Z 0 vlak bepalen met taster

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

Hallo, mijn vraag is best lastig, maar ik doe een poging...

Ik heb aan mijn Z geleiding een extra spindel gehangen met daaraan een taster. Deze spindel wordt door de C-as bestuurd. Als ik het 0 vlak wil bepalen, dan gaat de machine in een begin situatie staan, Z en C gaan naar de machine 0 punten. Vervolgens gaat C 10mm lager staan dan de onderkant van de frees. Lengte frees moet dus bekend zijn. Hiervoor heb ik een tool setter.

Vervolgens beweeg ik met xyz zo dat de taster boven het te nullen vlak staat. Vervolgens gaat C met G38.2 naar beneden totdat de taster het vlak raakt. Ik dacht dat g38.2 ervoor zou zorgen dat de taster weer iets om hoog gaat, maar dat gebeurt niet vanzelf. Ik stuur daardoor de taster omhoog. Taster beweegt dan totdat signaal van de taster weg valt. Dan word G92 gedaan. Vervolgens gaat de taster weer naar machine 0. en dan ook de Z weer naar machine 0.

In het programma heb ik de nodige logs staan om te onderzoeken wat er gebeurt. Wat is nu het probleem:
Als ik home en dan 0 vlak ga bepalen, dan lijkt alles goed te gaan. Doe ik iets anders door na het homen de XYZ asssen te bewegen, dan krijg ik een kleine verschuiving (0.15mm) in positieve Z van het vlak. Ga ik dan eerst weer homen en dan direct o vlak meten, dan gaat het weer goed. Het lijkt alsof er ergens vervuiling in de software optreed. Ik heb gecontroleerd, mijn taster meet reproduceerbaar op enkele hondertste, de tool setter ook.

Hier het programma:

Alvast bedankt, Tom.

Code: Selecteer alles

Sub zero_z
	LogFile "zero_z.txt" 1
	exec time.bat
	dlgmsg "tool" "tool number" 5016 
	M6 T#5016
	G90
	G0 G53 Z 0 F1200
	G0 G53 C 0 F1200
	LogMSG #5073
	LogMSG #5076
	LogMSG #5056
	#4995 = 12.903
	LogMSG #4995
	LogMSG #5013
	
	G0 G53 F1200 C [-#4995 -#5013 -10] 

	dlgmsg "WerkstukNulpunt"
	
	if [#5398==-1]
		M30
	endif

	if [[#5380==0] and [#5397==0]] ;do this only when not simulating and not rendering
		msg "Determine Z=0 of the Workpiece"
		
		G38.2 G91 C-20 F60		
			IF [#5067==1]
				LogMSG #5056
				LogMSG #5076
				LogMSG #5073
				G90
				G53 C 0 F1200
				LogMSG #5056
				g92 z[-#5056-#4995-#5013]
				LogMSG [-#5056-#4995-#5013]
				G0 G53 C 0 F1200
				G0 G53 Z 0 F1200
				
								
			ELSE
			G1 g53 c[-#4995-#5013] f600
			MSG "TASTPUNT NIET BEREIKT!!"
			ENDIF
	ENDIF
	
	
	
	
Endsub
Kjelt
Donateur
Berichten: 6314
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door Kjelt »

Als je homed dan zet Eding alle assen iets voorbij het machine 0 punt. Dus direct na het homen staan de machine coordinaten bij mij niet op 0,0,0 bij jou wel? Zo niet zou dit het verschil kunnen zijn wat je zoekt ?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

Wat je zegt is juist. Het zou kunnen dat het hier aan ligt, maar dan snap ik het niet, want het machine nulpunt wordt als het goed is bepaald door de machine op het moment dat de homing sensoren triggeren. wat je daarna ziet is het doorschieten van de machine. Maar, het kan dus zijn dat dit het probleem is. Ik ga het verder onderzoeken.
Bedankt voor de reactie.

Groeten, Tom.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door Zee&Zee »

Kjelt schreef: 15 aug 2021 00:29 Als je homed dan zet Eding alle assen iets voorbij het machine 0 punt. Dus direct na het homen staan de machine coordinaten bij mij niet op 0,0,0 bij jou wel? Zo niet zou dit het verschil kunnen zijn wat je zoekt ?
Dat doorschieten komt door de homing speed icm de acceleratie. Hij heeft een remweg nodig ( bepaald door bovenstaand) nadat hij getriggerd wordt.

