Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 12 feb 2021 21:08 Dat zijn mooie Pictogrammetjes..'t is wel een hoop werk.. al die pictogrammetjes maken..
Valt mee hoor. Modelletje tekenen in CAD is kost een paar minuten. Juiste aanzicht exporteren in pdf. Ff knippen en plakken in PowerPoint, naast een origineel pictogrammetje zetten om het juiste formaat over te nemen en vervolgens opslaan als Ux.bmp
De plaatjes in het dialoogvenster zullen meer info moeten bevatten en daarom meer tijd kosten.
Arie Kabaalstra schreef: 12 feb 2021 21:08't is wel de bedoeling dat die machine zijn aanschafprijs een keer terug gaat verdienen...
Ach, dat gaat bij mij toch niet lukken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik gebruik voor de Icoontjes op de knoppen een Editor voor iconen, daarnaast gebruik ik Paint.Net, en daarmee kan ik ook naar het gewenste formaat verschalen.
Vanuit CAD exporteer ik rechtreeks naar een afbeeldingsformaat, meestal PNG vanwege de transparantie.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door keesfrees »

Oude koeien waarschuwing
Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 13:17 Dan open ik dat in Paint.Net,
. . . .
Daarna Ga ik naar QCad.

Van al weer best een poosie terug :
Arie Kabaalstra schreef: 25 okt 2009 18:27 waarom is toch iedereen bezig met "bestands-ping-pong"?...
Alles wat je typt kan tegen je gebruikt worden :-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

12 jaar na dato..'t zit je nog steeds hoog he?🤣🤣

Om een mooi CAD plaatje te bekomen, heb ik een Mooi CAD pakket nodig.. daarvandaan kan ik een "Grafisch" plaatje exporteren, want dat is uiteindelijk wat we nodig hebben.

Dat ik em dan in Paint.Net open, om de achtergrond eruit te knippen, is alleen omdat ik de "Vrijheid" wil hebben om makkelijk de achtergrond te veranderen

Dat ik het grafische plaatje verder afmaak in QCad komt gewoon door het feit dat 't hetzelfde principe is als in grafische programma's, daar kun je ook met layers werken, maar in QCad vind ik dat nu eenmaal veel makkelijker.
in QCad kan ik ook alles onafhankelijk van elkaar verschalen, alles is in principe transparant. Simpel

Ik "pingpong" omdat ik weet dat ik daarmee een bepaald resultaat behaal...
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 13 feb 2021 10:44 12 jaar na dato..
Jaha, dat zag ik tot mijn schrik ook ja.
Arie Kabaalstra schreef: 13 feb 2021 10:44 't zit je nog steeds hoog he?
Mwah het viel me gewoon op, ik gebruik ook vaak even een ander programma omdat daar dan weer net een andere functie cq handigheid in zit, daar kom jij nu ook achter :-) (=grapje dus !)
Met speciale lijntjes in cad doe ik dat vaak, de werk mapjes staan dan vol met "evenmaar" bestanden, die kieper ik een mapje binnen dat project en die kan dan naderhand ongezien weg.
En, o ja, soms ontdek ik een methode die ik dan in tekstbestand, of in de tekening omschrijf omdat ik naderhand de details ben vergeten natuurlijk.

Ook voor rekenblad functies gebruik ik div. programma's, dat communiceert gelukkig aardig met elkaar, behalve de verschillende notatie van eenheden, grrrr. Onlangs nog ruzie mee gehad bij het importeren van bankgegevens, een zoektocht op het www leert dat het een bekende fout is waar velen tegen aanlopen, geïntroduceerd in een nieuwe excel versie.

Maar goed, dat ter zijde.
Over plaatjes, irfanview is erg handig, dat zit nu ook in de repository van ubuntu (linux) met https://en.wikipedia.org/wiki/Wine_(software) er automatisch bij, zo ook met notepad++
https://en.wikipedia.org/wiki/Paint.net is idd ook erg handig, gebruik ik ook wel eens maar en ik niet erg in thuis.

(sorry voor afdwalen, terug naar het onderwerp)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Irfanview.. veel over gehoord vroeger.. nooit wat mee gedaan.. geen idee waar het voor dient.. kon er niets mee..
Graphische bestanden bewerken doe ik met Paint.Net, Inkscape of GIMP.
Cad tekenwerk doe ik met QCad, 3D construeren met Alibre Design..

en soms moet je verschillende bewerkingen doen om tot het juiste resultaat te komen.. Je kunt wel draaien op een freesbank.. maar op een draaibank gaat het toch beter.
Plaats reactie