Servo motor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Heino van den heuvel
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2021 23:25

Servo motor

Bericht door Heino van den heuvel »

Hoi

Ik heb een mastergram 2412 graveer machine
Met de bestuuring floppy disk en zo.
Nu dat ik daar maar beperkt dingen mee.

Nu wil iker eding bestuuring op maken

Ik heb een cpu5a printplaat die ik er aan wil maken en nieuwe drivers maar ik weet niet welke ik moet nemen.

Er zitten servo motoren op van quality motion control die aangestuurd worden door
Gnd
Index
Channel a
+5v
Channel b
-vdc
+vdc
Nu is mijn vraag waar stuur ik ze mee aan en waar is de index voor?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Servo motor

Bericht door Goudgele »

Heb je meer info over de servo's? Als ik op die naam zoek komt er niks tevoorschijn. Merk, typenummer? Als we de datasheet kunnen vinden is het wat makkelijker om te helpen!
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Servo motor

Bericht door kgerrits »

Afgaande op de aansluitingen die je noemt zullen er hoogstwaarschijnlijk brushed DC motoren met een encoder opzitten. Hiervoor zijn talloze drives beschikbaar, het enige wat je moet weten is wat de nominale stroom en voltage is van de motoren. Zit er een typeplaatje op de motor op waar je een foto van kan maken?
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servo motor

Bericht door benkr »

Als er inderdaad analoge servomotoren op zitten dan zou ik ze er heel snel vanaf halen en er iets hedendaags op zetten.
Wat, hangt vooral af van je eigen vaardigheden. Zgn. "closed loop" stepper motoren monteer je, sluit ze aan en doet wat instellingen en het werkt (heel simpel gezegd), digitale (o.a. JMC) servo motoren zijn al een stukje lastiger, maar niet duurder, maar elke servomotor moet worden getuned naar de omgeving waarin die gebruikt wordt, en dat wordt al weer een stuk lastiger. Echte servomotoren zijn nog een klasse veeleisender qua tuning, maar ook qua aansturing, je hebt eigenlijk een heel speciale controller nodig en geen Eding ding, en ze zijn ook nog een keer stukken duurder.
Bedenk ook dat een machine meer is dan alleen motoren, ook de geleidingen en de aandrijfspindels maken deel uit van het probleem, als de geleidingen of de spindels niet deugen dan brengen nieuwe motoren echt niet veel verbetering.
Ik wil nu niet zeggen dat je die geleidingen en spindels nu ook meteen moet gaan vervangen, maar je moet je wel overtuigen van de kwaliteit, als ze slecht zijn wordt het wel een heel grote klus.

Mocht je je huidige analoge motoren willen blijven gebruiken dan heb ik nog één driver daar voor liggen die dan kan interfacen met Eding, wil je er meer dan zul je die bij moeten kopen, maar ik zelf zou overstappen op stappenmotoren, dat is het meest betaalbaar denk ik.
Heino van den heuvel
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2021 23:25

Re: Servo motor

Bericht door Heino van den heuvel »

20210606_135649.jpg
[attachment=0]20210606_135700.jpg[/attachment
Bij deze de motor ]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servo motor

Bericht door benkr »

Wat is de hartafstand van de boutgaten van de motoren, 57mm of 60 mm of........
En hoe zitten de motoren gekoppeld aan de assen?
Welke voedingsspanning en stroom heb je beschikbaar?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ding is waarschijnlijk wel ontworpen op hoogtoerige servomotoren, dat ga je niet even overzetten op stappenmotoren, of je levert snelheid in.
Er is niks mis met dc servo’s in mijn beleving.
Zitten de drives geïntegreerd of kun je die laten zitten?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Heino van den heuvel
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jun 2021 23:25

Re: Servo motor

Bericht door Heino van den heuvel »

20210606_135723.jpg
Hier wordt denk de boel mee aangedreven denk ik?

Ik werk nu nog met een travo want hij is 110 v

Ik dacht de floppy weg moederbord er uit ff nieuw in hangen maar ik lees dat er meer bij komt kijken
Zou ik t oude spul nog moeten gebruiken gelijdingen en alles zijn nog goed en goed onderhouden
Gr geino
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie