Tool setter aanroepen bij toolwissel

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door P1-Engineering »

TomAndKobus schreef: 04 feb 2021 13:01 Hallo allemaal,

Ik ben er uit! :P

Om te beginnen, het lijkt erop dat sub tool_change in de macro.cnc niet wordt aangeroepen bij een M6T..
Ik heb al vaker gelezen dat dit het geval is. Ik zou ook niet weten hoe de software weet dat als je M6T.. tegen komt dat hij dan die tool_change moet aanroepen.
Misschien een stomme vraag, maar heb je wel het vinkje bij AutoToolchange aangezet in blad 2 van de setup pagina?.
Als je die niet aanzet doet Eding inderdaad niets wanneer er een M6 in de Gcode staat, dan wordt het programma gepauzeerd.
Wanneer je ATC aanvinkt zal ie automatisch de Go sub Change_tool routine doorlopen. Weet niet wat de standaard macro daar dan mee doet, maar die van Sorotec kan je dan zo configureren dat de spindel naar een geconfigureerd punt verplaatst (waar je makkelijk het nieuwe gereedschap kan plaatsen) en vervolgens de lengte meet, offset aanpast en weer verder gaat.

Maar er zijn meerdere wegen naar Rome, het toevoegen in de PP werkt blijkbaar ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Mmmmmm :roll: :roll: :roll: Heb wel van dat vinkje gelezen.....
Maar dacht te begrijpen dat dan de machine niet zou stoppen en ik wil dat hij wel stopt voor een tool change. Maar als de software dan naar de tool_change macro gaat, dan stopt de machine ook en kanj alsnog naar m_tool gaan. M_tool laat de frees naar de wissel positie gaan en voert dan de meting uit.
Ik zal dit morgen proberen. Dan heb ik dit vinkje bij auto tool change dus helemaal verkeerd begrepen.
Morgen ga ik hier gelijk naar kijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 04 feb 2021 20:34 Ik vind het echt geweldig, ben er eerlijk ook heel benieuwd naar!
Maar helaas hebben we er in die tien jaar nog nooit iets van gezien, ik bedoel hier absoluut niet mee dat het gedeeld moet worden, maar wat praktijkvoorbeelden zouden toch wel fijn zijn toch?
Van alleen verhalen kan je niet eten.
Hebben wij elkaar dan nog nooit gesproken op één van de CNCZone meetings, of de Open dagen bij EdingCNC?.. Sinds EdingCNC haar bedrijfspand heeft, ben ik daar elk jaar met mijn Emcootje.
'k heb em ook een keer meegenomen naar de CNCZone meeting in Wijk en Aalburg, waar ik nota bene commentaar kreeg van iemand, dat ie me wel bij de machine had zien staan, maar de machine niet had zien draaien, waarop een ander opmerkte.. "nee.. dat klopt.. als ie NIET bij de machine stond, maar met een bak koffie rondliep, dan draaide de machine.. hij klopte een programmaatje in, drukte op start, en maakte zich meteen uit de voeten om koffie te halen"
'k had even wat geprogrammeerd met vlakdraaien, langsdraaien, en wat radii als ik het me goed herinner..

Begrijp me goed.. dat ik mijn Macro's niet zo maar openbaar maak is ook omdat daar heel veel tijd in zit.. ga er maar aanstaan om een complete bibliotheek aan bewerkingen parametrisch te programmeren, en dan ook nog zo dat ze zonder botsingen gereedschappen wisselen.
Tel daarbij de Kalibratie routines

Die gaan onder het mes, en dan wil ik die wel delen..Want zoiets hoort er gewoon standaard in te zitten.. dus als het zover is, dan komen die gewoon standaard met EdingCNC mee.. Ik krijg Bert wel zo ver dat ie een "TurnMacro.NC maakt met die "Grappen" erin.. Die heb je gewoon nodig.. want , zoals ik al zo vaak gezegd heb.. X-Offset op een draaibank.. daar blijf je met je takken vanaf..
Dan heb ik dit vinkje bij auto tool change dus helemaal verkeerd begrepen.
Als je "Auto toolchange" inschakelt dan betekent dat ie "automatisch" wisselt.. wat er daarvoor moet gebeuren, dat staat in de Toolchange macro.. als je daarin zet dat je je spindel wilt stoppen en de Meetmacro aanroept, dan gaat ie dat doen..