Ik heb er een g-commando achter gezet om alle assen naar 0 te bewegen nadat de homing cyclus is gedaan.
CNC you later
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb mijn programma herschreven en breng mijn C as naar een fixed (uiterste negatieve positie (#5106) positie naar beneden). Vervolgens jog ik met X,Y en Z naar de te meten positie, net boven het meetvlak. Ga dan met de Z naar beneden (G38.2) totdat de taster triggerd. (Taster zit op de C-as). Zie code hieronder.

Wederom gebeurt er het volgende.
- Start de Eding software op, home en ga het Z=0 vlak meten, dan meet ik herhaaldelijk iets van -47.584 en dit is de hoogte van de frees tov. het gemeten oppervlak.
Als ik direct nog een keer het Z=0 vlak ga meten, dan krijg ik gelijkwaardige waarden.
Ga ik de tool lengte opnieuw meten en dan weer Z=0 meten, wederom gelijke waarden.

Maar als ik nu G28 doe en vervolgens home. dan krijg ik waarden van -47.417. En dat blijft dan zo, wat ik ook doe, totdat de software weer wordt afgesloten. Mischien gaat G28 niet goed, want dan bewegen de assen nogal snel, maar dat is het niet, heb op langzame manier alles naar 0 gebracht en gehomed, dit helpt niet.

Ik mag dus de machine dus maar 1x homen. Dit is toch raar? Of doe ik iets mis.

Na het homen zijn de Z enC machine coördinaten -0.09. De Z work is een waarde die de software over neemt van voor het uitzetten van de machine en de C work is gelijk aan de C machine =-0.09. En dit is ook zo na de 2de keer homen.

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt na de 2de keer homen?

Alvast bedankt.

Code: Selecteer alles

Sub zero_z

	dlgmsg "tool" "tool number" 5016 
	M6 T#5016
	G90
	if [#5013 > 60]
		M30
	endif
	
	#4995 = 65  ;delta taster frees
	G1 G53 C 0 F1200
	G1 G53 Z 15 F3000
	G1 G53 Y 0 F3000
	G1 G53 X 0 F3000
	
	G1 G53 C #5106 F1200
	
	dlgmsg "WerkstukNulpunt"
	
	if [#5398==-1]
		M30
	endif
	
	if [[#5380==0] and [#5397==0]] ;do this only when not simulating and not rendering
	
		msg "Determine Z=0 of the Workpiece"
		
		G38.2 G91 Z-20 F30
		
		if [#5067==1]
			G1 G91 Z 20 F1200
			G90
			G1 G53 C 0 F1200
			G92 Z[#4995-#5013+20]
		
		else
			G1 g53 c[-#4995-#5013] f600
			MSG "TASTPUNT NIET BEREIKT!!"
		endif
	endif
	
Endsub
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 14 aug 2021 20:19 Wat is nu het probleem:
Als ik home en dan 0 vlak ga bepalen, dan lijkt alles goed te gaan. Doe ik iets anders door na het homen de XYZ asssen te bewegen, dan krijg ik een kleine verschuiving (0.15mm) in positieve Z van het vlak. Ga ik dan eerst weer homen en dan direct o vlak meten, dan gaat het weer goed. Het lijkt alsof er ergens vervuiling in de software optreed. Ik heb gecontroleerd, mijn taster meet reproduceerbaar op enkele hondertste, de tool setter ook.
Even een paar ideetjes: (ook al verklaart dat niet het effect dat na homen het anders is)
omkeerfout C-as ?
Die meting taster / toolsetter, meet je dat op elkaar, en kan daar iets met verschil in veerweg op treden?

