Estop instellen zodat die ook werkt

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb een noodknop aangesloten op de Estop ingang van mijn Eding CNC760 kaart. De status van deze knop wordt goed weer gegeven in het IO scherm van Eding. D.w.z. noodschakelaar niet bekrachtigd, het gele Estop1 signaalvlakje is uit, noodschakelaar bekrachtigd, het gele Estop1 signaalvlakje is aan.

Verder heb ik in de CNC.ini file de parameter "EStopInputSenseLevel1 = 1" staan (was 2 wat no-action betekend). Meer settings t.a.v. het Estop signaal heb ik zo niet kunnen vinden.

Mijn probleem is nu dat de software er niets mee doet ik de noodstop indruk. Een G-code file die uitgevoerd wordt gaat gewoon door. Ook als ik het omkeer, G-code opstarten terwijl de noodstop ingedrukt is en dan inactief maken als de G-code loopt doet niets.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kjelt »

Er zat dacht ik nog een jumper die verwijderd of omgezet moet worden dacht ik, althans bij de 720.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kjelt »

Ik zie deze jumper niet bij de 760.
Verder als ik het goed lees heb je 24V via een NC E-stop schakelaar aangesloten op de estop ingang.
In dat geval zul je volgens de manual
"EStopInputSenseLevel1 = 0" moeten zetten, want schakelaar open is 0V.
15458FE4-ECD2-428B-A4DE-C25F319D8692.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt, bedankt voor het meedenken. Een jumper zou wel logisch zijn, ergens heb ik eens gelezen dat Eding de Estop buiten alle software om in de hardware implementeert om te voorkomen dat bij een gecrashte CPU de frees de verkeerde kant op gaat en de noodstop ook niet meer werkt. Ik was dan ook een beetje verbaasd wel een "EStopInputSenseLevel" parameter in de CNC.ini aan te treffen, maar goed daar kan een doordachte uitvoering aan gegeven zijn.

Nu heb ik die noodschakelaar niet zozeer gemonteerd tegen crashende CPU's maar vooral als bescherming tegen mezelf; verkeerde G-code geprogrammeerd, verkeerd nulpunt nog actief, je ken het wel. :lol:

Die polariteit twijfelde ik ook over vandaar dat ik geprobeerd heb om met ingedrukte noodschakelaar een G-code file te starten en tijdens de loop de noodschakelaar te ontgrendelen. Maar de G-code startte probleemloos en liep heel soepeltjes door bij ontgrendelen van de noodstop....
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 21 aug 2021 01:01 Er zat dacht ik nog een jumper die verwijderd of omgezet moet worden dacht ik, althans bij de 720.
Als die er nog op zou zitten dan zou de software ook niet moeten reageren op het indrukken van de E-stop en dat doet hij wel volgens Kars.
Kjelt schreef: 21 aug 2021 01:12 "EStopInputSenseLevel1 = 0" moeten zetten, want schakelaar open is 0V.
Weet je dit zeker? Op mijn bord (de 720) zitten er gewoon 2 poorten, vanuit het bord door alle NC schakelaars en weer terug naar het bord. Maar bij mij staat deze waarde juist op 1.

Hoe dan ook vind ik het vreemd dat je op het hoofdscherm wel ziet dat hij ingedrukt wordt, hier zou je toch een software instelling verwachten maar ik kan ook zo gauw niet vinden welke dat dan moet zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 21 aug 2021 08:26
Kjelt schreef: 21 aug 2021 01:12 "EStopInputSenseLevel1 = 0" moeten zetten, want schakelaar open is 0V.
Weet je dit zeker? Op mijn bord (de 720) zitten er gewoon 2 poorten, vanuit het bord door alle NC schakelaars en weer terug naar het bord. Maar bij mij staat deze waarde juist op 1.
Ik weet niets zeker behalve dat de 760 ontwerp ouder is dan de 720, gebaseerd op de i600 en dus anders werkt dan de 720 want geen jumper en geen aparte connector ;-)
Maar als ik de handleiding lees (zie plaatje boven post) zou je bij NC estop schakelaars en 24V op de schakelaars bij de icnc600 hem op 0 moeten zetten.
En zolang Kars weet dat het experimenteel is en alleen lucht freest bij het experimenteren zou hij dat eens kunnen proberen toch ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door bartL »

