tandem homing probleem

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandem homing probleem

Bericht door Kjelt »

Hi Serum, dat doe je impliciet zelf.
Bij Eding setup scherm geef je het verschil tussen de A en X as op.
Dit kan tot 4 cijfers achter de . Dus 0,1um dat heeft dus weinig zin als de resolutie van je motor en as hoger is.
Dus even voorbeeld, stel dat 1 step 2um is op je machine dan geef je dus in de home offset velden bij een gemeten offset van 0,0012 mm beter 0,002 in dan kan de software tenminste nog iets. Bij backlash werkt het anders maar die heb ik (geloof op jouw advies) maar gewoon op 0 laten staan.

22771
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Dank je wel Kjelt. Ik ga het morgen uitzoeken. Voorheen had ik hier geen last van....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandem homing probleem

Bericht door Kjelt »

Wat gebeurt er als je na het homen bv een G0 of G1 die twee assen 20.001 mm laat bewegen ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Ah, je doet de aanname dat Kobus een home position heeft opgegeven anders dan 0. Je had het over resolutie. Vandaar mijn vraag.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandem homing probleem

Bericht door Kjelt »

Ja klopt, dat is bij tandem homing het geval dat er een delta is tussen de master en slave as home sensor ? Die delta vul je bij de slave as in.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt na een move die 1u extra geeft, kan best zijn dat door afronding het dan weer gelijk staat.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: tandem homing probleem

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 19 feb 2021 23:35 Ja klopt, dat is bij tandem homing het geval dat er een delta is tussen de master en slave as home sensor ? Die delta vul je bij de slave as in.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt na een move die 1u extra geeft, kan best zijn dat door afronding het dan weer gelijk staat.
Zelf zou ik geneigd zijn die delta 0 te maken door een mechanische afstelling. Wat neemt Eding dan als resolutie?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 19 feb 2021 23:35 Ja klopt, dat is bij tandem homing het geval dat er een delta is tussen de master en slave as home sensor ? Die delta vul je bij de slave as in.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt na een move die 1u extra geeft, kan best zijn dat door afronding het dan weer gelijk staat.
Laten we het commentaar van Kobus afwachten. Denk een afrondingsfout van eding. Maar ik ben benieuwd wat de oorspronkelijke snelheid van het homen was. Als 90mm/s al een verlaging is. Kan mij niet voorstellen dat Kobus een nauwkeurigheid van 1mu heeft meegenomen in deze delta.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandem homing probleem

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 20 feb 2021 07:37 Zelf zou ik geneigd zijn die delta 0 te maken door een mechanische afstelling. Wat neemt Eding dan als resolutie?
Eding rekent volgens mij met 0,0001 resolutie.
Maar je leest me denk ik verkeerd. Er is altijd een mechanische delta tussen beide homesensoren. Dat is het verschil dat je ingeeft zodat je de software "verteld" hoeveel het verschil normaal is als de brug van zichzelf al perfect haaks staat.
Als je moet corrigeren om de brug haaks te zetten dan verander je dat getal overeenkomstig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

En ik denk dat jij Kars verkeerd leest :) Kars doelt volgens mij op een mechanische verstelling van de home-sensor Hoewel dat lastig wordt herhalingsnauwkeurig vast te zetten binnen de 0,001 ivm de fluctuaties tussen de onderlinge sensoren.

Maar homen op G0 is sowieso een slecht plan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandem homing probleem

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 20 feb 2021 09:41 En ik denk dat jij Kars verkeerd leest :) Kars doelt volgens mij op een mechanische verstelling van de home-sensor
Ah zo , maar wat zou het voordeel daar van zijn ? De brug moet dan twee keer heen en weer, terwijl als ze iets versprongen zijn de beweging door kan blijven gaan, toch weer net iets sneller.
Maar homen op G0 is sowieso een slecht plan.
Mee eens. Jezelf aanleren een G30 uit te voeren voor het afsluiten, zodat je de volgende keer kort kunt homen vind ik zelf praktisch het makkelijkste.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Dat is ook mijn werkwijze. Alleen is bij de grote machine zijn tafel nog wel eens handig om iets op te assembleren omdat ie zo lekker vlak is. Dan staat het portaal achterop de machine en duurt het de volgende keer wat langer. (daar zitten de homing sensoren linksvoor) Bij mijn kleine machine liggen de home sensoren helemaal links achterop de machine, zodat het bed vrij is als de machine uitstaat.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Serum en Kjelt,

Ik kan in principe 0.001 mm verplaatsen, al merk ik daar niets van met de motoren of spindels. Dus of ze echt iets doen , dat weet ik niet.
De home positie van as A heeft altijd 3 cijfers achter de komma. Dat doet Eding zelf. Maar misschien snap ik Kjelt niet. Met een langzamere snelheid, deze is nu in X 29. Ik heb -5 opgegeven in Home Vel/Dir. Hoe hij dan de snelheid berekent weet ik niet, maar het is nu veel langzamer en dat lijkt te werken.

22773
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tandem homing probleem

Bericht door serum »

Dat is het aantal mm/sec bij geen gedetecteerde sensor. Teruglopen (gedetecteerde sensor) doet hij dan nog eens /4 of /10 o.i.d. Ervaring leert dat hoe langzamer je dat doet, hoe nauwkeuriger het homen is. Voor mij is 40mm/s al dusdanig nauwkeurig dat ik voor de werkstukken dat het niet binnen de 0,02 nauwkeurig hoeft niet de moeite neem om de G54 opnieuw te bepalen.

Bij mij werkt het al jaren stabiel op 40mm/s

Maar zie ik dat goed dat je sensoren 1.4mm uit elkaar staan?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: tandem homing probleem

Bericht door TomAndKobus »

Ja, 1.4 mm staan deze uit elkaar, om een haakse brug te hebben
Plaats reactie