EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Harrycnc »

Als het geen hardware probleem is, waarschijnlijk je macro niet juist aangepast.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's niet waarschijnlijk.. de snelheid van de motoren zit in de Setup van EdingCNC en de instellingen van de Stepperdrivers, NIET in de Macro.. de snelheid waarmee de sledes bewegen bij het Homen staat in de Setup van EdingCNC.. daar is niets aan te veranderen in de Macro
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 10 jan 2021 00:01 Ja laten we het eerst even zo proberen op te lossen. Vrij weinig tijd momenteel maar een keer langskomen moet we lukken.
Denk dat je ook wel capabel ben om zelf je tijd in te delen. Tenslotte ben jij nog niet met pensioen ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 10 jan 2021 17:32
Kjelt schreef: 10 jan 2021 00:01 Ja laten we het eerst even zo proberen op te lossen. Vrij weinig tijd momenteel maar een keer langskomen moet we lukken.
Denk dat je ook wel capabel ben om zelf je tijd in te delen. Tenslotte ben jij nog niet met pensioen ;-)
Nee en twee bazen, eentje die betaald en daarnaast nog een directrice die bepaald :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 10 jan 2021 17:42 Nee en twee bazen, eentje die betaald en daarnaast nog een directrice die bepaald :mrgreen:
Oh... jij ook al 😂
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 10 jan 2021 17:43
Kjelt schreef: 10 jan 2021 17:42 En nog een directrice die bepaald :mrgreen:
Oh... jij ook al 😂
Waarom zou Klejt het beter moeten hebben dan wij. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 jan 2021 20:14
andrefc101 schreef: 10 jan 2021 17:43
Kjelt schreef: 10 jan 2021 17:42 En nog een directrice die bepaald :mrgreen:
Oh... jij ook al 😂
Waarom zou Klejt het beter moeten hebben dan wij. :lol:
Das een punt, ook nergens voor nodig toch 😉
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Kjelt »

Even een kleine update, ik had gehoopt dat TS dit zou doen maar die is druk bezig met tentamens.
Toch mocht iemand anders in de toekomst zo'n fout tegenkomen vind ik het nuttig de oplossingen te delen.

Inmiddels zijn er diverse emails over en heen gefietst.
De machine staat niet vlak bij TS in de buurt dus is het een kwestie van steeds weekje wachten en de volgende poging.

Het probleem van het stappen overslaan op 1 as is opgelost, de aanstuurfrequentie van de drivers stond op 400kHz , de drivers zelf kunnen volgens de datasheet max. 300kHz aan, dus nu ruim er onder op 250kHz gezet en werken ze prima.

Tweede probleem was kwestie van uitleggen hoe je de translatie van rotatie naar lineaire beweging uitrekent, zie quote onder.

Nu resteert het probleem dat als er meer dan 1 as tegelijk beweegt (dus bv X en Y as tegelijk bij een diagonale beweging) er nog steeds stappenverlies optreedt.
Aangezien de assen los prima schijnen te bewegen sluit ik even mechanische defecten uit.
Mijn eerste gedachte is nu dat de voeding misschien te zwak is of defect en dat als meerdere motoren hun stroom trekken de spanning inzakt.
TS moet dit nog nameten en checken. Andere mogelijkheid zou elektrische storing kunnen zijn maar dat is lastiger zoeken.

Als iemand anders daar andere ideeen over heeft wat een mogelijke oorzaak kan zijn dan laat het hier weten.
Eerst meet je de spoed van de as op met een schuifmaat, meten zoals de foto aangeeft.
De as 1 rotatie geven en de verschuiving meten is ook goed als voorlopige indikatie.

Let op dat iedere as een andere spoed kan hebben, meestal heeft de Z as een kleinere spoed dan de X en Y as.
Nu wil je ook weten hoe de microstep resolutie van de stappenmotoren drivers zijn ingesteld.
Bij jouw drivers zijn dit sw5-sw8. Kijk dan in de tabel waar deze op staat.
Zet deze bv eens op 16 microsteps en dat komt met een 1,8 graden stappen motor overeen met 3200 steps/rotatie.
Dit kun je allemaal in de handleiding van de Leadshine motordriver terugvinden.

Goed nu heb je dus als voorbeeld:
20mm spoed van de as per rotatie
3200 steps voor de motor per rotatie

Dan is de eenheid van EdingCNC is steps/mm
Dus deel je 3200steps/rot door de 20mm/rot (valt de rotatie weg) en hou je 160 steps/mm over.
Dat getal vul je bij Eding in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door Kjelt »

Misschien dat iemand anders nog wil helpen maar ik ben er klaar mee.
Vanmorgen afgesproken om 9.30. 35 minuten rijden en dan sta je op een bedrijventerrein bij 1C buiten bij een slagboom met verboden toegang.
Op de deur gebonsd , aantal malen getoeterd en geroepen maar ben na een kwartier maar weer vertrokken. Achteraf dom dat we geen telefoonnummers hebben uitgewisseld maar ach afspraak is afspraak en als iemand dan zelfs te beroerd is om een briefje op te hangen of op de afgesproken tijd naar buiten te komen dan stopt het voor mij.
Ik heb toch al te weinig tijd voor mijn eigen hobbie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCnc760 inbouwen (Hulp?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 30 jan 2021 10:20 Achteraf dom dat we geen telefoonnummers hebben uitgewisseld
Ik heb die fout ook een paar keer gemaakt, je weet inderdaad nooit waar het fout kan gaan.
Wel balen....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie