Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2021 11:19

Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Palm »

Ik heb laatst een Cnc portaalfrees van het merk Laumat gekocht en de edding software geïnstalleerd.
De machine gehomed en wat geprobeerd alleen was er maar een as die bewoog.

Nu is het probleem als volgt:
De portaalfrees is scheef komen te zitten.
Ik kan de machine nu niet meer terugkrijgen naar een normale rechte positie en weet niet waarom de andere motors of assen niet werken/meebewegen.
Ik weet niet waar het aan ligt.

Heeft iemand advies of heeft iemand ervaring met Laumat portaalfrezen? En weet iemand hoe hij weer op het normale nulpunt kan komen?
Of iemand die het ter plekke uit zou willen leggen, eventueel tegen betaling in zeeland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Goudgele »

Kan je er niet met de hand bij om de as te draaien totdat het weer recht staat?

Zeeland is voor mij wel te doen, alleen heb ik 0,0 ervaring met Eding CNC en de controller/software die daarbij komt kijken. Dus ben bang dat ik je verder niet kan helpen.
Het is ook handig als je eens wat meer foto's plaatst van de machine en je controller kastje, zodat iedereen mee kan kijken.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door P1-Engineering »

Dit zal te maken hebben met de Eding configuratie.

Heb je de machine nieuw gekocht?. Zo ja dan zou de leverancier je het juiste .ini bestand en macro moeten kunnen aanleveren.
Ik vermoed namelijk dat tandem-homing nu niet goed staat ingesteld.

Voor nu inderdaad met de hand weer enigzins recht zetten en dan de aanpassingen in Eding doorvoeren.

Als de machine voor beide kanten van de brug een homing sensor heeft moet er een stukje aangepast worden in de homing macro routine zodat ie de brug recht zet.
Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2021 11:19

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Palm »

Goudgele schreef: 05 aug 2021 17:31 Kan je er niet met de hand bij om de as te draaien totdat het weer recht staat?

Zeeland is voor mij wel te doen, alleen heb ik 0,0 ervaring met Eding CNC en de controller/software die daarbij komt kijken. Dus ben bang dat ik je verder niet kan helpen.
Het is ook handig als je eens wat meer foto's plaatst van de machine en je controller kastje, zodat iedereen mee kan kijken.

Bedankt voor je antwoord. Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee, maar terugduwen is onmogelijk. Het is met een printplaatje die twee motors aan de zijkanten aanstuurt. Het kastje is te zien in de bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2021 11:19

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Palm »

P1-Engineering schreef: 05 aug 2021 18:35 Dit zal te maken hebben met de Eding configuratie.

Heb je de machine nieuw gekocht?. Zo ja dan zou de leverancier je het juiste .ini bestand en macro moeten kunnen aanleveren.
Ik vermoed namelijk dat tandem-homing nu niet goed staat ingesteld.

Voor nu inderdaad met de hand weer enigzins recht zetten en dan de aanpassingen in Eding doorvoeren.

Als de machine voor beide kanten van de brug een homing sensor heeft moet er een stukje aangepast worden in de homing macro routine zodat ie de brug recht zet.
Bedankt voor je antwoord! Kan ik dat zelf aanpassen bij de assen? de machine met de hand terugduwen kan helaas niet.
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door sbos »

Ik neem aan het verplaatsen met de software nog gaat. ik weet ook niet hoe en waar de homing sensoren zitten en gemonteerd zijn. en ik ga er vanuit dat het een tandem homing is.
Als de brug te ver scheef is gegaan kan het zijn dat een van de brug zijde voorbij de sensor is gegaan. en hierdoor werkt de homing niet goed, doordat de linker of rechterzijde voorbij de sensor is gegaan en tijdens het homen niet meer voorbij de sensor komt ivm de afstand. Heb het zelf ook een paar maal gehad.