Aha duidelijk. Ik ging er vanuit dat de 760 met de 720 vergeleken moest worden ipv met de i600. Weer wat geleerd.
En idd het is een kleine moeite om hem even op 0 te proberen. Maar als ik Kars goed begrijp dan heeft hij dit feitelijk al gedaan door de noodstop omgekeerd te gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ergens heb ik er geen goed gevoel bij.
Die E-stop moet ook met op tilt geraakt besturingsbord de machine stil zetten. Dus het E-stop circuit moet gewoon alles dis-abelen.
Dat ik dan ingewikkelde verhalen over onveilige afrem toestanden over me heen krijg neem ik voor lief, maar als je zover wilt gaan zul je toch echt aan een extra safety plc zoals PILZ dat heeft moeten denken.

Ik denk dat het nuttiger is een deugdelijk program-stop knop te maken die assen stopt en spindel stilzet, maar verder gewoon alles de boel aktief houd, ben je ook je nulpunt niet kwijt en dergelijke.
Ikzelf draai in 99.99% van de gevallen alleen de % knop naar 0 (een feed-hold dus eigenlijk). Over het algemeen is dat doordraaien van de spindel niet zo schadelijk als er verder niets beweegt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2021 12:56 Ergens heb ik er geen goed gevoel bij.

Ik denk dat het nuttiger is een deugdelijk program-stop knop te maken die assen stopt en spindel stilzet, maar verder gewoon alles de boel aktief houd, ben je ook je nulpunt niet kwijt en dergelijke.
Ikzelf draai in 99.99% van de gevallen alleen de % knop naar 0 (een feed-hold dus eigenlijk). Over het algemeen is dat doordraaien van de spindel niet zo schadelijk als er verder niets beweegt.
Ik heb op mijn bescheiden Chineesje een draaiknop die eerst de feed stilzet, en vervolgens feed en spindel. Werkt prima. Daarbuiten ook een estop die heel de boel stilzet. Opties genoeg denk ik…
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 aug 2021 12:56 Ik denk dat het nuttiger is een deugdelijk program-stop knop te maken die assen stopt en spindel stilzet,
Dat kan door op de escape knop op het toetsenbord te drukken. Maar ik dacht dat een gemakkelijk te vinden, en centraal geplaatste noodknop een goede aanvulling zou zijn. En met een Estop input op de controller en een noodschakelaar nog in de rommel bak leek dat ook een fluitje van een cent...

En ja, ik ken je enthousiasme over de % knop :lol: die gaat er ook zeker nog komen maar zover ben ik nog even niet.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kars-cnc »

Ik schaam me diep, ik kwam er vandaag achter dat de "EStopInputSenseLevel" parameter in de cnc.ini file toch nog op 2 stond :oops: :oops: :oops:

Hoe dat nou kan weet ik niet zeker, het lijkt erop dat je de cnc.ini file alleen kunt veranderen als de Eding GUI afgesloten is. Ook niet heel raar natuurlijk, maar even niet geprobeerd... Nou ja, de noodstop doet het nu helemaal volgens verwachting.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Estop instellen zodat die ook werkt

Bericht door Kjelt »

De cnc.ini file kun je inderdaad alleen wijzigen door:
OF In de setup van de GUI de parameters te wijzigen en te saven. Daardoor wordt de machine wel gestopt waardoor je opnieuw moet opstarten (F1) en weer opnieuw homen.

OF de cnc.ini file te editen en op te slaan als de GUI niet aktief is.

In ieder geval heb je geleerd om een andere betere tekst editor te gaan gebruiken die je direct verteld dat de file readonly is en veranderingen niet zijn opgeslagen ;-)
Plaats reactie