Zoals ik het al eerder beschreef, als ik toen ik nog een toolsetter op mijn machine had een M6 in mijn programma had.. dan stond in mijn Macro dat ie de kop helemaal omhoog moest trekken, en de spindel moest stoppen, daarna kon ik mijn gereedschapje wisselen, lengte in de inmiddels op mijn scherm verschenen dialoog inkloppen, op OK klikken, en dan ging de machine meten, kop terug naar maximale hoogte, en dan ging de spindel pas weer aan als ik een M3 in het programma had staan.

Ik heb de gewoonte (opgedaan in de praktijk) om met een (nieuw) gereedschap eerst over 3 assen te verplaatsen naar 20 mm boven het werk (op de Bridgeport 50 mm vanwege grotere klemmen), Dan pas de spindel te starten (en eventueel de koeling) en dan naar veiligheidsafstand voor de eerstvolgende bewerking.
Voor een gereedschapswissel,of aan het einde van het programma, ijlgang beweging naar Z20 (of Z50) Spindel uit, en dan over 3 assen naar "wisselpositie" op mijn machine G28 M2, op de Bridgeport met "PGM CALL U-DEUR.H" en dan M2.
Vind het met name interessant om te zien hoe je naast het dialoogvenster ook voorbeelden kan zien van de plaatjes als instructie voor de operator. Daar was je ook mee bezig, toch Arie?
Ja... en of ik daar mee bezig ben.. :

22573

Ik heb de Dialogen in 2 geknipt.. waarom?... in de eerste dialoog (hier getoond voor vlakdraaien) geef je alleen de maten in, in de tweede dialoog

22574

Komen de "verspaningsparameters, zoals Snedediepte voor-en nasnijden, Voeding voor-en nasnijden, Gereedschap voor-en nasnijden, Toerental of Snijsnelheid voor-en nasnijden, Finish-Stock (het materiaal wat je laat zitten voor het nasnijden) en de veiligheidsafstand ( de afstand die je gereedschap terugtrekt na het snijden, om in ijlgang naar de volgende snede , of het wisselpunt te verplaatsen.

Omdat je Verspaningsparameters doorgaans niet noemenswaardig wijzigen tijdens een werkstuk, hoef je daar meestal niets aan te veranderen..dus hei je nadat je de eerste cyclus geprogd hebt, gewoon 2 keer op de Enter.. mocht je nou wat vergeten zijn.. dan open je de dialogen gewoon nog een keer..

Bij mij kan dat, omdat ik een "trucje" toepas waar Bert Eding nooit aan gedacht had.. ik laat mijn Macro mijn bewerkings programma's schrijven.
Mijn programma's zien er heel anders uit dan wat bij iedereen uit de CAM software rolt..

Code: Selecteer alles

;file created at: 20210204-162050
m100
;cycle facing
	#1001=80			(x1)
	#1003=2			(z1)
	#1011=-1			(x2)
	#1013=0			(z2)
	#4001=60			(r-feed)
	#4002=0.2			(r-doc)
	#4060=1			(r-tool)
	#4011=60			(f-feed)
	#4012=0.05			(f-doc)
	#4061=3			(f-tool)
	#4050=0.2			(f-stock)
	#4000=0.25			(safety dist.)
	#1100=1			(cycle index)
;/cycle
m99
m2
Zo ziet bij mij een programma eruit voor het vlakdraaien van een onderdeel van ø80 mm, met 2 mm overmaat in de Z (kopvlak heb ik dus op Z2 gezet, en hij draait er 2 mm af, in sneden van 0.2 mm bij het voordraaien met beitel 1, en dan laat ie 0.2 mm staan voor het nadraaien met beitel 3, met 0.05 mm snedediepte.. eigenlijk.. als je de code zo bekijkt... dan staat er geen enkele regel G-Code in, alleen een paar eigen gemaakte Codes, te weten M100 en M99 (heidenhain programmeurs onder ons kennen deze code)
M100 slaat het coordinaat waar je de machine start op, in MACHINE coordinaten, met M101 dat in mijn Macro staat keer ik terug naar deze positie
het doel hiervan is.. je start je programma op een positie zo dichtbij je werk als mogelijk, zonder botsingsgevaar als je een Toolchange uitvoert op deze positie (ik zou dat kunnen automagiseren, door te kijken welk van de beschikbare tools in de turret het langste is, daar 5 mm bij op te tellen, en dat als Z Positie aan te houden.. de X staat bij mij dan meestal op de maximale stand, zodat ik met meetgerei bij mijn werk kan..

