15:50
Locatie: Hapert

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Dirk Van Oosten »

Ja sorry.... V-snaar is inderdaad niet wat ik bedoel.... Mijn hersenen waren er ff niet bij :roll: ...

Ik zal nog een keer goed controleren of zowel de instellingen van de drives en de parameters in Edingcnc hetzelfde zijn. Als ik hier niks geks in zie dan wissel ik de kabels om om te kijken wat er dan gebeurd.
Het is even kijken wanneer ik weer tijd heb om er aan te werken maar ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de hulp alvast!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door benkr »

Dit lijkt me echt iets voor Kjelt, hij kent Eding (betatester) en woont er niet zo heel ver vandaan.
Dirk Van Oosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020 15:50
Locatie: Hapert

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Dirk Van Oosten »

Als Kjelt er voor open zou staan om een keer langs te komen zou dat zeer fijn zijn, als dat zo zou zijn dan kan hij mij bereiken via het emailadres uit het eerste bericht.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Kjelt »

Ja laten we het eerst even zo proberen op te lossen. Vrij weinig tijd momenteel maar een keer langskomen moet we lukken.
Plaats reactie