Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Boeren, burgers, buitenlui,

Gaarne uw aandacht voor het volgende.
Zoals we weten is het met EdingCNC mogelijk om met DLGMSG Dialogen aan te maken om gegevens voor bewerkingen of instellingen in te vullen.
't mooie is dat daar ook een plaatje bijgeplaatst kan worden.

ik ben daar de afgelopen dagen mee doende geweest, en ik heb een aantal "dingetjes" uitgevlooid.

Allereerst: het afbeeldingsformaat:
ik ben tot de conclusie gekomen dat 1024 x 800 een mooi formaat is.

Daarbij heb ik ontdekt dat als je een screendump, of geëxporteerde afbeelding uit je CAD pakket (Fusion, Alibre, of Solidworks) in QCad importeert, de Resolutie overeenkomt met de maatvoering in millimeters ; Ergo, een afbeelding van 1024 x 800 Pixels wordt 1024 x 800 mm.. Da's fijn voor het verschalen..

Afbeeldingsformaat, nee, niet de afmetingen of resolutie, maar het bestandsformaat.. voor de dialoog moet je een PNG gebruiken, en PNG heeft een leuke feature.
PNG's kunnen namelijk Transparant zijn!.. en da's leuk!

Mijn werkwijze is als volgt:
Ik maak een mooi plaatje in CAD:
(om de grootte van de onderdelen altijd even groot te maken heb ik een onderdeel "Kader" aangemaakt, da's gewoon een rechthoek met een groot gat erin die ik om alles heen teken, die "hide" ik dan, maar Alibre houdt de afmetingen van dat deel als marge voor het weergeven bij Beeldvullend zoomen)

22604

Dan open ik dat in Paint.Net, en met de "Toverstaf" selecteer ik de blauwe achtergrond, even schuiven met het tolerantiepercentage bovenin het scherm tot alleen de achtergrond geselecteerd is:

22606

en dan Druk ik op Delete, en de achtergrond verdwijnt:

22607

dan verschaal ik de afbeelding tot de juiste breedte, en "snij" het bij tot de vereiste hoogte.
(de Export uit Alibre is bij mij 1049 x 901 of daaromtrent (afhankelijk van hoe breed mijn toolbars zijn)
opslaan als PNG, de verwijderde achtergrond wordt transparant

Daarna Ga ik naar QCad, en daar maak ik een aantal lagen aan: Border, Background, IMG en Annotations
Dan teken ik op Border een rechthoek van 1024 x 800, ga naar Layer Background en selecteer de border, en vul deze met een arcering (Solid fill), dan krijg je een rechthoek met de kleur die je wilt.
dan importeer je het PNG bestandje.. en je zult zien dat je alleen een "Zwevend plaatje" zonder achtergrond ziet.. , die "kwak" je ergens neer waar je em wilt hebben in je rechthoek, en met de layer Annotations zet je er dan de aanwijzingen bij.. HKKDWD (Het Kind Kan De Was Doen)

Als je dan vanuit QCad je plaatje wilt gaan Exporteren, moet je wel even eerst de rechthoek, en alles wat daarbinnen valt selecteren, Ik selecteer alles op de layer "Border" en ik vink aan in de Export Dialoog "export Bounding box of selection"

opslaan.. en klaar is Arie

22608

Het lollige van deze werkwijze is dat je de achtergrondkleur makkelijk kan wijzigen je selecteert de layer Background, en past de kleur aan.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Pouln »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 13:17 Boeren, burgers, buitenlui,

Gaarne uw aandacht voor het volgende.
Zoals we weten is het met EdingCNC mogelijk om met DLGMSG Dialogen aan te maken om gegevens voor bewerkingen of instellingen in te vullen.
't mooie is dat daar ook een plaatje bijgeplaatst kan worden.

ik ben daar de afgelopen dagen mee doende geweest, en ik heb een aantal "dingetjes" uitgevlooid.

Allereerst: het afbeeldingsformaat:
ik ben tot de conclusie gekomen dat 1024 x 800 een mooi formaat is.

Daarbij heb ik ontdekt dat als je een screendump, of geëxporteerde afbeelding uit je CAD pakket (Fusion, Alibre, of Solidworks) in QCad importeert, de Resolutie overeenkomt met de maatvoering in millimeters ; Ergo, een afbeelding van 1024 x 800 Pixels wordt 1024 x 800 mm.. Da's fijn voor het verschalen..
.......
Dat lijkt me idd heel handig, maar je geeft aan dat 1024x800 pixels ook 1024x800mm is.
Is dat niet erg afhankelijk van je schermparameters? Lijkt me dat hier het aantal pixels per mm een rol spelen, of vergis ik me?

Niettemin, voor de Eding gebruikers die met dialogen werken lijkt het me heel handig.
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik een Image in QCad importeer dan houdt QCad 1 mm per pixel aan.. hetgeen betekent dat een afbeelding van 1024 x 800 precies op mijn Cad bestandje van 1024 x 800 mm past.. , daarmee is met makkelijk om de boel te centreren..

En, omdat een PNG zoals ik ze aanmaak, door in Paint de achtergrondkleur weg te halen, transparant is, kan ik de achtergrondkleurin QCad makkelijk wijzigen, ik verander gewoon de kleur van de layer Background.. meer is het niet..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door serum »

Poepstrak Arie!
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Pouln »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 15:17 Als ik een Image in QCad importeer dan houdt QCad 1 mm per pixel aan.. hetgeen betekent dat een afbeelding van 1024 x 800 precies op mijn Cad bestandje van 1024 x 800 mm past.. , daarmee is met makkelijk om de boel te centreren..

En, omdat een PNG zoals ik ze aanmaak, door in Paint de achtergrondkleur weg te halen, transparant is, kan ik de achtergrondkleurin QCad makkelijk wijzigen, ik verander gewoon de kleur van de layer Background.. meer is het niet..
Ah ok, gaat niet om de schermresolutie.
Handige procedure!
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 07 feb 2021 15:18Poepstrak Arie!
Thanks!
Pouln schreef: 07 feb 2021 15:35
Ah ok, gaat niet om de schermresolutie.
Handige procedure!
Nee, en als een plaatje niet lekker past, dan sleur ik em met verschalen in QCad wel op maat.. ik kan de linkeronderhoek gewoon op X0 Y0 parkeren, en dan pak ik dat als "Focus Point" en de rechterbovenhoek als Referentiepunt, die parkeer ik dan waar ik em hebben wil.. klaar..koff.. ohnee.. dit gaat nog niet automagisch.
Door de transparante achtergrond kan ik ook meerdere plaatjes laden, en ze daar neerzetten waar ik ze wil hebben..'t is haast te makkelijk.. :lol:
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door zeeschuim »

In mach3 heet dat een 'wizzard' en die zijn er al een tijdje.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik van die Wizzards ken, zijn dat "losse applicaties" waar je je suf muist om alle parameters in te geven, en dan moet je een programma maken daarvan..
Dus.. bij elke wizzard maakt ie een apart NC bestand aan..

Da's dus totaal niet zoals het bij EdingCNC werkt.. Met een Dialoog kun je systeem parameters ingeven, en/of wijzigen, je kunt parameters invullen die je gaat gebruiken in het geopende programma, of.. OF!.. je zet ze in de Macro, en daarmee kun je ze toekennen aan een "User-Button" een Softkey die die Dialoog oproept.

Dan KAN je de waarden direct gebruiken binnen de Subroutine waar de Dialoog in staat, OF.. je schrijft met de Macro een programma.
in mijn geval, is dat altijd het programma dat standaard geladen is in EdingCNC, en Herladen wordt als je em wijzigt.
Daardoor krijg ik meteen een preview van wat ik ingevuld heb, nadat ik op OK gedrukt heb.

Een Muis heb je niet nodig, je gaat met TAB naar het volgende veld, net als vroeger, toen er nog geen muizen waren, behalve gestampte op je beschuitje.

'k heb mijn Macro bestand volgeplempt met macrootjes voor de meest voorkomende draaibewerkingen, en die kan ik naar keuze, direct aflopen, opslaan in een ander bestand (daar worden ze toegevoegd, zodat je een totaal programma opbouwt), of.. eerst aflopen, en dan pas opslaan.

Bij Mach heet dat "toekomstmuziek" :lol:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2021 13:17 opslaan.. en klaar is Arie
Tot deze regel kon ik je prima volgen (al maak ik de plaatjes op een andere manier). Het enige wat ik nog niet helemaal snap is hoe je dit plaatje dan uiteindelijk bij het dialoogvenster plaatst. Waar doe ik dit?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ah..eh.. ik verkeerde in de verkeerde veronderstelling dat dat algemeen bekend zou zijn.. Komtie!

Als je je plaatjes opslaat, dan doe je dat in de map "dialogpictures" in je EdingCNC map (CNC 4.03 waarschijnlijk).

Als je een plaatje hebt, met de naam "Vlakfrezen.PNG" en je maakt een dialoog aan met die naam:

Code: Selecteer alles

dlgmsg "Vlakfrezen"
Dan kijkt EdingCNC in die map, of er een plaatje met dezelfde naam is, zo ja, dan laadt ie em in de Dialoog.

Moeilijker dan dat is het niet. 😅
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 12 feb 2021 19:26 Moeilijker dan dat is het niet. 😅
Donders, dat kan ik zelfs!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

✋ Bij deze dan.. een virtuele schouderklop..

'k vond het een reuze goed idee van Bert om dat zo op te lossen, en ik draai er al 7 jaar tot volle tevredenheid mee
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door bartL »

Ik vind het ook wel handig om eea visueel te maken. In het User_menu ben ik al bezig geweest om de pictogrammen naar eigen hand te zetten 22636 maar dan is het wel zo netjes om het plaatje in de dialoogvenster ook wat uitleg te laten geven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plaatjes bij de Praatjes, het maken van afbeeldingen voor dialogen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat zijn mooie Pictogrammetjes..'t is wel een hoop werk.. al die pictogrammetjes maken.. maar, in combinatie met dialogen met mooie plaatjes bij de praatjes, heb je een Teach-in machine voor je het weet..

Naast de Standaard dialoogjes in EdingCNC ben ik momenteel nog aan het uitvlooien hoe ik dat met een separate applicatie kan doen.. ook weer de nodige uitzoekerij.. maar wel leuk om te doen..

in de C# Applicatie kan ik zelfs plaatjes laten veranderen, aan de hand van wat je ingeeft.. 't moet zelfs mogelijk zijn om daar rechtstreeks DXF bestanden voor te gebruiken, en dan kun je het dynamisch aanpassen.. door je DXF te herschrijven en opnieuw te laden.. maar zover wil ik maar niet gaan. 't is wel de bedoeling dat die machine zijn aanschafprijs een keer terug gaat verdienen...
Plaats reactie