M99.. Jaa.. de Heidenhain kenners kennen deze code. da's Cyclusoproep.. de laatst geprogrammeerde cyclus wordt opgeroepen..(Daar zorgt #1100 voor in mijn Macro.. Cyclus M99 kijkt naar de waarde van #1100 en roept de daarbij behorende Cyclus op.

Als ik op mijn machine één onderdeeltje wil maken.. dan gebruik ik gewoon het programma Teach_in.nc (die wordt automatisch geladen als ik de machine aanzet, en "WatchFileChanged" en "Load Automatically" staan aangevinkt in mijn Setup.. zodra het programma (door het programmeren van een cyclus overschreven wordt, wordt ie automatisch herladen..

de grap in mijn Macro is dus dat ik alleen de parameters, M100 en M99 in mijn programma heb staan, en dat ik middels LOGMSG het programma (her)schrijf..dan heb ik momenteel nog een foefje.. ik kan na uitvoeren ook kiezen om het programma op te slaan in "Partprogram.nc", die wordt niet herschreven, maar elke cyclus wordt eraan toegevoegd, zodat ik een compleet programma op kan bouwen met losse cycli.

in de nieuwe Macro die ik momenteel aan het schrijven ben, komt er een "Save to Partprogram" knop in mijn Menu.. dan kan ikeen cyclus programmeren, en dan wordt ie meteen gesimuleerd, als ik in Teach-in.nc werk.. druk ik daarna op "Save" dan wordt ie bijgeschreven in Partprogram.nc.. Ik kan het programma Teach_in.nc dan aflopen, om te checken of alles goed is, en DAN pas op Save drukken.. dan weet ik of de cyclus goed geprogrammeerd is, en of de maten kloppen.. klopt het dan niet.. dan wijzig ik wat ik wil wijzigen, en druk daarna op Save.

Als ik Partprogram laadt als ik begin, dan kan ik het hele programma stap voor stap op mijn scherm zien verschijnen, immers met elke geprogrammeerde en gesavede cyclus wordt het programma herladen, en gesimuleerd..

Ik heb dit "afgekeken" van de Fagor 8055 besturing waar ik heel wat vlieguren op gemaakt heb.
Indertijd ook een collega opgeleid, die al 35 jaar achter conventionele draaibanken had gestaan, en een paar jaar voor zijn pensioen in het diepe werd gegooid.. die was zo om.. kort nadat ie te horen kreeg dat ie een CNC bank zou krijgen was ie eigenlijk een beetje uit het veld geslagen.. ik heb em toen bij me geroepen, en ik heb 'm een paar cycli laten programmeren.
't is feitelijk gebaseerd op hoe je als conventioneel draaier werkt, en ik had inmiddels ook heel wat vlieguren op conventionele draaibanken gemaakt..
Zijn eerst reactie nadat ie wat cycli ingeduimd had was veelzeggend: "Is dat álles?.. dit had ik 20 jaar eerder moeten hebben.." Later vroeg ie me hoe de contourprogrammering (interactief vrijcontour programmeren) nou werkte.. hij had mij dat een aantal keren zien doen.. en het begon te kriebelen bij hem.. 'k heb em toen laten zien hoe dat werkt.. programma gewist.. en het hem opnieuw laten doen.. (ik bleef er wel even bij natuurlijk) vanaf dat moment was ie helemaal om..
Ik ben nog diep aan het nadenken hoe ik dat Vrij contour programmeren zou kunnen namaken.. maar da's tamelijk complexe materie, en vooralsnog kan ik alles doen met de cycli die ik nu heb, in de afgelopen 7 jaar maar 1 keer CAM Software gebruikt..voor een horlogedeksel waar aan de achterkant geen recht vlak was te bekennen, alleen maar tangentiale radii..



