GUI stopt er mee.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Ballegooijen »

Kjelt schreef: 24 mar 2021 17:58 Kun je trouwens iets in de log files terug vinden waarom de GUI stopt ?
Nee, zo ver ben ik nog niet gekomen.
Hij hangt trouwens alleen aan internet om mijn bestand van binnen naar de machine te sturen. Maar ja, dan weet je ook nooit wat er nog meer binnenkomt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik hou nu eenmaal van dedicated cnc......
Same here.. hoewel een netwerkverbinding handig zou kunnen zijn, zou ik mijn machine alleen aan een "geisoleerd" netwerk hangen, dus zonder toegang naar het Internet, Windows Updates?.. als je PC standalone is, is dat niet nodig.. EdingCNC updates draai je dan gewoon vanaf een USB Zetpil
Mijn programma's gaan ook altijd vanaf een USB Zetpil, gewoon het mapje met de bestanden voor dat klusje op een Zetpil sleuren, en terugzetten als je klaar bent.. (ik neem dan ook altijd het CB bestandje mee, mocht ik er in de werkplaats nog iets aan willen veranderen, dan prop ik em daar wel even in de Laptop..)

Het liefst zou ik een uitgeklede windhoos willen hebben.. niet meer dan WIN.com, Explorer.exe, en de benodigde bibliotheken met Runtime Environments, DotNet redistributables en dergelijke, Patience, Chrome, Edge, allemaal niet nodig.. alleen de drivers voor wat er fysiek aanhangt.. verder niets..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door audiomanics »

andrefc101 schreef: 24 mar 2021 17:54 Ik hou nu eenmaal van dedicated cnc......
Krek! Ik gebruik al jaren dezelfde thinclient met W7-embedded.. Standalone, geen netwerk, geen internet, zelfs geen virusscanner..
Ook nieuwere versies van Eding voegden niets toe aan het gebruik, dus die versie dateert ook nog van het stenen tijdperk..
In de kast een USB-sticky... Als het crasht, sticky in zijn bibs, opstarten en 5 minuten later is de PC zoals hij 7 jaar geleden ook al was..
Werkt perfect en zeer betrouwbaar..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Ballegooijen »

audiomanics schreef: 24 mar 2021 22:46
andrefc101 schreef: 24 mar 2021 17:54 Ik hou nu eenmaal van dedicated cnc......
Krek! Ik gebruik al jaren dezelfde thinclient met W7-embedded.. Standalone, geen netwerk, geen internet, zelfs geen virusscanner..
Ook nieuwere versies van Eding voegden niets toe aan het gebruik, dus die versie dateert ook nog van het stenen tijdperk..
In de kast een USB-sticky... Als het crasht, sticky in zijn bibs, opstarten en 5 minuten later is de PC zoals hij 7 jaar geleden ook al was..
Werkt perfect en zeer betrouwbaar..

Kees
Doe je je bestanden dan ook allemaal via een USB stick?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Kjelt »

Ja doe ik ook met usb sticks maar echt fijn is het niet dus begrijp wel de wens voor een Nas oid.
Wat dat betreft heb ik nog steeds een project open staan voor mijn oude Nas met twee IP poorten om die met de ene poort aan het Eding donein netwerk te knopen en met de andere aan het thuisnetwerk. Dan kan ik dus wel vanuit het thuis netwerk bestanden op de nas lezen schrijven en verwijderen, ook met de cnc laptop op het eding netwerk kan dat maar ze zien elkaar niet en de eding laptop kan ook niet op het thuisnetwerk.
Misschien in de april vakantie eens mee rommelen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef: 24 mar 2021 22:52 Doe je je bestanden dan ook allemaal via een USB stick?
Ja, daar staan er meestal maar twee of drie op. meer toolpaths heb ik doorgaans niet nodig om wat te frezen..
Snap niet wat er niet fijn aan is.. Ik heb de USB-poort op mijn monitor zitten, aan de voorkant.. steek daar dus zo mijn sticky in..
Dan blijft het ook overzichtelijk.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 24 mar 2021 23:40 Snap niet wat er niet fijn aan is.. Ik heb de USB-poort op mijn monitor zitten, aan de voorkant.. steek daar dus zo mijn sticky in..
Dan blijft het ook overzichtelijk.
Zal wel aan mij liggen dan maar ik heb zelfs met drie usb sticks, ik cam op 2e verdieping op zolder en frees in de schuur en hoe vaak het niet voorkomt dat ik of de usb stick vergeet mee te nemen om later te frezen of dat ze nog in de schuur liggen van de vorige keer en dat soort zaken. Ook dat ik de verkeerde versie meeneem :oops:
Ook heb ik de usb poort voorzien van een verlengkabeltje omdat die anders door het vele insteken gaat lubberen. Dat werkt wel fijn.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Portje »