Overshoot zou toch geen issue mogen zijn, het gaat om het triggerpunt. Wat ie daarna nog beweegt maakt niets uit in mijn beleving.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

Ik meet de tool setter en de z=0 meet taster niet op elkaar. De toolsetter wordt niet gebruikt in het programma. Ik gebruik de toolsetter alleen voor het meten van de toollengte en die meting is zeer reproduceerbaar. Gisteren tool lengte gemeten en vandaag weer een paar keer, zonder dat de tool uit de spindel is gehaald en mijn metingen zijn binnen een paar honderdsten gelijk.
Als ik hetzelfde grapje doe met de toolsetter: software uit en aan, homen, toollengte meten, G28, homen, toollengte meten, dan meet ik een afwijking van 0.05mm goed genoeg voor mij. Dus daar gat het wel goed

Ook gedaan en verwonderlijk: software uit en aan , homen toolmeten, z=0 meten. vervolgens G28, homen toollengte meten, z=0 meten. Dan blijft de toollengte gelijk, maar de z=0 verschilt weer. En altijd hetzelfde verschil.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

Het enige verschil met de toolsetter en de z=0 taster is dat de toolsetter is vastgeschroefd aan de machine en de z=0 taster moet met een spindel op as-c naar beneden. Ik ga er dus nu vanuit dat bij de c-as het probleem zit, En dat de C-as dus anders homed. Dus als de software opgestart is en ik home en mijn z=0 gebruik en vervolgens opnieuw hme en weer z=0 doe, dan is de gemeten waarde anders. Dit heeft dus met het uitschuiven van de C-as te maken na 2de keer homen.
Ik denk dat ik hiermee wel het pijnpunt heb gevonden, maar nog niet de oplossing.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6314
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door Kjelt »

Wacht even, treedt het probleem op als je eerst G28 doet (terug naar homepositie) en dan homed ?
Want dat kan kloppen dat gaat bij mij ook niet altijd goed en dat zie ik bij het tandemhomen wat dan meerdere malen herhaald moet worden.
Wat bij mij het issue veroorzaakt is dat op de home positie de homeschakelaars soms net wel soms net niet aktief zijn (klopt ook natuurlijk met de kleine tolerantie) of dat ze te snel aktief worden (net een te kleine beweging).
Eding wil echt even voorbij de homepositie kunnen fietsen (zie manual) en dan langzaam terug.

Homen gaat eigenlijk alleen 100% (bij mij) als je ietsjes afstand neemt vanaf de home positie.
Wat ik zelf altijd doe is +/-10mm X,Y en Z er vanaf fietsen en die waardes in de G30 parameters (5181-5186) opslaan, daar sluit ik mee af.
Dus probeer dit eens, afstand iets vergroten zodat schakelaar ZEKER niet geactiveerd zijn of snel geactiveerd worden en dan opnieuw homen, dat zou wel steeds goed moeten gaan.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

Ga proberen 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 15 aug 2021 13:22Dit heeft dus met het uitschuiven van de C-as te maken na 2de keer homen.
Ik denk dat ik hiermee wel het pijnpunt heb gevonden, maar nog niet de oplossing.
Dan zou je om het te proberen een keer hetzelfde kunnen doen zonder die C-as te bewegen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

mmmm. Het lijkt erop dat de homing van de C as niet helemaal goed is. Kom ik nog op terug. Kijken of hier het probleem zit......
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door TomAndKobus »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
ehhhhhhhh......

Het was een homing issue van de C as. De C-as schiet zoals elke as iets door. Maar direct na het aanzetten van de machine en homen, doet de as maar een beetje doorschieten, echter als ik nog een keer home, dan schiet de as net iets verder door, waarom, dat weet ik niet, maar dan raakt het vlaggetje waar de sensor op triggert, de sensor en logischerwijs, dat heeft invloed op het homen. Ik heb dit nu opgelost, door iets langzamer te homen en inplaats van een rvs boutkop waar de sensor op triggerde, een metaal hoekstukje genomen waardoor de sensor eerder triggert. De sensor wordt niet meer geraakt en wat ik ook probeer, de herhaalbaarheid is binnen enkele honderdsten. Ruim goed genoeg.

Dus niks geen software of wat dan ook probleem, een STOM mechanisch probleem.

Ik heb de ruimte niet om de sensor haaks op de beweging te zetten. Als ik dit wel had gedaan, dan had ik het probleem natuurlijk niet gehad. Wel om bij stil te staan dat haaks op de beweging altijd de voorkeur heeft als het kan.

Bedankt voor het mee denken en sorry voor de overlast. Het heeft mij wel heeeeeel veel tijd gekost.... Volgende keer beter controleren op dit soort dingen.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z 0 vlak bepalen met taster

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 15 aug 2021 15:41 Bedankt voor het mee denken en sorry voor de overlast.
waarmee zouden we ons anders bezig moeten houden als er niet af en toe iemand een uitdaging heeft. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie