Sorotec 3D Messtaster

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Ik heb de 3D Messtaster van Sorotec binnen.

Nu ben ik een absolute noob op electronica gebied, dus ik hoop dat ik hier 2 domme vragen mag stellen. :oops:

Ik heb een Eding CPU4 kaart.
Die wordt gevoed door een power supply 12V 2.1A
Afbeelding

De taster heeft ook 12V nodig.
Er staat in de handleiding van de taster: max Switching current 30mA.
1. Is dan de voeding ok? Omdat daar 2.1A vermeld staat.

2. De GND kabel, moet die aan de GND naast de 12V aansluiting of mag die ook naar pin2 van de PHW stekker?
Afbeelding

Groet en alvast bedankt,
Eddy
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Caesar »

Het is even belangrijk uit te zoeken wat voor input de Eding CPU4 op de probe pin heeft: PNP of NPN.

Ik heb dezelfde taster. De voeding is redelijk recht toe/rechtaan: je sluit er 12-24V aan op de bruine (Vcc/+) en de blauwe (Gnd/-).

De witte en groene zijn 2 draadjes die eigenlijk met een soort relais (op chip-formaat) in de taster met elkaar zijn verbonden. Omdat de taster (als je de standaard versie gekocht hebt) normally closed is, zijn bij spanning op de taster groen en wit met elkaar verbonden. Als de taster dan iets raakt worden groen en wit onderbroken.

Nu is het HEEEEEL belangrijk om geen directe spanning op wit en/of groen te zetten voordat je weet of je ingang op de CPU4 PNP of NPN is. Ik heb namelijk (per ongeluk bij testen van een andere probe op dezelfde lijn) de taster opgeblazen (gelukkig wel kunnen repareren), het schakelende ' relaistje' kan maar een maximale stroom aan. Dus zou je daar een voeding op zetten zonder dat die stroom gelimiteerd is brand je hem door.

Wat je dus NOOIT mag doen is een voltage op de groen of witte zetten en de andere draad aan de gnd/- hangen. Je maakt dan een kortsluiting die je chipje in je taster opblaast. Dus wat je ook doet: geen voeding/spanning aansluiten op de groene en/of witte.

Ik moet zelf even terug zoeken hoe ik het ook alweer heb aangesloten, want ik durf het zo niet uit mijn hoofd te zeggen zonder dat ik je hem laat opblazen. Ik meen dat je inderdaad probe kunt aansluiten op bijvoorbeeld de groene en gnd op de witte. Dat is hetzelfde as het NPN voorbeeld in de handleiding.

Gnd op je printplaat is allemaal hetzelfde, maar het zou kunnen zijn dat ze galvanisch gescheiden zijn dus voor de zekerheid kun je het beste op gnd/pin2 aansluiten. Overigens is dit makkelijk te testen met een multimeter of dit galvanisch gescheiden is: kijken of je doorverbinding meet tussen Gnd voeding en pin 2: zo ja: dan hetzelfde, zo nee, waarschijnlijk galvanisch gescheiden.
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Dank je.

Dit bericht heb ik eerder ontvangen van Sorotec:

so wie ich das sehe muss das Signal auf den Probe Eingang gelegt werden.
Da bei dem Board +5V benötigt werden muss der 3D-finder als PNP version betrieben werden.
Das grüne Kabel muss auf den probe Eingang das blaue gegen masse und das braune+weisse auf +12-24V
Dann sollte das so laufen
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Caesar schreef: 12 feb 2021 18:41 Wat je dus NOOIT mag doen is een voltage op de groen of witte zetten en de andere draad aan de gnd/- hangen. Je maakt dan een kortsluiting die je chipje in je taster opblaast. Dus wat je ook doet: geen voeding/spanning aansluiten op de groene en/of witte.
Afbeelding

Als ik het goed begrijp is de voeding geen probleem.
Aansluiten zoals in de manual, zoals plaatje en GND op pin2.

Maar dan heb ik toch spanning op de witte?

Groet,
Eddy
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Caesar »

Ik moet zelf even terug zoeken hoe ik het ook alweer heb aangesloten, want ik durf het zo niet uit mijn hoofd te zeggen zonder dat ik je hem laat opblazen. Ik meen dat je inderdaad probe kunt aansluiten op bijvoorbeeld de groene en gnd op de witte. Dat is hetzelfde as het NPN voorbeeld in de handleiding.
Nee dus :). Je hebt het verkeerde voorbeeld te pakken. Je laat nu een plaatje zien van PNP, maar je moet NPN hebben. In het plaatje van de NPN zie je dat de groene en blauwe samen geknoopt zijn (allebei gnd), en dus op de witte zet je de 'probe' pin.

Voordat je hem aansluit kun je het beste even je probe input in edingCNC testen door probe en gnd kort te sluiten met een draadje/jumpertje. Dan weet je zeker dat je goed zit.

Ik kan uit de documentatie van de CPU4 van Eding niet halen dat het een NPN setup is, maar ervanuit gaande dat het hetzelfde is als de CPU5A4E dan moet je probe met gnd kortsluiten om een Probe signaal te schakelen. Dat betekent dat het een NPN setup is (je schakelt je probe pinnetje door naar GND).