Lijkt me ook niet lekker om steeds naar de zolder terug te moeten om het stickie weer te halen.
Daarom lijkt het me wel handig om in de schuur een oud laptopje te zetten die wel op het netwerk maar niet op internet zit.
Van daaruit is het wel makkelijk het op een stickie te zetten voor de machine.
Nu gebruik ik eigenlijk nauwelijks een usb stick, ik heb er maar 1 en loop hem altijd te zoeken.
Ik gebruik als usb stickie een aantal oude 2.5 hdd's met een sata2usb adapter, die raak ik niet zo gauw kwijt.

Nu zit ik ook een beetje te spelen met arduino en die moeten weer een sd-card hebben om de g-code files op te zetten.
Maar die dingen ben ik nu weer altijd kwijt, vooral die kleine micro krengen die in een adapter moeten.
Je laat ze vallen en je zoekt je een ongeluk, ze springen altijd ergens achter of onder, grrrr
Dus heb ik eens gezocht naar een USB to SD extension cable.
Werkt prima, geen sd-card meer voor nodig.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 25 mar 2021 10:00 Daarom lijkt het me wel handig om in de schuur een oud laptopje te zetten die wel op het netwerk maar niet op internet zit.
Van daaruit is het wel makkelijk het op een stickie te zetten voor de machine.
Hmmm ja ook weer een project dat nog niet is afgerond, een cow maken met intel NUC voor de besturing van beide machines, dan komt de laptop vrij voor evt cam aanpassen en de usb stick vullen. Teveel projecten te weinig tijd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En via die USB is er geen besmettingsgevaar ????

serieel over sturen als platte ascii is dan nog veiliger lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 mar 2021 10:19 En via die USB is er geen besmettingsgevaar ????
Kans is erg klein. Het kan wel als de host pc al geinfecteerd is maar dan is je thuisnetwerk toch al de pineut.
Het gaat er juist om dat je een stabiele cnc omgeving hebt waar zo weinig mogelijk aan veranderd (zonder dat je het zelf wilt).
Dan is een airgap (zoals dat in jargon heet) the way to go.
Als je zoals Kees zorgt voor een diskclone van je stabiele omgeving dan is het 15minuten werk om weer up and running te zijn.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door Portje »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 mar 2021 10:19 En via die USB is er geen besmettingsgevaar ????

serieel over sturen als platte ascii is dan nog veiliger lijkt me.
Je kunt de code aflezen van je werk computer en die dan overtikken op de computer van je machine.
ff werk, mja je wilt niet besmet worden.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 25 mar 2021 10:22
hugo stoutjesdijk schreef: 25 mar 2021 10:19 En via die USB is er geen besmettingsgevaar ????
Kans is erg klein. Het kan wel als de host pc al geinfecteerd is maar dan is je thuisnetwerk toch al de pineut.
Het gaat er juist om dat je een stabiele cnc omgeving hebt waar zo weinig mogelijk aan veranderd (zonder dat je het zelf wilt).
Dan is een airgap (zoals dat in jargon heet) the way to go.
Als je zoals Kees zorgt voor een diskclone van je stabiele omgeving dan is het 15minuten werk om weer up and running te zijn.
En waarom kun je er dan niet voor zorgen dat er niets veranderd aan die pc, wanneer er wel ethernet in zit. Kun je niet de toegang tot de buitenwereld er niet uit slopen ?
(eigen IP groep naar een NAS met dubbele ethernet poort of zo? ik roep maar wat)
Ik heb niet de indruk dat ik die materie ooit ga doorgronden. :cry:
Hoe zit het vandaag de dag eigenlijk met de kwaliteit van firewall en virus bescherming vanuit W10, zijn die antivirus pakketten nog wel een toegevoegde waarde?
volgende CNC zone dag: cursus "hoe bouw je een veilige CNC pc voor dummy's" wie doet dat eens, leer ik ook weer eens wat hopelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5403
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: GUI stopt er mee.

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 24 mar 2021 17:30 Wat leuk dat Windows..... die Chinezen zijn toch nog niet zo gek 😜
Windows 3.11 embedded is ook echt windows Andre. :mrgreen:
Plaats reactie