Als toegift nog even een filmpje.. een glaspakking voor een horlogeglas.. gedraaid uit Delrin op mijn "5je" geheel geprogrammeerd met Cycli



hier nog even een filmpje van de eerste versie van mijn Draaimacro.. opgedoken uit de krochten van mijn Youtroep-kanaal.. dit filmpje stuurde ik indertijd (25-6-2014 ( da's 6½ jaar geleden, geen 10) naar Bert Eding.. binnen 15 minuten hing ie aan de telefoon.. hoe ik dát nou weer flikte
Omdat een programma met een DLGMSG niet simuleert, dat doet ie pas als je em met de geprogrammeerde parameters herlaadt.. maar dat doet EdingCNC voor mij, omdat ik het programma met LOGMSG schrijf..da's de hele mop in deze.. Maar.. daar had Bert nooit bij stil gestaan, dat je met LOGMSG je programma schrijft. hij had 't bedoelt om parameters weg te schrijven als je aan het "Debuggen" bent, of voor het opslaan van meetresultaten als je met een taster werkt.. (dat was mijn eerste toepassing van LOGMSG overigens, ik was toendertijd bij DamenCNC werkzaam, en ik was een macro aan het schrijven voor het meten van frezen in een EdingCNC gestuurde AI slijpmachine.
Alvorens een frees te slijpen werd deze met een taster gemeten, de lengte, de posities en hoeken van de snijkanten (Zodat je ook frezen met verschillende spoedhoeken kon slijpen, alle maten in een Array weggezet, en bij het slijpen werden ze er weer uitgepeuterd..

in het filmpje is ook nog te zien hoe het complete programma eruit ziet.. gewoon meerdere cycli onder elkaar.. en doordat het zo opgezet is kan iedereen die een beetje kaas gegeten heeft van verspanen, deze code gewoon lezen..
Ik heb eens een weddenschapje gehad met Niels Saarloos, dat ik binnen een uur een Tandriempoelie kon programmeren op mijn machine zonder CAM, we hadden die middag afgesproken op de METAVAK, en ik zei em.. ik neem vanmiddag die Poelie wel mee.. en het programma.. toen we dat later bij Heidenhain op de stand lieten zien (ik toonde Niels toen hoe je zoiets deed op een Heidenhain besturing (op de zelfde wijze)) was de reactie van die vertegenwoordiger "jee.. dat lijkt wel Heidenhain Code.. ".. eh.. ja.. dat klopt.. ik weet we wat ik kopieër :lol:

..Ok.. mijn Freesbank had 10 jaar geleden ook Macro's, maar die werden met een aparte applicatie geprogrammeerd, omdat DLGMSG en LOGMSG toen nog niet bestonden.
Met de Freesbank zit ik nog met een uitdaging.. Lineaire interpolatie (ofwel G00 en G01 bewegingen.. 'k zou dit wel willen doen met DLGMSG, maar een Parameter in EdingCNC heeft ALTIJD een waarde.. en dat is lastig bij het programmeren van bewegingen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Misschien een stomme vraag, maar heb je wel het vinkje bij AutoToolchange aangezet in blad 2 van de setup pagina?.
Stom.. daar had ik zelf ook niet aan gedacht.. Omdat ik als ik EdingCNC installeer dat het eerste is wat ik aanzet.

Automatisch wisselen betekent in eerste instantie gewoon dat de machine niet stopt zodra er een Toolwissel geprogrammeerd is.. tenzij dat in de ToolchangeMacro staat..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

:lol: Vinkje gezet, nu gaat hij wel naar de sub change_tool :lol:

De machine gaat inderdaad door, als ik M_tool gebruik, dan krijg ik een window waar ik tool diameter en lengte kan ingeven. Maar dit wil ik niet. Ik wil sub m_tool_no_dlg gebruiken, echter de machine stopt niet om een tool te kunnen wisselen. Dus de dat de machine moet stoppen en moet vragen om de juiste tool in de spinel te doen. Ik had toegevoegd: gosub m_tool_no_dlg , dan gaat de software naar deze macro en daarna nog een keer m6t[#5011]. Maar dan gaat de software in een loop (logisch) Dus, dan is de vraag, hoe zorg je dat de software de nieuw opgemeten waarde gaat gebruiken, zonder dat hij nog een keer alles gaat meten, of nog erger, in een loop terecht komt.

Code: Selecteer alles

    If [[#5015] == 1]   
        msg "Tool "#5008" Replaced by tool "#5011" G43 switched on"
        m6t[#5011]

        if [#5011 <> 0]
            G43  ;we use tool-length compensation.
			gosub m_tool_no_dlg		;Tom added gaat de machine tool inmeten met gegevens uit de tool table
			m6t[#5011]
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 05 feb 2021 10:29

Stom.. daar had ik zelf ook niet aan gedacht.. Omdat ik als ik EdingCNC installeer dat het eerste is wat ik aanzet.