Als je het niet met de hand kan terugzetten voorbij de sensoren, dan kan je de de de slave koppeling instelling van de assen loskoppelen en hiermee individuele assen maken. dus de gekoppelde as als a of b instellen.
sla de instelling op en herstart de software. dan komt er iconen bij om de ontkoppelde as te verplaatsen.
Je kan dan de assen dus individueel voorbij (voor de sensoren) plaatsen. Als dit is gelukt dan weer de assen koppelen. herstarten en als het goed is dan gaat de brug weer recht gezet worden met het homen.

Meestal is de brug ook met de hand terug te trekken als de motoren niet worden bekrachtigd. trek of duw dan de brug wel rustig in het midden naar de positie die gewenst is.

Succes
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een machine met trapeziumdraad kun je niet terug duwen. Je moet kijken of zo’n as te draaien is. Wel zonder spanning op de machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door P1-Engineering »

Palm schreef: 05 aug 2021 19:53
P1-Engineering schreef: 05 aug 2021 18:35 Dit zal te maken hebben met de Eding configuratie.

Heb je de machine nieuw gekocht?. Zo ja dan zou de leverancier je het juiste .ini bestand en macro moeten kunnen aanleveren.
Ik vermoed namelijk dat tandem-homing nu niet goed staat ingesteld.

Voor nu inderdaad met de hand weer enigzins recht zetten en dan de aanpassingen in Eding doorvoeren.

Als de machine voor beide kanten van de brug een homing sensor heeft moet er een stukje aangepast worden in de homing macro routine zodat ie de brug recht zet.
Bedankt voor je antwoord! Kan ik dat zelf aanpassen bij de assen? de machine met de hand terugduwen kan helaas niet.
Ja, dit kan je zelf aanpassen. Hiervoor moet je wel in de software en de configuratiebestanden duiken.

Begin met sectie 2.11 en specifiek 2.11.3 van de handleiding. Hier staat in hoe je homing en tandemhoming moet instellen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Ballegooijen »

Als ik zo naar dat kastje kijk op de foto ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of daar wel een Eding kaart in zal zitten??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 06 aug 2021 15:50 Als ik zo naar dat kastje kijk op de foto ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of daar wel een Eding kaart in zal zitten??
Jij zit redelijk dicht bij Zeeland, help je even oplossen, en is het gelijk duidelijk of daar Eding in zit. ;-) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 06 aug 2021 15:50 Als ik zo naar dat kastje kijk op de foto ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of daar wel een Eding kaart in zal zitten??
Ik denk dat als hij op EdingCNC draait, er ook wel een Eding kaartje in zal zitten. Jij niet?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 06 aug 2021 15:59
Ballegooijen schreef: 06 aug 2021 15:50 Als ik zo naar dat kastje kijk op de foto ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of daar wel een Eding kaart in zal zitten??
Ik denk dat als hij op EdingCNC draait, er ook wel een Eding kaartje in zal zitten. Jij niet?
Nou, als je niets in beweging krijgt is dat nog maar de vraag. De TS weet ook van niets en geeft verder ook weinig of geen informatie. Dan kom je dus niet veel verder denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 aug 2021 15:53
Ballegooijen schreef: 06 aug 2021 15:50 Als ik zo naar dat kastje kijk op de foto ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of daar wel een Eding kaart in zal zitten??
Jij zit redelijk dicht bij Zeeland, help je even oplossen, en is het gelijk duidelijk of daar Eding in zit. ;-) :lol:
Ik zou het wel willen maar ik heb het vreselijk druk. Dat gaat er dus niet van komen helaas.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Palm
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2021 11:19

Re: Advies of helpen met Cnc portaalfrees met edding software

Bericht door Palm »

Ballegooijen schreef: 06 aug 2021 15:50 Als ik zo naar dat kastje kijk op de foto ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of daar wel een Eding kaart in zal zitten??
Ja er zit een edding printplaatje onderop die de motors aanstuurt.
Plaats reactie