Als je ook met een NPN setup begint, kun je je taster niet opblazen (je sluit geen spanning aan op je groene of witte). Alleen een Gnd signaal.

Bij PNP doe je dat wel en als het niet klopt jaag je dus 5V als kortsluiting door je taster. Stel je moet 5V op je probe pin zetten om te schakelen dan zou het een PNP setup zijn, maar dat lijkt mij op basis van de documentatie van mijn CPU5A4E niet het geval.

Wil je het dus zeker weten: laat de taster even voor wat het is en sluit de probe pin en gnd even kort en kijk in EdingCNC of je je home signaal binnenkomt (op dat tabblad waar je al je sensoren aan/uit ziet)
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Caesar schreef: 12 feb 2021 21:59 Wil je het dus zeker weten: laat de taster even voor wat het is en sluit de probe pin en gnd even kort en kijk in EdingCNC of je je home signaal binnenkomt (op dat tabblad waar je al je sensoren aan/uit ziet)
Als ik PHW pin1 (Probe) en GND kortsluit krijg ik inderdaad een signaal. Het gaat van geel af en wordt zwart.

Afbeelding

Ik zal maar eens beginnen met de NPN aansluiting, in tegenstelling tot wat Sorotec zegt.
Just to be sure :!:

Afbeelding
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Met de NPN aansluiting krijg ik nog steeds een "Probe not connected" melding :roll:
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Caesar schreef: 12 feb 2021 21:59
Dank je wel.

Hij doet het :P

Vanmorgen wat doms gedaan.
:oops: aan:
Vanaf de 12V supply gingen 2 draden naar de CPU4. 1 vanaf +V en 1 van -V.
Toen dacht ik hè, die van -V moet ik toch verplaatsen naar GND.
Toch ging het dus niet meer.
Tussen de -V en +V meet ik 12V. Hmmm, dus de draad maar weer van GND naar -V verplaatst.
Geen probleem meer.
:oops: uit.

NPN aansluiting dus.

Nu vraagt ie om een kalibrering.

Wat zou ik daar voor kunnen gebruiken :?:

Groet,
Eddy
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door Caesar »

Io moet het even kort houden, maar goed om te zien dat hij werkt.

Een lager (liefste binnen ring rond 20mm) zou perfect zijn
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Caesar schreef: 13 feb 2021 16:46 Io moet het even kort houden, maar goed om te zien dat hij werkt.

Een lager (liefste binnen ring rond 20mm) zou perfect zijn
Ik heb er nog eentje liggen van 19mm.
Volgens de specificaties 19.05mm.
https://shop.eriks.nl/nl/eenrijig-kegel ... -23766678/

Groet,
Eddy
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door P1-Engineering »

Hangt een beetje af van hoe je hem wilt gebruiken, maar voor het beste kalibratie resultaat zou ik toch een echte kalibratiering kopen van 30-40mm.
Ook is het wel interessant om de kalibratie routine om meerdere posities op de machine uit te voeren, kijken hoe nauwkeurig de machine is.

Voor de macro moet je ook de lengte van de taster invoeren in T99 om alle routines te kunnen doorlopen. DIt staat helaas niet in de handleiding.
Ook moet je een aanpassing maken als je altijd de lengtes vanuit de tooltable wilt inlezen bij gereedschapswissels. Standaard is de macro voor een verschilmeting geconfigureerd.

Extra probetipjes kan je trouwens gewoon op Aliexpress kopen, heeft ook veel meer keuze en kost de helft. 8)
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

P1-Engineering schreef: 13 feb 2021 20:06 Voor de macro moet je ook de lengte van de taster invoeren in T99 om alle routines te kunnen doorlopen. DIt staat helaas niet in de handleiding.
Dank je voor de uitleg.
Hoe/waar voer je de taster lengte in?

Eerst maar eens met het klokje de taster uitrichten.

Gr.
Eddy
EddyK
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 mei 2007 13:51
Locatie: Heibloem
Contacteer:

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door EddyK »

Het klokje wat ik nu heb, lang lang geleden gekocht, is niet nauwkeurig genoeg.
Een veel te strakke veer voor dit doel. Hij slaat niet uit, wanneer ik de taster raak.

Ik denk dat ik bij HBM deze HBM 0,001 mm Digitale Meetklok maar bestel.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Sorotec 3D Messtaster

Bericht door P1-Engineering »

Lengte vul je in bij variable #4545 in je .ini bestand van Eding.
Staat ook beschreven in de macro onder sub 3d_zn
---------------------------------------------------------------
; The Tool length of the 3D-finder must be specified in the
; Variable #4545.
; ACHTUNG:
; When new Version of the Eding-Software is installed, the
; 3D-finder Tool length must be measured again and the correct
; value must be specified in Variable #4545 !!
; Incorrect Tool Length specified in #4545 may cause a crash !!
;---------------------------------------------------------------
Eerder werkt de macro ook niet volledig.

Voor het uitrichten wil je een pupitaster hebben, meetklok gaat niet werken vanwege de te hoge veerkracht.
Dergelijk meetgereedschap zou ik nooit bij HBM kopen.

Zelf gebruik ik deze, van Mahr.

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... m/p/436421
Plaats reactie