Automatisch wisselen betekent in eerste instantie gewoon dat de machine niet stopt zodra er een Toolwissel geprogrammeerd is.. tenzij dat in de ToolchangeMacro staat..
TomAndKobus schreef: 04 feb 2021 22:16 Mmmmmm :roll: :roll: :roll: Heb wel van dat vinkje gelezen.....
Maar dacht te begrijpen dat dan de machine niet zou stoppen en ik wil dat hij wel stopt voor een tool change. Maar als de software dan naar de tool_change macro gaat, dan stopt de machine ook en kanj alsnog naar m_tool gaan. M_tool laat de frees naar de wissel positie gaan en voert dan de meting uit.
Ik zal dit morgen proberen. Dan heb ik dit vinkje bij auto tool change dus helemaal verkeerd begrepen.
Morgen ga ik hier gelijk naar kijken.
Ik dacht eraan omdat ik een klein jaar geleden tegen exact hetzelfde aanliep, waarom doet die stomme macro het nou niet?... :lol: :lol:
Na een korte uitleg van de Duitse vrienden van Sorotec werd het een stuk duidelijker, zou nu ook in hun macro handleiding moeten staan.

In de Eding handleiding krijg je ook de indruk dat die alleen aangezet moet worden wanneer je een ATC hebt. Zou beter zijn als het verwijst naar de change_tool subroutine. In de installatie folder staat ook de Manual TC with measuring macro. Deze doet in feite wat jij wilt, automatisch de M_tool sub uitvoeren na het wisselen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

In iedergeval bedankt voor de opmerking over het vinkje. :P
Toch denk ik dat ik blijf werken met de oplossing die ik al eerder had genoemd, dus zonder vinkje. Dan doet de software precies wat ik wil.
Later kijk ik misschien nog als ik het vinkje wel aan zet hoe het dan precies in de tool_change moet komen te staan en kijk ik ook in de sorotec macro.

Nu laat ik het zo want het werkt prima. Bedankt allemaal!!!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door P1-Engineering »

TomAndKobus schreef: 05 feb 2021 10:45 :lol: Vinkje gezet, nu gaat hij wel naar de sub change_tool :lol:

De machine gaat inderdaad door, als ik M_tool gebruik, dan krijg ik een window waar ik tool diameter en lengte kan ingeven. Maar dit wil ik niet. Ik wil sub m_tool_no_dlg gebruiken, echter de machine stopt niet om een tool te kunnen wisselen. Dus de dat de machine moet stoppen en moet vragen om de juiste tool in de spinel te doen. Ik had toegevoegd: gosub m_tool_no_dlg , dan gaat de software naar deze macro en daarna nog een keer m6t[#5011]. Maar dan gaat de software in een loop (logisch) Dus, dan is de vraag, hoe zorg je dat de software de nieuw opgemeten waarde gaat gebruiken, zonder dat hij nog een keer alles gaat meten, of nog erger, in een loop terecht komt.

Code: Selecteer alles

    If [[#5015] == 1]   
        msg "Tool "#5008" Replaced by tool "#5011" G43 switched on"
        m6t[#5011]

        if [#5011 <> 0]
            G43  ;we use tool-length compensation.
			gosub m_tool_no_dlg		;Tom added gaat de machine tool inmeten met gegevens uit de tool table
			m6t[#5011]
Kijk weer een stap vooruit. :mrgreen:

Heb je ook nog de aangepaste post processor aanstaan, of gebruik je nu de standaard?.
Met de standaard postprocessor, vinkje aan en de change_tool routine van Manual TC without measuring zou het gewoon moeten werken.
Je hebt dan nog wel de meetroutine met dialoog, zou je eventueel kunnen verwisselen voor de routine zonder dialoog. Je moet daar alleen wel ontzettend mee oppassen, als niet de juiste lengte in de tooltable staat ramt ie de spindel volle bak in de toolsetter. Ask me how I know.. :lol: :lol:
Ik zou dit ook alleen gebruiken als je met vaste toolhouders werkt en dus zeker weet dat de lengte een constante is. En dan nog check ik voor elke klus of de te gebruiken tools wel in de tabel staan.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb het vinkje weer uitgedaan en gebruik mijn aangepaste post processor. De reden is: ik wil niet invullen welke tool en diameter en lengte. Dit moet de software zelf doen. Echter, bij de sub m_tool_no_dlg wacht de software niet en kan ik dus geen nieuwe tool inzetten. Dit kan ik natuurlijk erin programmeren, maar dan zit ik nog met dat de M6 opnieuw moet worden aangeroepen, anders wordt niet de juiste lengte genomen. En dan gaat de software ook gelijk weer meten en zo kom je in een loop.

