tandem homing probleem

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met het tandem homen. Zoals bijgevoegde foto, kan je zien dat de tandem homing op 1 mu niet is gelukt. Ging voorheen altijd wel goed. Ik heb laats wel een aanvaring gehad met mijn werkstuk. Werkstuk was niet goed geklemd en kwam omhoog. Hierdoor kwam er een botsing, tijdens de freesbewerking in x. Kan het zijn dat het hier mee te maken heeft? Kan het zijn dat een askoppeling speling heeft? Graag hulp met waar ik het probleem moet zoeken.
22766
Alvast bedankt, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Binnen 1 mu niet gelukt? waar doel je op? de afwijking tussen x en y van 0.002mm? deze waarde heeft niets met je homing te maken, maar alles met de de-acceleratie van je machine. De as doet er op de snelheid die je hebt ingesteld bij de gebruikte acceleratie exact die lengte over om tot stilstand te komen. In mijn macro staat dan weer dat ie naar 0,0,0 moet gaan.

Geeft eding een foutmelding?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Volgensmij doet de machine ook niet meer de juiste cyclus. Voorheen ging de A as ook zelf nog bewegen. Nu lijkt het alsof de assen niet meer onafhankelijk bewegen bij het homen, zoals beschreven in de handleiding.
Dus:
1 Eerst samen bewegen, als een as de sensor tegen komt, dan stopt deze as, 2de as stopt als ook de sensor is gevonden, dan gaan ze (ik geloof onafhankelijk van elkaar) homen, dan wordt de brug recht gezet met de ingestelde offset in de setup en worden de assen weer gekoppeld.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

ja, edding geeft een fout. Zegt homing complete, als je dan wil bewegen, dan zegt eding master/slave not equal, cannot start
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

22767
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Het lijkt opgelost te zijn door de homing positie bij de A as iets te veranderen in de settings. Nu draaid de A as wel onafhankelijk van de x as
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tandem homing probleem

Bericht door keesfrees »

Apart verschijnsel, ik ben benieuwd.
Kan / mag dit bericht verplaats worden naar : Cnc Controllers > EdingCNC
Dan is dat wel zo handig voor het overzicht en handigheid als iemand anders later naar zo'n probleem zoekt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Nee, helaas, niet opgelost, maar de assen doen wel de juiste homing cyclus. dus dat klopt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Ja, dat mag verplaatst worden. Hoe moet dat?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Moest je de A as juist niet uitzetten? lijkt mij niet juist dat ie gepubliceerd moet worden op het scherm met een waarde, in dat geval zou je hem onafhankelijk van de stand van de y as kunnen instellen. Ik zou er geen A as bij willen hebben staan als deze niet daadwerkelijk verbonden is aan een a-as.

Verplaatsen van de dit topic moet een moderator doen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb de A as zichtbaar gemaakt om te kijken wat het probleem is. Ik stuur hem niet afzonderlijk aan en in de settings is deze ook als SLAVE X gezet. Hij is dus alleenmaar visible.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Ik ben persoonlijk geen voorstander van het tandem-homen om diverse redenen. Heb in het verleden iets teveel eigenaardigheden met Eding meegemaakt dat ik dat persoonlijk niet vertrouw. (1 van de redenen)

Vandaar dat ik het mechanisch heb opgelost en de drivers parallel heb aangesloten. (zo heb ik daarnaast ook nog een plaatsje over voor mijn 4e as) (nog een reden).

Maar heb je deze doorgenomen?

viewtopic.php?t=14448

viewtopic.php?f=39&t=17778

Geen idee of je oplossing erbij staat.

Ah. Je hebt je Y en X as voor mij onlogisch ingedeeld, nou zie ik het. Als je voor de machine staat beweegt je Y as dus van links naar rechts en je X as van voor naar achteren?

Toevallig een nieuwe versie van eding geinstalleerd oid? lijkt wel een afrondingsfoutje.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Serum, ik sta aan de X-as kant en dan gaat x van links naar rechts en de y-as van voor naar achteren. De eerste link heb ik door gelezen en had ik ook keurig gedaan. Het heeft trouwens ook altijd gewerkt en nog steeds werkt het voor 50% want de helft van de keren gaat het goed en de andere helft van de keren zit ik er een aantal mu naast.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb niet onlangs de Eding software geupdate (naar mijn weten) Kan het iets mechanisch zijn? Backlash? Ik heb een aanvaring in X gehad tijdens het frezen.
Plaats reactie