Met de aangepaste post processor, En het vinkje uit, heb ik hier geen last van. Dan stopt de software, kan ik een tool in de spindel doen geef ik enter, gwordt de tool in gemeten en vervolgens vraagt hij opnieuw M6 en geef ik weer enter en gaat de software door en zet de spindel aan. Dus precies zoals ik het wil.

Ik snap het gevaar met de verkeerde lengte ingeven. Ik heb in de tool tabel al de juiste lengte ingevoerd en de meeting van de tool begint 10 mm boven de toolsetter. Dus dit gevaar is niet heel groot. En ik heb in mijn tool setter een nood schakelaar zitten. Als er iets mis gaat, dan gaat de noodstop aan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou even de Macro van de Beagle moeten bekijken.. hoe het daar zit..

't is niet dat als er een tweede M6 in je Tool_change staat dat ie dan meteen in een Infinite loop terecht komt,
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Arie, dat is vriendelijk van je, maar het heeft geen haast, op dit moment heb ik een goed werkend geheel. Het kan zijn, kan ik ook zelf controleren, dat de software dan 2x gaat meten en dan stopt. Echter, zoals ik het nu hebt, wordt er maar 1 keer gemeten en dat is fijner.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door serum »

Bij mij is het als volgt; huidige tool inmeten, werkstuk nullen qua z en zodra er een andere tool wordt gedetecteerd met een M6 dan beweegt de machine naar een plek waar ik comfortabel het gereedschap kan wisselen. Dan vraagt hij hoe lang de tool is en beweegt hij naar de toolsetter. En zo loopt hij door het hele programma. Als ik iets heb waar maar 1 tool voor nodig is, meet ik niets in, ik beweeg de tool maar het werkstuk, nul het werkstuk en gas.

Ziet er allemaal goed uit Arie! Mooie macro's! Ik grijp al snel naar de cam. Had een macro voor het vlakken van een werkstuk, maar die is in het ongebruik geraakt. Was Saarloos engineering oid niet druk met een shopfloorprogrammer? Is een paar jaar geleden dat die hier rond stiefelde. Ook specifiek voor eding.

Ja. Hier is ie.viewtopic.php?t=12587
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dankje!.. 'k heb net weer een mail met Bug-records en suggesties naar EdingCNC gemaild.. iemand klaagde onlangs dat de documentatie niet op orde is.. ik wil niet met ze ruilen daar momenteel.. ze hebben 't druk genoeg..

'k heb heel wat ideetjes voor deze nieuwe macro, maar die zal ik dan wel in het macro topic posten.. er is toch nog vrij weinig aan Macro's voor draaibanken..

'k heb ook aangegeven bij EdingCNC dat ik binnenkort een goede Gereedschapskalibratie macro stuur, omdat een Draaibank niet zonder kan..
Ook heb ik de suggestie gedaan om bij Installatie in de toekomst een "Barebones" Macro te installeren, zonder code voor een gereedschapswisselaar.
't is aardig van Bert dat het erin zit, maar.. wie van ons heeft er een Gereedschapswisselaar op zijn freesbank?.. dat zijn er niet veel., dus wie gaat die code missen?.. Ik niet in elk geval, en.. als je een wisselaar aan je machine knoopt.. dan zul je toch stevig aan het programmeren moeten, wat blijft er dan van die macro over?.. wie't weet mag het zeggen.. ik weet in elk geval wel, dat als er ooit een ATC op de Beagle geplakt gaat worden, dan trek ik alle code uit mijn Macro, en ga ik de boel wel zelf schrijven, ook omdat ik het gevoel heb dat de Code veel compacter kan, als je gebruik maakt van Array's.

Niels Saarloos heeft inderdaad ooit een shopfloor programmer geschreven voor freesbanken, ik heb em zelf nooit getest, maar Niels kennende zal dat wel goed in elkaar gezeten hebben..

op zich is een vlakdraaimacrootje nog wel de simpelste.. tot je met een voor en nadraaigereedschap gaat werken.. :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door andrefc101 »

Knap stukje werk Arie, mag gezegd worden!
Plaats reactie